6ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου. Δευτέρα 12/10 – Τρίτη 20/10.TAINIOΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ-ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ. Ιερά Οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου, 104 35 Αθήνα, τηλ. 2103609695, 3612046 / contact@tainiothiki.gr/www.tainiothiki.gr

image Peter Kubelka

image

image

Delphine Seyrig

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου, μια πρωτοβουλία της Ταινιοθήκης της Ελλάδας που βρίσκεται σε εξέλιξη τα τελευταία πέντε χρόνια και αποσκοπεί στην καθιέρωση ενός θεσμού που θα αναδείξει την εγγενή πολυμορφία της κινηματογραφικής γραφής, θα εγκαινιάσει φέτος τις νέες εγκαταστάσεις της Ταινιοθήκης στη Λαΐδα στον Κεραμεικό, αποτελώντας το υπόστρωμα για την ανάπτυξη μίας νέας «κινηματογραφοφιλίας» Το 6ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου εντάσσεται φέτος στις εκδηλώσεις εγκαινίων της νέας έδρας της Ταινιοθήκης της Ελλάδος. Η λήξη των εκδηλώσεων των εγκαινίων θα σηματοδοτήσει την έναρξη του φεστιβάλ. Οι δυο εκδηλώσεις, οι οποίες θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά η μια προς την άλλη, θα αποτελέσουν τον πυρήνα της πολυήμερης αυτής γιορτής της «κινηματογραφοφιλίας».

Η φετινή διοργάνωση γίνεται σε συνεργασία με το Δήμο Αθηναίων αλλά και με τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, τη Γενική Γραμματεία Ισότητας, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, την Πρεσβεία των Η.Π.Α., το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, το Βρετανικό Συμβούλιο, Ινστιτούτο Γκαίτε Αθηνών, την Αυστριακή Πρεσβεία στην Αθήνα, το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο.

Χορηγοί επικοινωνίας της εκδήλωσης: MEGA, ΕΡΤ, Η Καθημερινή, Athens Plus, Lifo, Exodos, 103.7 Δεύτερο Πρόγραμμα, Kosmos 93,6, Στο κόκκινο 105,5, Αθήνα 9,84, ελculture.gr, tvxs.gr, forfree.gr.

Χορηγός φιλοξενίας των προσκεκλημένων του φεστιβάλ, θα είναι τα Classical Hotels.

image Ken McMullen

Η φετινή διοργάνωση του φεστιβάλ θα μας συστήσει το κινηματογραφικό έργο 57 ξένων και 24 ελλήνων δημιουργών μέσα από ένα σύνολο περίπου 100 ταινιών. Θα παρευρεθούν στην Αθήνα για να μας παρουσιάσουν το έργο τους οι παρακάτω ξένοι σκηνοθέτες: , Peter Kubelka, John Smith, Laetitia Mikles, Phillip Widmann, Ruud Monster, Miroslav Mandic. H Angela Dalle Vacche, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κινηματογραφικών Σπουδών στο Georgia Institute of Technology των Η.Π.Α., θα προλογίσει ταινίες του αφιερώματος «Πάθος και Περιφρόνηση: Σιωπηλές Ντίβες του Ιταλικού Κινηματογράφου».

Οι έλληνες σκηνοθέτες θα προλογίσουν τις ταινίες τους και θα απαντήσουν σε ερωτήσεις του κοινού. Το φετινό πρόγραμμα του φεστιβάλ διαμορφώνεται με βάση τους ίδιους θεματικούς άξονες της περσινής διοργάνωσης. Καινοτομίες της φετινής διοργάνωσης αποτελούν τα νεοσύστατα τμήματα Different Cinema (Κινηματογράφος της Διαφοράς) και Some like it short (Μερικοί το προτιμούν μικρό). Επίσης η καθιέρωση 2 βραβείων: Στις γυναίκες δημιουργούς του τμήματος Different Cinema θα απονεμηθεί το «Βραβείο Καλύτερης Γυναίκας Δημιουργού» σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Ισότητας και στο τμήμα Νέοι Έλληνες Δημιουργοί το βραβείο «Καλύτερου Νέου Έλληνα Δημιουργού» σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς.

Στις παράλληλες εκδηλώσεις εντάσσονται το Masterclass του καταξιωμένου και πολύ αγαπητού Ροβήρου Μανθούλη με τίτλο «Η ταυτότητα ενός σκηνοθέτη» και το εργαστηρι του Peter Kubelka με τίτλο «Τι είναι φιλμ». Επίσης η ημερίδα «Πολιτικές της Εικόνας» σε συνεργασία με το Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστήμιου Αθηνών.

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου εστιάζει:

Σε μια αναδρομική παρουσίαση της κινηματογραφικής πρωτοπορίας και των σύγχρονων τάσεων της Στην προβληματική του φύλου, και την αναπαράστασή της στο λεγόμενο γυναικείο κινηματογράφο, που τροφοδοτεί το σύγχρονο διάλογο στις σπουδές φύλου (gender studies), αλλά και στις ευρύτερα πολιτισμικές και ανθρωπιστικές σπουδές. Στη στήριξη των νέων δημιουργών, στο πρότυπο ενός πολυσυλλεκτικού προγράμματος που καλύπτει κάθε είδος κινηματογραφικής δημιουργίας (μυθοπλασία, ντοκιμαντέρ, ταινίες πειραματισμού, νέα μέσα). Στον κινηματογράφο της περιφέρειας και τις γειτονικές χώρες, ιδιαίτερα τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη Στην προβολή του σημαντικού έργου αποκατάστασης και ψηφιοποίησης των Κινηματογραφικών Αρχείων Στην καθιέρωση ενός δικτύου φεστιβάλ μεταξύ των Ευρωπαϊκών Ταινιοθηκών και των Ταινιοθηκών από τις άλλες ηπείρους.

Στην καθιέρωση ενός φόρουμ συζητήσεων, διαλέξεων, εργαστηρίων, παράλληλων γεγονότων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων, τα οποία θα φέρουν σε επαφή νέους και παλαιότερους δημιουργούς, ειδικούς στα αρχεία, ακαδημαϊκούς, επαγγελματίες, κριτικούς κινηματογράφου, εικαστικούς, φιλότεχνους και κινηματογραφόφιλους Στην καθιέρωση ενός ετήσιου ραντεβού ώστε το σύνολο των δραστηριοτήτων του φεστιβάλ να αποτελέσει μέρος του κινηματογραφικού και ευρύτερου πολιτιστικού γίγνεσθαι της πόλης. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στην ιστοσελίδα του φεστιβάλ: http://www.tainiothiki.gr/festivals

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΦΕΤΙΝΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Αφιερώματα

Ken McMullen

image

Ο Ken McMullen θα είναι στην Αθήνα για να παρουσιάσει τις ταινίες του. Το αφιέρωμα διοργανώνεται σε συνεργασία με το Bρετανικό Συμβούλιο.

image

Η αναδρομική παρουσίαση της κινηματογραφικής πρωτοπορίας και των σύγχρονων τάσεων της, εκπροσωπείται φέτος κυρίως μέσα από το αφιέρωμα σ’ ένα σύγχρονο ανατρεπτικό δημιουργό, το βρετανό εικαστικό και πρωτοποριακό κινηματογραφιστή Ken McMullen, ο οποίος συστήνεται για πρώτη φορά στο αθηναϊκό κοινό μέσα από έξι μεγάλου μήκους και τέσσερις μικρού μήκους ταινίες.

image

Στοχαστικός απέναντι στην ιστορία, τη φιλοσοφία, τη λογοτεχνία και την ψυχανάλυση, ο πολυσχιδής McMullen έχει εμπνευστεί κατά καιρούς από κορυφαίες προσωπικότητες της διανόησης, όπως οι Γιόζεφ Μπόις, Λέον Τρότσκι, Ντέρεκ Τζάρμαν, Λίντσεϊ Άντερσον και Ζακ Ντεριντά.

Peter Kubelka

image

Ο Peter Kubelka θα είναι στην Αθήνα για να παρουσιάσει τις ταινίες του και το workshop «Τι είναι φιλμ». Το αφιέρωμα διοργανώνεται σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Αυστρίας στην Αθήνα. Στο ίδιο πλαίσιο το φεστιβάλ συνεργάζεται και πάλι με την Πρεσβεία της Αυστρίας στην ανάδειξη της πολύ σημαντικής αυστριακής πρωτοποριακής κινηματογραφικής σκηνής, μετά την μεγάλη ανταπόκριση του κοινού στην περσινή αναδρομική παρουσίαση του έργου της αυστριακής εικαστικού και κινηματογραφίστριας VALIE EXPORT, προσκαλώντας φέτος τον κινηματογραφιστή, πρώην καθηγητή και Πρύτανη στην Ακαδημία Τεχνών της Φρανκφούρτης και συνιδρυτή του Osterreichisches Filmmuseum, Peter Kubelka που θα μας παρουσιάσει το κινηματογραφικό του έργο και ένα εργαστήριo με τίτλο «Τι είναι φιλμ», όπου θα διερευνήσει την αυτονομία του κινηματογράφου ως μορφή τέχνης διαμέσου μιας κινηματογραφικής διαδρομής που ξεκινά από τον Etienne Jules Marey και καταλήγει στον Micheal Snow.

image

Πάθος και Περιφρόνηση: Σιωπηλές Ντίβες του Ιταλικού Κινηματογράφου

image

Τις προβολές θα προλογίσει η Angela Dalle Vacche, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κινηματογραφικών Σπουδών στο Georgia Institute of Technology των Η.Π.Α., συγγραφέας του βιβλίου Diva- Defiance and Passion in Early Italian Cinema. Συνεχίζοντας την πρωτοβουλία προβολής του σημαντικού έργου αποκατάστασης και ψηφιοποίησης των Κινηματογραφικών Αρχείων, αλλά και της αναπαράστασης του φύλου στον κινηματογράφο, μετά το πολύ πετυχημένο περσινό αφιέρωμα στην γαλλίδα πρωτοπόρο Germaine Dulac μέσα από αποκατεστημένες κόπιες, έχει προγραμματιστεί για φέτος ένα αφιέρωμα στις άγνωστες ιταλίδες ντίβες του βωβού με τίτλο «Πάθος και Περιφρόνηση: Σιωπηλές Ντίβες του Ιταλικού Κινηματογράφου».

image

Οι πρώιμες βαμπ και φαμ φαταλ της κινηματογραφικής ιστορίας ήταν Ιταλίδες. Οι θεατές που συνδέουν τη ντίβα κυρίως με αμερικανικές, γερμανικές, ρωσικές και γαλλικές παραγωγές και σταρ όπως οι Garbo, Dietrich, Βrooks, Nielsen θα έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν τις προκάτοχους τους, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν οι Francesca Bertini, Lyda Borelli και Pina Menicelli, μέσα από ένα σώμα αποκατεστημένων ταινιών της περιόδου του βωβού. Πολύ πριν την Μάρλεν, την Γκρέτα και την Γκλόρια το δρόμο έδειξαν η Φρανσέσκα, η Λίντα και η Πίνα.

Delphine Seyrig

image

Το αφιέρωμα στη Delphine Seyrig γίνεται σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών. Με την ερμηνευτική της γκάμα να απλώνεται από ταινίες, όπως το Πέρσι στο Μαρίενμπαντ, το σπάνιο Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975) της Chantal Akerman, ταινία την οποία η New York Times χαρακτήρισε στην πρώτη προβολή της ως «το πρώτο φεμινιστικό αριστούργημα», μέχρι και βαμπιρικούς θρύλους όπως η ταινία βαμπίρ Les lèvres rouges, που θα προβληθεί σε μεταμεσονύχτια προβολή, η Ντελφίν Σερίγκ βρίσκεται στο επίκεντρο της γαλλικής νουβέλ-βαγκ. Επιτομή της γοητείας και της σαγήνης δεν διστάζει να τσαλακώσει την εικόνα της για να υπηρετήσει τις ιδέες της. Παρακολουθούμε αυτή τη πορεία μέσα από 4 ταινίες στις οποίες πρωταγωνιστεί κι ένα ντοκιμαντέρ το οποίο έχει σκηνοθετήσει η ίδια, όπου εξετάζει μέσω συνεντεύξεων την καριέρα 23 Γαλλίδων και Αμερικανίδων ηθοποιών-κινηματογραφικών θρύλων και τη σχέση τους με την κινηματογραφική βιομηχανία.

Ολλανδικός Πειραματικός Κινηματογράφος

image

Σε συνέχεια του περσινού αφιερώματος στους «Κορυφαίους Εκπροσώπους του Ολλανδικού Πειραματικού Κινηματογράφου», το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου συνεχίζει για δεύτερη χρονιά τη συνεργασία του με το φεστιβάλ Filmmuseum Biennale, που διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια από την Ολλανδική Ταινιοθήκη (Nederlands Filmmuseum). Φέτος εστιάζουμε σε δυο από τους δημιουργούς που παρουσιάστηκαν πέρσι.

image

Η πρώτη, η Barbara Meter διατηρεί στενές σχέσεις με την Ελλάδα, καθώς το γυρισμένο στη Ελλάδα ντοκιμαντέρ της Είτε πιστεύεις είτε όχι προβλήθηκε το 2007 στο 9ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσ/νίκης και την ίδια χρονιά τιμήθηκε με ειδική μνεία στο 1ο Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ στη Χαλκίδα. Ο δεύτερος ο πολυσχιδής (κινηματογραφιστής, μουσικός, ζωγράφος, γλυπτής, κατασκευαστής βιολιών) ογδοντάχρονος πλέον Frans Zwartjes,

image

τον οποίο η αμερικανίδα θεωρητικός Susan Sontag, αναφέρει ως «τον σημαντικότερο πειραματικό κινηματογραφιστή της εποχής του».

image

Ειδικές προβολές John Smith

Ο John Smith θα είναι στην Αθήνα για να παρουσιάσει τις ταινίες του. Το αφιέρωμα διοργανώνεται σε συνεργασία με το British Council. • τον βρετανό John Smith που θα μας παρουσιάσει τα πολυβραβευμένα του Hotel Diaries, μια σειρά από νυχτερινές καταγραφές σε δωμάτια ξενοδοχείων, όπου η αρχιτεκτονική, τα έπιπλα και η διακόσμηση λειτουργούν, τόσο ως κινηματογραφικό σκηνικό, όσο και ως μέσα για τη σύνδεση των προσωπικών εμπειριών του σκηνοθέτη με καταιγιστικά γεγονότα στην παγκόσμια σκηνή. Γεννώντας μονολόγους με ιδιαίτερο χιούμορ ο Smith επιχειρεί, να συνταιριάξει το προσωπικό, το πολιτικό και το ποιητικό, εκφράζοντας ένα ριζικό πολιτικό συλλογισμό πάνω σε θέματα της επικαιρότητας, όπως η συνεργασία Η.Π.Α. και Μεγ. Βρετανίας στους βομβαρδισμούς στο Αγφανιστάν, ο πόλεμος στο Ιράκ, ο θάνατος του Αραφάτ, οι παλαιστινιακές εκλογές, η ισραηλινή κατοχή, εν γένει η Μέση Ανατολή και οι διεθνείς τάσεις

Guy Debord

image

Το έχει επεξεργαστεί ο ίδιος σε αυτήν τη μορφή

• τον ποιητή, συγγραφέα, κινηματογραφιστή, θεωρητικό και επαναστάτη Guy Debord (1931-1994) που αφιέρωσε ένα μεγάλο μέρος της ζωής του και ολόκληρη την τέχνη του στην κριτική της κοινωνίας της αγοράς και στη διαβρωτική επιρροή της κοινωνίας του θεάματος.

image

Το έργο του ιδιαίτερα αγαπητού στην Ελλάδα γάλλου στοχαστή και κινηματογραφιστή, θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά σε φιλμ μέσα από δυο ταινίες από τις εξι συνολικα ταινιες που έχει πραγματοποιησει: τη μικρού μήκους Sur le passage de quelques personnes à travers une assez courte unité de temps (1959) και τη μεγάλου μήκους In girum imus nocte et consumimur igni (1978), τελευταία του ταινία, στην οποια εναντιώνεται με τρόπο αφοριστικό στην κοινωνία της αγοράς, ενώ παράλληλα, συνδυάζει αριστοτεχνικά τον κριτικό με τον επιγραμματικό και τον μυθιστορηματικό λόγο, αφηγούμενος σε πρώτο πρόσωπο την ιστορία της ζωής του και τις περιπέτειες των δύο του «Διεθνών», Λετριστικής και Καταστασιακής.

Thomas Heise

image

Η προβολή γίνεται σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Γκαίτε στο πλαίσιο του κινηματογραφικού προγράμματος Westside-Eastside Stories για τον εορτασμό των επετείων 1949 και 1989: 60 χρόνια από τη διαίρεση της Γερμανίας και 20 χρόνια από την πτώση του Τείχους. • τον γερμανό κινηματογραφιστή και ντοκιμαντερίστα Thomas Heise, η τελευταία ταινία του οποίου Μaterial (1988-2009), έλαβε πολύ θετικά σχόλια κατά την προβολή της στο Forum της φετινής Berlinale. Η προβολή της συγκεκριμένης ταινίας διοργανώνεται σε συνεργασία με το Goethe Institut-Athen κι εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Goethe για τις επετείους 1949 και 1989: 60 χρόνια από τη διαίρεση της Γερμανίας και 20 χρόνια από την πτώση του Τείχους. Ένα σχόλιο πάνω στη σύγχρονη ιστορία της Γερμανίας σε μια σύνθεση υλικού σε 8mm, 16mm, 35mm, VHS, Beta SP, γυρισμένο από το 1988 μέχρι το 2009 από ένα σκηνοθέτη που εδιώχθη συστηματικά από το ανατολικογερμανικό καθεστώς για το κινηματογραφικό του έργο.

Τμήματα

Different Cinema/Κινηματογράφος της Διαφοράς

image

image La reine des pommes

Οι γυναίκες δημιουργοί του τμήματος διαγωνίζονται για το «Βραβείο Καλύτερης Γυναίκας Δημιουργού» που θα απονείμει η Γενική Γραμματεία Ισότητας Το νεοσύστατο τμήμα Different Cinema που εγκαινιάζεται φέτος στο 6ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου έρχεται να τονώσει το φεστιβάλ με τον αέρα της σύγχρονης ευρωπαϊκής, αλλά και παγκόσμιας, κινηματογραφίας. Υπάρχουν σήμερα ταινίες του πρωτοποριακού κινηματογράφου; Πως πειραματίζονται οι κινηματογραφιστές με την αφηγηματική γλώσσα και την κινηματογραφική φόρμα; Πόσο ευδοκιμεί η επικοινωνία μεταξύ πειραματικού κινηματογράφου και visual art;

image Gledaj me

Αυτά τα ερωτήματα επιχειρεί να απαντήσει το νεοσύστατο τμήμα Different Cinema του 6ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου. Ειδικά φέτος, χρονιά που το φεστιβάλ βρίσκει τελικά την μόνιμη στέγη του στη νέα έδρα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, η εγκαθίδρυση ενός νέου τμήματος με ταινίες της πρόσφατης παραγωγής ήταν επιβεβλημένη. Ταινίες της νέας εποχής (ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας) που διαφοροποιούνται ρητά από τις ταινίες-προϊόντα της κυρίαρχης αγοράς, και καταπιάνονται με ιστορικά και κοινωνικο-πολιτικά ζητήματα μέσα όμως, από εμπνευσμένες αφηγηματικές δομές και πειραματική χρήση των εκφραστικών τους μέσων. Σημαντικό κριτήριο επιλογής ήταν επίσης, το γεγονός πως οι δημιουργοί τους είτε διδάσκουν κινηματογράφο σε ακαδημαϊκό επίπεδο είτε έχουν διακριθεί στο παρελθόν σε κορυφαία φεστιβάλ και διαγωνισμούς.

image

Έτσι, το Different Cinema παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα 8 ταινίες από την Ευρώπη (Φιλανδία, Μαυροβούνιο, Ολλανδία, Σλοβενία, Γερμανία) και τις ΗΠΑ -ανάμεσά τους και τρεις αμιγώς πειραματικές ταινίες τριών διεθνώς αναγνωρισμένων γυναικών visual artists. Είναι άλλωστε, δέσμευση του τμήματος να στηρίξει τις γυναίκες δημιουργούς, καθιερώνοντας ως τμήμα το βραβείο που θα απονείμει σε μια κάθε χρόνο η Γενική Γραμματεία Ισότητας του Υπουργείου Εσωτερικών. To πρόγραμμα περιλαμβάνει τις παρακάτω ταινίες:

image Searching for Johnny

Eija-liisa Ahtila-Πού είναι το πού; / Missä on Missä? (Φιλανδία, 2008) Valerie Donzelli- Η βασίλισσα των μήλων / La reine des pommes (Γαλλία, 2009) Sophie Fillieres- Ένας γάτος ένας γάτος / Un chat un chat (Γαλλία, 2009) Sharon Lockhart- Μεσημεριανό διάλειμμα / Lunch Break (ΗΠΑ, 2008) Marija Perovic- Κοίτα με / Gledaj me (Μαυροβούνιο, 2008) Miroslav Mandic- Ψάχνοντας τον Τζόνι / Searching for Johnny (Σλοβενία – ΗΠΑ, 2009) Bernd Sobolla- Στην άλλη πλευρά της οθόνης – 100 Χρόνια MOVIEMENTO / Auf der anderen Seite der Leinwand – 100 Jahre MOVIEMENTO (Γερμανία, 2008) Sonja Wyss- Χειμωνιάτικη ησυχία / Winterstilte (Ολλανδία, 2008)

Some like it short/ Μερικοί το προτιμούν μικρό

image

Εννέα ταινίες μικρού μήκους, αυστηρά νέας εσοδείας (με διεθνή πρεμιέρα το τελευταίο δωδεκάμηνο), ταινίες μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ και κινουμένων σχεδίων και βέβαια στην πρώτη προβολή τους στην Ελλάδα, απαρτίζουν το νεοσύστατο τμήμα του Φεστιβάλ με τίτλο Some Like it Short . To πρόγραμμα περιλαμβάνει τις παρακάτω ταινίες:

image

• Ψέματα (Lies) του Γιόνας Οντέλ. Ο σκηνοθέτης των βίντεο κλιπ των Franz Ferdinand και U2 μας παραδίδει ένα εντυπωσιακό animation για το ψεύδος.

image

• Τελικός προορισμός (Destination Finale) του Φίλιπ Βίντμαν, ένα αυθεντικό > > 8-χιλιοστών ερασιτεχνικό φιλμ που γυρίστηκε το 1964 και βρέθηκε από τον σκηνοθέτη το 2005 στην Σαϊγκόν. • Το χρυσόψαρο (Fish) της Όσα Γιοχάνισον, ένα πειραμάτικο και πολύχρωμο μικρού μήκους, που ανοίκει στην κατηγορία του Μανιφέστου Ντόρις. • To σκραμπλ βλάπτει σοβαρά την υγεία (Tile M from Murder) του Μάγκνους Χόλμγκρεν, μια μοντέρνα εκδοχή για τις ανυπόφορες συζυγικές σχέσεις, βασισμένο στη νουβέλα του Τσάρλι Φις Death by Scrabble. • Ψευδές γήρας (False Aging), ένα ξέφρενο κολάζ της σύχρονης ζωής από τον μαιτρ του είδους, Λιούις Κλάρ. • Μπερναντέτ (Bernadette), ένα πολυβραβευμένο πειραματικό ντοκιμαντέρ για την Ιρλανδή ακτιβίστρια Μπερναντέτ Ντέβλιν σκηνοθετημένο από τον Ντάνκαν Κάμπελ.

image

• Μεσάνυχτα παρά πέντε, μεσάνυχτα παρά δέκα (Minuit moins dix, minuit moins cinq) , ένα πειραματικό μοντάζ εικόνων νουάρ από ταινίες του Χίτσκοκ σε σκηνοθεσία Σαμπίν Μασνέ.

image

• Όλα όσα μένουν (Rien ne s’efface), ένα ντοκιμαντέρ για το έργο της σκηνοθέτριας Ναόμι Καβάσε σε σκηνοθεσία της Λετίσια Μικλ. • Λεπτομέρεια απ’ το μέλλον (Details from the future) μια πολύ προσωπική έρευνα της ίδιας της σκηνοθέτριας Τζοάννα Λομπάρ στην ταινία Ζ του Κώστα Γαβρά, όταν ανακάλυψε ότι η μητέρα της εμφανιζόταν φευγαλέα στην ταινία του.

Νέοι Έλληνες Δημιουργοί

image Κώστας Γιαλλουρίδης

Οι Νέοι Έλληνες Δημιουργοί διαγωνίζονται για το βραβείο «Καλύτερου Νέου Έλληνα Δημιουργού» που θα απονείμει η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς. Τα τελευταία χρόνια γίνεται όλο και πιο εμφανές ένα νέο «κύμα» Ελλήνων σκηνοθετών, που με την ιδιαίτερη ματιά τους ή την πρωτότυπη θεματολογία τους κάνουν την παρουσία τους αισθητή τόσο στο εγχώριο όσο και στο διεθνές κινηματογραφικό τοπίο. Αξιόλογοι δημιουργοί που, είτε βρίσκονται στα πρώτα τους βήματα είτε έχουν ήδη διαγράψει μια επιτυχημένη πορεία, δυσκολεύονται τις περισσότερες φορές να βρουν χρηματοδότηση για την πραγματοποίηση της μεγάλου μήκους ταινίας τους. Με αυτό το σκεπτικό, και θέλοντας να στηρίξει τους νέους δημιουργούς που αποτελούν ελπίδα για το μέλλον του ελληνικού κινηματογράφου, η Ταινιοθήκη της Ελλάδος εντάσσει από φέτος στο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου το διαγωνιστικό πρόγραμμα «Νέοι Έλληνες Δημιουργοί» για μικρού μήκους ταινίες. Πολλές από αυτές έχουν συμμετάσχει σε καταξιωμένα διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ και οι σκηνοθέτες τους, ηλικίας έως τριάντα πέντε ετών, ανεξάρτητα αν έχουν ήδη πραγματοποιήσει ή όχι την πρώτη τους μεγάλου μήκους ταινία, έχουν δώσει ενδιαφέροντα δείγματα γραφής που υπόσχονται μια ακόμα πιο ενδιαφέρουσα συνέχεια.

image Οδηγίες χρήσεως

To πρόγραμμα περιλαμβάνει τις παρακάτω ταινίες: Σιτις, η παλινδρόμηση μιας λέξης (2009)- Πέννυ Μπούσκα Οσίκι (2009)- Γιάννης Βεσλεμές Partners (2008)- Ιωσηφίνα Μαρκαριάν Zαφείρης (2006)- Έλενα Δημητρακοπούλου Μoog (2007)- Χάρης Βαφειάδης, Οδηγίες χρήσεως (2008)- Κωνσταντίνος Γιαλλουρίδης Τί είναι αυτό; (2007)- Κωνσταντίνος Πιλάβιος Στον πάγκο του χασάπη (2006)- Χάρης Ραφτογιάννης Η έκταση που αναλογεί (2007)- Παναγιώτης Χριστόπουλος Σύνταγμα (2008)-Χριστίνα Ιωακειμίδη Διακοπές καλοκαιρινές (2006)- Ελίνα Ψύκου

Ελληνίδες Δημιουργοί

image

Το αφιέρωμα αυτό γίνεται σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ). Τις ταινίες θα προλογίσουν οι σκηνοθέτιδές τους, ενώ μετά τη λήξη της προβολής θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό. Συνεχίζεται και φέτος η προσπάθεια παρουσίασης, διερεύνησης και επαναξιολόγησης του σώματος της ελληνικής γυναικείας κινηματογραφικής δημιουργίας μέσα από το πρόγραμμα Ελληνίδες Δημιουργοί, στο οποίο οι ταινίες του προγράμματος έχουν επιλεγεί φέτος με άξονα τη θεματική «Γυναίκα σε κίνηση». Ταινίες για την επιλογή της περιπλάνησης –ή το ακριβώς αντίθετο.

image

Για την αναζήτηση του εαυτού, τη μετατόπιση των επιθυμιών, τη φυγή (ή το απωθημένο) που υποτάσσει το ανικανοποίητο. Ταινίες για τη γυναίκα που αναζητά το ρόλο της ως ‘πολίτης του κόσμου’, είτε μέσα από τη νομαδική ζωή είτε μέσα από έναν εκ των υστέρων απολογισμό. Αυτή είναι η κοινή συνθήκη που μοιράζονται οι ταινίες, μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, που φιλοξενούνται φέτος στο τμήμα Ελληνίδες Δημιουργοί, κόντρα στην έννοια της ‘γυναικείας ταινίας’ (έναν όρο κατασκευασμένο περισσότερο από τους νόμους του μάρκετινγκ, παρά απ’ τη θεωρία του κινηματογράφου). Είναι όλες βραβευμένες και φτιαγμένες την τελευταία δεκαετία από πέντε σκηνοθέτριες με ξεχωριστή προσωπικότητα, πολύ ταλέντο και γνώση πάνω στον κινηματογράφο.

image

Η Κωνσταντίνα Βούλγαρη, η Κατερίνα Ευαγγελάκου, η Δώρα Μασκλαβάνου, η Πόλα Μπούσιου, η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη

image

και η Ελισάβετ Χρονοπούλου, χάρη στο πλούσιο background τους, χάρισαν στην ελληνική κινηματογραφία μερικούς από τους πιο ατίθασους και δυναμικούς γυναικείους χαρακτήρες της τελευταίας δεκαετίας. Μας ενέπνευσαν μάλιστα, ώστε φέτος να πρωτοτυπήσουμε δείχνοντας και από μια παλαιότερη μικρού μήκους ταινία τους, η οποία σε όλες τις περιπτώσεις (συνειδητά ή υποσυνείδητα) υπήρξε ο προπομπός της μεγάλου μήκους που δείχνουμε.

image

Γυναίκες σε κίνηση λοιπόν, και μπροστά και πίσω από τις κάμερες. Κάθε δημιουργός θα παρουσιάσει μια μεγάλου και μια μικρού μήκους ταινία της.

image

To πρόγραμμα περιλαμβάνει τις παρακάτω ταινίες: Κωνσταντίνα Βούλγαρη- Youpi (1999), Valse Sentimentale (2007) Κατερίνα Ευαγγελάκου- Η κυρία Μίκα (1991), Θα το μετανιώσεις (2002) Δώρα Μασκλαβάνου- Έρως Ήρως (1993), Kι αν φύγω θα ξανάρθω (2005) Πόλα Μπούσιου- Sye’s War (2003), Soliloquies (2003) Αθηνά Ραχήλ τσαγγάρη- Fit (1995), Η διαρκής αναχώρηση της Πέτρας Γκόινγκ (2001) Ελισσάβετ Χρονοπούλου- Χτες το απόγευμα (1998), Ένα τραγούδι δε φτάνει (118´, Ελλάδα, 2003)

image

Ελληνική πρωτοπορία

image

Τρεις γενιές ελληνικής πρωτοπορίας: ο Κώστας Σφήκας μέσα από την προβολή δυο παλαιότερων ταινιών του: το «πολιτικό» Μοντέλο (1974) και το «ποιητικό» Το προφητικό πουλί των θλίψεων του Πάουλ Κλέε (1995) συναντά την Αντουανέτα Αγγελίδη, την πιο αντιπροσωπευτική σημερινή δημιουργό του είδους, σ’ ένα διάλογο με τη νέα δημιουργό Ρέα Βαλντέν, στο work in progress Μήδεια/ Κόρη.

image

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: