ΤΟ ΠΑΡΚΟ ΤΗΣ ΤΙΜΩΡΙΑΣ, PUNISHMENT PARK (1971). Παρασκευή 1/5 προς Σάββατο 2/5, Κινηματογραφική Λέσχη ΕΤ1, 0.00.

image

Αμερική στο κοντινό μέλλον. Ο πόλεμος στην Ινδοκίνα συνεχώς επεκτείνεται και διαρκεί.Η αυξανόμενη επιστράτευση των νέων,προκαλεί διαδηλώσεις,πράξεις σαμποτάζ και άλλες μορφές αντίστασης, που αντιμετωπίζονται με νέες, πιο σκληρές μεθόδους καταστολής. Οργανώνονται στρατόπεδα συγκεντρώσεως σε όλη τη χώρα.Εκεί, ειδικά δικαστήρια, κρίνουν ενόχους τους εξεγερμένους νέους και τους δίνουν το δικαίωμα να επιλέξουν:Να εκτίσουν την μακρά ποινή στην φυλακή ή να περάσουν μια σκληρή δοκιμασία τριών ημερών σε ένα πάρκο Τιμωρίας,ειδικά οργανωμένο δίπλα στα στρατόπεδα.


image

Πιστός στην μέθοδο του, να αναμιγνύει τα «αληθινά» στοιχεία και τα «πεποιημένα»,σε μια νέα, προκλητική για την σκέψη σύνθεση,ο Γουάτκινς κινηματογραφεί μια μυθοπλασία σαν ντοκιμαντέρ. Στόχος, η καταγγελία της εξουσίας που καταστέλλει αδυσώπητα και «ασύμμετρα» κάθε κάθε αντίρρηση στον πόλεμο. Ο Γουάτκινς, δημιουργεί ένα παράλληλο μοντάζ που υπακούει σε μια αφήγηση σε δεύτερο βαθμό. Ένα τηλεοπτικό συνεργείο,παρακολουθεί τους καταδικασμένους στο Πάρκο Τιμωρίας, και ένα άλλο καταγράφει την δίκη της υπόλοιπης ομάδας.Το σύστημα έχει προβλέψει τα πάντα: Κανείς δεν έχει καμία ελπίδα σωτηρίας.Οι ερασιτέχνες ηθοποιοί, το ρεπορταζιακό ύφος, ο πλούτος του οπτικού και του ηχητικού υλικού, πλάθουν ένα εκπληκτικό αποτέλεσμα.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ

Προλογίζει ο Γ. Μπακογιαννόπουλος

image

Η ιστορική κινηματογραφική ζώνη, που μεταδίδεται ανελλιπώς επί 27 συνεχή χρόνια από την ΕΤ1, θα προσφέρει και φέτος ένα απάνθισμα από μεγάλες καλλιτεχνικές δημιουργίες παλαιότερων και νεότερων σκηνοθετών.

ΠΙΤΕΡ ΓΟΥΑΤΚΙΝΣ, ΜΑΧΗΤΙΚΟΣ,

ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ένα έγκυρο βιογραφικό λεξικό του κινηματογράφου ξεκινάει το λήμμα για τον Πίτερ Γουάτκινς:«Άραγε οι κριτικοί του μέλλοντος θα κοιτάζουν πίσω και θα απορούν πώς συνέβη ότι ο Πίτερ Γουάτκινς, μόχθησε παραγνωρισμένος, έξω από το σύστημα για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες;
Εξαιρετικά εύστοχο και ασυνήθιστο ερώτημα. Ο Άγγλος δημιουργός, που γεννήθηκε το 1935, υπήρξε πάντα πρωτότυπος, ερευνητικός, ασυμβίβαστος στην επιδίωξη και στην πραγμάτωση των ουσιαστικών και αέναα εξελισσόμενων στόχων του. Έπλασε μόνος του τους νόμους της δουλειάς του, εφευρίσκοντας συνεχώς καλλιτεχνικά στρατηγήματα, μοναδικά και με θαυμαστή αποτελεσματικότητα. Κυνήγησε με πάθος τολμηρές απόψεις , ιστορικές κοινωνικόπολιτικές και καλλιτεχνικές, πάντα ενάντια στο σύστημα και στην κομφορμιστική αντίληψη. Αλλά και ενάντια στους κανόνες των εταιριών παραγωγής και διανομής, παραβιάζοντας ιδιαίτερα και τους όρους της «ωφέλιμης» διάρκειας των ταινιών. Το μαχητικό φιλμ «Το ταξίδι» (1987) εναντίον της πυρηνικής ενέργειας διαρκεί 14 ώρες!

image

Ο Γουάτκινς, αναμιγνύει μυθοπλαστικούς και ντοκιμαντερίστικους τρόπους, χρησιμοποιώντας αληθινούς ανθρώπους που υποδύονται ιστορικά ή άλλα πρόσωπα και κατασκευάζοντας έναν νέο τύπο επίκαιρου δράματος , που ακολουθείται συνήθως από μια αφήγηση γεμάτη «παραγωγικά» ερωτηματικά. Τελικός στόχος, πάντα η συνειδητοποίηση από την πλευρά του θεατή. Έτσι στο Κούλσντεν (1964) αναπαριστά μια ιστορική μάχη-όλεθρο (1764) με σκέψη για τον πόλεμο και την ειρήνη. Στο «Παιχνίδι του πολέμου» (1965) που τιμήθηκε με Όσκαρ ντοκιμαντέρ , πλάθει ουσιαστικά ένα ανατριχιαστικό παιχνίδι επιστημονικής φαντασίας για τα αποτελέσματα μιας πυρηνικής επίθεσης εναντίων της Μεγάλης Βρετανίας. Βρίσκοντας συνεχώς μπροστά του εμπόδια και αρνήσεις, ο Γουάτκινς εκπατρίστηκε και γύρισε ταινίες στην Σουηδία, στη Δανία, στη Νορβηγία, στη Γαλλία, στις ΗΠΑ και στον Καναδά , αιώνια περιπλανώμενος.

image

Στους «Μονομάχους» (1969), ο παγκόσμιος πόλεμος του μέλλοντος, μεταβάλλεται σε παιχνίδι. Στο «Προνόμιο» (1967) εκθέτει τον έλεγχο της κοινής γνώμης μέσα από την κουλτούρα ποπ.Η «Κομούνα» (2000) ξαναζωντανεύει την αναρχική διακυβέρνηση της Γαλλίας,το 1871.

Το μικρό αφιέρωμα της Κινηματογραφικής Λέσχης περιλαμβάνει τις ταινίες «Το πάρκο της τιμωρίας» (1971) αδυσώπητη κατασταλτική διαδικασία της εξουσίας (Ά τηλεοπτική προβολή).

Και το «Έντβαρντ Μούνκ» (1974) η θαυμαστή βιογραφία του Μεγάλου ζωγράφου.

Παρουσιάζεται η πλήρης μακρά μορφή της ταινίας (200’) σε ελληνική πρεμιέρα.

Παραγωγή:ΗΠΑ

Παίζουν: Κάρμεν Αρτζεντσιάνο, Σταν Άρμστεντ , Τζιμ Μπόαν, Φρέντρικ Φράνκλιν, Γκλάντις Γκόλντεν, Σάνφορντυ Γκόλντεν, Τζορτζ Γκρέγκορι

Σκηνοθέτης: Πίτερ Γουάτκινς

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.