ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΝΕΑΣ ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ “ΛΑΪΣ” (Ιερά Οδός 48). 10 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2009, 19.00.

image

image

ΔΕΙΤΕ ΣΤΟΝ @rtD Culture Internet TV

ΤΗΝ PRESS CONFERENCE ΓΙΑ ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΤΑ ΣΥΝΟΔΕΥΟΥΝ

ΔΕΙΤΕ ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ TOY @rtD Culture Internet TV, ΤΙΣ ΔΥΟ ΔΟΚΙΜΑΣΤΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ (ΜΙΑ ΨΗΦΙΑΚΗ ΚΑΙ ΜΙΑ ΜΕ 35mm ΦΙΛΜ) ΚΑΙ ΠΕΡΙΗΓΗΘΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗΣ.

ΒΛΕΠΩ ΣΤΟΝ @rtD Culture Internet TV ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΒΛΕΠΩ ΣΕ ΜΕΓΑΛΗ HD WIDESCREEN ΟΘΟΝΗ. ΠΡΟΤΙΜΗΣΤΕ ΤΟ.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΛΑÏΣ

imageΠρόκειται για το διατηρητέο κτίριο του κινηματογράφου Λαΐς, στη συμβολή της Ιεράς Οδού και της οδού Μ. Αλεξάνδρου, στο Μεταξουργείο. Ένα κτίριο κόσμημα στην καρδιά του Δήμου Αθηναίων. Η Ιερά οδός, ο ιστορικός αυτός άξονας της Αθήνας, εξελίσσεται κατά την τελευταία δεκαετία σ’ ένα ιδιαίτερα δυναμικό πολιτιστικό σταυροδρόμι, όπου η συνύπαρξη αρχαιολογικών χώρων και βιομηχανικών κτιρίων αποτελεί αισθητική πρόκληση για το ευρύ κοινό. Το Γκάζι έχει πλέον εξελιχθεί σε κομβικό σημείο συνάντησης των Αθηναίων. Η Ταινιοθήκη της Ελλάδας, με τη μετεστέγασή της σε αυτό φιλοδοξεί να αναπτύξει έναν πολιτιστικό χώρο εθνικής εμβέλειας. Το έργο έχει ενταχθεί στο Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Πολιτισμός», (Μέτρο: «Ενίσχυση Υποδομών και Μεγάλων Επικοινωνιακών Γεγονότων Σύγχρονου Πολιτισμού») από το Νοέμβριο του 2003 και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Υπουργείο Πολιτισμού.

image

ΟΙ ΧΩΡΟΙ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Με την επαναδιαμόρφωση του κτιρίου αποδίδονται στην Ταινιοθήκη κλειστοί χώροι 1.785 τ.μ. περίπου, κατανεμημένοι σε 2 επίπεδα (υπόγειο 482 τ.μ., ισόγειο 783 τ.μ., ημιώροφος 346 τ.μ., δώμα 149 τ.μ ) καθώς και 700 τμ περίπου στο δώμα για την λειτουργία υπαίθριου κινηματογράφου. Στους χώρους αυτούς οργανώνονται αίθουσα προβολών 200 θέσεων, αίθουσα προβολών «cine club» 60 θέσεων για τα μέλη, θερινός κινηματογράφος 250 θέσεων, μουσείο κινηματογράφου, βιβλιοθήκη, αναγνωστήριο, οπτικοακουστικά αρχεία και χώροι γραφείων. Οι χώροι συνοδεύονται από δύο φουαγέ, κυλικείο και από μικρό πωλητήριο. Αποτελεί ένα από τα πιο σύγχρονα κτίρια της Αθήνας, σε σχεδιασμό των αρχιτεκτόνων μηχανικών Νίκου Μπελαβίλα και Βάσως Τροβά.

image Η Ταινιοθήκη με την μεταστέγαση της στον χώρο της Λαΐδας θα λειτουργήσει ως Μουσείο, ως κέντρο για την ανάπτυξη της κινηματογραφικής παιδείας τόσο μέσω της ψηφιακής της βάσης δεδομένων, που θα είναι προσβάσιμη στους ερευνητές, όσο και μέσω του ετήσιου προγραμματισμού της: προβολές σε καθημερινή βάση στις δύο αίθουσές της, που θα περιλαμβάνουν αναδρομές σε σκηνοθέτες και θεματικά αφιερώματα, παρουσιάσεις ταινιών από έλληνες σκηνοθέτες, αφιερώματα σε συνεργασία με άλλους φορείς και το καθιερωμένο πλέον φεστιβάλ πρωτοποριακού κινηματογράφου. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στο έργο των ευρωπαϊκών και διεθνών κινηματογραφικών αρχείων μέσα από την προβολή αποκατεστημένων ταινιών.

image

Η συνεργασία με τα πανεπιστήμια και τις κινηματογραφικές σχολές θα γίνει συστηματικότερη καθώς οι φοιτητές θα έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται 360 μέρες τον χρόνο για τις καινούργιες τάσεις στην κινηματογραφική παραγωγή, μελετώντας παράλληλα την ιστορία του κινηματογράφου μέσα από τα σύγχρονα συστήματα του ψηφιακού αναγνωστηρίου και της βιβλιοθήκης. Στις πρωινές ώρες στην ταινιοθήκη οι μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των δημόσιων και των ιδιωτικών σχολείων θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν εκπαιδευτικά προγράμματα που έχει επεξεργαστεί η Ταινιοθήκη με τους διεθνείς εταίρους της στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Cinedays και θα εμπλουτίσει σε συνεργασία με διακεκριμένους πανεπιστημιακούς και ιστορικούς του κινηματογράφου.

image

image Ο νέος χώρος της Λαΐδας με τις υπηρεσίες που παρέχει θα αποτελέσει έναν πόλο έλξης όχι μόνο για το κινηματογραφόφιλο κοινό αλλά και για όποιον θελήσει να μάθει για την ιστορία του κινηματογράφου μέσα από το μουσείο της, όσο και μέσα από τις περιοδικές θεματικές εκθέσεις που θα γίνονται στον χώρο της. Επιπλέον, στις καλοκαιρινές συναντήσεις στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο της ταράτσας θα μπορέσει να αναβιώσει ο θεσμός του θερινού σινεμά που τείνει δυστυχώς στις μέρες μας να σβήσει.

image

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΔΡΑΣ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

Τα επίσημα εγκαίνια της νέας έδρας της Ταινιοθήκης της Ελλάδος στη Λαΐδα, θα λάβουν χώρα από την Παρασκευή 9 Οκτωβρίου έως και την Κυριακή 11 Οκτωβρίου του 2009 και θα αποτελέσουν μια πολύπλευρη τριήμερη εκδήλωση, η λήξη της οποίας θα σηματοδοτήσει την έναρξη του 6ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου. Τα εγκαίνια και το φεστιβάλ θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά και θα αποτελέσουν τον πυρήνα της πολυήμερης αυτής γιορτής της «κινηματογραφοφιλίας». Τα εγκαίνια της νέας έδρας της Ταινιοθήκης της Ελλάδος υποστηρίζει και θέτει υπό την αιγίδα της η Διεθνής Συνομοσπονδία Κινηματογραφικών Αρχείων (FIAF- Fédération internationale des archives du film/ International Federation of Film Archives), η οποία συγκεντρώνει τα πιο σημαντικά παγκοσμίως κινηματογραφικά ιδρύματα που δραστηριοποιούνται στη διάσωση, συλλογή και προβολή της κινηματογραφικής κληρονομιάς.

ΠΡΟΣΚΕΚΛΗΜΕΝΟΙ

Πέρα από τους ξένους προσκεκλημένους από τα διεθνή κινηματογραφικά αρχεία στην επίσημη τελετή των εγκαινίων θα παρευρεθούν σημαντικές και επιφανείς προσωπικότητες του κινηματογράφου τόσο από την Ελλάδα, όσο και από το εξωτερικό. Μεταξύ των ελλήνων προσκεκλημένων, ενδεικτικά, θα παρευρεθούν εκπρόσωποι της επίσημης πολιτικής ηγεσίας, υπουργείων και πολιτικών κομμάτων, εκπρόσωποι του Δήμου Αθηναίων, πρέσβεις-πολιτιστικοί και μορφωτικοί ακόλουθοι, εκπρόσωποι κινηματογραφικών φορέων και θεσμών, εκπρόσωποι του πανεπιστημιακού χώρου, εκπρόσωποι συνεργαζόμενων φορέων, ηθοποιοί, σκηνοθέτες κ.ά.

image

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΕΓΚΑΙΝΙΩΝ

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος στο πλαίσιο του παραδοσιακού της ρόλου ως πλατφόρμας για την προβολή του σημαντικού έργου αποκατάστασης και ψηφιοποίησης των Κινηματογραφικών Αρχείων, προγραμματίζει ένα τρίπτυχο εκδηλώσεων για τα εγκαίνια της νέας της έδρας.

image image

1. Παράσταση-επίδειξη με μαγικό φανό Παρασκευή 9/10, 19:00, Μεγάλη Αίθουσα

Συνοδεύει στο πιάνο ο Γιώργος Δούσης. Η εκδήλωση γίνεται σε συνεργασία με την Πρεσβεία των Η.Π.Α. στην Αθήνα. Παράσταση με μαγικό φανό, στην οποία οι David Francis, πρώην Επιμελητής του Εθνικού Βρετανικού Κινηματογραφικού Αρχείου και Διευθυντής του Τμήματος Κινούμενης Εικόνας, Εκπομπών και Καταγεγραμμένου Ήχου της Βιβλιοθήκης του Κογκρέσου και Joss Marsh Επίκουρος Καθηγήτρια στο τμήμα Βικτοριανών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Indiana στο Bloomington των Η.Π.Α., εξερευνούν την ιδιαίτερη σημασία του παραμυθιού για την οπτική αφήγηση ιστοριών μέσα από την προκινηματογραφική μηχανή του μαγικού φανού κατά τον 19ο αιώνα, χρησιμοποιώντας έναν αυθεντικό διπλό μαγικό φανό, αυθεντικά κείμενα και εκατοντάδες σπάνιες γυάλινες διαφάνειες σε κάθε πιθανή παραλλαγή τους. Ο μαγικός φανός, που εφευρέθηκε περί το 1659, υπήρξε για 250 χρόνια η σημαντικότερη εμπειρία «επί οθόνης» –το σημαντικότερο μέσο οπτικής ψυχαγωγίας αλλά και εκπαίδευσης, που ανταγωνιζόταν τον κινηματογράφο για πολύ μετά την έναρξη της εποχής του βωβού. Ο Τζακ ο κυνηγός Γιγάντων, η Σταχτοπούτα, ο Αλαντίν, ο Κυανοπώγων, η Πεντάμορφη και το Τέρας, ο Λύκος και η Κοκκινοσκουφίτσα –ξαδέρφια από τη λαϊκή παράδοση του πολυμήχανου Οδυσσέα, του τερατόμορφου Κύκλωπα και των γιγαντόσωμων Τιτάνων, της Αφροδίτης, του Έρωτα, της Πανδώρας, των νυμφών και των ηρώων από τις Μεταμορφώσεις του Οβίδιου, των πλασμάτων από τους Μύθους του Αισώπου– συγκροτούν μια εναλλακτική μυθολογία και χαρτογραφούν το πέρασμα από την παιδική ηλικία στην ενηλικίωση και την άνθηση της σεξουαλικότητας. Αποτέλεσαν κληρονομιά για συγγραφείς –όπως ο Τζόναθαν Σουίφτ, ο συγγραφέας των Ταξιδιών του Γκιούλιβερ– και έμπνευση για κινηματογραφιστές από τον Μελιές και τον Κοκτώ μέχρι την εποχή μας.

image

2. Θησαυροί της 7ης τέχνης από όλο τον κόσμο

Προβολή δύο ελληνικών και τεσσάρων ξένων αποκατεστημένων ταινιών, από την περίοδο του βωβού όσο και του ομιλούντα, τις οποίες θα προλογίσουν επιφανείς προσωπικότητες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Θα προβληθούν οι εξής ταινίες:

image

Ο Τρελός Πιερό (Pierrot le fou, 1965) Παρασκευή 9/10, 21:00, Μεγάλη Αίθουσα Κυριακή 11/10, 23:00, Μικρή Αίθουσα (Ε) Την ταινία θα προλογίσει ο Serge Toubiana, διευθυντής της Cinémathèque française. Η προβολή γίνεται σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών (Institut français d’ Athènes). Η ανατρεπτική ταινία του Ζαν Λυκ Γκοντάρ σε ολοκαίνουργια αποκατεστημένη κόπια από τη Cinémathèque française και το Studio Canal. Η αποκατάσταση του Pierrot le fou βασίστηκε στο αρνητικό της ταινίας, το οποίο ψηφιοποποιήθηκε σε ανάλυση υψηλής ευκρίνειας 2Κ, καθώς τα μεταβατικά στάδια –ιντερποζιτίφ και ιντερνεγκατίφ– είχαν χαθεί ή πολυχρησιμοποιηθεί, ενώ δεν υπήρχε πλέον ο κατάλληλος εξοπλισμός για την αναπαραγωγή τους στο πρωτότυπο πανοραμικό φορμά. Η χρωματική ψηφιακή διόρθωση εστίασε τόσο στην αποκατάσταση των χρωμάτων του φιλμ Eastmancolor, που είχαν αρχίσει να ξεθωριάζουν, όσο και τη διατήρηση των έντονων φωτιστικών αντιθέσεων της ταινίας στα εξωτερικά πλάνα κινηματογραφημένα σε Techniscope – φορμά που εισήγαγε η Technicolor Ιταλίας το 1963, ευέλικτο σε συνθήκες φυσικού φωτός, αλλά με απώλειες στην ευκρίνεια της εικόνας.

image

> Η Φόνισσα (1974) Σάββατο 10/10, 20:00, Μεγάλη Αίθουσα

Η ταινία θα προβληθεί στο πλαίσιο της επίσημης βραδιάς εγκαινίων της Ταινιοθήκης και η είσοδος είναι μόνο με προσκλήσεις. Η ταινία του Κώστα Φέρρη, που σπάνια προβάλλεται, σε αποκατεστημένη κόπια από την Ταινιοθήκη της Ελλάδας. Με αφετηρία την επαναφορά τόσο της αφήγησης στο πρώτο 12λεπτο της ταινίας, όσο και των τίτλων τέλους που είχαν φθαρεί, έγινε αποκατάσταση της κόπιας με έμφαση στην επεξεργασία των χρωμάτων και του ήχου. Η αποκατάσταση βασίστηκε στο ψηφιακό αντίγραφο κι έγινε με τη σύμφωνη γνώμη του σκηνοθέτη. Ο Κώστας Φέρρης μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το ομώνυμο πεζογράφημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Ένα αφήγημα του 1904 γίνεται ταινία το 1974 και βραβεύεται στο 15ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με το βραβείο σκηνοθεσίας και καλύτερης γυναικείας ερμηνείας για τη Μαρία Αλκαίου. Αυτό που καταξιώνει το φιλμ, εκτός από τη σπουδαιότητα των βασικών θεματικών του, είναι ο ανατρεπτικός τρόπος της αφήγησής του, καθώς δεν ακολουθεί το μοντέλο μιας κλασικής γραμμικής ανάπτυξης. Αντίθετα, ο Κώστας Φέρρης «παίζει» με το χρόνο για να ανασύρει τις μνήμες και τα βιώματα της Φραγκογιαννούς, τροποποιεί την τεχνική επεξεργασία και «πειράζει» τα χρώματα για να επισημάνει τις οριακές στιγμές, αξιοποιεί τις κινήσεις της κάμερας για να «μιλήσει» για βαθιά συναισθήματα και συγκρούσεις. Ο ριζοσπαστικός τρόπος της αφήγησης θέτει δυναμικά τα κυρίαρχα ζητήματα της ταινίας: την αγάπη ή την έλλειψή της και το νόημα μιας ζωής χωρίς αυτήν· τη γυναίκα και το ρόλο της σε μια κοινωνία που απαιτεί απ’ αυτήν τα πάντα· την αγωνία της ύπαρξης μπροστά στην κληρονομιά που παίρνει και αυτήν που αφήνει.

image

> Τα κόκκινα παπούτσια (The Red Shoes, 1948) Κυριακή 11/10, 18:00, Μεγάλη Αίθουσα Σε αποκατεστημένη κόπια το διασκευασμένο και πολυαγαπημένο σε μικρούς και μεγάλους παραμύθι του Άντερσεν, σκηνοθετημένο από το δίδυμο Emeric Pressburger-Michael Powell, που έγιναν γνωστοί και ως The Archers. Η διετής διεξοδική ψηφιακή αποκατάσταση της ταινίας σε υψηλής ευκρίνειας ανάλυση 4Κ αποτελεί πρωτοβουλία του Μάρτιν Σκορσέζε και πραγματοποιήθηκε από το Αρχείο Κινηματογράφου και Τηλεόρασης του Πανεπιστημίου του Λος Άντζελες (UCLA), σε συνεργασία με τους οργανισμούς BFI National Archive, The Film Foundation, ITV Global Entertainment Ltd. και Janus Films, με την υποστήριξη του Hollywood Foreign Press Association και του ιδρύματος Louis B. Mayer.

image

Τα αρνητικά της ταινίας που είχαν υποστεί φθορές, σκαναρίστηκαν και αποκαταστάθηκαν ψηφιακά στα εργαστήρια της Warner Bros. Από το νέο ψηφιακό αρνητικό τυπώθηκαν κόπιες των 35 mm, μεταξύ των οποίων κι εκείνη που προβλήθηκε στις Κάνες το Μάιο του 2009. Ο βρετανός θεωρητικός του κινηματογράφου Ian Christie αναφέρει χαρακτηριστικά για την ταινία στο βιβλίο του Arrows of Desire: «Το παραμύθι του Άντερσεν για μια κοπέλα που τιμωρείται επειδή υπέκυψε στη γοητεία των κόκκινων παπουτσιών μοιάζει με τη μοιραία έλξη του ρόλου για τον χορευτή που τον ενσαρκώνει. […] Παρά την αμηχανία με την οποία έγινε δεκτή η ταινία στη Βρετανία, στο μέγεθος της αμερικανικής επιτυχίας της οφείλεται σε μεγάλο βαθμό η δημιουργία μιας νέας δημοφιλούς εικόνας και κοινού για το μπαλέτο…».

image

> Αστέρω (1929) Κυριακή 11/10, 20:00, Μεγάλη Αίθουσα

Συνοδεύει στο πιάνο ο Φίλιππος Τσαλαχούρης. Η είσοδος είναι μόνο με προσκλήσεις. Η αποκατάσταση της Αστέρως, ενός από τα παραλίγο χαμένα διαμάντια του ελληνικού βωβού, βασίστηκε στην κόπια με γαλλικούς μεσότιτλους που ανακαλύφθηκε στην Γαλλική Ταινιοθήκη το 2003 χάρη στο κοινοτικό πρόγραμμα Lumière, που έθεσε τις βάσεις το 1992 για την επισταμένη έρευνα στα αρχεία όλου του κόσμου προκειμένου ν’ ανευρεθούν χαμένες ταινίες.

image

Η συνεργασία της Ταινιοθήκης της Ελλάδος και της Γαλλικής Ταινιοθήκης είχε ως αποτέλεσμα την αποκατάσταση του μοναδικού αυτού αντιτύπου. Η τρίτη παραγωγή της DAG Film σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Γαζιάδη, βασισμένη στο σενάριο του Ορέστη Λάσκου που εμπνέεται τόσο από τη διασκευή του Παύλου Νιρβάνα όσο κι από το μυθιστόρημα Ραμόνα της Αμερικανίδας Helen Hunt-Jackson -μια ρομαντική ιστορία μεταξύ Ινδιάνων, η οποία έχει ήδη μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη από τον Ντέιβιντ Γκρίφιθ-, σκιαγραφεί το πορτρέτο της βοσκοπούλας Αστέρως, την οποία υποδύεται η πολύ γνωστή ηθοποιός Αλίκη Θεοδωρίδου.

image

Στο νέο αυτό είδος της «φουστανέλας» ή «βουκολικής περιπέτειας», που είχε μεγάλη απήχηση στο κοινό, θα βασιστούν μεγάλες εμπορικές επιτυχίες της εποχής εκείνης, βωβές και ομιλούσες. Η εξιδανίκευση της ελληνικής υπαίθρου, που την εποχή εκείνη μαστίζεται από τα δεινά της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, λειτουργεί ως διέξοδος από τις αντίξοες συνθήκες της καθημερινότητας. Καθώς η ελληνική διανόηση δεν έχει ακόμη στραφεί στο αστικό προλεταριάτο και την ποιμενική υποκουλτούρα προκειμένου να αντλήσει έμπνευση, οι ταινίες της εποχής εκείνης προσαρμόζουν μελοδραματικά μοτίβα από το ρεπερτόριο της ελληνικής θεατρικής σκηνής όσο και της ξένης κινηματογραφικής παραγωγής.

image

Τον Ιανουάριο του 1944 κυκλοφόρησε στις αίθουσες η ηχητική εκδοχή της κόπιας σε μουσική του Γιάννη Βιδάλη, ενώ το 1959 έγινε το ριμέικ της ταινίας από τον Ντίνο Δημόπουλο με πρωταγωνίστρια την Αλίκη Βουγιουκλάκη που γνώρισε μεγάλη εισπρακτική επιτυχία.

image

> Άνθρωποι την Κυριακή (Menschen am Sonntag, 1929-30) Κυριακή 11/10, 22:00, Μεγάλη Αίθουσα Θα προλογίσει η Eva Orbanz, πρώην διευθύντρια της Deutsche Kinemathek. Συνοδεύει στο πιάνο ο Μηνάς Ι. Αλεξιάδης. Η προβολή γίνεται σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Γκαίτε Αθηνών (Goethe Institut-Athen). Σε αποκατεστημένη κόπια από τη Deutsche Kinemathek το σκηνοθετικό ντεμπούτο των αδελφών Siodmak και σεναριακό ντεμπούτο του Billy Wilder.

image

Να επισημάνουμε πως την παραγωγή της ταινίας έκανε ο αμερικανό- αυστριακός σκηνοθέτης Edgar G. Ulmer, ενώ πίσω από την κάμερα βρίσκονταν ο αυστριακός σκηνοθέτης Fred Zinnemann και ο γερμανός Eugen Schüfftan, γνωστός από τα ειδικά εφέ του Metropolis του Fritz Lang μόλις δύο χρόνια πριν. Η αποκατάσταση της τελικής κόπιας που θα προβληθεί παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς αποτελεί το αποτέλεσμα της αντιπαραβολής κι ανασύνθεσης έξι διαφορετικών αντιτύπων που βρέθηκαν στα εξής κινηματογραφικά αρχεία: Nederlands Filmmuseum, (Αμστερνταμ), Fondazione Cineteca Italiana (Μιλάνο), Danske Filminstitutet (Κοπεγχάγη), Cinémathèque Royale de Belgique (Βρυξέλλες), Cinématèque Suisse (Λωζάννη), Stiftung Deutsche Kinemathek (Βερολίνο).

image

Το συντονισμό της αποκατάστασης είχαν τα Nederlands Filmmuseum και Stiftung Deutsche Kinemathek. Η ταινία καταγράφει την καθημερινότητα πέντε νέων ανθρώπων στον ελεύθερο χρόνο τους κατά τη διάρκεια ενός Σαββατοκύριακου στο Βερολίνο του Μεσοπόλεμου, οι οποίοι απλώς υποδύονται τον εαυτό τους. Ο υπότιτλος «Μια ταινία χωρίς ηθοποιούς» επεξηγείται στους τίτλους αρχής της ταινίας, που αναφέρουν πως οι ερασιτέχνες ηθοποιοί αμέσως μετά τα γυρίσματα επέστρεψαν στην καθημερινή τους ζωή. Μαζί θα προβληθεί και η μικρού μήκους ταινία Αγορά στο Βερολίνο (Markt in Berlin, 1929) του γερμανού ντοκιμαντερίστα και οπερατέρ Wilfried Basse, γνωστού και από τη συνεργασία του με τη Λένι Ρίφενσταλ.

image

> Αράγια (Araya, 1959) Κυριακή 11/10, 21:00, Μικρή Αίθουσα

Σε αποκατεστημένη κόπια από την εταιρεία Milestone Film & Video, με αφορμή την επέτειο των 50 χρόνων από την πρώτη προβολή της ταινίας στο Φεστιβάλ των Κανών το 1959, η ταινία για την οποία ο Ζαν Ρενουάρ είπε στη σκηνοθέτιδά της Μαργκό Μπενασεράφ «Πάνω απ’ όλα… μην αφαιρέσεις ούτε μία εικόνα», υπονοώντας τις σπάνιας ομορφιάς εικόνες της ταινίας. Η Αράγια της ογδοντάχρονης πλέον Μπενασεράφ έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κανών και μοιράστηκε με το Χιροσίμα, αγάπη μου του Αλέν Ρενέ το βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) το 1959.

image

Πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ που παρουσιάζει μία μέρα από τη ζωή τριών οικογενειών σε ένα από τα πιο χέρσα μέρη του κόσμου, την Αράγια, μια άνυδρη χερσόνησο βόρεια της Βενεζουέλας. Η Μπενασεράφ, με καταγωγή από τη Βενεζουέλα και σπουδές κινηματογράφου στο Παρίσι, καταφέρνει να παρουσιάσει τις σκληρές συνθήκες εργασίας σε έντονο κοντράστ που κόβει την ανάσα, με την κάμερά της να μας αποκαλύπτει αριστουργηματικά το τοπίο και τους ανθρώπους σε μια ταινία που συγκρίνεται με το Η γη τρέμει του Λουκίνο Βισκόντι.

> 3. Συζήτηση-στρογγυλή τράπεζα με τίτλο «Κινηματογραφικά Αρχεία και Ψηφιοποίηση» Κυριακή 11/10, 10:00, Μικρή Αίθουσα

Η συζήτηση-στρογγυλή τράπεζα, που διοργανώνεται σε συνεργασία με το Media Desk Hellas θα είναι ανοιχτή στο κοινό. Καλούμε όλους τους επαγγελματίες του χώρου και εκπρόσωπους φορέων που έχουν ασχοληθεί με την ψηφιοποίηση αρχειακού οπτικοακουστικού υλικού να παρακολουθήσουν τη συζήτηση και να θέσουν τα ερωτήματά τους. Η συζήτηση θα γίνει στα αγγλικά.

Στη συζήτηση που πλαισιώνει τις εκδηλώσεις των εγκαινίων θα συμμετάσχουν εξέχοντες επαγγελματίες του χώρου τόσο από την Ελλάδα, όσο και από το εξωτερικό. Μετά τους σύντομους χαιρετισμούς του Προέδρου Δ.Σ. της Ταινιοθήκης Νίκου Κούνδουρου, του Αντιπρόεδρου Δ.Σ. της Ταινιοθήκης Θεόδωρου Αδαμόπουλου και της Διευθύντριας του Media Desk Hellas Χριστίνας Παναγοπούλου, θα γίνει συζήτηση την οποία θα συντονίσει η Eva Orbanz, επίτιμο μέλος της FIAF και επιμελήτρια σε ειδικά προγράμματα της Deutsche Kinemathek, της οποίας υπήρξε για πολλά χρόνια διευθύντρια. Στη συζήτηση-στρογγυλή τράπεζα συμμετέχουν : Hishashi Okajima (Πρόεδρος της FIAF– National Film Center / National Museum of Modern Art, Τόκιο), Μαρία Κομνηνού (Γενική Γραμματέας Δ.Σ. Ταινιοθήκης της Ελλάδος, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Αθήνα), Eric Le Roy (Archives du Bois d’ Arcy-CNC, Παρίσι), Dinko Tukacevic (Jugoslovenska Kinoteka, Βελιγράδι), Gabrielle Claes (Cinematheque Royale de Belgique, Βρυξέλλες), Rainer Rother (Deutsche Kinemathek, Βερολίνο), Anna Fiaccarini (Cineteca Comunale di Bologna, Μπολόνια), Μάνος Ευστρατιάδης (Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Αθήνα. Στο τέλος της συζήτησης θα προβληθεί ψηφιακό αρχειακό υλικό από τη συλλογή της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: