ΗΜΙΧΡΟΝΟ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ (Tretiy taym, 1960) Σκηνοθεσία: Ευγκένι Καρέλοφ, κριτική του Μπάμπη Ακτσόγλου | Ποδόσφαιρο και Κινηματογράφος

Tretiy taym

Σκηνοθεσία: Ευγκένι Καρέλοφ
Έτος: 1960
Ασπρόμαυρο: 35 χλστ., σινεμασκόπ Διάρκεια: 80′
Σενάριο: Αλεξάντρ Μπορτσαγκόφσκι Φωτογραφία: Σεργκέι Ζάιτσεφ Ερμηνεία: Λεβ Γιασίν, Γιούρι Βόλκοφ, Γιού­ρι Ναζάροφ, Γκλεμπ Στριζένοφ

Το Ματς Του Θανάτου 9 ΑΥΓΟΎΣΤΟΥ 1942 ΚΙΕΒΟ

με μια θρυλική ταινία, μια ταινία που σημάδεψε τα παιδικά μας χρόνια,  ξεκινάμε αφενός τη νέα στήλη μας ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ ΚΑΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ αφετέρου την νέα μεγάλη προσπάθεια του περιοδικού μας “διδασκαλίας” της αισθητικής και ιστορίας του ελληνικού και του παγκόσμιου κινηματογράφου μέσω διαδικτυακών οπτικοακουστικών μαθημάτων συνέχεια και συμπλήρωμα των μαθημάτων του ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΤΟΥ ΣΙΝΕΜΑ και του ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΘΕΩΡΙΑΣ, ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ  ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΑΦΑΗΛΙΔΗΣ. (Γ.Κ.)  

δείτε την ταινία χωρίς ελληνικούς υπότιτλους

Tretiy taym 1

Πρόκειται για μια αληθινή ιστο­ρία που συνέβη το καλοκαίρι του 1942 στην κατεχόμενη από τους Ναζί Ουκρανία. Ο Γερμανός διοικη­τής θέλοντας να «συσφίξει» τις σχέ­σεις των στρατευμάτων κατοχής με τους ντόπιους, αποφάσισε να διοργα­νώσει έναν ποδοσφαιρικό αγώνα. Συγκέντρωσε λοιπόν όλους τους αι­χμαλώτους πολέμου που ήταν ποδο­σφαιριστές, τους έντυσε, τους έδωσε δελτία τροφής και τους υποσχέθηκε ότι θα τους αφήσει τελείως ελεύθε­ρους μετά το τέλος του αγώνα.

Tretiy taym 3

Οι Σοβιετικοί έχουν στην αρχή εν­δοιασμούς αν θα πρέπει να συμμετά­σχουν σ’ αυτή την καθαρά προπαγαν­διστική εκδήλωση, όπου η ήττα τους είναι προδικασμένη. Αντίπαλοι τους είναι γερά εκπαιδευμένοι Γερμανοί, πρωταθλητές της μπάλας, ενώ αυτοί δεν έχουν συνέλθει ακόμα από τις κα­κουχίες των στρατοπέδων συγκέντρω­σης, είναι απροπόνητοι και δεν έχουν ακόμα τη συνείδηση της ομάδας. Μια προσπάθεια τους να δραπετεύσουν πέ­φτει στο κενό. Αποφασίζουν τότε ν’ αγωνιστούν και ενισχύουν την ομάδα τους με μερικούς ντόπιους παίκτες. Και η μεγάλη στιγμή έρχεται.

TRETITY_TAYM

Tretiy_taym

Στο πρώτο ημίχρονο οι Γερμανοί προη­γούνται σταθερά, στην αρχή όμως του δεύτερου οι Σοβιετικοί περνούν στην αντεπίθεση και γρήγορα ισοφαρίζουν το σκορ. Εξοργισμένος ο Γερμανός διοικητής στέλνει τελεσίγραφο ότι αν οι Σοβιετικοί νικήσουν θα εκτελε­στούν αμέσως μετά το τέλος του αγώ­να.

Tretiy_taym_002

Tretiy_taym_003

Tretiy_taym_001

Στο πρώτο ημίχρονο οι Γερμανοί προη­γούνται σταθερά, στην αρχή όμως του δεύτερου οι Σοβιετικοί περνούν στην αντεπίθεση και γρήγορα ισοφαρίζουν το σκορ. Εξοργισμένος ο Γερμανός διοικητής στέλνει τελεσίγραφο ότι αν οι Σοβιετικοί νικήσουν θα εκτελε­στούν αμέσως μετά το τέλος του αγώ­να.
Στο πρώτο ημίχρονο οι Γερμανοί προη­γούνται σταθερά, στην αρχή όμως του δεύτερου οι Σοβιετικοί περνούν στην αντεπίθεση και γρήγορα ισοφαρίζουν το σκορ. Εξοργισμένος ο Γερμανός διοικητής στέλνει τελεσίγραφο ότι αν οι Σοβιετικοί νικήσουν θα εκτελε­στούν αμέσως μετά το τέλος του αγώ­να.

Το όραμα της ελευθερίας μετα­βάλλεται ξαφνικά σ’ έναν εφιάλτη, που συμπαρασύρει και τους πολίτες ποδοσφαιριστές. Το κοινό από τις κερκίδες, που αγνοεί τη γερμανική δι­αταγή, κραυγάζει για τη νίκη. Τα τε­λευταία λεπτά περνούν και οι παίκτες* πρέπει ν’ αποφασίσουν για την έκβα­ση του ματς που γίνεται κατά κυριο­λεξία ένας αγώνας ζωής και θανάτου.

Tretiy taym 2

Tretiy_taym_004

Γυρισμένη μ’ εξαιρετική απλότητα, χωρίς κραυγαλέους ρητορισμούς, η διάσημη αυτή ταινία του Καρέλοφ, αφηγείται τους ηθικούς ενδοιασμούς των πρώην αιχμαλώτων πολέμου να συμμετάσχουν σ’ ένα ναζιστικό πανηγύρι και την ακλόνητη απόφαση τους στη συνέχεια να φτάσουν τον αγώνα μέχρι τέλους. Ο σχετικά αργός ρυθμός του πρώτου μέρους δίνει γρήγορα τη θέση του σ’ ένα γεμάτο ένταση ποδοσφαιρικό αγώνα, που το μεγάλο αστέρι του είναι, ιστορική αδεία, ο μεγάλος Λεβ Γιασίν, ένας από τους πιο θρυλικούς τερματοφύλακες που πέρασαν ποτέ από την ιστορία του ποδοσφαίρου.

 Tretiy taym 8

Tretiy_taym_006

Tretiy_taym_005

Tretiy_taym_007

 Tretiy_taym_008

Tretiy_taym_009

Η επιτυχία της ταινίας ήταν τόσο μεγάλη, ώστε αμέσως μετά ο Ζόλταν Φάμπρι να γυρίσει τα Δύο ημίχρονα στην κόλαση (1962), ενώ ο Τζων Χιούστον εμπνεύστηκε απ’ το ίδιο περιστατικό για τη Μεγάλη Απόδραση των 11 που όμως παρά την παρουσία μεγάλων ονομάτων του ποδοσφαίρου δεν κατάφερε να έχει την αμεσότητα, τη δραματική ένταση και την επιτυχία του Ημίχρονου του θανάτου.

Tretiy taym 4

δημοσιεύτηκε στο βιβλίο 1916-1986 ΜΙΑ ΣΥΛΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΩΝ του STUDIO ΠΑΡΑΛΛΗΛΟ ΚΥΚΛΩΜΑ που χρόνια τροφοδοτεί τις κινηματογραφικές λέσχες σε όλη την Ελλάδα με ποιοτικές αλλά και σπάνιες ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου. Το βιβλίο που επιμελήθηκε ο Μπάμπης Ακτσόγλου καταθέτοντας περισσή γνώση και μεράκι χρησιμεύει όλα αυτά τα χρόνια σαν οδηγός και όχι μόνο,  για τις Κινηματογραφικές Λέσχες και όλους τους κινηματογραφόφιλους.

1916-1986 MIA SYLLOGH TAINION

Tretiy taym 6

Yevgeni Karelov

Ευγκένι Καρέλοφ ( Yevgeni Yefimovich Karelov)
Σκηνοθέτης και σεναριογράφος.
Γεννήθηκε: 12 Οκτωβρίου, 1931
Πέθανε: 11 Ιούλη 1977
ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
«Dva kapitana» (1976)
Vysokoye zvaniye (Radi zhizni na zemle) (1974)
Vysokoye zvaniye (Ya – Shapovalov T.P.) (1973)
Sem starikov i odna devushka (1968)
Sluzhili dva tovarishcha (1968)
Deti Don-Kikhota (1965)
Tretiy taym (1962)
Nakhalenok (1961)
Pust svetit (1960)

Tretiy taym FIN

θα συνεχίσουμε παρουσιάζοντας “ΤΑ ΔΥΟ ΗΜΙΧΡΟΝΙΑ ΣΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ” του μεγάλου Ούγγρου Σκηνοθέτη Ζόλταν Φάμπρι και την “ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟΔΡΑΣΗ ΤΩΝ 11” του Τζον Χιούστον ταινίες βασισμένες όλες σε αληθινό περιστατικό που συνέβη στο Κίεβο το 1942, όπως και την αληθινή ιστορία. Επίσης η στήλη ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ ΚΑΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ θα συνεχίσει παρουσιάζοντας θέματα είτε επεξεργασμένα από συνεργάτες του περιοδικού είτε από εσάς τους αναγνώστες μας. Επίσης ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ θα καταπιαστούν με πολλές ακόμα ενότητες που την θεματολογία τους μπορείτε να προτείνετε αλλά και να φέρετε εις πέρας αν το θελήσετε (Γ.Κ.)

 

επιμέλεια: Γιάννης Καραμπίτσος

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

ΗΜΙΧΡΟΝΟ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ (Tretiy taym, 1960) Σκηνοθεσία: Ευγκένι Καρέλοφ, κριτική του Μπάμπη Ακτσόγλου | Ποδόσφαιρο και Κινηματογράφος

[VIDEO] ΤΟ ΗΜΙΧΡΟΝΟ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ (1960) του Ευγκένι Καρέλοφ |Προβολή Ταινίας (Χωρίς Υπότιτλους)

Το ματς του θανάτου 9 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1942 ΚΙΕΒΟ

Δύο Ημίχρονα στην Κόλαση (1961) του Ζόλταν Φάμπρι | εμπνευσμένο από το Ματς του Θανάτου | Ποδόσφαιρο και Κινηματογράφος

Κινηματογράφος και Ποδόσφαιρο | Όταν η λαϊκότερη των τεχνών συναντά το λαϊκότερο των αθλημάτων  | του Στράτου Κερσανίδη

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.