“Generations-International” στο Μέγαρο Μουσικής 26 Ιανουαρίου 2011

Generations-International

GenerationsInternational

Oι Σταθμοί Σύγχρονης Μουσικής

γίνονται διεθνείς

Τετάρτη 26 Ιανουαρίου, 20.30

Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος

Mετά τη συναυλία υπό τον τίτλο Generations, τον Μάρτιο του 2009, που ήταν αφιερωμένη σε πέντε γενιές Ελλήνων συνθετών της εποχής μας, σειρά έχει φέτος η εκδήλωση GenerationsInternational. Η σκυτάλη παραδίδεται σε πέντε ακόμη δημιουργούς από την Βραζιλία, την Ιταλία και την Ελλάδα: τους Βίλα-Λόμπος, Ερμίριο, Ντέμο, Αρχοντίδη και Τσιλιγκιρίδη. Θα παρουσιαστεί αντίστοιχος αριθμός έργων, τρία από τα οποία σε πρώτη εκτέλεση. Μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνεται η σύνθεση Coincidences, μια παραγγελία του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών στον Μιχάλη Αρχοντίδη. Η συναυλία GenerationsInternational θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 26 Ιανουαρίου στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος και είναι η πρώτη της Σειράς «Μουσικές του 20ού και 21ου αιώνα-Σταθμοί Σύγχρονης Μουσικής». Τα έργα θα ερμηνεύσει το διεθνώς καταξιωμένο Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής υπό τον διακεκριμένο συνθέτη, μαέστρο και παιδαγωγό Θόδωρο Αντωνίου.

Χορηγοί επικοινωνίας της Σειράς:

clip_image003clip_image005clip_image007clip_image009clip_image011

clip_image001 Σάββας Τσιλιγκιρίδης (γεν. 1977) – Riff 10-Sabotage (2010)

O Θεσσαλονικιός Σάββας Τσιλιγκιρίδης, αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο πιάνο, τα ανώτερα θεωρητικά και τη σύνθεση, εξειδικεύθηκε στη μέθοδο της πολυδιάστατης ανάλυσης (Vectoral Analysis) έργων του 20ού αιώνα (Σαίνμπεργκ, Μπεργκ, Βέμπερν, Μπάρτοκ, Λίγετι, Γκουμπαϊντούλινα). Έργα του έχουν παρουσιαστεί στην Αθήνα, την Θεσσαλονίκη, την Κωνσταντινούπολη και τη Βοστώνη από διάφορα ενόργανα σχήματα όπως, μεταξύ άλλων, το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής και το DissonArt. Παραγγελίες τού έχουν ανατεθεί κατά καιρούς από γνωστά σύνολα (Ορχήστρα των Χρωμάτων, Idée Fixe, Alea III). Για το έργο του «The Mechanical Sextet (Verbum II)», το οποίο παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του Β΄ Εργαστηρίου Σύγχρονης Μουσικής (Μ.Μ.Θ., Μάρτιος 2008), κέρδισε το Βραβείο Καλύτερης Σύνθεσης.

Η σύνθεση Riff 10-Sabotage (α΄ εκτέλεση) είναι ένα κοντσερτίνο για πιάνο και ενόργανο σύνολο. Γράφτηκε τον Νοέμβριο του 2010 και είναι αφιερωμένο στην εξαίρετη πιανίστα Βίκυ Στυλιανού.

clip_image001[1] Νικήτας Ντέμος (γεν. 1962) – Αkathist (2007)

Η μουσική του έχει χαρακτηριστεί από τον αμερικανικό Τύπο «πλούσια, δυνατή και αξιοθαύμαστα δυναμική», αλλά και «ελκυστική, κινητική και εύθυμη», ενώ η πρεμιέρα του έργου του Waltzing through the Endtime χαιρετήθηκε ως ένα από τα κορυφαία κλασικά μουσικά γεγονότα του 2005 από έγκυρα έντυπα των Ηνωμένων Πολιτειών. Πολλοί διεθνείς φορείς του έχουν αναθέσει ειδικές παραγγελίες που έχουν ερμηνευθεί από διάσημες ορχήστρες στο πλαίσιο συναυλιών, φεστιβάλ, συμποσίων και διαλέξεων. Ο Νικήτας Ντέμος έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία και διακρίσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες. Έχοντας στο βιογραφικό του λαμπρές σπουδές στη σύνθεση (διδακτορικά από το Ινστιτούτο του Κλήβελαντ και του Πανεπιστημίου Case Western Reserve) και το κλαρινέτο (Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας), ο Ντέμος συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο της Τζόρτζια ως καθηγητής σύνθεσης. Είναι επίσης ιδρυτής του μουσικού συνόλου neoPhonia, διευθυντής του κέντρου Ελληνικών Σπουδών στο Κολέγιο Τεχνών και Επιστημών και μουσικός διευθυντής του «Greek Islanders», ενός εθνολογικού συνόλου που ειδικεύεται στην ελληνική παραδοσιακή μουσική.

Για τη σύνθεση Αkathist, ο Ντέμος διευκρινίζει: «Η ιδέα ενός “ακάθιστου ύμνου„ που θα είχε νέα και παλιά στοιχεία, με προκάλεσε […]. Αντί να ταιριάξω νέες λέξεις σε παλιότερες φόρμες, αποφάσισα να ενσωματώσω στο έργο αυτό ένα πιο σύγχρονο μουσικό λεξιλόγιο, σχετικό με την αρχαία Βυζαντινή εκκλησιαστική μελωδία. Το “Τη Υπερμάχω„ είναι από τους πιο γνωστούς «ακάθιστους», γραμμένος τον 6ο αιώνα για τη Θεοτόκο. Κατά τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή, ψάλλεται κάθε Παρασκευή στους Χαιρετισμούς και σε κάθε Θεία Λειτουργία. Η μουσική της συγκεκριμένης σύνθεσης περιστρέφεται γύρω από την αρχαία μελωδία. Μου υπενθυμίζει την κίνηση της ζωής μου και τους δεσμούς της προσωρινής ύπαρξης με την αιωνιότητα».

clip_image001[2] Μιχάλης Αρχοντίδης (γεν. 1942)Conincidences-Συμπτώσεις (2010)

Γεννημένος στην Πάτρα με καταγωγή από την Κερασούντα του Πόντου, ο Μιχάλης Αρχοντίδης μεγάλωσε σε οικογένεια μουσικών. Σπούδασε πιάνο, ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση στην Ελλάδα. Ως συνθέτης, έχει επικεντρώσει το ενδιαφέρον του κυρίως στη μουσική δωματίου και τη συμφωνική μουσική έχοντας συνθέσει κοντσέρτα, συμφωνίες, ποντιακούς χορούς και έργα για διάφορα όργανα. Το 1987, το έργο του «Άρχω» (κουαρτέτο εγχόρδων) απέσπασε βραβείο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Σύνθεσης Έργων Μουσικής Δωματίου της Στέγης Καλών Τεχνών και Γραμμάτων. Ως ενορχηστρωτής και μαέστρος, συμπράττει εδώ και πολλές δεκαετίες με την Ορχήστρα Ποικίλης Μουσικής της Ε.Ρ.Τ. Έχει συμμετάσχει σε πολλές κινηματογραφικές, θεατρικές και τηλεοπτικές παραγωγές, ενώ έχει επίσης πλούσια δισκογραφία. Έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με τη μεταγραφή και ενορχήστρωση μουσικών θεμάτων από ταινίες του ελληνικού και ξένου σινεμά για συμφωνικό σύνολο. Επίσης, έχει πλούσια μουσικοπαιδαγωγική δραστηριότητα. Έχει συνεργαστεί ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής και ως διδάσκων με πολλά ωδεία.

Οι «Συμπτώσεις» αποτελούν παραγγελία του Ο.Μ.Μ.Α. στον Μιχάλη Αρχοντίδη και παρουσιάζονται σε πρώτη εκτέλεση. Είναι τετραμερείς και γράφτηκαν για οκταμελές μουσικό σύνολο. Ο δε δημιουργός τους δίνει το στίγμα του έργου του με λακωνικό αλλά και χιουμοριστικό τρόπο αναγράφοντας στον υπότιτλό του: «στο έργο αυτό, ό,τι κι αν συμβαίνει, τα πάντα είναι συμπτώσεις».

clip_image001[3] Federico Ermirio (γεν. 1950) Chamade (2010)

Ο Γενοβέζος Φεντερίκο Ερμίριο είχε στραφεί αρχικά στις ανθρωπιστικές σπουδές και την αρχιτεκτονική, για να μεταπηδήσει αργότερα στον χώρο της μουσικής. Σπούδασε χορωδιακή μουσική και σύνθεση στην περίφημη Ακαδημία της Αγίας Καικιλίας στη Ρώμη και διεύθυνση ορχήστρας στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της Βιέννης. Έχει διδάξει θεωρητικά, χορωδιακή μουσική και σύνθεση σε πολλές ιταλικές μουσικές σχολές. Εδώ και 20 χρόνια κατέχει τη θέση του διευθυντή στο ωδείο «A. Vivaldi» της πόλης Αλεσάντρια. Ο Φεντερίκο Ερμίριο είναι επίσης καλλιτεχνικός διευθυντής του διεθνούς διαγωνισμού σύνθεσης «Michele Pittaluga», καθώς και άλλων διοργανώσεων και φεστιβάλ σύγχρονης μουσικής. Έχει στο ενεργητικό του πολλές συμμετοχές αλλά και βραβεύσεις σε πανευρωπαϊκούς και διεθνείς διαγωνισμούς (Angelicum, Marinuzzi, Stockhausen, Bucci, Guido d’Arezzo, Trio Basso Wettbewerb, Olympia Prize, Kucyna Prize, New Music Composers, Ibla Grand Prize κ.λπ.).Η εργογραφία του περιλαμβάνει συνθέσεις όλων των μουσικών ειδών, ενώ έργα του έχουν ερμηνευθεί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, την Ιαπωνία, την Αυστραλία, την Βόρεια και Νότια Αμερική. Το βιογραφικό του περιλαμβάνει ακόμη πολλές ηχογραφήσεις και συμμετοχές σε ραδιοτηλεοπτικές παραγωγές.

Η σύνθεση Chamade του Φεντερίκο Ερμίριο θα παρουσιαστεί στη συναυλία της Τετάρτης 26 Ιανουαρίου σε πρώτη εκτέλεση. Πρόκειται για ένα είδος συνθετικής άσκησης στη μουσική δωματίου και προορίζεται για ενόργανο δεκαμελές σύνολο.

clip_image001[4] Heitor Villa-Lobos (1887-1959) – Chôros αρ. 7 (1924)

Ο σημαντικότερος και γνωστότερος συνθέτης της Βραζιλίας με εντυπωσιακή εργογραφία και αδιαμφισβήτητη επιρροή σε πολλούς μεταγενέστερους Λατινοαμερικανούς δημιουργούς. Η συνθετική του ταυτότητα σφραγίστηκε ανεξίτηλα από το παραδοσιακό μουσικό ιδίωμα της πατρίδας του αλλά και ευρύτερα της Λατινικής Αμερικής. Ο Βίλα-Λόμπος επηρεάστηκε βαθιά από τους λαϊκούς υπαίθριους οργανοπαίκτες και ανέπτυξε μια προσωπική βιωματική σχέση με τη μουσική μέσα από το θέατρο και τον κινηματογράφο. Όπως αναφέρει στο σημείωμά του για τη συναυλία της 26ης Ιανουαρίου ο μαέστρος και μουσικολόγος Αλέξανδρος Χαρκιολάκης, «ο κύκλος Chôros προέρχεται ακριβώς από αυτά τα ερεθίσματα της λαϊκής μουσικής που αποκόμισε ο συνθέτης. Αποτελείται συνολικά από 16 έργα τα οποία γράφτηκαν σε ένα διάστημα από το 1920 έως το 1929. Η λέξη “chôro”, που σημαίνει “κλάμα”, περιγράφει ένα είδος μουσικής που παίζεται από συγκροτήματα δρόμου με αφρικανικά και ευρωπαϊκά όργανα. Το κύριο χαρακτηριστικό της είναι ο αυτοσχεδιασμός. Βασικός στόχος του Βίλα-Λόμπος στον συγκεκριμένο κύκλο, όπως άλλωστε έλεγε ο ίδιος, ήταν να πλάσει έναν αυθεντικά βραζιλιάνικο ήχο χρησιμοποιώντας ως όχημα τις συνθέσεις αυτές. […] Το Chôros αρ.7 είναι γραμμένο για σεπτέτο. Η συνολική εντύπωση που παραμένει μετά την ακρόαση, είναι ότι πρόκειται για μια ιδιοσυγκρασιακή μουσική, αν αναλογιστεί κανείς τις επιρροές και τον τελικό στόχο του συνθέτη, αλλά ταυτόχρονα παγκόσμια, αφού η μουσική του γλώσσα εμπεριέχει όλες εκείνες τις μοντέρνες πτυχές της εποχής που χαρακτηρίζουν την έντεχνη μουσική της δεκαετίας του ’20».

Οι τιμές των εισιτηρίων για τη συναυλία είναι: 5 (φοιτητικά), 12 και 20 €.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: