Δεξιοτέχνες της ελληνικής δημοτικής μουσικής την Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου 2011, στο Μέγαρο Μουσικής

daouli

Δεξιοτέχνες της ελληνικής δημοτικής μουσικής

Τα παραδοσιακά κρουστά

Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου, ώρα 8.30

Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος

Τα εισιτήρια έχουν εξαντληθεί

Τα παραδοσιακά κρουστά, τα μέχρι πρότινος όργανα «συνοδείας» της δημοτικής ελληνικής ορχήστρας που τα τελευταία χρόνια αποκτούν ολοένα και περισσότερο σολιστικό και πρωταγωνιστικό χαρακτήρα, έχουν την τιμητική τους την Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου 2011, στις 8.30 το βράδυ, στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Το πρόγραμμα της συναυλίας επιμελείται ο εθνομουσικολόγος, καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών και πρόεδρος του Μουσείου Λαϊκών Οργάνων, Λάμπρος Λιάβας.

liavas

Ενταγμένη στον Κύκλο Ελληνική Μουσική , η δεύτερη συναυλία της Σειράς Δεξιοτέχνες της Ελληνικής Δημοτικής Μουσικής φιλοξενεί τους Βαγγέλη Καρίπη, Μιχάλη Κλαπάκη, Πέτρο Κούρτη, Κώστα Μερετάκη, Ανδρέα Παπά και Ηλία Δημάνο. Οι κρουστοί δεξιοτέχνες αυτής της βραδιάς εκπροσωπούν μια εντελώς νέα τάση στην εγχώρια μουσική σκηνή καθώς προσεγγίζουν τη ρυθμολογία και την πληθώρα των κρουστών οργάνων της στεριανής και νησιωτικής παράδοσης με ελευθερία και επινοητικότητα.

Πρόκειται για μουσικούς που αναπτύσσουν την προσωπική τους τέχνη χωρίς ωστόσο να παύουν ούτε στιγμή να ενεργούν στο όνομα της «κοινότητας» από την οποία προέρχονται. Η συναυλία τους έχει τη μορφή ενός ηχηρού πανηγυριού στη διάρκεια του οποίου θα παρουσιαστούν ρυθμικές κατασκευές από την Ήπειρο, τη Μακεδονία, τη Θράκη, το Αιγαίο και τη Μικρά Ασία ενώ δεν θα λείψουν οι αυτοσχεδιασμοί και οι «συνομιλίες» με εκλεκτούς προσκεκλημένους: τους Βαγγέλη Παπαναστασίου (κλαρίνο, φλογέρα), Σωκράτη Σινόπουλο (πολίτικη λύρα, ποντιακή λύρα, λαύτα), Κατερίνα Παπαδοπούλου (τραγούδι), Γιάννη και Χρήστο Μάλαμα (ζουρνάδες).

clip_image002Ο Κύκλος Ελληνική Μουσική πραγματοποιείται με τη χορηγία της

Χoρηγοί επικοινωνίας του Κύκλου:

clip_image004

clip_image006clip_image008

clip_image010

clip_image012

clip_image014

clip_image016clip_image018

clip_image020

Η ελληνική παραδοσιακή μουσική διαθέτει πλήθος κρουστών μουσικών οργάνων με μακραίωνη ιστορία. Το νταούλι, το ντέφι και το τουμπελέκι, μεταξύ άλλων, εντοπίζονται σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές, έχουν ποικίλες διαστάσεις και παραλλαγές, κατασκευαστικές ιδιαιτερότητες και ονομασίες. Την ίδια στιγμή αναφέρεται ένας τεράστιος αριθμός «ιδιαίτερων» αντικειμένων τα οποία χρησιμοποιούνται ως κρουστά μουσικά όργανα. Τα ζίλια, οι μασιές αλλά και πολυάριθμα μαγειρικά και καθημερινά σκεύη όπως τα κουτάλια, τα ποτηράκια και τα ταψιά είναι ενδεικτικά μόνο παραδείγματα του συνόλου των διαφορετικών μουσικών οργάνων τα οποία ο λαός έχει εμπνευσμένα χρησιμοποιήσει στη διασκέδασή του. Μέχρι πρόσφατα στην παραδοσιακή ορχήστρα τα κρουστά αντιμετωπίζονταν ως όργανα «συνοδείας». Είχαν καθοριστικό αλλά κατά κάποιον τρόπο συμπληρωματικό ρόλο, αφού φρόντιζαν και υποστήριζαν τα κατεξοχήν μελωδικά και «ηγετικά» όργανα, το κλαρίνο, το βιολί, το ζουρνά ή την γκάιντα. Παραδόξως, αυτή η ισορροπία τα τελευταία χρόνια έχει σε μεγάλο βαθμό διαταραχθεί. Τα κρουστά όργανα αποκτούν ολοένα και περισσότερο σολιστικό και πρωταγωνιστικό χαρακτήρα, γεγονός στο οποίο έχουν συμβάλει αρκετοί παράγοντες: μεταξύ άλλων, το ευρύτερα αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα ρυθμικά όργανα παγκοσμίως, αλλά και οι νέες δυνατότητες των οργάνων τις οποίες έχουν αναδείξει οι Ελληνες μουσικοί.

Οι κρουστοί δεξιοτέχνες της βραδιάς έχουν στο ενεργητικό τους διεθνείς συνεργασίες, εμφανίσεις σε κάθε γωνιά της γης και πλούσια δισκογραφία. Με επιρροές από διαφορετικές παραδόσεις – τζαζ, μουσικές του κόσμου (έθνικ), κλασική και σύγχρονη μουσική -, μεταπηδούν με εξαιρετική ευκολία σε διαφορετικά μουσικά είδη, εγχώρια και μή, ενώ πειραματίζονται με τις απεριόριστες δυνατότητες έκφρασης των οργάνων. Ταυτόχρονα, διατηρούν και εμπλουτίζουν την παράδοση των ελληνικών λαϊκών κρουστών με μια εντελώς σύγχρονη οπτική. Οι μουσικοί αυτοί προσεγγίζουν τη ρυθμολογία και την πληθώρα των κρουστών οργάνων της στεριανής και νησιωτικής παράδοσης με φαντασία και χωρίς περιορισμούς όσον αφορά στην τεχνική εμβέλεια, στον λειτουργικό ρόλο των κρουστών στα εκάστοτε μουσικά σχήματα ή στο ρεπερτόριο. Με λίγα λόγια, στα χέρια τους τα κρουστά απελευθερώνονται, αποδεσμεύονται από το ρόλο της ρυθμικής υποστήριξης και λειτουργούν συνολικά.

Ο Βαγγέλης Καρίπης γεννήθηκε στην Αθήνα. Από μικρή ηλικία ασχολήθηκε με το ούτι και τη βυζαντινή μουσική, ενώ από 17 ετών άρχισε να μελετά κρουστά. Έχει συνεργαστεί με πολλούς Ελληνες και ξένους συνθέτες και τραγουδιστές σε συναυλίες και διεθνή φεστιβάλ: Δ. Σαββόπουλος, Ν. Κυπουργός, Σ. Μάλαμας, Α. Ιωαννίδης, Ε. Αρβανιτάκη, Γ. Νταλάρας, Δ. Σαμίου, Χ. Αηδονίδης, Άρα Ντινκτζιάν, Ζόχαρ Φρέσκο, Τεοντόσσι Σπάσοβ, Χάικ Γιατζιτζιάν, Λορήνα ΜακΚέννιτ. Τα τελευταία δώδεκα χρόνια έχει πλούσια δισκογραφική παρουσία. Τον Ιανουάριο του 2004 εκπροσώπησε την Ελλάδα στη διεθνή συνάντηση για κρουστά στην Τύνιδα (πρόγραμμα medimusses). Το 1997 μαζί με τον Πέτρο Κούρτη και τον Ανδρέα Παππά δημιούργησαν το σύνολο κρουστών Κρόταλα και συμμετείχαν στο 5ο φεστιβάλ κρουστών στο Μουσικό Κολέγιο Μπέρκλι, στο φεστιβάλ Rhymstick (Λονδίνο 2003), στο Forum 2004 (Βαρκελώνη), και στο Expo 2005 (Ιαπωνία). Έχει παρακολουθήσει πολλά σεμινάρια κρουστών με σημαντικούς μουσικούς: Τρίσυ Σανκάραν, Τζο Σάντος, Τζέημι Χαντάντ, Αχμέτ Μισιρλί. Έχει εκδώσει τα άλμπουμ Κρουστά (1995) και Φωνές κρουστών (2005). Συμμετείχε στην ηχογράφηση της μουσικής για την τελετή έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας.

Ο Μιχάλης Κλαπάκης έχει συνεργαστεί με τους περισσότερους παλιούς σημαντικούς οργανοπαίχτες της ελληνικής παράδοσης σε εμφανίσεις και δισκογραφία, αλλά και με τους Μ. Χατζιδάκι, Μ. Θεοδωράκη, Δ. Σαββόπουλο, Δ. Σαμίου, Γ. Μαρκόπουλο, Σ. Βασιλειάδη, Γ. Παπαϊωάννου, Δ. Μαραγκόπουλο, Γ. Κουρουπό, Θ. Αντωνίου κ.ά. Συμμετείχε σε περιοδείες σε Ευρώπη, Β. Αφρική, Ασία, Αμερική και Αυστραλία. Είναι μέλος του συγκροτήματος Δυνάμεις του Αιγαίου, που άνοιξε νέο δρόμο στην ελληνική μουσική. Συνεργάζεται με το πολυεθνικό μουσικό σχήμα ΦΑΟΣ, με μουσικούς από την Κεντρική Ευρώπη και τα Βαλκάνια. Δημιούργησε την πρωτοποριακή ομάδα κρουστών Τα δάχτυλα της Εκάτης. Τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια διδάσκει παραδοσιακά κρουστά και ρυθμολογία στη σχολή του στην Αθήνα και οργανώνει σεμινάρια στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες. Συμμετείχε σε πολλές παραστάσεις σύγχρονου χορού ως μουσικός και υπήρξε μέλος των χορευτικών ομάδων Σπείρα και Πέλματα. Έχει συνεργαστεί με ζωγράφους, γλύπτες, χορευτές, ηθοποιούς, μουσικούς, αρχιτέκτονες σε παραστάσεις πολυμέσων. Έχει συνεργαστεί με το Εθνικό Θέατρο στις Τρωάδες και στη Μήδεια (Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου), με το Θέατρο της Άνοιξης (Αρχαίο Ωδείο Πάτρας) και με τη θεατρική εταιρεία Πόλις (Φωτοχυσία Ερμουπόλεως – η πορνεία στην Ερμούπολη τον 19ο αιώνα και Λες και μάγια μου ΄χεις κάνει (Θέατρο Απόλλων Ερμούπολης, 2004-2005 και 2005, αντίστοιχα). Στην προσωπική του δισκογραφία συγκαταλέγονται τα CD Κρυφά συναντημένα και Τα δάχτυλα της Εκάτης.

Ενώ η μουσική του πορεία διατρέχει δεκαετίες, σταθμό στην καριέρα του Πέτρου Κούρτη αποτέλεσε η συνεργασία του με τον Δημήτρη Παπαϊωάννου και τον Γιώργο Κουμεντάκη στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας 2004, κατέχοντας το ρόλο του τυμπανιστή στο χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας και πλαισιώνοντας με τα κρουστά του τα περισσότερα μουσικά θέματα της έναρξης. Το εκπαιδευτικό του ταξίδι ξεκινά το 1990 με πρώτο σταθμό τη Βραζιλία. Σπούδασε κλασικά κρουστά στο Δημοτικό Ωδείο Ζωγράφου και συνέχισε στο Μουσικό Κολέγιο Μπέρκλη, όπου μελέτησε ethnic percussion δίπλα σε κορυφαίους μουσικούς: Τζέιμι Χάνταντ, Γκλεν Βελέζ, Τζοβάννι Χιντάλγκο κ.ά. Από το 1994 διδάσκει κρουστά στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας. Έχει συνεργαστεί με τους περισσότερους Έλληνες συνθέτες, μουσικούς και τραγουδιστές: Γ. Νταλάρας, Ε. Αρβανιτάκη, Χ. Αλεξίου κ.ά. Έχει περιοδεύσει στο εξωτερικό με κορυφαίους μουσικούς, τραγουδιστές και με χορευτικά συγκροτήματα, συμμετέχοντας σε μουσικές συναντήσεις και διεθνή φεστιβάλ. Κατά καιρούς έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες της διεθνούς μουσικής σκηνής: Λορήνα ΜακΚέννιτ, Αλ ντι Μέολα, Ομάρ Φαρούκ Τεκμπιλέκ, Ντούλσε Πόντες, Έντυ Νάπολι, Μίρα Ανουάρ Αουάντ, Σεζέν Ακσού, Bulgarian Vocal Trio, Ζοχάρ Φρέσκο, Άρτο Τουνκμπογιατσιγιάν, Αρά Ντινκγιάν. Με τα κρουστά του έχει πλαισιώσει πάνω από 200 μουσικές παραγωγές από διάφορα είδη μουσικής συμπεριλαμβανομένων και σάουντρακ Πολίτικη κουζίνα, Βαλκανιζατέρ κ.ά. Το καλοκαίρι του 2007 έγραψε μουσική για την παράσταση Ιφιγένεια εν Αυλίδι του ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας, σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη. Είναι ιδρυτικό μέλος του συγκροτήματος Ίασις και του συνόλου κρουστών Κρόταλα. Έχει συγγράψει δύο βιβλία για εκμάθηση κρουστών οργάνων (εκδόσεις Φίλιππος Νάκας), θεωρείται από τους πιο διακεκριμένους καθηγητές κρουστών και έχει δώσει πολλά σεμινάρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Οι μελέτες και οι αναζητήσεις του στρέφονται στη διάσωση, διάδοση και εξέλιξη των κρουστών, καθώς και στη μεθόδευση ενός εκπαιδευτικού συστήματος που θα βοηθήσει τους νέους μουσικούς σε μια σωστή και εύκολη προσέγγιση των κρουστών οργάνων.

Ο Κώστας Μερετάκης γεννήθηκε το 1979 στην Αθήνα. Ασχολήθηκε από μικρή ηλικία με τα παραδοσιακά κρουστά. Σπούδασε θεωρητικά και ηλεκτρικό όργανο στο Ωδείο Καλλιθέας με καθηγητές τον Ε. Χριστέλη και τον Ι. Καστρινό. Είναι απόφοιτος του Μουσικού Γυμνασίου-Λυκείου Παλλήνης, με καθηγητή παραδοσιακών κρουστών τον Β. Καρίπη. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια κρουστών με τον Ζοχάρ Φρέσκο και τον Λεβέντ Γιλντιρίμ. Έχει διδάξει παραδοσιακά κρουστά στο Δημοτικό Ωδείο Πατρών, στο Μουσείο Λαϊκών Οργάνων (Αθήνα), στο Μουσικό Γυμνάσιο-Λύκειο Παλλήνης, στο Δημοτικό Ωδείο Ασπροπύργου. Από το 2006 διδάσκει στη Μουσική Σχολή «Εύξεινος Πόντος» (Αχαρναί).Έχει συμμετάσχει σε συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σε δισκογραφία, σε τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές με τους μουσικούς: Ν. Μούσχουρη, Χ. Αλεξίου, Ε. Βιτάλη, Γ. Νταλάρα, Ε. Αρβανιτάκη, Χ. Νικολόπουλο, Π. Θαλασσινό, Ν. Ξυδάκη, Π. Γαïτάνο, Ε. Ρεμπούτσικα, Έ. Πασπαλά, Μπαντί Ασσάντ, και με τους Χ. Αηδονίδη, Δ. Σαμίου, Ν. Σαραγούδα, Χ. Τσιαμούλη, Ρος Ντέιλυ, Χάικ Γιατζιτζιάν, Μ. Αχαλινωτόπουλο, Ν. Φιλιππίδη κ.ά. Το 2001 ιδρύει μαζί με τον Θωμά Κωνσταντίνου το μουσικό σχήμα Τακίμ. Είναι μέλος των σχημάτων «Ελεύθερο Απομονωμένο», «Balkart», «Colpo Grosso», της Εστουδιαντίνας Ν. Ιωνίας-Μαγνησίας και της Ορχήστρας Παραδοσιακής Μουσικής Δήμου Ασπροπύργου.

Ο Ανδρέας Παπάς άρχισε τη μουσική του διαδρομή το 1975 συμμετέχοντας σε παραδοσιακές ορχήστρες (Δ. Σαμίου, Χ. Αηδονίδης, Ν. Φιλιππίδης κ.ά.) Από το 1983 συνεργάζεται με την ΕΡΤ σε τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές παραγωγές («Λαϊκοί πρακτικοί οργανοπαίκτες», «Σε ήχο ελεύθερο» του Γ. Παπαδάκη κ.α.) δίπλα σε σπουδαίους μουσικούς της ελληνικής δημοτικής μουσικής: Γ. Κόρος, Β. Σούκας, Γ. Βασιλόπουλος, Π.-Λ. Χαλκιάς κ.ά. Παράλληλα έχει συνεργαστεί με μεγάλα ονόματα της ελληνικής μουσικής: Σ. Καζαντζίδης, Γ. Μπιθικώτσης, Ε. Βιτάλη, Γ. Νταλάρας, Μαρινέλλα, Χ. Αλεξίου, Γ. Πάριος, Ε. Αρβανιτάκη Ε. Τσαλιγοπούλου, Μ. Λιδάκης, Β. Σκουλάς κ.ά. Έχει συμμετάσχει σε ηχογραφήσεις μουσικής για το θέατρο και τον κινηματογράφο του Μ. Θεοδωράκη, του Γ. Μαρκόπουλου, του Θ. Μικρούτσικου, του Ν. Μαμαγκάκη, του N. Κυπουργού, της Ε. Καραΐνδρου κ.ά. Από το 1994 έως το 1997 υπήρξε μέλος της Κρατικής Ορχήστρας Ελληνικής Μουσικής (ΚΟΕΜ) υπό τον Σταύρο Ξαρχάκο.Έχει συνεργαστεί με το Μέγαρο Μουσικής («Με φως και θάνατον ακαταπαύστως», Εργαστήρι Παλαιάς Μουσικής, «Τα ιερά τραγούδια του έρωτα», «Ό,τι κι αν πω δεν σε ξεχνώ», «Nταλάρας – Μαρινέλλα ΜΑΖΙ», «Σαν τραγούδι μαγεμένο», συναυλίες με τη Δ. Σαμίου, την Ντ. Πόνθες και τον Γ. Νταλάρα, τα Κρόταλα, την Ε. Καραΐνδρου, τον Λ. Παπαδόπουλο κ.ά.). Έχει πάρει μέρος σε διεθνή και ελληνικά φεστιβάλ (Womad, Athens Ethnic Jazz Festival κ.ά.). Το 2004 εκπροσώπησε την Ελλάδα στη διεθνή συνάντηση κρουστών στο πλαίσιο του προγράμματος «Μουσικές παραδόσεις της Μεσογείου Medimuses» στην Τύνιδα. Το 1995 κυκλοφόρησε το άλμπουμ ΚΡΟΥΣΤΑ που ηχογράφησε ο ίδιος με τον Β. Καρίπη και τον Γ. Γευγελή. Το 1997 με τον Π. Κούρτη και τον Β. Καρίπη δημιούργησαν το συγκρότημα κρουστών Κρόταλα, με το οποίο συμμετείχαν στα φεστιβάλ: Percussion World Festival στο Μουσικό Κολέγιο Μπέρκλη (1999), Rythmsticks στο Κουήν Ελίζαμπεθ Χολ του Λονδίνου ( 2003), Forum 2004 στη Βαρκελώνη, ΕΧΡΟ 2005 στην Ιαπωνία και αλλού. Το 2002 κυκλοφόρησε ο πρώτος δίσκος ακτίνας του συγκροτήματος. Την ίδια χρονιά άρχισε η συνεργασία του Α. Παπά με την Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας Μαγνησίας. Συμμετείχε στην ηχογράφηση της μουσικής για την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας. Το 2005 συμμετείχε στην ηχογράφηση του άλμπουμ της Λορήνας ΜακΚέννιτ An Ancient Muse, στα Real World Studios, στην Αγγλία. Το 2008 συμμετείχε σε μουσικό σύνολο που εκπροσώπησε την Ελλάδα σε τελετές στο Πεκίνο για τους Ολυμπιακούς Αγώνες 2008, με τιμώμενη χώρα την Ελλάδα.

Ο Ηλίας Δημάνος γεννήθηκε στην Ηράκλεια Σερρών το 1967 από οικογένεια μουσικών. Παίζει από μικρό παιδί παρακολουθώντας τον πατέρα του. Μέχρι δεκαπέντε ετών μάθαινε από τον πατέρα του αλλά και ακούγοντας άλλους μουσικούς. Μετά τα δεκαέξι του χρόνια ασχολήθηκε επαγγελματικά με το νταούλι και με τα κρουστά όργανα γενικότερα. Έχει πάρει μέρος σε πολλές συναυλίες στο Ηρώδειο καθώς και σε πολιτιστικές εκδηλώσεις σε όλα τα μέρη της Ελλάδας και στο εξωτερικό. Παράλληλα παίζει σε γάμους και σε πανηγύρια. Διδάσκει παιδιά και νέους την τέχνη του νταουλιού και των κρουστών οργάνων.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: