Λορέντα Ράμου και Δήμητρα Τρυπάνη – NQR Ensemble Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου 2011, 8.30 μμ. στο Μέγαρο

clip_image004

Σύγχρονοι περφόρμερ στο Μέγαρο

Λορέντα Ράμου

και Δήμητρα Τρυπάνη – NQR Ensemble

Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου 2011, 8.30 μμ.

Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος

clip_image006H Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος μεταμορφώνεται, για μια ακόμη φορά, σε ένα δημιουργικό βήμα όπου συναντώνται νέοι εκφραστές των παραστατικών τεχνών, πάντοτε στο πλαίσιο της επιτυχημένης Σειράς Γέφυρες, που διευθύνει ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος. Την Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου (ώρα έναρξης: 20.30), τη σκυτάλη από την Στέλλα Γαδέδη παίρνουν δύο νεαρές δημιουργοί, η Λορέντα Ράμου και η Δήμητρα Τρυπάνη με τους Not Quite Right Ensemble (ΝQR Ensemble).

H Λορέντα Ράμου (πιάνο, φωνή) προτείνει στο κοινό τη θεατρική-πιανιστική ερμηνεία «Η πιανίστα με τη στρυχνίνη» σε ηχοτοπία του Δημήτρη Ανδρικόπουλου. Γι’ αυτή τη βραδιά, η πολύπλευρη καλλιτέχνις επέλεξε έργα που ερμηνεύονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ενώ θα παρουσιάσει σε πρώτη εκτέλεση τη σύνθεσή της «Πρελούδια» για σιωπηλό πιανίστα. Το NQR Ensemble, στη συνέχεια, θα παρουσιάσει τη μουσική παράσταση “… And the Tree was Happy, βασισμένη στην ιστορία του Shel Silverstein “The Giving Tree”, σε σύλληψη και σύνθεση της Δήμητρας Τρυπάνη.

clip_image008

Χορηγός της Σειράς:

Χορηγοί επικοινωνίας :

clip_image010clip_image012clip_image014clip_image016clip_image018

clip_image020clip_image022clip_image024clip_image026

clip_image028

clip_image030clip_image032clip_image034

Λορέντα Ράμου και «Η πιανίστα με τη στρυχνίνη»

Μέσα από έναν τίτλο που παραφράζει αυτόν του έργου «Η κυρία με τη στρυχνίνη» του πρόωρα χαμένου συνθέτη Γιάννη Χρήστου, η πιανίστα, περφόρμερ και συνθέτης Λορέντα Ράμου επιχειρεί να δώσει στον ακροατή ένα έναυσμα ώστε ο τελευταίος να μοιραστεί μαζί της την εμπειρία ενός ιδιαίτερου ηχοθεάματος με μία κινησιολογική-θεατρική διάσταση. Να την ακολουθήσει στην εξερεύνηση μουσικών μονοπατιών που χάραξαν τα τελευταία 70 χρόνια γνωστοί –αλλά και λιγότερο γνωστοί– σύγχρονοι συνθέτες. Σ’ αυτό το ταξίδι, η ομιλία, το τραγούδι και η σκηνική παρουσία του εκτελεστή αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της σύνθεσης. Όσο για τη σχέση της με την «Κυρία με τη στρυχνίνη» του Χρήστου, η Λορέντα Ράμου διευκρινίζει ότι στην «Πιανίστα με τη στρυχνίνη» «έχει κρατήσει την αρχή ότι η συγκεκριμένη ουσία δεν είναι ένα θανατηφόρο δηλητήριο αλλά ένα παραισθησιογόνο που αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο βλέπει κανείς τα πράγματα»

Η Λορέντα Ράμου επέλεξε να περιλάβει στο πρόγραμμά της παρτιτούρες ποικίλης διάρκειας –από 1 έως 17 λεπτά–, μερικές από τις οποίες δεν έχουν ξαναπαρουσιαστεί στην Ελλάδα ή ερμηνεύονται σε πρώτη εκτέλεση. Σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση θα ακουστούν τα έργα: Surface (2007) του Μοσχοβίτη Dmitri Kourliandski (γ. 1976), “14 Stations (2000) για ενισχυμένο πιανίστα [επιλογές] του Νεοζηλανδού Jack Body (γ.1944), The Body of your Dreams (2002) για πιάνο και boombox του Ολλανδού Jacob ter Veldhuis (γ. 1951) και Rubinstein in Berlin (2008) για ομιλούντα πιανίστα του Αμερικανού Frederic Rzewski (γ. 1938).

Η Λορέντα Ράμου έχει επίσης επιλέξει να παίξει τις συνθέσεις: The Wonderful Widow of Eighteen Springs (1942) και Nowth upon Nacht (1984) για φωνή και κλειστό πιάνο του Αμερικανού John Cage (1912-1992) και Morsicat(h)y (1969) της Cathy Berberian.

Το πρόγραμμα θα κλείσει με τα «Πρελούδια» για σιωπηλό πιανίστα (2011), μια σύνθεση της Ράμου που παρουσιάζεται σε πρώτη εκτέλεση και βασίζεται στην ομώνυμη σύνθεση του Ντεμπυσσύ. Οι γαλλικοί τίτλοι που εμφανίζονται στην οθόνη είναι παραφράσεις των τίτλων των πρελουδίων του Ντεμπυσσύ και δίνουν μια απρόσμενη προέκταση στις ιδέες του Γάλλου συνθέτη. Τα ηχοτοπία του έργου είναι του Δημήτρη Ανδρικόπουλου, ο οποίος ανέλαβε επίσης τη σκηνοθεσία και είχε την επιμέλεια για την τελική δομή του έργου, από κοινού με την Λορέντα Ράμου. Ο Δημήτρης Ανδρικόπουλος είναι ένας συνθέτης με σπουδαίες διεθνείς διακρίσεις (βραβείο σύνθεσης Ακαδημίας Μουσικής και Χορού του Ρόττερνταμ, βραβεία ΝΟG και COMPASS, κ.ά.) και λαμπρές σπουδές στην Ολλανδία, καθώς και σημαντικές συνεργασίες με μουσικά σύνολα και σολίστ εντός και εκτός Ελλάδος, ο οποίος διαπρέπει στο εξωτερικό ειδικευόμενος στην ηλεκτροακουστική μουσική. Στην «Πιανίστα με τη στρυχνίνη» συμμετέχει επίσης η ηθοποιός Ειρήνη Ταρούση. Η επιμέλεια κίνησης είναι του Νίκου Λυμπεράτου.

Η Λορέντα Ράμου θεωρείται ως μια από τις πλέον εξειδικευμένες και επιτυχημένες πιανίστριες στην ερμηνεία της σύγχρονης εργογραφίας. Το ρεπερτόριό της εκτείνεται από τον Μπαχ και τον Μότσαρτ μέχρι τον 21ο αιώνα (happenings του κινήματος Fluxus, ηλεκτρονική μουσική με πιάνο, κ.ά.), με ξεχωριστή έμφαση στην προβολή του σύγχρονου ελληνικού ρεπερτορίου. Οι δισκογραφικές καταθέσεις της σε συνθέσεις –μεταξύ άλλων– των Δραγατάκη και Σκαλκώτα αποτελούν ηχογραφήσεις αναφοράς για τη διεθνή μουσικοκριτική, η οποία άλλωστε την έχει επαινέσει επανειλημμένως για την πρωτότυπη θεματολογία των προγραμμάτων της τα οποία πλαισιώνονται συνήθως από προβολή βίντεο και έχουν συχνά μια εικαστική ή θεατρική διάσταση. Αφού ολοκλήρωσε τις πιανιστικές σπουδές της στην Αθήνα, η Λορέντα Ράμου μελέτησε πιάνο, μουσική δωματίου και παιδαγωγική του πιάνου στη Γαλλία. Αργότερα απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στις παραστατικές τέχνες από το City University του Λονδίνου (Master με διάκριση). Υπήρξε υπότροφος της Γαλλικής Κυβέρνησης, της Ακαδημίας Αθηνών, του Βρετανικού Συμβουλίου και του Ιδρύματος Fulbright στη Βοστώνη και τη Νέα Υόρκη. Εξειδικεύτηκε στο σύγχρονο ρεπερτόριο θητεύοντας δίπλα στους: Claude Helffer, Marie-Françoise Bucquet, Pierre-Laurent Aimard, κ.ά. Έλαβε μέρος σε θερινά σεμινάρια του Ensemble Intercontemporain στο Παρίσι υπό τη διεύθυνση των David Robertson και Pierre Boulez. Συνεργάστηκε επί σειρά ετών με το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής υπό τη διεύθυνση του Θόδωρου Αντωνίου, καθώς και γνωστές ελληνικές ορχήστρες. Έχει επίσης συμπράξει με τους Maurice Ohana, George Crumb και Mauricio Kagel για την παρουσίαση έργων τους, καθώς και με Έλληνες συνθέτες που της έχουν αφιερώσει δημιουργίες τους. Έχει δώσει ρεσιτάλ και συναυλίες μουσικής δωματίου με έργα σύγχρονου ρεπερτορίου σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, καθώς και στη Βόρειο και Νότιο Αμερική. Το 2011, η Λορέντα Ράμου έχει προσκληθεί να εμφανιστεί στην Νέα Υόρκη και το Παρίσι.

“… And the Tree was Happy” («… Και το δέντρο ήταν ευτυχισμένο»)

Πρόκειται για ένα έργο ωριαίας διάρκειας που αποτελείται από 12 μέρη και βασίζεται στην ιστορία του Αμερικανού συγγραφέα και σκιτσογράφου Shel Silverstein “The Giving Tree” («Το δέντρο που έδινε»). Τη μουσική υπογράφει η Δήμητρα Τρυπάνη που, στο σημείωμά της για την παράσταση, αναφέρει: «Στην ιστορία αυτή, ένα δέντρο και ένα αγόρι κάνουν παρέα. Καθώς ο καιρός περνά, το αγόρι μεγαλώνει, αλλάζει, ζητάει. Το δέντρο μεγαλώνει, δεν αλλάζει, δίνει. Αυτή η σχέση και οι αμφιλεγόμενες ισορροπίες της έδωσαν το θέμα και τον άξονα της παράστασης “… Αnd the Tree was Happy”, όπου γίνεται μια απόπειρα, μέσα από τη μουσική και το διάλογό της με διάφορα κείμενα, να μιλήσουμε για τέτοιου είδους σχέσεις –στενές, οικείες, εξαρτησιακές». Τα κείμενα προέρχονται από τις ακόλουθες πηγές: την «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» του Λιούις Κάρολ, «Το γεφύρι» του Φραντς Κάφκα, δύο εκθέσεις μαθητών από Δημοτικό Σχολείο της Νάπολης (από το βιβλίο «Εγώ ελπίζω να τη βολέψω» του Μαρτσέλο Ντ’ Όρτα), δύο άρθρα εφημερίδων, τον 50ό Ψαλμό του Δαβίδ και την ιστορία “The Giving Tree” του Silverstein.

Όπως σημειώνουν στο κείμενό τους για την παράσταση, οι Not Quite Right Ensemble, μέσα από το έργο αυτό που μοιάζει με παζλ, «μελετούν τα όρια και τις σχέσεις ανάμεσα στον ήχο και τη γλώσσα και αναζητούν μέσα από ηχητικές δράσεις τη δημιουργία οπτικών στιγμών. […] Στη μουσική κυριαρχεί η πολυρρυθμία, τα όργανα συγκροτούν με τις φωνές ένα αδιάσπαστο σύνολο, μέσα στο οποίο δεν υπάρχουν σολιστικές λογικές. Η γλώσσα αντιμετωπίζεται πέρα από το νόημά της ως ήχος ισότιμος με τις νότες των οργάνων. Τα συναισθήματα κινούν τις ηχητικές δράσεις και κινούνται από αυτές, παρασύροντας τον θεατή να παρακολουθήσει το έργο με τις αισθήσεις του».

Το NQR Ensemble απαρτίζεται από τους: Τατιάνα Μπρε και Δήμητρα Παπασταύρου (φωνή), Ισμήνη Παπαθανασίου (φλογέρες-κρουστά), Χάρη Λαμπράκη (νέι), Κατερίνα Μιχοπούλου (τσέμπαλο), Διονύση Βερβιτσιώτη (βιολί), Τάσο Μισυρλή (βιολοντσέλο) και Δήμητρα Τρυπάνη (κρουστά-φωνή). Το σχήμα δημιουργήθηκε από την Τατιάνα Μπρε, την Δήμητρα Παπασταύρου και την Δήμητρα Τρυπάνη πριν τέσσερα χρόνια και πρώτη του παραγωγή ήταν η μουσική παράσταση “Dear All”.

Το ηλεκτροακουστικό κομμάτι που ακούγεται στην παράσταση “… And the Tree was Happy είναι της Ευγενίας Σερέτη. Η σκηνική επιμέλεια έγινε από το NQR Ensemble και τον Σίμο Πατιερίδη. Οι φωτισμοί είναι της Δανάης Τίκωφ και η ηχοληψία του Γιάννη Παξεβάνη. Φιλική συμμετοχή: Jamie Crabb (φωνή).

Οι τιμές εισιτηρίων της συναυλίας είναι : € 5,00 (Φοιτητικά) – 12,00 – 20,00

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.