ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΡΟΜΟΥ ΚΑΙ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΑΠΩΝΙΑ – ΟΜΑΔΑ BUZZ PRODUCTIONS, κριτική Θεάτρου Νίκης Πρασσά

image

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΩΝ

Αν σας ακούγεται  ο τίτλος ενδιαφέρων, σας διαβεβαιώνω  πως η παράσταση στην οποία  αναφέρεται είναι. Μια μικρή ομάδα  νέων ανθρώπων καταθέτουν στο ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, την απόδειξη της αγάπης τους για το θέατρο. Χωρίς  να μπουν στον πειρασμό να ασχοληθούν με τηλεοπτικής αισθητικής παραγωγές  ή να αποδομήσουν χωρίς νόημα  ένα κλασικό έργο, ερευνούν με μεράκι τις ανατολίτικες ρίζες μιας λογοτεχνικής παράδοσης, φυτεύοντας στο έδαφος του  πειραματισμού.

Χώρος μικρός η αίθουσα 2 του Ιδρύματος, τόσο όσο ένα γιαπωνέζικο  δωμάτιο, όπως έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε σε ανάλογες ταινίες. Αντί όμως για  την γκέισα που μπαίνει για  να σερβίρει σάκε, στη σκηνή εμφανίζονται 3 φιγούρες, που αυτοσυστήνονται  με χαρακτηριστικές κινήσεις. Ανάλαφρος βηματισμός, σχεδόν χορευτικός, παρασύρει τους θεατές πίσω στο χρόνο και πέρα στο χώρο, εκεί όπου ζουν μύθοι για μοναχούς, στοιχειά, παραμορφωμένες γριές και περιπλανώμενους πολεμιστές. Χωρίς άλλα αντικείμενα επί σκηνής παρά μονάχα δύο ξύλινους πάγκους και τις απαραίτητες σε αυτό το είδος θεάτρου μάσκες, οι ηθοποιοί οδήγησαν τα μάτια μας στους τόπους όπου κάθε φορά ταξίδευαν.

Συνθέτοντας το παζλ της ιστορίας τους με κομματάκια από  διάφορες αφηγήσεις  γιαπωνέζικων καταβολών, ο Φίλιππος Φιλίππου και η Μάνια  Μαράτου, συνεργάστηκαν στη συνέχεια-  ο πρώτος στη σκηνοθεσία και η  δεύτερη στη διδασκαλία – προκειμένου  να καθοδηγήσουν τους Γιώργο Στυλιανόπουλο, Λεονάρντο Σφοντούρη & Χρήστο Τανταλάκη  στην απόδοση ενός κλίματος μυσταγωγικού. Έρευνα περισσότερο και λιγότερο αποκρυσταλλωμένη δραματουργία, αν και με πολύ κοπιαστική δουλειά εκ μέρους των ηθοποιών, φάνηκε πως ήταν μια παράσταση φτιαγμένη κυρίως για να διασκεδάσει. Συνηθισμένη στους χαρακτήρες των anime (εθισμένοι αρκετοί από μας από παλιά), αλλά και στις γιαπωνέζικες ταινίες τρόμου, προτού τις κατακρεουργήσει η χολιγουντιανή φιλοδοξία, δεν με ξένισε καθόλου το θέαμα.

Δίχως τη βοήθεια  των παρασκηνίων, εκτεθειμένοι διαρκώς  στα βλέμματα του κοινού, οι τρεις  νέοι εναλάσσονταν σε πλήθος ρόλων, μαζί με αυτόν του αφηγητή. Και οι τρεις  έχουν πολύ καλή χροιά φωνής, ικανότητα  στην αφήγηση, σωματικότητα που μπορεί να αναπτυχθεί περαιτέρω (έκαναν ήδη  πολύ καλή δουλειά σε κάτι τόσο δύσκολο), με τον Λεονάρντο Σφοντούρη να ξεχωρίζει. Έχουν βέβαια αρκετό δρόμο  μπροστά τους, προκειμένου να χαλιναγωγήσουν την – εμφανή σε κάποια σημεία –  αμηχανία τους και να μπορέσουν να απογειώσουν τις αδιαμφισβήτητες  ικανότητές τους.

Η λιτή μουσική, στο  τέμπο των παραδοσιακών ανατολίτικων ήχων, βοήθησε αρκετά τα βήματα των  ηρώων (μουσική: Τάνια Γιαννούλη). Οι σκηνοθετικές λύσεις, χωρίς εξάρσεις ευρηματικότητας, οδήγησαν στρωτά την παράσταση στους ρυθμούς που δεν κούραζαν καθόλου. Με σποραδικές χιουμοριστικές νότες, όπως οι – μονίμως γκρινιάρες – ηλικιωμένες επί σκηνής, και εμβόλιμη τη χρήση καθαρά γιαπωνέζικης γλώσσας (πετυχημένα και με το σωστό μέτρο, χωρίς άσκοπη κατάχρησή της), κατά κύριο λόγο η παράσταση στηρίχτηκε στις δυνατότητες τριών σωμάτων να παίξουν με τον χαρακτήρα που μία μάσκα κάθε φορά τους προσέδιδε. Από τη μία σχεδόν ώρα που κράτησε, διατηρώ στη μνήμη μου τη σκηνή με τα πνεύματα που στοίχειωναν τον μοναχό.

Χωρίς να πρόκειται  για ένα αριστούργημα από άποψη  παραγωγής, συγχαρητήρια αξίζουν σε όλους όσους προσπάθησαν για  να γίνει αυτή η παράσταση (από  τον Θοδωρή Οικονομίδη στη διδασκαλία της μάσκας) μέχρι το Μάριο Μεττή  στην κίνηση. Ο Ευτύχης Ευθυμίου και η Ελισάβετ Αντάπαση συνέδραμαν καταλυτικά με τις υπέροχες μάσκες τους.

Με αποφοίτους δραματικών  σχολών να κατακλύζουν κατά κόρον  κάθε χρόνο τις σκηνές, είναι πολύ σημαντικό για μια ομάδα νέων δημιουργών να διαφοροποιούνται από  το συνηθισμένο, δοκιμάζοντας με τόλμη  να πειραματιστούν σε μονοπάτια δύσβατα. Έστω και αν προσωρινά δεν κατάφεραν να φτάσουν στο ζενίθ της πρωτοτυπίας και της άψογης εκτέλεσης, εάν συνεχίσουν να επεξεργάζονται με το ίδιο θάρρος το ταλέντο τους, θα προκύψουν τόσο για τους ίδιους όσο και για εμάς τους θεατές, καλύτερες θεατρικές ημέρες!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.