Ο Νίκος Κουρής είναι ένας από τους πιο προβεβλημένους ηθοποιούς της γενιάς του· κι όμως, όπως ο ίδιος εξομολογείται, συχνά φλερτάρει με την ιδέα να παρατήσει το θέατρο. Ζει για το σήμερα, δεν ονειρεύεται μεγάλη καριέρα, δεν κυνηγά τους σπουδαίους ρόλους. Του φτάνει που ζει μέσα στο θέατρο. Κι ας ομολογεί ότι θα μπορούσε και να το παρατήσει.
[
Είναι το πρότυπο του σταρ και, ταυτόχρονα, αφιερωμένος στη δουλειά του. Κι η δουλειά του είναι να υποδύεται ρόλους: στο θέατρο, στο σινεμά, στην τηλεόραση. Μερικές από τις παραστάσεις στις οποίες (σως τον θυμάστε: Καθαροί πια της Σάρα Κέιν (2001), Σε σας που με ακούτε της Λούλας Αναγνωστάκη (2003), 7ο σχολείο των γυναικών του Μολιέρου (2003) Αντιγόνη του Σοφοκλή (2006-2007), σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή, Γνάλινος Κόσμος του Τένεσι Ουίλιαμς (1996-1999) σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μαυρίκιου, Τορκουάτο Τάσσο του Γκαίτε (1999) σε σκηνοθεσία Κάριν ‘Ενκελ), Βερενίκη του Ρακίνα (2006) σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, Ο κλήρος του μεσημεριού του Πολ Κλοντέλ (2009) σε σκηνοθεσία Γιόσι Βίλερ. Οι φίλοι του κινηματογράφου, φέτος τον χειμώνα, θα μπορέσετε να τον δείτε, στα Οπωροφόρα της Αθήνας του Νίκου Παναγιωτόπουλου και στη Βροχή του Σύλλα Τζουμέρκα.
Αλλά, πριν απ’ όλα, στην Επίδαυρο θα υποδυθεί τον Ορέστη, στο ομώνυμο έργο του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά.
Τι προκλήσεις αντιμετωπίσατε δουλεύοντας το ρόλο;
Ο Ορέστης ήταν μια πολύ μεγάλη πρόκληση για μένα. Η μεγαλύτερη δυσκολία του είναι ότι έχει πάρα πολλές μεταπτώσεις. Ξεκινάει από μια κατάσταση κατάρρευσης και αρρώστιας, περνάει σε μια κατάσταση συνείδησης για το έγκλημα του, στη συνέχεια σε μια απόφαση να κάνει κάτι γι’αυτό και στο τέλος φτάνει ένα βήμα πριν τον επόμενο φόνο. Πρόκειται για περάσματα πολύ ακραία, όπως ήταν άλλωστε και η ίδια του η πράξη. Το να σκοτώσει κανείς τη μητέρα του είναι εξαιρετικά ακραίο, σχεδόν ασύλληπτο. Προσωπικά, μόνο σε επίπεδο αναγωγής βρήκα μια αντιστοιχία.
Ποια ήταν η αναγωγή που κάνατε;
Με ό,τι ακραίο με συγκινεί. Για παράδειγμα, εμένα με κινητοποιεί αυτό που δεν μπορεί να γυρίσει πίσω· το τετελεσμένο. Αυτό που δεν μπορείς να αλλάξεις πια και που πρέπει να πληρώσεις τις συνέπειες του. Κι αυτό μπορεί να είναι κάτι πολύ μικρό, δεν χρειάζεται να φτάσεις να σκοτώσεις έναν άνθρωπο για να το καταλάβεις Άλλωστε υπάρχουν πολλών ειδών φόνου αισθημάτων, σκέψεων, της αθωότητας σου, της όρεξης σου…
Ποιο είδος σκηνοθέτη προτιμάτε;
Μου αρέσει να αισθάνομαι εμπιστοσύνη στον άνθρωπο που είναι από πάνω, αλλά θα ήθελα να μπορώ και να προτείνω πράγματα. Αυτό όμως που κυρίως χρειάζομαι είναι η αγάπη. Και όταν λέω αγάπη, δεν εννοώ να με χαϊδεύουν. Εννοώ ότι χρειάζομαι ανθρώπους που να βλέπουμε το ίδιο τοπίο, το ίδιο όραμα. Αγάπη λοιπόν όχι για μένα, αλλά γι’αυτό που προσπαθούμε από κοινού.
Λένε ότι στη φύση των ανθρώπων καταρχήν είναι να αντιστέκονται στις υποδείξεις. Συμφωνείτε;
Η φύση των ανθρώπων είναι να μην εμπιστευόμαστε. Να φοβόμαστε να μη χάσουμε αυτό που ήδη ξέρουμε ή καλύτερα που νομίζουμε ότι ξέρουμε, γιατί στην πραγματικότητα δεν ξέρουμε τίποτα. Λόγω ακριβώς αυτής της άγνοιας έχουμε πιαστεί από δυο-τρία πράγματα που μας φαίνονται σταθερά και αρνούμαστε να τα αφήσουμε. Πράγματα έτσι κι αλλιώς επίπλαστα, αλλά που για να τα εγκαταλείψεις πρέπει να έχεις εμπιστοσύνη στο κενό.
Τι είναι αυτό που μπορεί να κάνει έναν νέο ηθοποιό να ξεχωρίσει από τη γενιά του;
Δεν έχω ιδέα, αλήθεια σ’το λέω. Νομίζω πάντως πως όσον αφορά την τηλεόραση μια ωραία εμφάνιση φτάνει και περισσεύει για ένα-δυο χρόνια. Στο θέατρο πάλι, το να έχεις μια καλή εμφάνιση είναι μια καλή αρχή, αλλά δεν φτάνει. Αν λοιπόν θέλεις να κάνεις μια πορεία σ’ αυτή τη δουλειά, αλλιώς αν την αγαπάς, χρειάζεσαι πολύ μεγάλη τύχη και πάρα πολλή δουλειά.
Είστε ένας ωραίος, νέος άντρας. Αν δεν είχατε την εμφάνιση που έχετε, τι πορεία νομίζετε ότι θα είχε ακολουθήσει η καριέρα σας μέχρι σήμερα;
Το θέατρο είναι πολύ σκληρό πράγμα, με την έννοια ότι ο οποιοσδήποτε δεν μπορεί να παίξει οτιδήποτε- πρέπει να πληροίς και κάποιες εξωτερικές προδιαγραφές για να πάρεις ένα ρόλο. Κι αυτό είναι μια δίκαιη αδικία του θεάτρου, την οποία πολύ δύσκολα τη δέχεται κανείς. Να ξέρεις όμως πως σε όλους μας λείπει αυτό που δεν έχουμε κι ό,τι έχουμε θεωρούμε ότι δεν αξίζει τον κόπο.
Πώς φαντάζεστε τον εαυτό σας σε 30 χρόνια;
Δεν ξέρω. Θα ήθελα να είμαι υγιής να έχω όρεξη, να μην έχω παραιτηθεί.
Δεν κάνετε όνειρα, δεν βάζετε στόχους;
Οχι. Έχω σχέση προσωρινότητας με τη ζωή, δεν βλέπω πολύ μακριά. Μου φτάνει που σήμερα-αύριο είμαι εδώ.
Σκεφτήκατε ποτέ να παρατήσετε το θέατρο;
Βεβαίως.
Πολλές φορές;
Το σκέφτομαι πολύ συχνά, γιατί είμαι τέτοιος άνθρωπος παρατάω πράγματα. Αλλά με το θέατρο συμβαίνει το εξής για να το παρατήσω θα πρέπει να το αντικαταστήσω με κάτι άλλο, που δεν το έχω βρει μέχρι σήμερα Κι αυτό με επαναφέρει και με κάνει να αισθάνομαι ευγνωμοσύνη που έχω αυτή τη σπουδαία ευκαιρία να πειραματίζομαι με τον εαυτό μου. Γιατί στην ουσία αυτό είναι το θέατρο, ένα διαρκές πείραμα με τα ψεύτικα κομμάτια μας με τα νεκρά μας κομμάτια, με τις μανιέρες και την εκφραστική μας γκάμα.
Έχετε αισθανθεί ότι έχετε θυσιάσει κάτι για το θέατρο μέχρι σήμερα;
Αν ρωτήσετε τη μάνα μου θα σας πει ότι όλη η ζωή μου είναι το θέατρο, όμως εγώ δεν θεωρώ ότι θυσιάζω κάτι, θεωρώ ότι αυτό που κάνω δεν γίνεται αλλιώς Ναι, έχασα εξόδους πάρτι, έρωτες που δεν έζησα, ζωή που δεν έζησα, πέρασα 24ωρα δουλειάς κι άπειρες ώρες πρόβας Κι όμως τη ζωή που χάνω την ξαναβρίσκω μέσα στο θέατρο, γιατί έχει πολλή ζωή εκεί μέσα.
Τι είναι αυτό που βρίσκετε μόνο μέσα στο θέατρο;
Ένα τρόπο να διοχετεύω τη σκέψη μου και την αμηχανία μου, γιατί ως άνθρωπος έχω πραγματικά πολύ μεγάλη αμηχανία.
Ποιοι ρόλοι σας αρέσουν;
Όταν ήμουν πιο μικρός μου άρεσαν οι ρόλοι που μου έμοιαζαν, που ήταν λίγο ρομαντικοί, φεγγαροπιασμένοι και ποιητές Στην πορεία κατάλαβα ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο σχηματικά και τόσο απόλυτα. Τώρα πια σκέπτομαι ότι οι ρόλοι εκτείνονται πέρα από την επιφάνεια τους. Ότι οι καλοί χωράνε και κακά πράγματα και το αντίθετο. Η αλήθεια είναι πως δεν έχω συγκεκριμένους ρόλους που θέλω να παίξω. Έτσι κι αλλιώς οι ρόλοι είναι απλώς μια αφορμή.
��� ����� ��� �� http://troktiko-blog.blogspot.com