Επιστολή Γιάννη Καραμπίτσου (δντή CameraStylo Online) προς κ. Γιώργο Λούκο (πρόεδρο του Φεστιβάλ Αθηνών) με θέμα: “ΑΡΣΗ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗΣ ΛΗΨΗΣ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ”

EPISTOLI_GIANNI_KARAMPITSOU_PROS_GIORGO_LOUKO

Προς

Τον Πρόεδρο του

Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου

Κ. Γεώργιο Λούκο

Αθήνα 30 Ιουνίου 2011

ΘΕΜΑ: «ΑΡΣΗ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗΣ ΛΗΨΗΣ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΓΙΑ ΤΟ MH ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ CAMERASTYLO ONLINE»

Καταρχήν σας υποβάλλω αίτημα άρσης της απαγορευτικής εντολής λήψης οπτικοακουστικού υλικού από τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών για το διαδικτυακό πολιτιστικό περιοδικό μας CameraStylo Online. Την απαγόρευση μας κοινοποίησε η υπεύθυνη του γραφείου τύπου του Φεστιβάλ Αθηνών κ. Μαρία Παναγιωτοπούλου στις 21 Ιουνίου 2011.

Η εντολή που έχω λάβει εκ μέρους της Διοίκησης του Φεστιβάλ είναι πως δεν μπορείτε να βιντεοσκοπείτε πλέον τις παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

Επίσης αίτημα ακρόασης για την δυνατότητα ανάπτυξης της επιχειρηματολογίας και κατάθεσης προτάσεων για την διευθέτηση του πολύ σημαντικού αυτού ζητήματος.

Τα κύρια επιχειρήματα είναι:

Η λήψη ολιγόλεπτων πλάνων ( διάρκειας 2:59 λεπτών αν δεν υφίσταται διαφορετική συμφωνία με κάποιον φορέα) μιας πολιτιστικής εκδήλωσης με τη σύμφωνη γνώμη του καλλιτέχνη, αποτελεί βασικό συστατικό στοιχείο υλοποίησης της συνταγματικής αρχής της ελευθερίας της έκφρασης και του τύπου, ιδιαίτερα στον 21ο αιώνα τον οποίο διανύουμε.

Η λήψη ολιγόλεπτων πλάνων μιας πολιτιστικής εκδήλωσης του φεστιβάλ με απαραίτητη προϋπόθεση συντελεσμένη να είναι σύμφωνος ο καλλιτέχνης, φέρνει σε επαφή το ευρύτερο κοινό με την υψηλή τέχνη που παρέχει το φεστιβάλ Αθηνών, όχι μόνο της Αθήνας, αλλά της επαρχίας και του εξωτερικού, το παγκόσμιο αλλά κυρίως το ελληνικό. Οι χιλιάδες εμφανίσεις του οπτικοακουστικού υλικού στο διαδίκτυο, συνεχώς αυξανόμενες το αποδεικνύουν. Επίσης οποιοδήποτε άλλο οπτικοακουστικό υλικό όπως συνεντεύξεις, συζητήσεις με τους καλλιτέχνες, αποσπάσματα από πρόβες μειώνει την απόσταση κοινού και καλλιτέχνη, φέρνει τον καλλιτέχνη πιο κοντά στο κοινό σε μια εποχή κρίσης που αυτό είναι όσο τίποτε άλλο αναγκαίο. Βοηθάει τον καλλιτέχνη να διαδώσει και προωθήσει το έργο του. Αυξαίνει ακόμα περισσότερο την επισκεψιμότητα σε θέματα σχετικά με τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών του πολιτιστικού μέσου που φιλοξενεί το οπτικοακουστικό υλικό. Στο περιοδικό μας (τα νούμερα είναι στη διάθεσή σας αναλυτικά) χιλιάδες κόσμος πληροφορείται σε καθημερινή βάση για το Φεστιβάλ Αθηνών που πολλαπλασιάζεται με την ανάρτηση του ολιγόλεπτου οπτικοακουστικού υλικού, όπως είναι φυσικό και όπως συμβαίνει άλλωστε με τις κριτικές, τις συνεντεύξεις τα αφιερώματα. Το φεστιβάλ εκτός από κύρος και μακροπρόθεσμα οφέλη παιδείας του κοινού, κερδίζει άμεσα οικονομικά και εξοικονομώντας χρήματα που θα ξόδευε για διαφήμιση και από την προπώληση των εισιτηρίων. Επίσης συντελεί στην «απόσβεση» ειδικά εκείνων των πολιτιστικών εκδηλώσεων που παίζονται μία ή λίγες φορές. (θα μπορούσε μάλιστα στις ελληνικές κυρίως να υπάρξει ρύθμιση μετάδοσης περισσότερου οπτικοακουστικού υλικού). Όταν μια ελληνική παράσταση προορίζεται να παιχτεί μια φορά στο Ηρώδειο π.χ. έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί κάποια ικανά χρήματα για την παραγωγή της και δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην επικοινωνηθεί με το ελληνικό κοινό (Αθήνας, Επαρχίας, Εξωτερικού), που έτσι θα έχει πλέον άποψη και θα μπορεί να συζητήσει να πάρει θέση να έρθει σε επαφή με αυτήν.

Το περιοδικό μας έχει σκεφθεί και αναφορικά με το πλαίσιο με το οποίο θα διασφαλίζονται οι όροι ποιότητας λήψης του υλικού, το ποια κομμάτια θα μπορούν να ληφθούν και πως θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στη λήψη και διαχείριση του υλικού όλοι τα ενδιαφερόμενα μέσα επίγεια και διαδικτυακά, χωρίς αυτό να αποβαίνει εις βάρος της ποιότητας του υλικού, των συμφερόντων των καλλιτεχνών και του φεστιβάλ.

Αντιθέτως η ριζοσπαστική πρόταση που θα σας καταθέσουμε, θα δώσει και οικονομική λύση στο φεστιβάλ να πράξει κάτι που ενδεχόμενα αυτή την εποχή δεν δύναται να κάνει.

Θα συνδυάζει τις δυνάμεις του Φεστιβάλ Αθηνών και των πολιτιστικών διαδικτυακών μέσων που ενδεχόμενα ενδιαφέρονται (και των επίγειων, αλλά αυτά για τα οποία ενδιαφερόμαστε περισσότερο να βρεθεί λύση λόγω του ότι είναι νέα και πολλά θέματα τώρα ξεκαθαρίζονται, είναι τα διαδικτυακά). Εν συντομία, θα το αναπτύξουμε αναλυτικότερα σε έγγραφη πρότασή μας, εφόσον γίνει δεκτό το δίκαιο και νομότυπο αίτημά μας για κάλυψη για 2:59 λεπτά των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών, μετά από συνάντηση και συμφωνία των εμπλεκόμενων ενδιαφερομένων φορέων θα ρυθμιστεί η οπτικοακουστική κάλυψη όλων των παραστάσεων του φεστιβάλ εκ περιτροπής κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις ποιότητας και η αναμετάδοση τους από όλα τα ενδιαφερόμενα πολιτιστικά διαδικτυακά μέσα (και ίσως όχι μόνο) διασφαλίζοντας έτσι τον υπερπολλαπλασιασμό των αποδεκτών αλλά και της έντασης του μηνύματος. Τα μέσα που θα συμμετέχουν σε αυτή την ριζοσπαστική κοοπερατίβα θα έχουν την υποχρέωση μόνιμου μπάνερ του φεστιβάλ αναρτημένου στις ηλεκτρονικές τους σελίδες αλλά και πλήρους «μερακλίδικλης» κάλυψης του Φεστιβάλ Αθηνών. Φεστιβάλ Αθηνών και διαδικτυακά πολιτιστικά μέσα σε συνδυασμό, εκτός από τα ενδεχόμενα οικονομικά οφέλη, θα δυναμώσουν το κύρος του Φεστιβάλ Αθηνών, θα συνδράμουν στην παίδευση του κοινού, θα το φέρουν σε επαφή με την ποιοτική τέχνη ελληνική και ξένη και θα το πολλαπλασιάσουν, εφόσον θεωρούμε και έχουμε εμπιστοσύνη στην αυθεντική καλλιτεχνική αξία των προσφερόμενων σε αυτό παραστάσεις.

Τέλος αν και δεν θεωρούμε τη λύση αυτή ικανοποιητική για πολλούς λόγους που σχετίζονται και με την αρτιότητα αλλά και το εφικτό της πρότασης που προαναφέραμε, για λόγους δεοντολογίας σας καταθέτω εναλλακτικά την πρόταση, αρκεί να ληφθούν τα μέτρα εκείνα που αυτό να γίνεται έγκαιρα σε καθημερινή βάση, της παράδοσης οπτικοακουστικού υλικού διάρκειας 2:59 λεπτών στα ενδιαφερόμενα διαδικτυακά πολιτιστικά μέσα από το Φεστιβάλ Αθηνών. Και με την αναγκαία προϋπόθεση το υλικό που θα παραδίνεται να είναι «τραβηγμένο» κατά τη διάρκεια της παράστασης, με φυσικό ήχο (ήχο ατμόσφαιρας) και όχι μουσική υπόκρουση και τρεϊλερίστικη μορφή.  

Και μια αναγκαία επισήμανση: η δυνατότητα άρνησης των καλλιτεχνών για κάτι που υπό φυσιολογικές συνθήκες δεν έχει λόγο να γίνει, γιατί να μη θέλει ένας καλλιτέχνης να προβληθεί η παράστασή του και αφού το τρίλεπτο θα είναι επιλεγμένο από εκείνον και το Φεστιβάλ Αθηνών, οφείλει να βασίζεται σε «αντικειμενικά» όσο το δυνατόν κριτήρια και όχι σε τέτοια «μεταφυσικής» χροιάς. Θα αποτελεί μια εξαίρεση για σοβαρούς λόγους και προϋποθέσεις που το Φεστιβάλ Αθηνών θα έχει προκαθορίσει. Αυτή η επισήμανση για να μην καταλήξει το όλο εγχείρημα χωρίς λόγο ύπαρξης εξαιτίας επικλήσεων, που κανείς δεν θα μπορεί να διερευνήσει το αξιόπιστό τους. Το κοινό είναι τουλάχιστον συμπαραγωγός, αν δεν είναι ο μοναδικός παραγωγός και των παραστάσεων και του οπτικοακουστικού υλικού του προερχόμενου από τις παραστάσεις για αυτό και έχει λόγο στη διαχείρισή του. Έχει δικαίωμα να έρχεται σε επαφή μέσω αυτού με το παραγόμενο πολιτιστικό αγαθό, να διαμορφώνει άποψη, να το κρίνει.

Αν το αίτημά μας δεν γίνει δεκτό και παρακαλούμε για άμεση απάντηση ώστε να δοθεί η δυνατότητα κάλυψης των Επιδαύριων 2011 που τόσο πολύ αγαπάει ο κόσμος, τότε θα θέλαμε όπως μας κοινοποιήσετε το σκεπτικό της απαγορευτικής απόφασης και αν η απόφαση αφορά όλα τα μέσα.

Αν δεν τα αφορά με ποιο σκεπτικό εξαιρέθηκε το CameraStylo Online, το μοναδικό πολιτιστικό μη κερδοσκοπικό διαδικτυακό μέσο έως τώρα, που έδειξε ενδιαφέρον και διάθεση να υλοποιήσει, με ανιδιοτέλεια, το δύσκολο αλλά απαραίτητο αυτό εγχείρημα για την πολιτιστική ιστορική μας μνήμη αλλά και για την ανάπτυξη της παιδείας του κοινού.

Σε κάθε περίπτωση θετικής ή αρνητικής απάντησης το περιοδικό μας θα συνεχίσει την προσπάθεια ρητής και ουσιαστικής κατοχύρωσης των δημοκρατικών και συνταγματικών επιταγών αναφορικά με τη χρήση οπτικοακουστικού υλικού πολιτιστικών εκδηλώσεων, που συντελούν όχι μόνο στην διασφάλιση της ελευθερίας της έκφρασης και του τύπου, αλλά όπως προείπαμε και στην αναγκαία εντελώς σήμερα, ανάπτυξη της πολιτιστικής παιδείας του κοινού, που μεταξύ άλλων έχει σαν αποτέλεσμα την έλευση περισσότερων και πιο ενημερωμένων και παιδευμένων θεατών , άρα και εσόδων.
Οι προτάσεις που δεσμευόμαστε να σας καταθέσουμε αναλυτικά και σε έγγραφη μορφή προτείνεται να ισχύσουν από την επόμενη χρονιά, αφού από πολύ πιο πριν κατά τη διάρκειά της θα έχει ρυθμιστεί όλο το πλαίσιο, για να μην απολεσθεί η δυνατότητα κάλυψης των επόμενων εκδηλώσεων που απομένουν και ιδιαίτερα της Επιδαύρου 2011.

Με εκτίμηση

Γιάννης Καραμπίτσος

Δντής & Αρχισυντάκτης

CameraStylo Online & Ελληνικής Πολιτιστικής Διαδικτυακής Τηλεόρασης

* η επιστολή πρωτοκολλήθηκε ηλεκτρονικά σήμερα το πρωί 1 Ιουλίου 2011

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Επιστολή Γιάννη Καραμπίτσου (δντή CameraStylo Online) προς κ. Γιώργο Λούκο (πρόεδρο του Φεστιβάλ Αθηνών) με θέμα: “ΑΡΣΗ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗΣ ΛΗΨΗΣ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ”

Add yours

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: