Μικελάντζελο Αντονιόνι: Κείμενα και Συνεντεύξεις (Εκδόσεις Αιγόκερως)

 Το προτελευταίο πλάνο

 

 

«Το προτελευταίο πλάνο της ταινίας που διαρκεί περί τα επτά λεπτά, απαιτούσε τη χρήση μιας ειδικής μηχανής λήψης, καναδικής προελεύσεως.

Δοκίμασα κι άλλους τρόπους για να πραγματοποιήσω την ίδια ιδέα, αλλά όλοι αποδείχτηκαν λιγότερο πρακτικοί και περισσότερο περίπλοκοι.

Το πρόβλημα δεν ήταν τόσο πώς θα έβγαινε η κάμερα από το παράθυρο, όσο πώς θα μπορούσε να διασχίσει τη μεγάλη ημικυκλική πλατεία που απλωνόταν μπροστά στο ξενοδοχείο κι έπειτα να επιστρέψει μπροστά στο ίδιο παράθυρο.

Αυτό έγινε δυνατό να πραγματοποιηθεί, όπως είπα και πιο πάνω, με τη χρήση μιας μηχανής λήψης συναρμολογημένης πάνω σε μια σειρά γυροσκοπίων. Στο εσωτερικό του δωματίου, η κάμερα προχωρούσε κρεμασμένη από μια ράγα που ήταν καρφωμένη στο ταβάνι. Ο οπερατέρ την έσπρωχνε, με τις μεγάλες κυρτές λαβές που φαίνονται στις φωτογραφίες.

Αλλά το μεγάλο πρόβλημα παρουσιαζόταν όταν η κάμερα έφτανε στο κιγκλίδωμα του παραθύρου. Το κιγκλίδωμα ήταν προσαρμοσμένο πάνω σε στροφείς, κι άνοιγε αμέσως μόλις τα κάγκελα έβγαιναν από τις πλευρές του κάδρου. Εγώ έλεγχα προφανώς τα πάντα μέσα από ένα μόνιτορ, που ήταν συνδεδε­μένο με τους μοχλούς οι οποίοι ρύθμιζαν το ζουμ και το πανοραμίκ, σ’ ένα φορτηγό. Από εδώ έδινα τις οδηγίες στο βοηθό μου, κι ο βοηθός τις μετέφερε μ’ ένα μεγάφωνο στους ηθοποιούς, τους κομπάρσους, τα αυτοκίνητα, σε όλα αυτά που συνέθεταν την «κίνηση» της πλατείας.

Πίσω από το ξενοδοχείο πρόβαλε το κοντάρι ενός πανύψηλου βαρούλκου, ψηλότερου από τριάντα μέτρα, απ’ όπου κρεμόταν ένα ατσάλινο σχοινί. Μόλις η μηχανή λήψης έφθανε μπροστά στο παράθυρο, έβγαινε από τη ράγα και ταυτοχρόνως γαντζω­νόταν στο σχοινί. Φυσικά, καθώς η κάμερα άφηνε το σταθερό στήριγμα της ράγας για να δεθεί στο ελαστικότερο κι ασταθές καλώδιο, είχε ένα κούνημα και ταλαντευόταν για μια στιγμή, ενώ ένας δεύτερος οπερατέρ ειδικευμένος σ’ αυτή την εργασία, την έπιανε στα χέρια του. Ακριβώς εδώ βρισκόταν η χρησιμό­τητα των γυροσκοπίων, που εξουδετέρωναν τελείως τα τρα­ντάγματα και τις ταλαντώσεις.

Για την πραγματοποίηση αυτού του πλάνου χρειάστηκαν έντεκα ημέρες. Υπήρχαν όμως κι άλλες δυσκολίες, και μια απ’ αυτές ήταν ο άνεμος.

Ήταν μια εποχή που φυσούσε, η ατμόσφαιρα ήταν νευρική, παλλόταν, προαναγγέλλοντας ένα κυκλώνα που ήρθε αργότερα καταστρέφοντας ολόκληρα χωριά. Για να μένει ανεπηρέαστη από τις καιρικές συνθήκες, αυτή η μηχανή λήψης δουλεύει συνήθως τοποθετημένη μέσα σε μια σφαίρα. Αλλά αυτή η σφαίρα ήταν πολύ μεγάλη για να χωρέσει να περάσει από το παράθυρο. Η παραίτηση μας από τη σφαίρα σήμαινε πως μέναμε έκθετοι στις απρόβλεπτες αντιδράσεις του ανέμου. Όμως δεν είχα περιθώρια επιλογής. Επιπλέον ήμουν υπο­χρεωμένος να γυρίζω από τις 15.30 ως τις 17.00, εξαιτίας του φωτός που τις υπόλοιπες ώρες ήταν πολύ σκληρό. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ξεκινούσα από εσωτερικό κι ότι η σχέση φωτός εσωτερικού/εξωτερικού, επέβαλε το άνοιγμα του διαφράγμα­τος του φακού.

 

 

 

 

Άλλο πρόβλημα: η κάμερα ήταν 16άρα. Μετά από πολλές συζητήσεις οι τεχνικοί πείστηκαν να δοκιμάσουν την 35άρα. Μου ζήτησαν όμως να φορτώσω ένα σασί 120 μέτρων, που δεν αρκούσε για τη διάρκεια του πλάνου, όπως το είχα σκεφθεί. Η χρησιμοποίηση ενός σασί 300 μέτρων, επέβαλε τον επανα­προσδιορισμό όλης της γυροσκοπικής ισορροπίας της μηχανής λήψης.

Οι φωτογραφίες δείχνουν αρκετά τη δουλειά που κάναμε, για να φθάσουμε στο τελικό αποτέλεσμα.

Ένα πολυάριθμο πλήθος παρακολουθούσε καθημερινά τις προσπάθειες μας. Όταν, τελικά, την ενδέκατη ημέρα κατορθώ­σαμε να ολοκληρώσουμε την πρώτη από τις δυο καλές λήψεις, ακούστηκε ένα παρατεταμένο χειροκρότημα, όπως όταν σ’ ένα στάδιο ένας παίκτης σημειώνει γκολ».

 

Επάγγελμα ρεπόρτερ, εκδόσεις Cappelli, Μπολώνια 1975

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: