Στο θέατρο του, πριν από την παράσταση, σερβίρει μπορστ, τη γνωστή ρωσική σούπα, στους θεατές του. Αν μπορούσε, θα έκανε πληθωρικά θεάματα, κράμα θεάτρου και κινηματογραφικών υπερπαραγωγών. Λόγω έλλειψης μπάτζετ, τη φαντασμαγορία την εξασφαλίζει σε παλιατζίδικα αλλά ακόμα και σε κάδους σκουπιδιών. Ο κατά Κολιάντα Άμλετ γρυλίζει, γαυγίζει, δείχνει τα δόντια του… Τι φέρνει στο θέατρο ο Ρώσος σκηνοθέτης που τον κατατάσσουν στη νέα πρωτοπορία;
Από τη Νίκη Ορφανού
Η σκηνοθεσία ήταν αρχικά μέρος του πακέτου: ήθελε πολύ απλά να δει τα έργα του στη σκηνή και δεν υπήρχε άλλος να το κάνει. Αυτό στην πορεία άλλαξε, καθώς το μικρόβιο της σκηνοθεσίας μπήκε στο αίμα του και υπερίσχυσε. Ούτε καν τα 90 έργα του δεν ήταν αρκετά να τον χορτάσουν. Άρχισε ν’ ανεβάζει κλασικούς, σύγχρονους του Ρώσους συγγραφείς αλλά και ξένους, και οτιδήποτε τελικά έπεφτε στα χέρια του – και όλα τα μεταχειριζόταν με την ίδια ελευθερία με την οποία έκοβε κι έραβε τα δικά του. Γ έναν ιδανικό κόσμο, θα έκανε ένα μείγμα θεάτρου και σινεμά. Πληθωρικά, δηλαδή, θεάματα, πολυπληθή, γεμάτα εικόνες, βαριά σκηνικά και φανταχτερά κοστούμια. Κι όμως, τα περιορισμένα οικονομικά μέσα τελικά δεν τον εμπόδισαν. Βρήκε λύση στα παλιατζίδικα της πόλης, και δεν έλειψαν οι περιπτώσεις που ανακάλυψε υλικά ακόμα και στους κάδους απορριμμάτων της γειτονιάς του.
Η φήμη που σιγά σιγά απέκτησε στην Ευρώπη μέσα απ’ τη συμμετοχή του σε φεστιβάλ δεν άλλαξε τα γούστα του. Ο Άμλετ είναι ένα καλό παράδειγμα. Ο σαιξπηρικός ήρωας περιφέρεται αναζητώντας τον δολοφόνο του πατέρα του σε μια σκηνή γεμάτη κινέζικα αντίγραφα της Τζοκόντας και λογής λογής καδραρισμένα πορτραίτα, αλλά και κονσέρβες με τροφή για γάτες, σκουπίδια, κουρέλια, μια μεγάλη μαύρη πλαστική μπανιέρα (που μπορεί να μετατραπεί σε τάφο, νυφικό κρεβάτι ή σκουπιδοτενεκέ), φελλούς, άδεια μπουκάλια, ασπρισμένα κόκαλα βοδιού που ο Άμλετ δένει σε σχήμα σταυρού, καθώς και αξεσουάρ από άλλες παραστάσεις, όπως το εντυπωσιακών διαστάσεων κουτάλι από τον Πέερ Γκυντ, που ο Άμλετ χρησιμοποιεί ως κουπί όταν φεύγει με τη βάρκα για τον τόπο της εξορίας του.
Το βασίλειο της Δανιμαρκίας είναι σάπιο και του φαίνεται. Ο ίδιος ο Άμλετ, όπως και οι υπόλοιποι ήρωες του έργου (ο Κολιάντα έχει κρατήσει για τον εαυτό του το ρόλο του πατέρα-φαντάσματος που εμφανίζεται με φτερά αγγέλου και μπλουζάκι με την εικόνα του Χριστού) θυμίζουν απελπισμένους άγριους με βαμμένα πρόσωπα στα χρώματα του πολέμου – ή, καλύτερα, μια αγέλη σκύλων. Γρυλίζουν, γαυγίζουν, επιδεικνύουν τα δόντια τους και τα περιλαίμιά τους, και με την πρώτη ευκαιρία είναι έτοιμοι να ορμήσουν και να ξεσχίσουν ο ένας τον άλλον. Αυτός είναι ο Άμλετ όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί. Τρελός; Χωρίς αμφιβολία. Κι έχει σίγουρα πλάκα. Θέατρο Κολιάντα – Νικολάι Κολιάντα
Άμλετ του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
Ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης, ο Νικολάι Κολιάντα είναι ο κορυφαίος της σύγχρονης ρωσικής θεατρικής σκηνής. Στην πρώτη του εμφάνιση στην Ελλάδα, παρουσιάζει τη δική του εκδοχή του Άμλετ, μια παράσταση που έχει ήδη αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές.
Πειραιώς 260, Κτίριο Η
7-9 Ιουλίου 2011, 21:00 Εισιτήρια: 25€, 20€, 15€
μαλλον η χειροτερη παρασταση που εχω δει ποτε,αν και ομολογω οτι δεν την αντεξα ολοκληρη.το να κανεις θεατρο με πενιχρα οικονομικα μεσα δεν σημαινει να κανεις γυφτιες,το να εισαι πρωτοπορος δεν σημαινει να εισαι γελοιος και η υποθεση ολικο θεατρο μου θυμιζει μπουλουκοθιασο.τελοσπαντων κατι τετοιες παραστασεις γινονται αφορμη για ξεκαρδιστικες ιστοριες οποτε μια χαρα περασαμε!!!!!!