Φωτογραφία Βασίλης Μαθιουδάκης
Ο Διαγόρας Χρονόπουλος αναζητά ήδη τον διάδοχο του στο τιμόνι του Τέχνης. Μια νέα ταυτότητα για το ιστορικό θέατρο και μια πυξίδα ρεπερτορίου που θα του ανοίξει δρόμο στον σημερινό χάρτη της ελληνικής σκηνής. Ο σκηνοθέτης αποδεικνύεται ιδιαίτερα αποκαλυπτικός μιλώντας για τον διπλό ρόλο του και τα σχέδια του.
Πλούτος – Πενίας θρίαμβος Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν» συμπαραγωγή με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βόλου Σκηνοθεσία Διαγόρας Χρονόπουλος ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ 13 &14 Αυγούστου Ώρα έναρξης 21:00
Αν και η κουβέντα μας με τον Διαγόρα Χρονόπουλο έγινε με αφορμή τη φετινή επανεμφάνιση του Θεάτρου Τέχνης «Κάρολος Κουν στο Φεστιβάλ Επιδαύρου με την παράσταση Πλούτος-Πενίας θρίαμβος, δεν άργησε να περιστραφεί γύρω από τα μέτωπα που εξακολουθούν να παραμένουν ανοιχτά για το ιστορικό θέατρο: τη μειωμένη του επιχορήγηση, σκόπελο στη χάραξη ενός ρεπερτορίου αξιώσεων, την έλλειψη μιας φυσιογνωμίας που να το διαφοροποιεί από την πληθώρα των σκηνών αλλά και όσους το διεκδικούν. Μιλήσαμε όμως και για τον ίδιο και καταλήξαμε σε μια προσωπική εξομολόγηση: πως εδώ και καιρό βρίσκεται ήδη σε αναζήτηση διαδόχου.
Ο τίτλος της παράστασης σας Πλούτος-Πενίας θρίαμβος προϊδεάζει για αριστοφανική διασκευή.
Όχι, πρόκειται για το έργο που είχα σκηνοθετήσει το 2000 ως καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ. Εκείνη την εποχή, της δίνης του Χρηματιστηρίου που πολλοί χάσανε τα λεφτά τους, η μετάφραση του ήταν προσαρμοσμένη στη μανία των Νεοελλήνων για το εύκολο κέρδος. Θεώρησα πως το 2010 με την κρίση, την παγκόσμια και την Ελληνική, ήταν καλή ιδέα να το ξανανεβάσουμε. Στην (δια μετάφραση του Γιάννη Βαρβέρη, στοχεύοντας όμως στην Πενία (Κάτια Γέρου) που ξεκινά και τελειώνει το έργο, ενώ στη διάρκεια του σατιρίζει τον Αγώνα ανάμεσα στον Πλούτο (Δημήτρη Λιγνάδη) και τον Χρεμύλο (Αλέξανδρο Μυλωνά) με κάποιες ατάκες-μικρές προσθήκες στα αριστοφανικό κείμενο.
Η Πενία είναι πια η αδιαφιλονίκητη πρωταγωνίστρια στη ζωή του Νεοέλληνα;
Εδώ και χρόνια Από τους Ολυμπιακούς αλλά και πρωτύτερα, η πλειονότητα των Ελλήνων -κι όχι μόνο αυτοί που «τα αρπάξανε»- ζούσε στην πλασματική της ευδαιμονία Μόνο για το παρόν, διαγράφοντας το μέλλον της. Με δάνεια που δεν είχε να ξεπληρώσει, με μίζες για δεύτερα αμάξι και πολυτελή ζωή. Δίχως να σκέφτεται τον διπλανά και θεωρώντας πως είναι ζητιάνος όποιος εργάζεται για τα προς το ζην. Η κρίση δεν ήρθε ξαφνικά. Αλλά για να την ξεπεράσουμε πρέπει να σοβαρευτούμε ως κοινωνία, ώστε να μπορέσουμε να οδηγήσουμε και τους πολιτικούς μας.
Η κρίση πάντως είναι γνώριμη λέξη και για το θέατρο Τέχνης που τώρα διευθύνετε.
Πιστεύω πως μετά το 2008 ξεπεράσαμε την κρίση. Αυτή τη στιγμή το χρέος του θεάτρου είναι σχεδόν μηδαμινό κι αν Ε.ΚΕ.ΘΕ.Χ. και ΥΠ.ΠΟ.Τ έπαιζαν σωστά το ρόλο τους μαζί μας θα ήμασταν πολύ καλύτερα Αλλά τα τρία τελευταία χρόνια μας επέβαλαν τιμωρία μειώνοντας την επιχορήγηση από 180.000 σε 52.000 ευρώ. Κάποια μέλη του Ε.ΚΕ.ΘΕ.Χ. με επικεφαλής τον πρόεδρο του ήθελαν να αποκτήσουν το θέατρο Τέχνης. Μιλούσαν για ημικρατική σκηνή με υψηλή κρατική επιχορήγηση. Με το που ξεκίνησε η μεταξύ μας συζήτηση κι ο Λιάπης τους είπε «όχι», λακίσανε. Μετά τη διάλυση του ελπίζω το τμήμα θεάτρου του ΥΠ.ΠΟ.Τ. να ορίσει μια επιτροπή που να αποδειχτεί πιο τίμια και δίχως προσωπικά απωθημένα
Αρκεί μια υψηλή επιχορήγηση για να ανακτήσει το Τέχνης τη χαμένη του αίγλη;
Το Θέατρο Τέχνης ψάχνει ό,τι και ο Θεοδωρόπουλος ο Πουλαντζάς ή ο Τερζοπουλος που πήρε και τα περισσότερα Η κρατική επιχορήγηση βοηθά στην ύπαρξη ενός ουσιαστικότερου ρεπερτορίου. Αλλιώς θα το ρίξεις στο εμπόριο και στη φτήνια- Στους μονολόγους και τις ολιγομελείς παραστάσεις Δεν θέλουμε να περιοριστούμε & αυτό το μοντέλο λειτουργίας. Μόνο αν φτάναμε στα όρια της φτώχειας της πενίας θα τολμούσαμε κάτι τέτοιο, θέλουμε μεγάλα έργα και σημαντικά ονόματα Και δεν αναφέρομαι σε τηλεοπτικούς αστέρες
Έχετε όραμα για το Τέχνης
Στη φάση που προσπαθούμε να το κάνουμε να ορθοποδήσει δεν μπορώ να μιλήσω μ’ αυτούς τους όρους
Δεν έχει ανάγκη από τη δική του ταυτότητα όπως συνέβαινε στο παρελθόν;
Δεν την ξέρουμε. Την ψάχνουμε. Μας ενδιαφέρουν έργα δυνατά και ποιοτικά, με κοινωνικοπολιτικά κριτήρια που να μην είναι εντελώς πειραματικά
Και αποδέκτες
Ανθρώπους κάποιου μορφωτικού επιπέδου, θέλουμε να συνομιλήσουμε με τον φοιτητόκοσμο, νέους ανθρώπους που βλέπουν θέατρο για να προβληματιστούν.
θεωρείτε τη θητεία σας στο θέατρο Τέχνης επιτυχημένη;
Αν ό,τι έχει γίνει μέχρι τώρα αφορούσε έναν εύρωστο οργανισμό, θα σας απαντούσα «όχι». Αλλά όταν ξεκινάς με 600.000 ευρώ χρέος και καταφέρνεις να ξοφλήσεις 500 ανθρώπους δίχως να οδηγήσεις στην πτώχευση και να ευτελίσεις την έννοια Θέατρο Τέχνης τότε, ναι, τη θεωρώ επιτυχημένη. Το καλό ρεπερτόριο, παρότι με αργά βήματα άρχισε να μπαίνει στο Τέχνης μετά τα δυο πρώτα χρόνια τα οικονομικά του βελτιώθηκαν και παράλληλα ανοιχτήκαμε σε νέα πρόσωπα: Παπαδημητρίου, Μαστοράκη, Αρβανιτάκη, Κάλμπαρη, Δεναΐτη, τα «δικά» μας παιδιά που διδάσκουν στη σχολή και σκηνοθετούν.
Αναζητάτε χορηγούς;
Δεν έχουμε και δεν νομίζω πως είναι εποχή για να βρούμε.
Ανοίγματα στο εξωτερικό;
Μακάρι να μπορούσαμε να κάνουμε μια περιοδεία αρχαίου δράματος στο εξωτερικό. Αλλά με τι λεφτά; Πριν δυο χρόνια μας ζητούσαν τους Όρνιθες από δέκα ευρωπαϊκά φεστιβάλ. Πώς να πας εάν δεν υπάρχει οικονομική βοήθεια
Τι θα δούμε στο Τέχνης το χειμώνα;
Μετά το πλούσιο ρεπερτόριο της περσινής σεζόν πιστεύουμε ότι με το επερχόμενο η επιχορήγηση μας θα αυξηθεί στο διπλάσιο. Θα αναφέρω χαρακτηριστικά την απαιτητική μαύρη σατιρική κωμωδία Dinner (Δείπνο) της Μόιρα Μπουφίνι ή την Κυρία Κούλα του Μένη Κουμανταρέα που θα ανεβάσει ο Νίκος Μαστοράκης με τη Λυδία Κονιόρδου.
Στην παράσταση του Πλούτου συνεργάζεστε με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βόλου…
Τη συνεργασία με κάποιο άλλο θέατρο, που να μπορεί να εξυπηρετήσει τους καλλιτεχνικούς κυρίως στόχους μας τη συναποφασίσαμε με το Φεστιβάλ. Μας ενδιαφέρει η σχέση με τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. και θέλουμε να τη διευρύνουμε. Τα καλούμε και παίζουν στο Τέχνης κάθε χρόνο.
Έχετε βρεθεί στο τιμόνι σημαντικών κρατικών πολιτιστικών φορέων (Κ.Θ.Β.Ε., Ε.Κ.Κ. κλπ). Τι σας έμαθε αυτή η ενασχόληση;
Πως ένας κρατικός οργανισμός χρειάζεται ικανούς κι έμπειρους ανθρώπους που να μπορούν να λένε «όχι» – εγώ έχω πει και το έχω πληρώσει, αλλά αξίζει τον κόπο. Να κρατάνε τις ισορροπίες ανάμεσα στο εμπόριο και την τέχνη. Δεν λείπουν τέτοια πρόσωπα από την Ελλάδα Το πρόβλημα είναι πως δεν επιλέγονται πάντα σύμφωνα με την αξία τους αλλά με κριτήριο το μέσο, τις γνωριμίες και τις παρέες τους
Το μανατζιλίκι σας έχει κουράσει;
Μ’ έχει κουράσει λίγο το Τέχνης με ό,τι περάσαμε τα τελευταία χρόνια κι εξακολουθούμε να περνάμε, γιατί πολλοί είναι εκείνοι που θέλουν να το αποκτήσουν. Να το δώσουν ελέω υπουργών σε κάποιον εκλεκτό ή να το κλείσουν, Δεν έχω σκοπό ούτε τολμάω μέσα μου να πω πως εγκαταλείπω αυτή τη στιγμή το θέατρο Τέχνης. Πρέπει να βρεθεί ένας διάδοχος ένας καλλιτέχνης ενδεχομένως που να ξέρει και λίγα διοικητικά. Κι αυτό το εξομολογούμαι πρώτη φορά. Το ‘χω σκεφτεί και το ‘χω κουβεντιάσει και με άλλους Αν φύγω εγώ, τι θα γίνει;
Προσωπικά, σε τι φιλοδοξείτε;
Είχα προτάσεις για άλλες ενδιαφέρουσες θέσεις και αρνήθηκα. Μου αρκεί το θέατρο Τέχνης και, αν μου τύχει, καμιά καλή σκηνοθεσία, ακόμη και σε κρατική σκηνή. Αν δει κανείς το ρεπερτόριο του Τέχνης την τελευταία πενταετία θα διαπιστώσει πως δεν έχω ανεβάσει πολλά έργα Δεν πήγα εκεί για να κάνω τον σκηνοθέτη, αλλά επειδή ο Λαζάνης με παρακάλεσε να βοηθήσω στη διάσωση του θεάτρου Θα ‘θελα να κάνω μια αρχαία τραγωδία -γιατί έχω κάνει αρκετές κωμωδίες- για καλοκαίρι κι ένα χειμωνιάτικο έργο, έναν Τσέχοφ ας πούμε. Όμως από τότε που έφυγα δεν μου γίνονται προτάσεις. Ίσως να θεωρούν πως με το Τέχνης δεν μου μένει χρόνος για τίποτα άλλο.
Πώς φαντάζεστε τον εαυτό σας σε μερικά χρόνια;
Θέλω να ασχολούμαι με το θέατρο. Με οποιοδήποτε τρόπο. Ακόμη και ως σύμβουλος Δεν με ενδιαφέρει ντε και καλά να σκηνοθετώ ή να διοικώ, γιατί μπορεί να μην έχω τις δυνάμεις Το θέατρο είναι η ζωή μου και κάποτε τα παράτησα όλα για αυτό: γραφεία παραγωγής σίριαλ, διαφημίσεις και μάλιστα σε περιόδους που μου απέφεραν σημαντικά κέρδη.
Αισθάνεστε δικαιωμένος γι’ αυτή σας την επιλογή;
Ναι, απόλυτα Μπορεί να μην είμαι πλούσιος αλλά κέρδισα την αξιοπρέπεια μου και την ηρεμία της ψυχής μου. Κοντά του έχω ζήσει έντονα και νιώθω γεμάτος