ΚΥΜΑΤΙΣΤΑ ΣΥΝΝΕΦΑ UKIGUMO / FLOATING CLOUDS του Μίκιο Ναρούσε από τις 25/9 στον Ζέφυρο-New Star Art Cinema (Τρώων 36, Θησείο, 210-3462677, 21.00/23.00)

ΚΥΜΑΤΙΣΤΑ ΣΥΝΝΕΦΑ
UKIGUMO / FLOATING CLOUDS

του Μίκιο Ναρούζε

Υπόθεση: Τον Νοέμβρη του 1946 ένα γκρουπ από εξαντλημένους και πάμφτωχους Ιάπωνες από την Ινδοκίνα αποβιβάζονται σε ένα γιαπωνέζικο λιμάνι μαζί με τα λιγοστά τους υπάρχοντα, ώστε να εγκατασταθούν εκ νέου στη χώρα μετά τον πόλεμο. Ανάμεσά τους η Γιουκίκο, μια νεαρή γυναίκα που εργαζόταν ως δακτυλογράφος της αποστολής στην Ινδοκίνα. Στο μεταπολεμικό Τόκιο η Γιουκίκο θα συναντήσει τον Τομιόκα, έναν παλιό εραστή της, θα τον ερωτευτεί από την αρχή, όμως θα βιώσει την απογοήτευση. Βασισμένη στη νουβέλα του Φουμίκο Χαγιάσι, η ταινία αποτελεί ένα συγκινητικό πορτρέτο της μελαγχολίας, της πνευματικής παραίτησης και της μονόπλευρης επιθυμίας. Ο Ναρούζε, σε μια από τις κορυφαίες δημιουργίες του, επεξεργάζεται το θέμα της απόστασης των ανθρώπων στο παρόν, αλλά και καταστάσεων στο χρόνο, συνθέτοντας ένα θλιμμένο, χαμηλόφωνο μινιμαλιστικό ποίημα για την απώλεια.

ΜΙΚΙΟ ΝΑΡΟΥΖΕ

Γεννήθηκε στο Τόκιο στις 20 Αυγούστου 1905. Για αρκετά χρόνια εργάστηκε στην κινηματογραφική εταιρία Shochiku αρχικά ως φροντιστής και έπειτα ως βοηθός σκηνοθέτη. Το 1930 σκηνοθέτησε την πρώτη του ταινία μικρού μήκους, Mr. and Mrs. Swordplay. Τα πρώτα του έργα συνδυάζουν το μελόδραμα με την φαρσοκωμωδία, καθώς ο Ναρούζε προσπαθεί να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις του Shochiku στούντιο. Το 1933 αρχίζει να συνεργάζεται με την εταιρία, που αργότερα έγινε γνωστή με την ονομασία Toho. Εκείνο το διάστημα ξεκίνησε η αναγνώριση και η εμπορική επιτυχία, που κορυφώθηκε με το έργο Wife! Be Like a Rose! (1935), που αποτελεί την πρώτη Γιαπωνέζικη ταινία που βρήκε κινηματογραφική διανομή στις ΗΠΑ. Με την Toho συνεργάστηκε μέχρι το 1967, δυο χρόνια πριν το θάνατό του, όταν γύρισε την 89η και τελευταία ταινία του. Το έργο του περιλαμβάνει πολύ απλά σενάρια με μινιμαλιστικούς διαλόγους, «διακριτικό» χειρισμό της κάμερας και «αμυδρό» σχεδιασμό παραγωγής. Στα πρώτα του έργα υιοθετεί ένα πιο πειραματικό, εξπρεσιονιστικό στιλ, αλλά γίνεται ευρύτερα γνωστός για το στιλ των τελευταίων του ταινιών: σκόπιμα αργές και νωχελικές, με πρόθεση να μεγαλοποιήσουν τις καθημερινές δοκιμασίες και τα βάσανα συνηθισμένων ανθρώπων, αφήνει μέγιστο χώρο στους ηθοποιούς για να απεικονίσουν τις ψυχολογικές διακυμάνσεις των χαρακτήρων σε κάθε ματιά, χειρονομία και κίνηση.

Επιλεγμένη Φιλμογραφία

1931 Little Man Do Your Best! – Βάλε τα Δυνατά σου Υπαλληλάκο!
1933 Every Night Dreams – Όνειρα της Κάθε Νύχτας
1935 Wife! Be Like a Rose! – Γυναίκα μου! Να Είσαι σαν Ρόδο!
1939 The Whole Family Works – Εργαζόμενη Οικογένεια
1940 Traveling Actors – Πλανόδιος Θίασος
1941 Hideko the Bus-Conductor – Χιντέκο, Οδηγός Λεωφορείου
1943 The Song Lantern – Το Τραγούδι του Φαναριού
1944 This Happy Life – Τι Ευχάριστη Ζωή!
1951 Repast – Το Γεύμα
1954 Sound of the Mountain – Ο Ήχος του Βουνού
1954 Late Chrysanthemums – Τα τελευταία Χρυσάνθεμα
1955 Floating Clouds (Ukigumo) – Τα κυματιστά Σύννεφα
1958 Herringbone Clouds – Καλοκαιρινά Σύννεφα
1960 When a Woman Ascends the Stairs (Onna ga kaidan o agaru) – Μια γυναίκα ανεβαίνει τη σκάλα
1964 Yearning – Διάλυση
1967 Scattered Clouds (Midaregumo/aka Two in the Shadow) – Σκόρπια Σύννεφα

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.