Από το Παρίσι στο Πέραν-Έλληνες κινηματογραφιστές της Πόλης | Πρόσκληση στην παρουσίαση του βιβλίου | Δευτέρα 12/12/2011, 19.30 στην Ταινιοθήκη

TAINIOTHIKI APO TO PARISI STO PERAN

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Oι εκδόσεις Τόπος και η Ταινιοθήκη της Ελλάδος

σας προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλίου

του Γιώργου Μπόζη και της Σούλας Μπόζη

Από το Παρίσι στο Πέραν

Έλληνες Κινηματογραφιστές της Πόλης

apo to parisi sto peran

Θα μιλήσουν:

Παντελής Βούλγαρης, σκηνοθέτης

Μαρία Κομνηνού, Γενική Γραμματέας του Δ.Σ. της Ταινιοθήκης της

Ελλάδος και Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών

Ιάσων Τριανταφυλλίδης, δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου

Την παρουσίαση θα συντονίσει ο Στέλιος Ελληνιάδης,

παραγωγός ντοκιμαντέρ και εκδότης του περιοδικού Ντέφι

Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου 2011, ώρα 7.30 μ.μ.

Στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος

(Ιερά Οδός 48, 104 35, Κεραμεικός • Τηλ. 210 3609695)

Γνωρίζουμε ελάχιστα για την ιστορία του τουρκικού κινηματογράφου και για τον ίδιο λόγο αγνοούμε ότι κάποιοι Έλληνες συντέλεσαν, ήδη από το 1896, στη γέννηση και την ανάπτυξή του. Πλανόδιοι κινηματογραφιστές, διορατικοί θεατρικοί επιχειρηματίες που πίστεψαν στον κινηματογράφο παρά τις αντίξοες συνθήκες της εποχής (πλήρης απουσία ηλεκτρικού δικτύου, λογοκρισία κ.ά.), αιθουσάρχες στην Πόλη, καθώς και τολμηροί πρωτοπόροι δημιουργοί σημάδεψαν στην Τουρκία τις αρχές του κινηματογράφου μέχρι και το 1922. Στον Μεσοπόλεμο εμφανίστηκαν οι πρώτοι Έλληνες επαγγελματίες κινηματογραφιστές, ενώ από τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια και μετά εμφανίστηκε μια πλειάδα ταλαντούχων τεχνικών (οπερατέρ, ηχολήπτες, μοντέρ κ.ά.),  οι οποίοι με τη σειρά τους συντέλεσαν στην ανάπτυξη της έβδομης τέχνης – παρόλο που το εκεί πολιτισμικό περιβάλλον δεν επέτρεπε θαύματα. Το λεύκωμα Από το Παρίσι στο Πέραν, Έλληνες Κινηματογραφιστές της Πόλης συνδυάζει με γνώση και μέθοδο την αγάπη για την Πόλη με την αγάπη για τον Κινηματογράφο. Βασίστηκε σε αθησαύριστα ντοκουμέντα που με υπομονή και αφοσίωση στο δύσκολο θέμα συνέλεγαν οι συγγραφείς του επί μία δεκαπενταετία. Το πλούσιο εικονογραφικό υλικό που το πλαισιώνει είναι αψευδής μάρτυρας αυτής της αφοσίωσης. Το λεύκωμα Από το Παρίσι στο Πέραν, Έλληνες Κινηματογραφιστές της Πόλης ρίχνει μια διαφορετική ματιά στην Κωνσταντινούπολη, εκείνη των Ελλήνων διανοουμένων. Κι ακόμα, μια διαφορετική ματιά στον ελληνικό, τον τουρκικό και τον βαλκανικό κινηματογράφο – γι’ αυτό και συνιστά πολύτιμη κατάθεση σε μια βιβλιογραφία απολύτως ελλιπή επί του θέματος. Το λεύκωμα αυτό οφείλεται στο μεράκι δύο ανθρώπων-δημιουργών της Πόλης: του κινηματογραφιστή και σεναριογράφου Γιώργου Μπόζη και της γνωστής συγγραφέως (Πολίτικη Κουζίνα) Σούλας Μπόζη.

Ο Γιώργος Μπόζης (Μποζόπουλος) γεννήθηκε το 1939 στην Πόλη. Ήταν απόφοιτος του Ζωγραφείου Λυκείου και της Α.Σ.Ο.Ε.Ε. Εργάστηκε ως οικονομολόγος, ενώ παράλληλα ασχολήθηκε με τον κινηματογράφο. Στην Πόλη ήταν ιδρυτικό μέλος της κινηματογραφικής ομάδας «Νέος Κινηματογράφος» (Genc Sinema), αρχισυντάκτης και αρθρογράφος των περιοδικών για τη θεωρία του κινηματογράφου Genη Sinema (1966-1971) και Ηağdaş Sinema (Σύγχρονος Κινηματογράφος, 1972-1980). Υπήρξε ιδρυτής και διευθυντής της εταιρείας παραγωγής ταινιών «Cağdaş Ltd» (1974-1978) και μέλος της Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου Τουρκίας. Διετέλεσε γενικός γραμματέας της Ταινιοθήκης της Πόλης την περίοδο 1978-1979. Εργάστηκε ως μόνιμος κριτικός κινηματογράφου στην ημερήσια προοδευτική εφημερίδα Politika έως το 1980, την οποία έκλεισαν οι στρατιωτικοί. Γύρισε πολιτικά ντοκιμαντέρ. Σκηνοθέτησε και έγραψε το σενάριο για τα ντοκιμαντέρ: Χάρτινοι τίγρεις «Kağιttan Kaplanlar» (1971),  Αϊβαλί-Αδραμίτη, λιότοποι (1974), Πρωτομαγιά στο Ταξίμ (1977), Συνεχίζεται (τηλεταινία για την τουρκική τηλεόραση) (1979). Το 1980 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα. Το 1981 έγραψε με τη Χαρά Πετρούνια και σκηνοθέτησε για το Φεστιβάλ της ΚΝΕ την Απεργία των Υφαντουργών της Μπάρκο. Το 1982 σκηνοθέτησε το Θέατρο Δρόμου της Επιτροπής Ειρήνης. Το 1984 γύρισε την ταινία μικρού μήκους Σε σκοτεινούς καιρούς, η οποία παρουσιάστηκε στο Άμστερνταμ στην εβδομάδα «Η τέχνη κατά της καταπίεσης στην Τουρκία». Το 1985 έγραψε το θεατρικό έργο Τα παράξενα των ναυπηγείων, το οποίο παρουσιάστηκε αποσπασματικά από τον εργατικό θίασο των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Έχει μεταφράσει ποίηση και λογοτεχνία από τα τουρκικά στα ελληνικά και αντίστροφα. Έγραψε κριτική κινηματογράφου στο περιοδικό Τέταρτο. Επίσης συνεργάστηκε με τα περιοδικά Πολιτιστική, Τέχνη και Πολιτισμός, Αιγιναία, Δεξαμενή, Κινστέρνα και Δημοκρατική. Από το 1987 συνεργάστηκε ως υπεύθυνος οικονομικής διαχείρισης με την εταιρεία «Cinemax-Παραγωγή Διαφημιστικών Ταινιών». Έως το 2006 υπήρξε Διευθυντής λογιστηρίου και οικονομικός σύμβουλος στις διαφημιστικές εταιρείες BBDO/ATH, MASS, BBC/ΑΤΗ, MONDIAL και TAF. Πέθανε στην Αθήνα το Νοέμβριο του 2006.

Η Σούλα Μπόζη είναι ερευνήτρια λαογραφίας και συγγραφέας. Γεννήθηκε στην Πόλη. Αποφοίτησε από το Ζάππειο Παρθεναγωγείο και τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστήμιου της Πόλης. Σπούδασε επίσης θεατρολογία και ενδυματολογία. Από το 1980 ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Το 1989 διοργάνωσε για πρώτη φορά στην Πόλη εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου. Συμμετείχε επίσης ως ειδική σύμβουλος στην ταινία Πολίτικη Κουζίνα, ως σύμβουλος τουρκολογίας στις Νύφες του Παντελή Βούλγαρη, και ως σύμβουλος λαογραφίας στις τηλεοπτικές παραγωγές Τα παιδιά της Νιόβης, Οι μάγισσες της Σμύρνης και Τα ματωμένα χώματα του Κώστα Κουτσομύτη. Από το 1993 διευθύνει το Κέντρο Λαογραφικών και Ιστορικών Ερευνών «Βοσπορίς», το οποίο καταγράφει τον υλικό και πνευματικό βίο των Κωνσταντινουπολιτών και Μικρασιατών. Έχει γράψει τα βιβλία: Οι σταμπωτές μαντήλες του Βοσπόρου (1989), Τα μεταξωτά της Προύσας (1991), Πολίτικη κουζίνα-Παράδοση αιώνων (1994 – εμπλουτισμένη έκδοση 2003), Καππαδοκία, Ιωνία, Πόντος-Γεύσεις και παραδόσεις (1997), Ο Ελληνισμός της Κωνσταντινούπολης, Κοινότητα Σταυροδρομίου-Πέραν (2002), Γλυκά Πολίτικα και Μικρασιάτικα (2011) κ.ά. Στα τουρκικά έχουν κυκλοφορήσει τα βιβλία της: Πολίτικη κουζίνα και Γεύσεις και παραδόσεις των Ελλήνων της Καππαδοκίας. Το βιβλίο της Ο ελληνισμός της Κωνσταντινούπολης, Κοινότητα Σταυροδρομίου-Πέραν πρόκειται να κυκλοφορήσει στα τουρκικά το 2011, και το 2012 η αυτοβιογραφία Παραμυθένιες μνήμες, με συνταγές από την πολίτικη γευστική παράδοση.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: