Αργεί η άνοιξη του σινεμά-Ο νόμος για το σινεμά ακόμα στην ομίχλη, 2 σημαντικά κείμενα για την πορεία του ελληνικού σινεμά

OMIXLI

Αργεί η άνοιξη του σινεμά-Ο νόμος για το σινεμά ακόμα στην ομίχλη της ΒΕΝΑΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ-της ΕΥΑΝΝΑΣ ΒΕΝΑΡΔΟΥ, 2 σημαντικά κείμενα για την πορεία του ελληνικού σινεμά

Αργεί η άνοιξη του σινεμά

Της ΒΕΝΑΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

Ποια «άνοιξη του ελληνικού κινηματογράφου». Ποια ευεξία, μετά την ψήφιση ενός νομοθετικού πλαισίου που ο χώρος είχε υποστηρίξει με πάθος. Ποια οσκαρική αίγλη.

Η κρίση κατάφερε να πλήξει ακόμη και μια καλλιτεχνική κοινότητα που είχε γίνει παράδειγμα με την αυτοοργάνωση και τις προτάσεις της. Το πρωτοφανές σύνθημα «δώστε μας νόμο, όχι χρήματα» άρχισε σιγά σιγά να χάνει το νόημά του.

Με το ζόρι

Ο Γιώργος Λάνθιμος ολοκλήρωσε ολομόναχος τις «Άλπεις», με τις οποίες θα μας εκπροσωπήσει τον Σεπτέμβριο στο διαγωνιστικό της Βενετίας. Με το ζόρι πήρε μια «προέγκριση» 300 χιλιάδων ευρώ από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Το ίδιο αβοήθητος -και χωρίς προέγκριση- γύρισε τον «Άδικο κόσμο» ο Φίλιππος Τσίτος, που έφτασε με την «Ακαδημία Πλάτωνος» ένα βήμα από το σημαντικό ευρωπαϊκό βραβείο «Lux».

OMIXLI1

Χρήσιμοι οι νόμοι, αλλά για μια τόσο ακριβή τέχνη δεν φτάνουν ούτε για «ζήτω». Η οικονομική εικόνα του Κέντρου Κινηματογράφου, όπως μας την περιγράφει ο πρόεδρος του Δ.Σ. Γιώργος Παπαλιός, είναι τραγική. Κι ας έχει, αναγκαστικά λόγω θέσης, εμπιστοσύνη στις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις, ελπίζοντας ότι μέχρι τέλος του χρόνου το πρόβλημα θα έχει ξεπεραστεί. «Είναι φοβερό», λέει. «Και μάλιστα μια εποχή που όλοι θέλουν να δουν τι υπάρχει από ελληνικό σινεμά -και λόγω του ονόματος που δημιούργησε η νέα γενιά σκηνοθετών, αλλά και λόγω της κρίσης. Μου λένε παραγωγοί: Πρόπερσι με το ζόρι κλείναμε ένα ραντεβού στις Κάνες με ξένους. Φέτος, με το που ακούνε «Ελλάδα», έρχονται».

Θεωρητικά το ΕΚΚ έχει «λαμβάνειν»: 4.200.000 από τον ΦΠΑ, κοντά στα 2 εκατ. από την επιστροφή του φόρου επί των εισιτηρίων (από τον Απρίλιο του 2010), την πρώτη δόση (1 εκατ.) από τα 3 εκατ. ειδικού κωδικού στον προϋπολογισμό του ΥΠΠΟΤ για το 2011, αλλά και 500 χιλιάδες έκτακτη επιχορήγηση, την οποία υποσχέθηκε ο Παύλος Γερουλάνος όταν εγκαθιστούσε το νέο Δ.Σ. Χρωστάει, βέβαια, πολλά: 3,5 εκατ. με τα κατατεθειμένα τιμολόγια και άλλο 1,5 εκατ. είναι τα αναμενόμενα τιμολόγια. «Αν μας δώσουν αυτά που μας χρωστάνε· θα υπάρχει και περίσσευμα», υποστηρίζει ο κ. Παπαλιός.

Δεν είναι ο μόνος λόγος που το ΕΚΚ βρίσκεται στον αέρα. Εχει να εξετάσει σενάρια από πέρυσι τον Φεβρουάριο. Η ίδια η λειτουργία του με βάση το νέο νόμο χτίζεται με ρυθμούς χελώνας. Αρχές Μαρτίου ανακοινώθηκε το επταμελές, διορισμένο από τον υπουργό, Δ.Σ. και σήμερα («δεν έχουμε άλλο περιθώριο», επιμένει ο Γ. Παπαλιός) θα ψηφίσουν αυτόν που θα αναλάβει τη σπουδαιότερη θέση: του γενικού διευθυντή. Αρκετά πρόσωπα έχουν θέσει υποψηφιότητα: Γρηγόρης Καραντινάκης, Μάρκος Χολέβας, Δημήτρης Σταύρακας, Βασίλης Μαζωμένος, Πάνος Αγγελόπουλος, Χρήστος Βολάνης.

Ο κινηματογραφικός χώρος, πάντως, δεν ανταποκρίθηκε με ζέση. «Επρεπε να έχουμε δείξει περισσότερη σοβαρότητα, δηλαδή να έχουμε αυτοπροταθεί», παραδέχεται ο παραγωγός Κωνσταντίνος Μωριάτης. Δεν είναι τυχαίο ότι παρατάθηκε λόγω δυστοκίας η διαδικασία ανεύρεσης του γενικού διευθυντή.

Είναι αυτός που θα διοικεί το ΕΚΚ και θα εισηγείται στο Δ.Σ. τα πάντα: πολιτικές, ταινίες, κανονισμό. Χωρίς δικαίωμα ψήφου, αλλά με λογοδοσία στο τέλος του χρόνου. Επιτέλους, ας πάρει και κάποιος την ευθύνη για επιλογές και πολιτικές.

«Θέλουμε έναν άνθρωπο με πυγμή. Που να μπορεί να λέει: Κύριε τάδε μου, σε αγαπάμε, σε εκτιμάμε, έχεις προσφέρει πολλά στο ελληνικό σινεμά, αλλά ταινία δεν θα κάνεις… Αν πετύχαμε κάτι στο Κέντρο, είναι για τα «όχι» που είπαμε, όχι για τα «ναι». Είναι εύκολο να λες «ναι» σε όλους, όλο και κάτι καλό θα σου κάτσει», λέει ο κ. Παπαλιός. Για ακόμη ένα είναι ικανοποιημένος. Για το κόψιμο των περιττών, «χωρίς να γίνουν απολύσεις», αλλά με μείωση υπαλλήλων λόγω συνταξιοδοτήσεων και λήξης συμβάσεων. «Από το 2009 στο 2010 τα λειτουργικά έξοδα μειώθηκαν κατά 10,17%. Ακόμη πιο εντυπωσιακή είναι η σύγκριση του πρώτου πενταμήνου του 2011 με εκείνο του 2010: μειώθηκαν κατά 34,72%».

Κλειστή η στρόφιγγα

Μια δημόσια, έστω και ιδιωτικού δικαίου, υπηρεσία είναι το ΕΚΚ. Σε εποχές Μνημονίου, με το υπουργείο Οικονομικών να κρατάει κλειστή τη στρόφιγγα και, με την απειλή συγχώνευσης οργανισμών («εμείς ό,τι είχαμε να πάρουμε, το πήραμε», επιμένει ο κ. Παπαλιός, αναφερόμενος στο Media Desk), απορεί κανείς με το κέφι ενός ανθρώπου που «τρέχει» το Κέντρο Κινηματογράφου πέντε ολόκληρα χρόνια.

Τώρα που η ευθύνη περνάει σε άλλα χέρια δεν νιώθει λύπη; «Αυτή η σχέση έκλεισε τον κύκλο της. Έδωσα ό,τι είχα να δώσω, δεν έχω άλλο. Μόνο τις συμβουλές μου και τις προτάσεις μου».

http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=286661

OMIXLI2

Ελευθεροτυπία, Τετάρτη 22 Ιουνίου 2011

ΤΗΣ ΕΥΑΝΝΑΣ ΒΕΝΑΡΔΟΥ (venardu@enet.gr)

ΝΕΚΡΑ επικρατεί τους τελευταίους μήνες στον κινηματογραφικό χώρο. Δεν κινείται τίποτε. Τι απέγιναν αλήθεια τα συνεχή μέιλ με τα οποία μας βομβάρδιζε η -μέχρι πρότινος- δραστήρια «Ομίχλη»;

Φτάσαμε να νοσταλγούμε την κόντρα «Ομίχλης»-σωματείων, τις ζυμώσεις που δημιούργησε η αποχή των κινηματογραφιστών από το φεστιβάλ, την υψηλών τόνων διαβούλευση για το πολυσυζητημένο αλλά ακριβοθώρητο κινηματογραφικό νομοσχέδιο που άλλους ικανοποίησε και άλλους εξόργισε, αλλά τελικά ψηφίστηκε. Και τώρα; Ακρα του τάφου σιωπή. Είναι σαν όλη αυτή η κινητικότητα να έφτασε το απόγειό της με την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή και ύστερα ως διά μαγείας να εξατμίστηκε. Σαν να μην είναι η εφαρμογή του νόμου το πραγματικό ζητούμενο αλλά μόνο η τύποις θεσμοθέτησή του. Που, έστω και με ελλείψεις, ικανοποίησε πείσματα και εγωισμούς του τύπου «να που τα καταφέραμε». Τα καταφέραμε όμως;

Ε, λοιπόν, έξι μήνες μετά, με την Ελλάδα βυθισμένη στην κρίση, η κατάσταση είναι περίπου η εξής: Νέες ταινίες δεν μπορούν να γυριστούν, ελλείψει χρημάτων. Μόνο με τη λογική του αντάρτικου σινεμά: βγαίνω με τους φίλους μου και τραβάω. Γιατί ποιος θα βρει σήμερα χορηγίες; Ποιος θα καταφέρει να πάρει δάνειο; Ποιος θα πρωτομοιραστεί τη στήριξη των μεγάλων εταιρειών διανομής που συνεχίζουν, πιο μετρημένα από ποτέ, να κάνουν τα δικά τους (κωμωδίες ως επί το πλείστον); Η μόνη ελπίδα που αχνοφέγγει είναι αυτή της ΕΡΤ, που ύστερα από μεγάλο διάστημα απραξίας δέχεται πλέον προτάσεις, λειτουργώντας ως ένα δεύτερο ΕΚΚ. Το επίσημο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου πάντως (που άρχισε και τις περικοπές στο προσωπικό…), ουσιαστικά έχει βάλει λουκέτο. Εχει να δεχτεί νέες προτάσεις από τον περασμένο Νοέμβριο. Το νέο του δ.σ. συστάθηκε με καθυστέρηση (σε 100 αντί για 60 μέρες, όπως όριζε ο νόμος…), ενώ άγνωστος είναι ακόμα ο νέος διευθυντής του (θέση-κλειδί βάσει του νέου νομοσχεδίου), παρά το ότι πριν κάμποσο καιρό η θέση προκηρύχθηκε και καμιά δεκαριά έβαλαν υποψηφιότητα. Το δ.σ., μάθαμε, έκρινε πως ήταν λίγες οι αιτήσεις και έδωσε παράταση (άλλοι πάλι λένε πως αυτό συνέβη διότι οι δύο επικρατέστεροι ισοψήφισαν). Οι πιο πεσιμιστές υποστηρίζουν πως όλα αυτά είναι κωλυσιεργίες, γιατί πολύ απλά δεν υπάρχουν λεφτά.

Πόσοι πια μήνες πρέπει να περάσουν από την ψήφιση του νόμου για να γίνουν πράξη οι ευεργετικές διατάξεις του; Πόσος καιρός πρέπει να περάσει για να αρχίσει να εφαρμόζεται επιτέλους η επιστροφή του φόρου που θα ανακουφίσει την παραγωγή; Και πότε πια θα αρχίσει να αποδίδεται αυτό το περίφημο 1,5%; Τώρα που το Alter καταρρέει; Τώρα που τα διαφημιστικά έσοδα των καναλιών καταβαραθρώθηκαν; Εδώ δεν το απέδιδαν επί παχειών αγελάδων… Και πότε αναμένεται να ισχύσει το πολυσυζητημένο tax shelter, δηλαδή οι φοροαπαλλαγές για όσους (κάποτε, με το καλό…) επενδύσουν στο σινεμά; Δεν έχει βγει καν η κοινή υπουργική απόφαση των υπουργείων Πολιτισμού-Οικονομικών…

Μήπως είναι καιρός η «Ομίχλη» να μαζευτεί και πάλι, εκτός χλιδάτων απονομών, μπας και ξεκαθαρίσει το τοπίο; Ή μήπως έγινε κι αυτή θεσμός;

Επτά, Κυριακή 26 Ιουνίου 2011

http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=287130

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: