«Μικρό», «Οι προβολές της Πέμπτης», Ταινίες για Μετανάστες. Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2009, στις 7.00 μ.μ., Μεθώνης 46, Εξάρχεια.

ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ

image
Προβολές ταινιών μικρού μήκους για τους μετανάστες θα γίνουν στον Πολιτιστικό χώρο του Σωματείου «Μικρό», Μεθώνης 46, Εξάρχεια, 1ος όροφος, την Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2009, στις 7.00 μ.μ., στο πλαίσιο της ενιαίας θεματικής «Οι προβολές της Πέμπτης».

Θα προβληθούν οι ταινίες:

«It’s a sad story » (10΄), σκηνοθεσία Χρύσα Τζελέπη
«Χαραυγή » (17΄), σκηνοθεσία Γιάννης Κατσάμπουλας
«Υπάρχουν λιοντάρια στην Ελλάδα;» (56’), σκηνοθεσία Ιρίνα Μπόϊκο
«Ελληνική κοινότητα Χαϊδελβέργης» (32΄), σκηνοθεσία Λευτέρης Ξανθόπουλος
«Ο ξένος, όνειρο ή πραγματικότητα» (14΄), σκηνοθεσία Κίμων Τσακίρης
«Μην πυροβολείς » (15΄), σκηνοθεσία Κωνσταντίνος Μπλάθρας
«Κώδικες» (10΄), σκηνοθεσία Βουβούλα Σκούρα

Οι ταινίες που θα προβληθούν προσπαθούν να απαντήσουν σε ερωτήματα που αφορούν στο μεταναστευτικό θέμα όπως: Είναι σωστή η έννοια «λαθρομετανάστες»; Υπάρχουν λαθραίοι άνθρωποι; Μήπως υπάρχουν λαθραίες πολιτικές για τη μετανάστευση; Ποιος είναι ξένος; Πως μπορούμε να διαχωρίζουμε τους ανθρώπους σε κατηγορίες; Μήπως θα ήταν καλύτερο, για όλους μας, να βρούμε έναν αρμονικό και ειρηνικό τρόπο συμβίωσης με τους ανθρώπους που έχουν βρει καταφύγιο στη χώρα μας; Ακόμη προσπαθούν να θέσουν, σε άλλη βάση, τα θέματα της συμβίωσης των μεταναστών με τους Έλληνες, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μετανάστες στη χώρα μας, αυτά τα προβλήματα που δημιουργεί η βίαιη απομάκρυνσή τους από την πατρίδα τους, την αποξένωσή τους στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία, τελικά, με την ταινία του Λευτέρη Ξανθόπουλου, τα αντίστοιχα προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι Έλληνες μετανάστες στη Γερμανία.
Η τέχνη, μέσα από αυτές τις ταινίες, προσπαθεί να κάνει μια μετωνυμία, να μεταφράσει την πραγματικότητα και, τελικά, να την αποδώσει ωμά, έτσι όπως παρουσιάζεται κάθε μέρα στα μάτια ενός ευαισθητοποιημένου ανθρώπου. Θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό και τους σκηνοθέτες των ταινιών, πάνω σε θέματα που έχουν θίξει αυτές οι ταινίες και σε αυτά που θα τεθούν από τους ακροατές.

Πιο αναλυτικά:

Η ταινία «It’s a sad story », της Χρύσας Τζελέπη, παρουσιάζει την τραγική ιστορία του προσωρινού αποχωρισμού μάνας και κόρης που έχουν χαθεί, στην προσπάθειά τους να έρθουν στην Ελλάδα για να ζήσουν και να δουλέψουν. Η εικόνα, όσο αναπτύσσεται ο λόγος, μεγαλώνει για να μας δώσει στο τέλος, όταν το συναίσθημα φτάνει στη μεγαλύτερη έντασή του, τα δύο πρόσωπα που πρωταγωνιστούν σε αυτές τις δύο παράλληλες αφηγήσεις.
Στην ταινία του Γιάννη Κατσάμπουλα, «Χαραυγή », έχουμε δύο παράλληλες ιστορίες. Δύο αποχωρισμούς. Οι μετανάστες που έχουν έρθει «παράνομα» στην Ελλάδα και ένας ηλικιωμένος που θα πρέπει να φύγει από το χωριό του, τη Χαραυγή, γιατί θα γίνει εργοτάξιο. Οι εκρήξεις των εργατών θα ξυπνήσουν μνήμες οδυνηρές στους μετανάστες, οι οποίοι, όταν θα αρρωστήσει ένα κοριτσάκι, θα βρουν καταφύγιο στο σπίτι του ηλικιωμένου που επικοινωνεί μαζί τους με ένα ιδιότυπο τρόπο. Η ιστορία όμως ακολουθεί το γνωστό δραματικό τρόπο που ανεβάζει στα ύψη τη συγκίνηση και ανυψώνει την ανθρώπινη ψυχή στα ουράνια.
Τους μετανάστες από τη Ρωσία προσεγγίζει η Ιρίνα Μπόϊκο, στην ταινία «Υπάρχουν λιοντάρια στην Ελλάδα;». Συνεντεύξεις των μεταναστών που εκφέρουν έναν αναφορικό λόγο, ο οποίος μας βάζει στο πρόβλημά τους, με το παράλληλο μοντάζ, καλώντας μας να βιώσουμε το δράμα τους. Ο πολύ απλός κινηματογραφικός λόγος κρύβει από κάτω του ένα μεγάλο συναισθηματικό πλούτο που προσφέρεται σιγά-σιγά στο θεατή όταν αυτός θα μπει στον πυρήνα του προβλήματος. Η ταινία κινείται ανάμεσα στον κινηματογράφο-μάτι και στον ανθρωπολογικό κινηματογράφο του Ζαν Ρους.
Στην ταινία «Ελληνική κοινότητα Χαϊδελβέργης», του Λευτέρη Ξανθόπουλου, βλέπουμε με μια απλή, αντικειμενική ματιά τα προβλήματα των Ελλήνων σε αυτή την πόλη, όπως τα είδε ένας νεαρός αριστερός κινηματογραφιστής. Ο Ξανθόπουλος, στο τέλος της ταινίας, εκφράζει το δικό του λόγο που είναι ποιητικός και, αυτή τη φορά, μεταφράζει την πραγματικότητα, ανοίγοντας το κείμενο της ταινίας σε κάθε ανάγνωση.
Ο Κίμων Τσακίρης, στην ταινία «Ο ξένος, όνειρο ή πραγματικότητα», παρακολουθεί τους μετανάστες που έχουν έρθει στην Ελλάδα, χωρίς κανένα σχολιασμό, δημιουργώντας ένα σχεδόν ονειρικό κόσμο, ο οποίος, κατόπιν, γίνεται πραγματικός. Ποιο είναι το όνειρο και ποια είναι η πραγματικότητα, λοιπόν; Ποια είναι η στάση μας απέναντι σε αυτό το πρόβλημα; Ερωτήματα που ο σκηνοθέτης θέτει στο θεατή και τον καλεί να τοποθετηθεί σε αυτά, σε ένα διάλογο με τον εαυτό του, δημιουργώντας τελικά μια ιδεολογική στάση.
Στην ταινία «Μην πυροβολείς », του Κωνσταντίνου Μπλάθρα, έχουμε την ιστορία ενός οικονομικού μετανάστη, τον τσακωμό με το αφεντικό του, τον αθέλητο σκοτωμό του δεύτερου, πάνω στον καυγά, τις τύψεις του μετανάστη που τελικά συλλαμβάνεται από την αστυνομία. Μια συνηθισμένη ιστορία που αποδίδει σχεδόν με ονειρικό τρόπο το δράμα της ψυχής ενός εξαθλιωμένου και εύκολα εκμεταλλεύσιμου ανθρώπου.
Η ψυχή που ταξιδεύει, σπάζοντας τα σύνορα, έχοντας σα μοναδικό σύνορο την αφήγηση και την απεικόνιση, σε ένα ταξίδι προς το θείο, αυτό περιγράφει η Βουβούλα Σκούρα, στην ταινία «Κώδικες». Ο εξαιρετικά απλός τρόπος κινηματογράφησης γίνεται πανανθρώπινος και εύληπτος όταν, χρησιμοποιώντας τα σύμβολα και τους ανθρώπους, οι οποίοι συμβολοποιούνται, μπαίνουμε σε ένα σύμπαν αποδιδόμενο με λυρικό τρόπο όπου ο Άνθρωπος αγιοποιείται, εφόσον έχει πάθει, και μετέχει σε ένα Θείο Δράμα που με ένα καθαρά μυθοπλαστικό τρόπο αποδίδει όλη την πραγματική δύναμη αυτής της ανθρώπινης τραγωδίας, την οποία κάθε μετανάστης βιώνει. Χωρίς λόγια, με έντονο ρυθμό και δύναμη στην εικόνα, η ταινία μας καθηλώνει και με την απίθανη εικαστικότητά της.
Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2009, Μεθώνης 46, Εξάρχεια, 1ος όροφος, 7.00 μ.μ., είσοδος ελεύθερη, προβολές ταινιών μικρού μήκους, «Οι μετανάστες στην ταινία μικρού μήκους».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: