[VIDEO] ΑΜΦΙΤΡΥΩΝ ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ 5 8 2012 ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ
Της Ελευθερίας Ράπτου*
Ο πολυαναμενόμενος Αμφιτρύων του Μολιέρου, σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή, παρουσιάζεται από το Εθνικό Θέατρο στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, στις 4 και 5 Αυγούστου.
Ο Μολιέρος, έχοντας ως πρώτη ύλη τον αρχαίο ελληνικό μύθο, πατάει στο ομώνυμο έργο του Πλαύτου και συγγράφει το 1668 μια κωμωδία μέσα από την οποία ασκεί κριτική στον προστάτη του, τον Λουδοβίκο 14ο, για τις ερωτικές του περιπέτειες, ενώ δεν παραλείπει να στηλιτεύσει τη συμπεριφορά των αυλικών, την ηθική έκπτωση των ευγενών, τα παιχνίδια εξουσίας της άρχουσας τάξης. Η υπόθεση είναι λίγο-πολύ γνωστή: Ο Αμφιτρύων (Γιώργος Γάλλος) λείπει και ο Δίας (Νίκος Κουρής), εκμεταλλευόμενος την απουσία του, παίρνει τη μορφή του για να τρυπώσει στο κρεβάτι της γυναίκας του Αλκμήνης (Αμαλία Μουτούση). Μάλιστα, για να μπορέσει να απολαύσει τον έρωτά του, ο αρχηγός των θεών καθυστερεί την ανατολή του ηλίου, διαστέλλοντας έτσι την ερωτική νύχτα. Πιστός βοηθός στη θεϊκή, ερωτική αυθαιρεσία είναι ο Ερμής (Χρήστος Λούλης), ο οποίος με τη σειρά του παίρνει τη μορφή του κωμικού δούλου του Αμφιτρύωνα, του Σωσία (Δημήτρης Ήμελλος). Ο Ερμής, στη μολιερική εκδοχή του μύθου, επιθυμεί τη γυναίκα του Σωσία, Κλεάνθη (Εύη Σαουλίδου) με κωμικοτραγικές συνέπειες. Όταν όμως εμφανίζεται ο πραγματικός Αμφιτρύωνας, θα ακολουθήσει το χάος και μόνο η εκ νέου θεϊκή παρέμβαση θα αποκαταστήσει την τιμή της Αλκμήνης και θα εξιλεώσει τον Αμφιτρύωνα.
Ο Μολιέρος, στον Αμφιτρύωνα (που την πρώτη φορά παρουσιάστηκε από το Εθνικό Θέατρο το 1948 σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη), στήνει αριστοτεχνικά ένα διπλό παιχνίδι μεταξύ του είναι και του φαίνεσθαι, της επιθυμίας και της φρόνησης, της εκδίκησης και της συγχώρεσης, της εξουσίας και της ανυπακοής, άλλοτε διασκεδαστικό και άλλοτε επικίνδυνο, γεμάτο ίντριγκες, ανατροπές, πάθη και εξωφρενικό χιούμορ. Διαγράφεται ένα περίπλοκο δίκτυο δράσεων και συνδηλώσεων, στο οποίο αναδεικνύεται η σκοτεινή πλευρά των πραγμάτων μέσα από την κωμική προφάνεια αλλά και το αντίστροφο.
Με έμμετρο λόγο, η τρίπρακτη κωμωδία γίνεται το κάτοπτρο της κοινωνικής παθολογίας, φανερώνοντας τη συμπόρευση της πολιτικής αστοχίας με την προσωπική αδυναμία. Ο Λευτέρης Βογιατζής, έχοντας πολύτιμους αρωγούς τη μετάφραση της Χρύσας Προκοπάκη, μια ομάδα ταλαντούχων ηθοποιών, αλλά και την πρότερη εμπειρία του από τον Μισάνθρωπο και το Σχολείο γυναικών, επιχειρεί, για άλλη μια φορά, να αναδείξει όλα όσα κρύβουν οι μολιερικοί ήρωες και να απαντήσει σε μια σειρά από διαχρονικά δημιουργικά ερωτήματα, καθώς «η τέχνη επιβάλλει το άπιαστο».
Στην παράσταση του Εθνικού Θεάτρου εμφανίζονται ακόμη οι: Στεφανία Γουλιώτη, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Χάρης Φραγκούλης και Νικόλας Χανακούλας. Τα σκηνικά επιμελείται η Εύα Μανιδάκη, τα κοστούμια ο Άγγελος Μέντης και τους φωτισμούς ο Λευτέρης Παπαδόπουλος.
Μετά την Επίδαυρο, η παράσταση του Εθνικού Θεάτρου θα πραγματοποιήσει μια σύντομη περιοδεία στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων στην Καβάλα (10/8), στο Θέατρο Δάσους Θεσσαλονίκης (27/8), στο Θέατρο Βράχων Βύρωνα (31/8), στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας (2/9), στο Θέατρο Πέτρας στην Πετρούπολη (13/9) και στην Κύπρο (7/9).
* Η Ελευθερία Ράπτου είναι θεατρολόγος, ΜΑ Αρχιτεκτονικής ΕΜΠ
http://www.avgi.gr/ Ημερομηνία δημοσίευσης: 03/08/2012