ΤΑΞΙΔΙΑΡΑ ΨΥΧΗ, Φεστιβάλ περίπτερο… του Βάσου Γεώργα*


Τώρα που τελείωσε το Φεστιβάλ, με όλη την ψυχραιμία που – δεν – με διακρίνει, θα ήθελα να πω δύο τρία πράγματα που – τώρα – ξέρω γι αυτό, από πρώτο χέρι…

Να ξεκαθαρίσω κάτι…Μου αρέσει ο Δημήτρης Εϊπίδης…το γούστο του, η πολύπλευρη μόρφωση του, το ένστικτο του…Και θεωρώ κάθε Φεστιβάλ, μια κατάκτηση για τη μικρή και φτωχή – και επίσημα – χώρα μας…

Όμως αυτό το Φεστιβάλ, το τελευταίο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης έσερνε ένα θανατηφόρο ιό…

Δεν έχω καμία πικρία, για τον τρόπο που φέρθηκε η επίσημη διοργάνωση στη δική μου ταινία…Η επιλογή ημέρας, η επιλογή αίθουσας και συνθηκών προβολή της πρώτης μέρας (όπου οι θεατές δεν έβλεπαν, αλλά άκουγαν), το νερό της λήθης που ήπιαν στην δεύτερη προβολή και ξέχασαν να βάλουν την κάλπη ψηφοφορίας, έξω από την αίθουσα…Κανένα πρόβλημα… Ειλικρινά…και μέχρι εκεί που έφτασε το ΣΙΝΕΜΑ ΓΥΜΝΟ, μου είναι αρκετό και ευχαριστώ κι από πάνω…

Όμως ο κος Δημήτρης Εϊπίδης, σαν τίμιος με τον εαυτό του από καιρό, θα έπρεπε να μην αισθάνεται καλά… Να μην αισθάνεται καλά για την τύχη που επιφύλαξε το Φεστιβάλ στη προβολή των ταινιών του Τάκη Παπαγιαννίδη, της Αγγελικής Αριστομενοπούλου και τη δική μου…Τυχαία επιλέχτηκαν αυτές οι ταινίες να παιχτούν στην αίθουσα Παύλος Ζάννας (θα τρίζουν και τα κόκαλα του;)

Ο κος. Εϊπίδης δεν πρέπει να αισθάνεται καλά, όταν φίλοι από την Ομίχλη, μας έλεγαν, τι πάτε σε αυτό το σικέ παιγνίδι, δεν ξέρετε ότι το ΓΑΖΑ ΕΡΧΟΜΑΣΤΕ έχει το βραβείο ήδη…

Ο κος Ειπίδης δεν πρέπει να αισθάνεται καλά, όταν η ΤΑΞΙΔΙΑΡΑ ΨΥΧΗ, είναι από τις πιο φρέσκιες ματιές και από τα πιο ταξιδιάρικα ντοκιμαντέρ που είδαμε ποτέ και εν τούτοις, βρέθηκε εκτός, ενώ όλοι ξέρουμε ότι θα έπρεπε να βραβευτεί και ενώ την ίδια στιγμή όλοι ξέρουμε πόσο μακράν και πέραν στέκεται ως ντοκιμαντέρ το βραβευμένο ρεπορτάζ….

Ο κος Εϊπίδης δεν πρέπει να αισθάνεται καλά, να σπαταλάει τις γνώσεις του και το ταλέντο του, σε ένα μικροπανηγυράκι που μετατρέπεται σε μικρομάγαζο, προκειμένου να κρατήσει τις ισορροπίες, ως προς την ενδυνάμωση κυρίως της θέσης του…

Ο κος Εϊπίδης χρωστάει μια συγγνώμη σε όλους, όσους αδικήθηκαν και κυρίως στην Αγγελική Αριστομενοπούλου, ένα νέο κορίτσι, που δεν το γνωρίζω ούτε καν στην όψη, αλλά μας άνοιξε ένα ορθάνοικτο παράθυρο σε ένα αέρινο ευαίσθητο και ηλιόλουστο κόσμο και της έκλεψαν αυτό που της ανήκε, για να μπορούν κάποια ΜΕΓΑκάναλα να λένε ότι έχουν να παρουσιάσουν και… έργο καλλιτεχνικό…

Τέλος ο κος Εϊπίδης δεν πρέπει να αισθάνεται καθόλου καλά για όσα συνέβησαν και ειπώθηκαν στην τελετή λήξης και το ένθεν και εκείθεν «καπέλωμά» του…

Δεν θα σωθεί κάνοντας το καλό παιδί, ούτε κάνοντας όλους αυτούς τους χονδροκομμένους συμβιβασμούς…Θα σωθεί αν θυμηθεί ποιος είναι, τι πρεσβεύει και τι αντιπροσωπεύει…Ελπίζω να το κάνει, γιατί δεν διαθέτουμε τόσους πολλούς ικανούς ανθρώπους σαν κι αυτόν…

Ελπίζω να το κάνει, για να αποκτήσουμε ένα σοβαρό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ και όχι Τηλεοπτικά Βραβεία νούμερο 2…με τη χορηγία του ΜΕΓΑ ….

ΥΓ. Ας σημειωθεί η παντελής απουσία της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών και η παντελής έλλειψη προστασίας προς τα μέλη της…Ξύπνησε μόνο τη νύχτα της απονομής… Και μετά έπεσε πάλι στον λήθαργό της…

*O Βάσος Γεώργας σκηνοθέτησε μαζί με τον Δημήτρη Κολιοδήμο την ταινία ντοκιμαντέρ “Το Σινεμά Γυμνό” (2010) που προβλήθηκε στα πλαίσια του 12ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

2 comments

  1. Πριν δυο χρόνια, όταν το Δικτυο Ελληνικού Ντοκιμαντέρ ήταν ενεργό, είχαμε καταναλώσει αρκετό μελάνι για τα κακώς κείμενα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Αντί για τα δικά μου σε παραπέμπω σε ένα κείμενο του Ροβήρου Μανθούλη, που σίγουρα περισσότερη πείρα και γνώσεις διαθέτει. Έχει τίτλο «Το Ειπιδικό ζήτημα» και βρίσκεται στη διεύθυνση
    http://theodosiou.wordpress.com/2008/03/18/eipidiko_zitima/
    Το πρόβλημα του Φεστιβάλ είναι ζήτημα ουσίας, προσανατολισμού, φιλοσοφίας και για όλα αυτά την ευθύνη έχει ο καλλιτεχνικός διευθυντής. Ο οποίος έχει ένα επιπλέον μειονέκτημα: αγνοεί εντελώς την κατάσταση στην Ελλάδα. Άλλωστε το δήλωσε δημόσια στην εισήγησή του στο Κινηματογραφικό συνέδριο.
    Σύμφωνα με δημόσιες καταγγελίες γνωστών σκηνοθετών (Ανδρέα Πάντζη και Πανδώρας Μουσίκη) την ευθύνη του ελληνικού προγράμματος έχει η Ελένη Ράμου.
    Λόγοι αρχής με έχουν οδηγήσει να μην στέλνω πια ταινίες στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης κι όχι γιατί … δεν κατατέθηκε ακόμη ο νόμος για τον κινηματογράφο ή γιατί θα πάρει ένα ανυπόληπτο βραβείο ο Γ. Αυγερόπουλος.

  2. Διάβασα πρόσφατα το κείμενο που αναρτήθηκε σχετικά με το τελευταίο Φεστιβάλ Ντοκυμαντέρ καθώς και το κείμενο του Ροβήρου Μανθούλη που βάζει με μαστρία θέματα επιλογής και χαρακτήρα ενός πολιτιστικού γεγονότος. Θα ήθελα όμως με αφορμή αυτά να προσθεσω κι εγώ μία άλλη άποψη-κριτική στο φεστιβάλ του καλλιτεχνικού διευθυντή.
    Πολιτιστικά γεγονότα που επιχορηγεί το επίσημο κράτος έχουν ανάγκη από ταυτότητα. Ταυτότητα σε σχέση με άλλα παρόμοια γεγονότα του εξωτερικού. Και η ταυτότητα αυτή δεν μπορεί να εξαντληθεί μόνο με την ενισχυμένη -από τα πράγματα- παρουσία του Ελληνικού Ντοκυμαντέρ στη συγκεκριμενη διοργάνωση. Αν ψάξετε το πρόγραμμα που επιλέγει ο καλλιτεχνικός διευθυντής για τα φεστιβάλ (Τορόντο, Μοντρεαλ και δεν ξέρω που αλλού) στα οποία συνεργάζεται ως επιλογέας ταινιών και το συγκρίνετε με αυτό της Θεσσαλονίκης θα δείτε ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΕΣ ομοιότητες. Αποτέλεσμα; Το Φεστιβάλ Ντοκυμαντέρ της Θεσσαλονίκης να είναι ένα απλό, μικρό και φτωχό υποσύνολο των υπολοίπων μεγάλων διοργανώσεων. Για να ζήσει μία διεθνής διοργάνωση, αυτή πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον ισότιμα και να εκτιμάται ανάλογα από τους διεθνείς εταίρους της. Πείτε μου ποιός από τους καταξιωμένους ξένους ντοκουμενταρίστες θα προτιμήσει να «ανοίξει» την ταινία του στη Θεσσαλονίκη; Ποιό ενδιαφέρον υπάρχει στο χώρο του ντοκυμαντερ διεθνώς για το πολυδάπανο φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης μας; Αυτά τα θεματάκια δεν έχουν συζητηθεί ποτέ. Δεν κουβεντιάσαμε ποτέ για το ετοιμοθάνατο μωρό που ταίζουμε. Ήρθε η ώρα όμως…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.