Ο Ριχάρδος του Σαίξπηρ, της Έλιας Αποστολοπούλου (εφ)-Με ποια αφορμή γράφτηκε ο Ριχάρδος Γ και γιατί ο δύσμορφος ήρωας του είναι το απόλυτο θεατρικό φετίχ;


RICHARD_III

ΝΕΟ!

[VIDEO] RICHARD III ΡΙΧΑΡΔΟΣ Γ ΚΕΒΙΝ ΣΠΕΪΣΙ- SAM MENDES KEVIN SPACEY ΣΑΜ ΜΕΝΤΕΣ 30 7 2011 ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ ANCIENT THEATER OF EPIDAURUS


Με ποια αφορμή γράφτηκε ο Ριχάρδος Γ, ποια ιστορία αφηγείται και γιατί ο κουτσός και δύσμορφος ήρωας του είναι το απόλυτο θεατρικό φετίχ;

bridge_project_richard_iii

Ο Ριχάρδος Γ’ αποτελεί το τελευταίο έργο μιας τετραλογίας ιστορικών έργων: ολοκληρώνει ένα δραματικό χρονικό που ξεκίνησε με τον Ερρίκο Δ’ (1ο μέρος) και συνεχίστηκε με τον Ερρίκο Δ! (2ο μέρος) και τον Ερρίκο Δ’ (3ο μέρος). Η τετραλογία έχει κεντρικό θέμα τον Πόλεμο των Ρόδων, τον εμφύλιο πόλεμο που ξέσπασε στην Αγγλία μεταξύ των οίκων του Γιορκ και του Λάνκαστερ από το 1455 έως το 1485 για τη διαδοχή στο θρόνο. Τα εμβλήματα των δύο οίκων, το λευκό ρόδο για το Γιορκ και το κόκκινο ρόδο για το Λάνκαστερ, έδωσαν το όνομα τους στον Πόλεμο των Ρόδων. Ο Ριχάρδος Γ γράφτηκε το 1591 και αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εργάτου Ουίλλιαμ Σαίξπηρ. Κεντρική φιγούρα είναι ο καμπούρης και κουτσός Ριχάρδος, δούκας του Γκλόστερ, ο οποίος αναρριχάται στην εξουσία ως Ριχάρδος Γ, σκοτώνοντας εχθρούς, συγγενείς, τη γυναίκα του και τους περισσότερους υποστηρικτές του πριν φτάσει στη μάχη του Μπόσγουορθ. Το έργο αρχίζει μ’ ένα μονόλογο, όπου ο ήρωας προλογίζει το έργο, αναλύοντας τον εαυτό του. Πρόκειται για σπάνια περίπτωση όχι μόνο στον Σαίξπηρ, αλλά και στο παγκόσμιο δραματολόγιο. Το αποκρουστικό αυτό τέρας, μ’ όλη τη φρίκη που μας προκαλεί σε κάθε του εμφάνιση, καταφέρνει να κερδίσει το θαυμασμό μας.
Ο βασιλιάς Εδουάρδος Δ’ είναι βαριά άρρωστος κι ο αδελφός του Ριχάρδος, δούκας του Γκλόστερ, εποφθαλμιά το θρόνο. Ο Ριχάρδος σχεδιάζει να στρέψει τον Εδουάρδο Δ’ εναντίον του άλλου αδελφού τους, του Γεωργίου, δούκα του Κλάρενς, ώστε ο ίδιος να καταλάβει το θρόνο.Τελικά, ο Γεώργιος συλλαμβάνεται με την κατηγορία της εθνικής προδοσίας. Η ανηθικότητα του Ριχάρδου ξεπερνάει τα όρια, ιδίως όταν κυνηγά την Άννα, χήρα του Εδουάρδου, πρίγκιπα της Ουαλίας. Ο δούκας του Γκλόστερ, σκανδαλωδώς, δεν αφήνει καν τη νεκρώσιμη ακολουθία του Ερρίκου Στ’ να σταθεί εμπόδιο στα σχέδια του. Τελικά, καταφέρνει να φλερτάρει την Άννα, λέγοντας της μάλιστα ότι σκότωσε τον άντρα της επειδή την αγαπούσε. Όταν ο βασιλιάς Εδουάρδος Δ’ πεθαίνει, αναζωπυρώνονται οι βλέψεις του δουκάτου Γκλόστερ για το θρόνο. Χωρίς ν’ αφήνει τίποτε στην τύχη, σχεδιάζει το θάνατο του αδελφού του Κλάρενς (όπως αναφέρεται συχνά ο Γεώργιος, δούκας του Κλάρενς) στον Πύργο του Λονδίνου από πνιγμό σ’ ένα βαρέλι κρασί. Έτσι, ο δούκας του Γκλόστερ θα κληθεί ν’ αναλάβει το θρόνο έως ότου ο Εδουάρδος Ε’, γιος και διάδοχος του Εδουάρδου Δ’, φτάσει σε ηλικία να κυβερνήσει. Ο Μπάκινγχαμ και ο Ριχάρδος Γ’ στέλνουν τους γιους της βασίλισσας Ελισάβετ, Γκρέι και Ντόρσετ, στο κάστρο του Πόμφρετ. Η βασίλισσα Ελισάβετ κι ο γιος της Ριχάρδος (δούκας του Γιορκ) κρύβονται. Υπό το πρόσχημα της προστασίας, ο Ριχάρδος βάζει τον Εδουάρδο Ε’ (πρίγκιπα της Ουαλίας) και τον αδελφό του, δούκα του Γιορκ, να μείνουν στον Πύργο του Λονδίνου, όπου έχουν δολοφονηθεί ο Γκλόστερ, ο Ερρίκος Στ’ και ο Γεώργιος. Ο Ριχάρδος Γ’ φυλακίζει τους συγγενείς της χήρας του Εδουάρδου Ρίβερς, Βον και Γκρέι, που παραμένουν πιστοί στον Εδουάρδο και οι οποίοι τελικά αποκεφαλίζονται στο κάστρο του Πόμφρετ. Στον Πύργο του Λονδίνου, ο Ριχάρδος Γ’ αποκεφαλίζει τον λόρδο Χέιστινγκς με την κατηγορία της εθνικής προδοσίας. Χωρίς την υπεράσπιση των λόρδων πια, ο Ριχάρδος Γ’ βάζει τον Μπάκινγχαμ να διαδώσει φήμες ότι ο βασιλιάς Εδουάρδος Δ’ και τα παιδιά του είναι νόθα. Ο Ριχάρδος οργανώνει να του παραδοθεί δημόσια το στέμμα, προσποιούμενος μάλιστα ότι διστάζει ν’ αναλάβει τη βασιλεία.

richard iii dvd

Για να ενδυναμώσει μάλιστα τη θέση του ως βασιλιά, ο Ριχάρδος Γ’ αποφασίζει να απαλλαχθεί από την απειλή των απογόνων του Εδουάρδου Δ’. Όμως, ακόμα κι ο πιστός Μπάκινγχαμ δεν μπορεί να σκοτώσει δύο παιδιά. Έτσι, ο Ριχάρδος βάζει τον Τίρελ να σκοτώσει τα αγόρια. Ο Μπάκινγχαμ δεν του είναι πια πολύ χρήσιμος. Η Άννα εξαφανίζεται μυστηριωδώς, αφήνοντας ελεύθερο το πεδίο στον Ριχάρδο να εστιάσει την προσοχή του στην Ελισάβετ, ανιψιά του και κόρη του βασιλιά Εδουάρδου Δ’. Όμως, η Ελισάβετ σχεδιάζει να παντρευτεί τον κόμη του Ρίτσμοντ, ο οποίος οδηγεί ένα στράτευμα στη Γαλλία για να πολεμήσει τον Ριχάρδο. Μαζί του συμπράττει κι ο Μπάκινγχαμ, αλλά μια πλημμύρα προκαλεί αταξία στο στράτευμα του. Ο Μπάκινγχαμ συλλαμβάνεται και εκτελείται από τον Ριχάρδο. Στο μεταξύ, ο Ρίτσμοντ περνάει τη Μάγχη και κατευθύνεται προς το Λονδίνο. Τα δύο στρατεύματα συναντώνται κοντά στο Μπόσγουορθ.Τη νύχτα πριν τη μάχη, επισκέπτονται τον Ριχάρδο με τη μορφή φαντασμάτων όλοι όσους δολοφόνησε και προφητεύουν τον αφανισμό του. Στη μάχη, ο Ριχάρδος πέφτει απ’το άλογο του. Μέσα στη σφαγή και στο χάος, ο Ρίτσμοντ σκοτώνει τον Ριχάρδο. Στο πεδίο της μάχης, ο Ρίτσμοντ αναγορεύεται βασιλιάς Ερρίκος Ζ’. Με τον γάμο του Ερρίκου Ζ’ και της Ελισάβετ (κόρης του Εδουάρδου Δ’) η δυναστεία των βασιλέων του Γιορκ έχει πια πεθάνει και μαζί της κι ο Πόλεμος των Ρόδων.

RICHARD III (ΡΙΧΑΡΔΟΣ Γ΄) SAM MENDES- KEVIN SPACEY PHOTOSTORY- η παράσταση μέσα από φωτογραφίες

Συζήτηση με τον Σαμ Μέντες και τον Κέβιν Σπέισι για τον Ριχάρδο Γ΄: εξερευνώντας τη σκοτεινή πλευρά (εφ)

William Shakespeare, Ριχάρδος ο Γ’, The Bridge Project σκην: Σαμ Μέντες, 29-30 Ιουλίου 2011, 21:00, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

Kevin Spacey: “το θέατρο χρειάζεται τη βοήθειά μου, όχι οι ταινίες», της Έλενας Χρηστοπούλου (εφ)

Advertisements

3 thoughts on “Ο Ριχάρδος του Σαίξπηρ, της Έλιας Αποστολοπούλου (εφ)-Με ποια αφορμή γράφτηκε ο Ριχάρδος Γ και γιατί ο δύσμορφος ήρωας του είναι το απόλυτο θεατρικό φετίχ;

  1. Στο Ριχάρδο τον Γ’ συνοψίζονται όλες οι μέθοδοι, βυζαντινές, ισπανικές και άλλες, αναρρίχησης στην εξουσία αλλά και αποκαθήλωσης από αυτήν.
    Ωστόσο ο Σαίξπηρ τεκμηριώνει την ατέλειωτη αυτή σειρά συνομοτικών δολοφονιών στην τρέλλα του ήρωα και στην αρχομανία του. Αναρωτήθηκα εάν όλοι αυτοί οι βασιλείς, ιστορικά πρόσωπα, που σκότωσαν συγγενείς και δικούς τους για να αναρριχηθούν ήταν όλοι τρελλοί εκ φύσεως ή τρελλοί από αρχομανία.

  2. @Mary Ka :»Αναρωτήθηκα εάν όλοι αυτοί οι βασιλείς, ιστορικά πρόσωπα, που σκότωσαν συγγενείς και δικούς τους για να αναρριχηθούν ήταν όλοι τρελλοί εκ φύσεως ή τρελλοί από αρχομανία.»

    Πολύ σημαντική ερώτηση γιατί πηγάζει από τον βαθύ πυρήνα του έργου. Οι φιλολογικές συζητήσεις που έχουν αντικείμενα σαν αυτό είναι αιώνιες. Δεν μπορείς να καταλήξεις.

    Θα μπορούσαμε να πούμε «τρελλοί από αρχομανία» αλλά για αυτό, γιατί όχι, και «τρελλοί εκ φύσεως». Ξέρεις, ακόμη και ψυχαναλυτές να καλούσαμε σε μια τέτοια συζήτηση, δεν θα καταλήγαμε, γιατί, θα το έθεταν ως «το αίσθημα του θανάτου (ζωής), που ενεργοποιείται από το αίσθημα της απόλυτης εξουσίας». Μύλος.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s