Μετά και τον πρώτο επιτυχημένο κύκλο, την περασμένη χρονιά, η Σάσα Βούλγαρη συνεχίζει τα σεμινάρια για την Τέχνη της Αφήγησης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.
Πριν από τα βιβλία και πριν από τις εικόνες, πριν από το θέατρο και πριν από τα γοητευτικά σύγχρονα μέσα, οι άνθρωποι επικοινωνούσαν τα βιώματα και τις εμπειρίες τους μέσα από τις… ιστορίες!
Η ιστόρηση υπήρξε πάντα μια προσφιλής ψυχαγωγία. Όπως όλες οι λαϊκές τέχνες διέπονταν από κανόνες που δεν ήταν ίσως πάντα συνειδητοί στους παραδοσιακούς παραμυθάδες, ωστόσο υπήρχαν και καθόριζαν την ποιότητα μιας αφήγησης. Ο καλός παραμυθάς κατείχε καλά το υλικό του και γνώριζε πώς να το προσαρμόσει σε κάθε περίσταση, πώς να το κάνει περισσότερο γοητευτικό έτσι ώστε όλοι να «κρέμονται» από τα χείλη του.
Επίσης, υπήρχαν διαφορετικά «στυλ» αφήγησης ανάλογα με την προσωπικότητα του ιστορητή, τον τόπο καταγωγής του, την συγκυρία και το εκάστοτε κοινό του, καθώς και διαφορετικά είδη αφηγηματικών κειμένων: παραμύθια και αστείες ιστορίες, μπαλάντες και έπη, παραδόσεις και θρύλοι, ιστορίες που δίδασκαν και καθοδηγούσαν, παραμύθια για να παρηγορήσουν σε μια δύσκολη ώρα, και… και… τόσα άλλα! Υπήρχε η αφήγηση κατ΄ οίκον, μεταξύ των μελών μιας οικογένειας, αλλά – ανά των κόσμο – υπήρχαν και επαγγελματικοί τρόποι αφήγησης με πολλές και ποικίλες μορφές.
—————————————————————–
Το συγκεκριμένο σεμινάριο προτείνει μια διερεύνηση στη μαγεία της προφορικής αφήγησης και μια γνωριμία με τις τεχνικές της και τα μυστικά της. Αποτελείται από τρεις κύκλους, των δέκα τρίωρων συναντήσεων, που μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει ανεξάρτητα από αυτόν που έχει προηγηθεί, και που ο κάθε κύκλος θα αναφέρεται σε μια ξεχωριστή θεματική ενότητα.
Πιο συγκεκριμένα:
Α΄ ΚΥΚΛΟΣ: 18 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ- 20 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2011
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ
Μερικά από τα θέματα:
• Το είδος του κειμένου: επιλογή και αφηγηματική αντιμετώπιση
• Ανάγνωση επώνυμου κειμένου: μια άλλη τεχνική
• Απεύθυνση: βλέμμα, στάση σώματος, κίνηση κ.α.
• Η χρήση της φωνής – το βασικό συστατικό της αφήγησης: άρθρωση, εκφορά
• Γλώσσα, ντοπιολαλιές, τραγουδίσματα και άλλα. Το θέμα της μετάφρασης.
• Η «σκηνοθεσία» της προφορικής αφήγησης
• «Αυτογνωσία» του αφηγητή: γλωσσικές καταβολές, προτιμήσεις, δυνατότητες
Β΄ ΚΥΚΛΟΣ: 10 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ – 13 ΜΑΡΤΙΟΥ 2012
ΡΥΘΜΟΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ
Μερικά από τα θέματα:
• Αναπνοές, παύσεις και σιωπές,
• Η «παρτιτούρα» του κειμένου
• Η μουσική επένδυση στην αφήγηση
• Χρήση μουσικών οργάνων από τον αφηγητή
• Ρυθμικά αφηγήματα, τραγουδίσματα και μελωδική εκφορά του λόγου.
• Παραδοσιακές μορφές ρυθμικού λόγου: ταχταρίσματα, επωδές, αινίγματα κ.λ.π.
• Ποιητικός λόγος, έμμετρος και πεζός λόγος
Γ΄ ΚΥΚΛΟΣ: 20 ΜΑΡΤΙΟΥ – 12 ΙΟΥΝΙΟΥ 2012
ΜΥΘΟΠΛΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ: ΦΤΙΑΞΤΕ ΤΙΣ ΔΙΚΕΣ ΣΑΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ
Μερικά από τα θέματα:
• Απλές τεχνικές και αφορμές από την καθημερινότητα για να φτιάξετε ιστορίες
• Αυθόρμητες ιστορίες και ιστορίες με «προδιαγραφές» και «στόχους»
• Τα βασικά συστατικά μιας ιστορίας
• Ο τρόπος επεξεργασίας ανάλογα με το είδος της ιστορίας – μορφολογία του κειμένου.
• Δομή του αφηγήματος: το στήσιμο και ο «χάρτης» επεξεργασίας του
• Τεχνικές μυθοπλασίας εμπνευσμένες από παγκόσμια προφορικά είδη αφήγησης
• Ο συν – τονισμός των λέξεων: πως έχουμε ένα κριτήριο για αυτό που γράψαμε
ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ:
– Δεν απαιτείται κάποια ιδιαίτερη ικανότητα ή προεργασία για την παρακολούθηση του σεμιναρίου
– Το σεμινάριο είναι ομαδικό και βιωματικό και ζητείται συνέπεια στην παρακολούθηση όλων των συναντήσεων του κάθε κύκλου
– Μπορεί κανείς να παρακολουθήσει ακόμα και έναν κύκλο ανεξάρτητα από το αν έχει παρακολουθήσει κάποιον προηγούμενο.
– Θα προτιμηθούν τα άτομα εκείνα που έχουν την διάθεση να παρακολουθήσουν και τους τρεις κύκλους.
– Υπάρχει η πρόθεση στο τέλος του κάθε κύκλου να γίνονται παρουσιάσεις σε σχέση με το θέμα που επεξεργαστήκαμε, εφόσον υπάρχει η διάθεση από τους συμμετέχοντες.
Η παραμυθού Σάσα Βούλγαρη
Ανήκει στους πρωτεργάτες της νέο-αφήγησης (για ενήλικο και παιδικό κοινό) στην Ελλάδα με διαρκή επαγγελματική δραστηριότητα από το 1993. Η πλούσια και ποιοτική καλλιτεχνική της παραγωγή την καθιστά μια από τους πιο σημαντικούς δημιουργούς στο χώρο της επαγγελματικής αφήγησης, με έντονη επιρροή στις νεότερες γενιές αφηγητών.
Έχοντας διαμορφώσει τη δική της μέθοδο, διδάσκει σε σεμινάρια και συμμετέχει σε συνέδρια και ημερίδες, για την τέχνη της αφήγησης από το 1995.
Με τις σταθερές εμφανίσεις της έχει δημιουργήσει «στέκια παραμυθιών» και από το 1996 συνεργάζεται τακτικά με Μουσεία, δημιουργώντας εξειδικευμένα διαθεματικά προγράμματα. Έχει καταπιαστεί με πολλά και διαφορετικά είδη κειμένων, τόσο από την προφορική παράδοση όσο και από την γραπτή λογοτεχνία, ενώ συχνά αφηγείται και γράφει δικά της κείμενα.
Την ενδιαφέρει ο συν-τονισμός με το ακροατήριο και η μετα-μόρφωση του χρόνου σε α-χρονο, μέσα από τα εργαλεία της γλώσσας, της φωνής και της αναπνοής που δίνει στο σώμα μια λειτουργική ετοιμότητα «σαν να χορεύει». Δεν αποστηθίζει … «τραγουδάει» τα παραμύθια και ψάχνει μιαν αρμονική σχέση της γλώσσας μεταξύ παλιού και νέου.
Έχει συνεργαστεί με το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης, το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, το Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης, το Μουσείο Γουλανδρή – κέντρο Γαία, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, το Μουσείο του Λουτρού των Αέρηδων, το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, το ίδρυμα Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού, το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς, το Μουσείο Παιδικής Τέχνης, τα θέατρα Μεταξουργείο και Φούρνος, το Τσάι στη Σαχάρα, το Μπαράκι του Βασίλη, το Παιδικό Μουσείο, κ.α. Έχει αφηγηθεί σε διάφορους χώρους σε όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό. Από το 1996 συνεργάζεται σταθερά με τις Βιβλιοθήκες του Κολεγίου Αθηνών σχεδιάζοντας διαθεματικά προγράμματα αφήγησης με στόχο την φιλαναγνωσία.
ΠΕΡΙ «ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΣΕΩΣ»
Ο ανθρώπινος λόγος εμπεριέχει ρυθμό και μουσικότητα. Η γοητεία μια αφήγησης προφορικών ιστοριών βασίζεται ακριβώς στην σωστή «ενορχήστρωση» λέξεων, ήχων, κινήσεων, παύσεων, αναπνοών.
Όταν η αφήγηση συνοδεύεται με ζωντανή μουσική, αυτή θα πρέπει να δένει αρμονικά με το λόγο σε ένα σφιχτοδεμένο αγκάλιασμα που όμως να επιτρέπει, ανά πάσα στιγμή, τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε ακροατηρίου.
Η παραμυθού Σάσα Βούλγαρη – εδώ και χρόνια – ερευνά τη σχέση λόγου και ρυθμού, στις αφηγήσεις της. Δεν αποστηθίζει το υλικό της βασίζοντας τη δουλειά της στον αυτοσχεδιασμό, και στα προγράμματά της χρησιμοποιεί μια μεγάλη ποικιλία απλών κρουστών οργάνων από όλο τον κόσμο, ενώ τραγουδάει και αυτοσχεδιάζει φωνητικά.
Κατά τη διάρκεια επεξεργασίας του παραμυθικού υλικού μελετά, κατά το δυνατόν, τη μουσική και τα τραγούδια του τόπου προέλευσης, είτε πρόκειται για την Ελλάδα είτε για άλλες περιοχές του πλανήτη.
Έχει παρακολουθήσει μαθήματα φωνητικής αγωγής και τραγουδιού, μαθητεύοντας για δέκα περίπου χρόνια με την Μίρκα Γεμεντζάκη.
Το χάρισμα του τραγουδιού πήρε από την οικογένεια της μητέρας της, από την Καρδίτσα της Θεσσαλίας, όπου υπάρχει μια μακρά παράδοση στο τραγούδι, την αφήγηση, και τους λεκτικούς και φωνητικούς αυτοσχεδιασμούς.
Στις εκάστοτε συνεργασίες της με μουσικούς «ενορχηστρώνει» κυριολεκτικά το υλικό – αφηγηματικό και μουσικό – με στόχο πάντα την ανάδειξη του λόγου και της ιστορίας, χρησιμοποιώντας δομικά και το τραγούδι.
ΕΝΤΥΠΟ
Κάθε Τρίτη από τις 18:00 έως τις 21:00
Κόστος Συμμετοχής ανά Κύκλο: 300€
Παρέχεται έκπτωση 20% σε όσους παρακολουθήσουν περισσότερους από έναν κύκλους
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
ΣΑΣΑ ΒΟΥΛΓΑΡΗ: 210 9572613, 6972 261037
ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΑΠΟΣΤΕΛΛΟΝΤΑΣ ΤΗ ΦΟΡΜΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΟΥ:
sassa_v@otenet.gr
http://www.facebook.com/
profile.php?id=1116545507