ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΣΙΝΕΜΑ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΠΑΝΟΡΑΜΑΤΟΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2009, από 22 Οκτωβρίου – 1 Νοεμβρίου 2009.

image

Με αφορμή τον εορτασμό των 50 χρόνων από την ίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας, το φετινό Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου παρουσιάζει μια επιλογή ταινιών μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ από την κινηματογραφία της Μεγαλονήσου, οι προβολές των οποίων θα γίνουν στο Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης». Στο πλαίσιο του αφιερώματος, η νέα ταινία του Βασίλη Μαζωμένου, Guilt, «ανοίγει» τη διοργάνωση την Πέμπτη 22 Οκτωβρίου, στις 9.00 το βράδυ, στον κινηματογράφο ΙΝΤΕΑΛ.

Η ταινία Guilt σε σενάριο και σκηνοθεσία του Βασίλη Μαζωμένου, παρακολουθεί την ιστορία της Κύπρου τα τελευταία πενήντα χρόνια μέσα από τη ζωή ενός -πλέον- ηλικιωμένου εμπόρου όπλων, ο οποίος χειρουργείται και, μέσω της νάρκωσης, «ξαναβλέπει» τη ζωή που έζησε στην Κύπρο τα χρόνια αυτά.

Χωρίς να παραγνωρίζει τη βαρβαρότητα των Άγγλων ή των Τούρκων, το Guilt παρακολουθεί την Ιστορία από την πλευρά και των δικών μας λαθών. Με κυρίαρχο το συναίσθημα της ενοχής που φέρει ο κεντρικός χαρακτήρας, ενοχή η οποία και ονοματίζει την ταινία, το Guilt χωρίζεται σε τρεις σημαντικές ιστορικές περιόδους στην ιστορία του νησιού: α) την περίοδο από το ’50 έως το ’59, β) την τουρκική εισβολή του ’74 και γ) η τουρκική κατοχή ως τη δολοφονία του Σολωμού το ’96.

Για το Guilt έγιναν για πρώτη φορά γυρίσματα στα «Φυλακισμένα Μνήματα», της Λευκωσίας, ενώ για τις ανάγκες της ταινίας αρκετά από τα κοστούμια ράφτηκαν ειδικά στην Αγγλία. Όλα τα γυρίσματα έγιναν στην παλιά πόλη της Λευκωσίας.

Το ρόλο του κεντρικού χαρακτήρα υποδύεται σε όλες τις ηλικίες ο Νίκος Αρβανίτης, ενώ στο καστ συναντάμε μεταξύ άλλων, τους Κώστα Σειραδάκη, Γιάννη Τσορτέκη, Άρτο Απαρτιάν καιΕβελίνα Παπούλια.

Το Guilt είναι η πρώτη μιας τριλογίας του Βασίλη Μαζωμένου με το ίδιο θέμα. Θα ακολουθήσουν οι ταινίες The Landlord και Sleepless.

H ταινία εκπροσώπησε την Κύπρο στο τμήμα Focus on World Cinema του φεστιβάλ του Μόντρεαλ (27 Αυγούστου έως 7 Σεπτεμβρίου), ενώ το Νοέμβριο θα συμμετάσχει και στο φεστιβάλ της Goa, στην Ινδία.

Στο πλαίσιο του αφιερώματος στον Κυπριακό κινηματογράφο, περιλαμβάνονται επίσης οι παρακάτω ταινίες, που – με την εξαίρεση του Guilt – θα προβληθούν, όλες ανεξαιρέτως, στο Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης»:


ΑΤΤΙΛΑΣ 74

(1975) του Μιχάλη Κακογιάννη. Ένα ντοκιμαντέρ – μνημειώδης καταγραφή της κατάστασης στην Κύπρο μετά το πραξικόπημα εναντίον του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου και την τουρκική εισβολή. Περιλαμβάνει συνεντεύξεις τόσο πολιτικών- με κεντρικό πρόσωπο τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο- όσο και απλών ανθρώπων που έζησαν την τραγωδία και επλήγησαν από αυτή.

Ο ΒΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ

(1985) του Ανδρέα Πάντζη, στην οποία ένας Έλληνας στρατιώτης που υπηρετούσε στην ΕΛΔΥΚ στην διάρκεια του πολέμου, επιστρέφει στην πατρίδα για να βρει τα ίχνη της οικογένειάς του, που έκανε διακοπές στο νησί εκείνο το καλοκαίρι, αλλά χάθηκε στα κατεχόμενα. Η ταινία αποτυπώνει πιστά ένα από τα μεγαλύτερα, και μέχρι σήμερα άλυτα, προβλήματα που προέκυψαν στην Κύπρο μετά την εισβολή.

ΤΡΙΜΙΘΙ – ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΜΕ ΛΕΞΕΙΣ

(1981) του Aνδρέα Πάντζη. Οι προσπάθειες των κατοίκων ενός χωριού να διατηρήσουν και να μεταβιβάσουν στους νεότερους, σαν μια καταγραφή μνήμης, την εικόνα της ιστορίας και της ζωής τους εκεί. Η εμπειρία αυτή είναι η προέκταση του δράματος ίσως όλων των προσφύγων, όπου το Τριμίθι λειτουργεί ως μετωνυμία της Κύπρου.

ΝΕΚΑΤΩΜΕΝΟΙ ΑΕΡΗΕΣ

(1984) του Γιάννη Ιωάννου. H Ελληνοκύπρια, Κλεονίκη Ζωγράφου, είναι πρόσφυγας από το Τρίκωμο και μένει στις ελεύθερες περιοχές. Η Τουρκοκύπρια,Φατμά Μεχμέτ, μετά από το 1974 επέλεξε να παραμείνει στις ελεύθερες περιοχές. Η Κλεονίκη έχει γιο αγνοούμενο. Της Φατμά ο γιός σκοτώθηκε σε δυστύχημα. Μέσα από τους διαλόγους, τις μνήμες και τις σιωπές των δύο αυτών γυναικών, η ταινία αναζητά μια απάντηση στο ερώτημα «τι είναι πατρίδα;».

ΕΝΑΣ ΚΑΡΠΑΣΙΤΗΣ

(1979) του Άδωνη Χριστοφόρου. Στις 14 Ιανουαρίου του 1977, ο Ζαχαρίας Νικόλα Ζαοπόδας, οικογενειάρχης με πέντε παιδιά, διώχτηκε από το χωριό του στην Καρπασία από τις τουρκικές δυνάμεις εισβολής. Η ταινία παρακολουθεί την πορεία του για προσωρινή εγκατάσταση κάπου στις περιοχές που ελέγχει το κράτος, στην ψυχική δοκιμασία που ζει, στην επίμονη προσπάθειά του για καθημερινή επιβίωση , ενώ το όνειρο της επιστροφής παραμένει άσβεστο.

Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΕΝΝΕΑ

(1984) τουΧρίστου Σιοπαχά, σε σενάριο Θανάση Βαλτινού, με τους Χρίστο Καλαβρούζο, Αντώνη Αντωνίου, Βασίλη Τσάγκλο και Ηλία Γιαννίτσο. Καλοκαίρι 1949. Τέλος του εμφυλίου πολέμου στη Ελλάδα. Η τελευταία ομάδα ανταρτών του Δημοκρατικού Στρατού αναγκάζεται να εγκαταλείψει τον Ταΰγετο και να προχωρήσει προς τα παράλια. Κατά τη διάρκεια αυτής της ανέλπιδης μακράς πορείας, οι αντάρτες θα πέσουν ο ένας μετά τον άλλο από τα πυρά του Εθνικού Στρατού και των οπλισμένων χωρικών.

Η ΧΑΡΙΤΑ ΜΑΝΤΟΛΕΣ ΣΤΕΚΕΤΑΙ ΔΙΠΛΑ ΜΟΥ

(1980) του Χρίστου Σιοπαχά. H ταινία αποτελεί το πορτραίτο της συζύγου ενός αγνοούμενου, της Χαρίτα Μάντολες, από την επαρχεία της Κερύνειας. Στην οθόνη ξεδιπλώνεται η προσωπική της μαρτυρία για τις τέσσερις πρώτες μέρες της εισβολής στην Κύπρο. Παρελθόν και παρόν σμίγουν μέσα στην ταινία χωρίς ευδιάκριτα σύνορα καθώς η ταινία προσπαθεί να εκφράσει τον εφιάλτη χιλιάδων θυμάτων της εισβολής .

ΚΥΠΡΟΝ, ΟΥ Μ’ΕΘΕΣΠΙΣΕΝ…

(1962) του Νίνου Φένεκ Μικελίδη. Εικόνες της Κύπρου και της ιστορίας της από τους αρχαιοτάτους χρόνους ως τον απελευθερωτικό αγώνα για την ανεξαρτησία του νησιού, μέσα από μια προσωπική κινηματογραφική ερμηνεία των ποιημάτων του νομπελίστα ποιητή Γιώργου Σεφέρη «Σαλαμίνα της Κύπρος» και «Ελένη».

“ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ: …ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΉ ΜΗΧΑΝΉ ΣΩΣΤΆ ΚΑΝΟΝΙΣΜΈΝΗ…”

(2003) του Aνδρέα Πάντζη, σε σενάριο Σάββα Παύλου. O ποιητής Γιώργος Σεφέρης επισκέφτηκε την Κύπρο τρεις φορές, το 1953, το 1954 και το 1955. Κατά τη διάρκεια των τριών αυτών επισκέψεων του, τράβηξε 288 φωτογραφίες. Η ταινία είναι ένα οδοιπορικό στην Κύπρο του 1950 και στη Κύπρο του σήμερα ακολουθώντας τις φωτογραφίες του Σεφέρη σε μια προσπάθεια αναζήτησης και ανασύνταξης της μνήμης.

ΤΟ ΤΕΙΧΟΣ ΜΑΣ

(1993) του Πανίκου Χρυσάνθου. Μια πρωτοποριακή για την εποχή της δουλειά, το πρώτο ίσως κοινό έργο ενός Ελληνοκυπρίου κι ενός Τουρκοκυπρίου πάνω στην ιστορία τους. Το ντοκιμαντέρ είναι μια ειδική συνεργασία του Πανίκου Χρυσάνθου και του Niyazi Kizilyurek, οι οποίοι αποσκοπούσαν να κάνουν ένα ταξίδι στην ιστορία και τους ανθρώπους της Κύπρου, που υπέφεραν από τον πόλεμο. Ο Ελληνοκύπριος Πανίκος και ο Τουρκοκύπριος Niyazi συναντιούνται στην πράσινη γραμμή της Λευκωσίας και ξεκινούν ένα ταξίδι στην ιστορία και τους ανθρώπους της Κύπρου.

www.panoramafest.com

22 Οκτωβρίου – 1 Νοεμβρίου

στους κινηματογράφους Ιντεάλ και Τριανόν Filmcenter

και στο Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: