Ο Ήλιος του Alexander Sokurov (2005) με ελεύθερη είσοδο στο Ίδρυμα Κακογιάννης | Τετάρτη, 18 Ιανουαρίου 2012, 21.30

o ilios

[ΒΙΝΤΕΟ] O ΑΛΕΞΑΝΤΕΡ ΣΟΚΟΥΡΟΦ (ALEXANDR SOKUROV) ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ : ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ 8.12.2005-ΗΛΙΟΣ PREMIERE 8.12.2005-MASTER CLASS 10 12 2005

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2011 – ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2012
Τετάρτες με Κινηματογράφο στο ΙΜΚ
Προβολές Κλασικών Κινηματογραφικών Αριστουργημάτων
Σε συνεργασία με τη New Star και τον Βελισσάριο Κοσσυβάκη

Κάθε Τετάρτη στο ΙΜΚ με ελεύθερη είσοδο

Ιανουάριος 2012
Αφιέρωμα στον Αλεξάντερ Σοκούροφ
από την Τετάρτη 4/1/2012 έως την Τετάρτη 25/1/2012,
στις 21:30

Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2012, στις 21:30

Αλεξάντερ Νικολάγιεβιτς Σοκούροφ

Ο Ήλιος

2005, έγχρωμο, 110′

Περίληψη:

Ιαπωνία, 1945. Στις 15 Αυγούστου, εκατομμύρια Ιάπωνες ακούν για πρώτη φορά τη φωνή του αυτοκράτορά τους. Απευθυνόμενος στο έθνος, καλεί τις ένοπλες δυνάμεις και το λαό να σταματήσουν τον πόλεμο. Αυτή η ανακοίνωση επέτρεψε στους συμμάχους να αποβιβαστούν στα ιαπωνικά νησιά χωρίς κανενός είδους αντίσταση. Με αυτό το κάλεσμα, ο αυτοκράτορας σώζει τις ζωές εκατομμυρίων Ιαπώνων, έτοιμων να πεθάνουν για τον ίδιο και την πατρίδα τους. Σώζει επίσης τις ζωές εκατομμυρίων Αμερικανών, Κινέζων, Βρετανών, Ρώσων. Παρά τη γενναία του πράξη, οι νικητές επιμένουν να ακολουθηθεί το στρατιωτικό πρωτόκολλο.

Ο στρατηγός Ντάγκλας Μακ Άρθουρ, γενικός διοικητής των δυνάμεων κατοχής, συμβουλεύει τον Πρόεδρό του να μην χαρακτηρίσει τον Χιροχίτο ως εγκληματία πολέμου. Το φιλμ καταγράφει τις συναντήσεις μεταξύ αυτών των δυο ανθρώπων. Στα απομνημονεύματά του ο Αμερικανός στρατηγός ανέφερε πως ο αυτοκράτορας ήταν έτοιμος να αναλάβει τις ευθύνες για τις πράξεις της κυβέρνησης και του στρατού του, γνωρίζοντας καλά πως οι συνέπειες μιας τέτοιας παραδοχής θα ήταν δικαστήριο και θανατική ποινή. “Ένοιωσα σοκ” γράφει ο Μακ Άρθουρ. “Μπορεί να ήταν ελέω Θεού αυτοκράτορας, όμως, εκείνη τη στιγμή, συνειδητοποίησα, πως ήταν παράλληλα και ένας πραγματικός τζέντλεμαν, ο πρώτος Ιάπωνας τζέντλεμαν που γνώρισα στη ζωή μου.” Λίγο καιρό μετά, ο αυτοκράτορας Χιροχίτο σε μια δημόσια ομιλία, απαρνείται τη θεία του καταγωγή, προσδιορίζοντας τον εαυτό του ως “σύμβολο του κράτους και της ενότητας του λαού”.

O Σοκούροφ για τον Ήλιο

Εγώ ως σκηνοθέτης προσπαθώ πάντα να στρέφω το βλέμμα στο εσωτερικό του ανθρώπου, μέσα σε μας τους ίδιους.. Να επαναφέρω τον άνθρωπο στον εαυτό του, ακόμα κι αν πρόκειται για τους λεγόμενους μεγάλους ηγέτες. Α, μακάρι να ήταν δαίμονες!… Θα ήταν όλα απλούστερα. Αλλά ήταν άνθρωποι. Δεν υπάρχουν δαίμονες, όλα αυτά είναι επινοήσεις. Υπάρχει η πάλη του θεού με τον άνθρωπο, μέσα στον άνθρωπο. Και δεν υπάρχει τόσο χαμηλό όριο, όπου δεν μπορεί να πέσει ο άνθρωπος. Όπως δεν υπάρχει και τόσο μεγάλο ύψος όπου δεν μπορεί να φτάσει ο άνθρωπος.

ilios 1

Κριτικοί για την ταινία:

Πάντα στα πλαίσια μιας εξαιρετικής κινηματογραφικής αισθητικής από την οποία συχνά δραπετεύουν εικόνες βίαιες και εξωπραγματικές, ο Σοκούροφ τελειοποιεί την εμμονική σπουδή της εξουσίας. Ο Σοκούροφ με τον «Ήλιο» του παράγει μεγάλη Τέχνη για μια ακόμη φορά.

Arte, Olivier Bombarda

Η πολυεπίπεδη ερμηνεία του Ogata αποτελεί την αποκάλυψη του φιλμ. Διστακτικός και λιγομίλητος στο μεγαλύτερο μέρος, ξεχωρίζει ακόμη περισσότερο όταν επιβάλλει την εξουσία του. Τελικά ο Sokurov κατορθώνει να δώσει ένα πολύ ανθρώπινο και εύθραυστο πρόσωπο σε έναν από τους πλέον διαβόητους μονάρχες του 20ού αιώνα.

Jamie Woolley, BBC

Ο «Ήλιος» είναι μια ταινία για έναν κόσμο που έχασε τα στηρίγματά του, για ένα υπαρξιακό συναίσθημα αποξένωσης από οτιδήποτε δεδομένο- και όλα αυτά επιπλέουν μαζί, σε μια παράξενη θάλασσα. Ακόμη και τα ελαττώματα αυτού του φιλμ –αν μπορεί κανείς να τα πει ελαττώματα-σε παρασύρουν. Και υπάρχει κάτι διεγερτικό στον τραυματισμένο παραλογισμό, τον οποίο ο Σοκούροφ κατάφερε με κάποιο τρόπο να ενσωματώσει στη δημιουργική του πορεία ως σκηνοθέτης. Όλα αντιμετωπίζονται με ασύγκριτη σοβαρότητα και μεγαλείο.

Peter Bradshaw, The Guardian

Αυτό που προκαλεί το ενδιαφέρον είναι τα ψήγματα ηθικού οπτιμισμού που βρίσκει στην καθοριστική απόφαση του Χιροχίτο να παραδοθεί στους Αμερικάνους και να αποκηρύξει τα «θεϊκά» του προνόμια. Η μεγαλύτερη απόλαυση είναι ημι-κρυμμένη στις λεπτομέρειες: η προτομή του Δαρβίνου στο γραφείο του Χιροχίτο, το ενδιαφέρον του για τη βιολογία και την ποίηση, το φωτογραφικό άλμπουμ με τη συλλογή των χολιγουντιανών σταρς. Οι πιο δραματικές εικόνες είναι τα σουρεαλιστικά όνειρα ενός Τόκυο παραδομένου στις φλόγες. Έχουμε να κάνουμε με μια οπτική απαιτητική όσο και συγκινητική. Ο Χιροχίτο είναι ένας από τους λίγους Σοκουροφικούς ήρωες για τον οποίο μπορούμε να νιώσουμε συμπάθεια αναμεμιγμένη με λύπηση.

James Christopher, The Times

Οι ταινίες του Sokurov συνήθως δεν περιλαμβάνουν μοντάζ σκηνών δράσης, ο ΄Ηλιος ωστόσο έχει μια εκπληκτική σεκάνς, που απεικονίζει το βομβαρδισμό του Τόκιο. “Οι Αμερικάνοι βομβάρδισαν το Τόκιο ακριβώς όπως και το Βιετνάμ, ” λέει ο Sokurov. “Δεν υπήρχαν στρατιωτικές εγκαταστάσεις στο Τόκιο, επομένως σκοπός τους ήταν να κάψουν τους ανθρώπους. Οι άνθρωποι καίγονταν σαν πατάτες σε καυτό τηγάνι. Ήταν αδύνατο να τρέξεις ή να σωθείς. Ελάχιστοι επιβίωσαν. Μου είπαν επιζώντες ότι δεν ήταν δυνατό να σωθείς πέφτοντας στο ποτάμι γιατί εξακολουθούσες να καίγεσαι στο νερό. Στόχος μου ήταν να δημιουργήσω μια μυθολογική και συμβολική εικόνα αυτής της φρικιαστικής καταστροφής.”

Geoffrey Macnab, Sight and Sound

sun_sokurov

Συντελεστές:

Συντελεστές :

Aleksandr Sokurov Σκηνοθετης

Yuri Arabov, Jeremy Noble Σεναριογράφοι

Aleksandr Sokurov Κινηματογραφιστής

Andrey Sigle Συνθέτης

Issei Ogata Ηθοποιός -Αυτοκράτορας Shouwa-Tennou Hirohito Robert Dawson Ηθοποιός-Στρατηγός Douglas MacArthur

Kaori Momoi Ηθοποιός Αυτοκράτειρα Kojun

Shiro Sano Ηθοποιός Αρχιθαλαμηπόλος

Shinmei Tsuji Ηθοποιός Υπηρέτης

Hiroya Morita Ηθοποιός Πρωθυπουργός Suzuki

Toshiaki Nishizawa Ηθοποιός Υπουργός Yonai

Naomasa Musaka Ηθοποιός Υπουργός Anami

Kojiro Kusanagi Ηθοποιός Υπουργός Togo

Jun Haichi Ηθοποιός Υπουργός Abe

Kojun Ito Ηθοποιός Ηironuma

Toru Shinagawa Ηθοποιός Sakomizu

Yelena Zhukova Σχεδιαστής Παραγωγής

Lidiya Kryukova Κοστούμια

Sergei Ivanov Μοντάζ

Igor Kalyonov, Marco Mueller, Andrey Sigle, Antoine de Clermont- Tonnerre, Alexander Rodnyansky, Andrei Zertsalov Παραγωγoί

Svetlana Kholod, Zhanna Rodionova Μακιγιάζ

Sergei Moshkov Διευθυντής Ήχου

Nikolay Goriaev, Alexey Goussev, Nikolay Suslov, Ushan Andrei Zhidkov Ειδικά Εφφέ

Ώρα: 21:30

Πληροφορίες και κρατήσεις θέσεων στα ταμεία του Ιδρύματος (Πειραιώς 206, Ταύρος) και τηλεφωνικά 210 3418579, Δευ – Παρ 11:00 – 14:00

Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας

Αίθουσα: Κινηματογράφος

Εισιτήρια:
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Τετάρτες με Κινηματογράφο στο ΙΜΚ

Το ΙΜΚ στο πλαίσιο της γενικότερης προσφοράς του στους φιλότεχνους της Αθήνας με τη συνεργασία και την υποστήριξη της ανεξάρτητης εταιρίας διανομής επιλεγμένων ταινιών New Star και τον Βελισσάριο Κοσσυβάκη, καθιερώνει μία άτυπη Κινηματογραφική Λέσχη, κάθε Τετάρτη στις 21:30, με ελεύθερη είσοδο, στον υψηλού επιπέδου Κινηματογράφο του. Στις Τετάρτες με Σινεμά του ΙΜΚ, έχουν θέση και θα προβάλλονται ταινίες καθιερωμένων και νέων δημιουργών, ταινίες που μιλούν μία ατόφια κινηματογραφική γλώσσα με εμφανές το στίγμα κάθε δημιουργού, ταινίες που έχουν προσφέρει στην ιδιαίτερη εικόνα και την εξέλιξη εκείνου του κινηματογράφου που αποτυπώνει το διαφορετικό,  ανοίγει ορίζοντες, ψυχαγωγεί και ταυτόχρονα επικεντρώνεται σε ανθρώπους και καταστάσεις, σχέσεις και γεγονότα με ευρύτερο ενδιαφέρον.

Ιανουάριος 2012 Αφιέρωμα στον Αλεξάντερ Σοκούροφ
Το Μικρό αφιέρωμα στον Γούντι Άλεν που γέμισε ασφυκτικά τον Κινηματογράφο του ΙΜΚ το Δεκέμβριο, ακολουθεί η προβολή τεσσάρων ταινιών του ρώσου ξεχωριστού σκηνοθέτη Αλεξάντερ Σοκούροφ. Όπως έχει δηλώσει ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν: Ο Σοκούροφ σπάει τους κανόνες σε κάθε επίπεδο. Κάθε του έργο είναι απρόσμενα γοητευτικό.

alexandr_sokurov

Ο Α. Σοκούροφ αναγνωρίζεται ευρέως ως ο ηγέτης της «Πνευματικής» πρωτοπορίας του Σοβιετικού σινεμά και ο ανάδοχος της κληρονομιάς του Ταρκόφσκι και είναι ίσως ο πιο φιλόδοξος και αυθεντικός σκηνοθέτης της γενιάς του, ανάμεσα σε όλους τους δημιουργούς παγκοσμίως. Οι ταινίες του έχουν τέτοια εικαστική δύναμη και τόσο ηθικό βάθος, που καταξιώνονται ως αξέχαστες συναισθηματικές εμπειρίες. Το όραμα του είναι εντελώς ξεχωριστό, είναι ένα όραμα ανεξάντλητης εφευρετικότητας.

Τετάρτη  4 Ιανουαρίου 2012, στις 21:30, Μητέρα και Γιος, 1996,  έγχρωμο, 73′
Τετάρτη 11 Ιανουαρίου 2012, στις 21:30, Πατέρας και Γιος, 2003,  έγχρωμο, 83′
Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2012, στις 21:30, Ο Ήλιος, 2005,  έγχρωμο, 110′
Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2012, στις 21:30, Αλεξάνδρα, 2007,  έγχρωμο, 92′

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.