Αυγουστιάτικο γεύμα στη Ρώμη (2008) του Τζάνι Ντι Γκρεγκόριο | Τετάρτη, 15 Αυγούστου 2012, 22:00 (Α’ τηλεοπτική μετάδοση) ΕΤ1

Pranzo GR

22:00    Αυγουστιάτικο γεύμα στη Ρώμη  (Α’ τηλεοπτική μετάδοση)    ΕΤ1
PRANZO DI FERRAGOSTO
Έτος παραγωγής: (2008)

Σκηνοθεσία: Τζάνι ντι Γκρεγκόριο

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ | Οι Ταινίες Της Ημέρας | Τετάρτη, 15 Αυγούστου 2012

Ο Τζιοβάνι είναι ένας ανύπαντρος πενηντάρης, που έχει σαν μόνη υποχρέωση στη ζωή να προσέχει τη χήρα μητέρα του Βαλέρια, με την οποία ζει σε ένα διαμέρισμα στο κέντρο της Ρώμης. Με τις απαιτήσεις της ξεπεσμένης αριστοκράτισσας Βαλέρια να τον πιέζουν αφόρητα μερικές στιγμές, ο Τζιοβάνι βρίσκει διέξοδο στις δουλειές του σπιτιού και στις εξόδους με το φίλο του “Βίκινγκ” στο συνοικιακό μπαρ. Την εβδομάδα πριν την αργία του Δεκαπενταύγουστου, ο Λουίτζι, ο διαχειριστής της πολυκατοικίας, ζητά από τον Τζιοβάνι να φιλοξενήσει για λίγες ημέρες και τη δική του μητέρα για να μπορέσει να φύγει με την οικογένειά του. Σε αντάλλαγμα υπόσχεται να καλύψει ένα μέρος από τα κοινόχρηστα που του χρωστά. Επειδή ο Τζιοβάνι βρίσκεται σε πολύ δύσκολη οικονομική θέση, δεν μπορεί να αρνηθεί. Η κατάσταση θα ανατραπεί όταν δολίως ο Λουίτζι φέρνει εκτός από τη μητέρα του Mαρίνα και τη θεία του Mαρία. Και σαν να μην έφτανε αυτό, ο προσωπικός του γιατρός και στενός του φίλος τον παρακαλεί να προσέχει και τη δική του μητέρα! Κάπως έτσι ο Τζιοβάνι καταλήγει να συγκατοικεί με τέσσερις ιδιαίτερα δυναμικές και διαφορετικές μεταξύ τους κυρίες.
Η ταινία κέρδισε οκτώ βραβεία ενώ προτάθηκε για άλλα έξι.

Διάρκεια: 73′
Παραγωγή:Ιταλίας
Παίζουν: Τζάνι ντι Γκριγκόριο, Βαλέρια ντε Φραντσίσις, Μαρίνα Κατσότι, Μαρία Καλί

pranzo di ferragosto-2

Περισσότερα για την ταινία (Δελτίο Τύπου)

Ο Τζάνι βρίσκεται λοιπόν να συγκατοικεί με τέσσερις δυναμικές και διαφορετικές μεταξύ τους «ώριμες κυρίες», οι οποίες τον «καταδυναστεύουν» και τον «συντρίβουν» με την παρουσία τους. Παρ’ όλα αυτά δείχνει ασυνήθιστο ηρωισμό και κάνει ότι περνά από το χέρι του για να τις ευχαριστήσει: επιστρατεύει τις εξαιρετικές μαγειρικές του ικανότητες για να τους ετοιμάσει εκλεκτά γεύματα, τους κρατά συντροφιά και προσπαθεί να τις συμφιλιώσει όταν οι αντιπαραθέσεις μεταξύ τους οξύνονται …

Ο Τζάνι ντι Γκρεγκόριο αποφάσισε να εγκαταλείψει το θέατρο για τον κινηματογράφο όταν είδε την ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε «Κακόφημοι δρόμοι». Στην αρχή δούλεψε ως βοηθός σκηνοθέτης και στη συνέχεια ως σεναριογράφος. Αρκετές ταινίες βασισμένες σε δικά του σενάρια ξεχώρισαν κατά καιρούς σε διάφορα φεστιβάλ. Η μεγάλη αναγνώριση όμως ήρθε το 2008 στις Κάννες όπου και βραβεύθηκε για το ΓΟΜΟΡΡΑ του Ματέο Γκαρόνε.

Μοναχογιός χωρισμένης μητέρας, ο σκηνοθέτης έζησε πολλά χρόνια μαζί της, ακριβώς όπως και ο ήρωας της ταινίας: «Αν και όχι ιδιαίτερα ευχάριστη ως εμπειρία, υπήρξε η αφορμή να γνωρίσω και να αγαπήσω τη γενναιοδωρία, τη ζωντάνια και τη δύναμη που έχει ο κόσμος των ανθρώπων της τρίτης ηλικίας» εξομολογείται. «Η προσωπικότητά τους, αλλά κυρίως η μοναξιά που νοιώθουν σε έναν κόσμο που αλλάζει πολύ γρήγορα ήταν αυτό που κυρίως θέλησα να αποδώσω μέσα από το φιλμ. Μάλιστα το καλοκαίρι του 2000 ο διαχειριστής στην πολυκατοικία που έμενα μου ζήτησε να φιλοξενήσω τη μητέρα του για λίγες ημέρες αλλά αρνήθηκα. Όμως αναρωτιόμουν τι θα είχε συμβεί εάν είχα δεχτεί και ιδού που οδήγησε η απορία μου! «

Αρχικά ο Τζάνι ντι Γκρεγκόριο έκανε κάστιγκ με επαγγελματίες ηθοποιούς για τους ρόλους των γυναικών, τελικά όμως αποφάσισε να χρησιμοποιήσει «ώριμες κυρίες» χωρίς κινηματογραφική εμπειρία που θα υποδύονταν μπροστά στο φακό τη ζωή τους. «Τα γυρίσματα επηρεάστηκαν από τη διάθεσή τους, το χιούμορ και τον αυθορμητισμό τους. Η συμβολή τους στο τελικό αποτέλεσμα στάθηκε καθοριστική.

Οι πρωταγωνίστριες της ταινίες ενθουσιάστηκαν με την κινηματογραφική τους εμπειρία: η Γρατσία Τζεζαρίνι Σφόρτσα, στην ταινία υποδύεται τη Γρατσία, λεει ότι το πιο ευχάριστο πράγμα ήταν ότι δεν είχε ιδέα ούτε για το είδος της ταινίας που γύριζε ούτε για το τέλος. Η Μαρίνα Κατσότι που υποδύεται τη μητέρα του Λουίτζι διασκεδάζει να σκέφτεται ότι έχει μπροστά της μια «μακρά κινηματογραφική καριέρα». Η Μαρία Καλί συζητά για επόμενη ταινία ενώ η Βαλέρια ντε Φραντσίσις εμφανίζεται στην ταινία «I mostri oggi».

65ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΗΣ ΒΕΝΕΤΙΑΣ – ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ

3 ΒΡΑΒΕΙΑ (ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ):
Luigi De Laurentis Award, Pasinetti Award & Isvema Award

Στη συνέχεια προβλήθηκε σε σημαντικά φεστιβάλ όπως τα: Seattle I.F.F., San Francisco I.F.F. Rotterdam F.F., London F.F.
Στην Ιταλία η ταινία γνώρισε αναπάντεχα μεγάλη επιτυχία με περισσότερα από τρία εκατομμύριο δολάρια σε εισπράξεις και θεωρήθηκε η πιο επιτυχημένη low budget κωμωδία της χρονιάς.

Μια παραγωγή του Ματέο Γκαρόνε, σκηνοθέτη της ταινίας ΓΟΜΟΡΡΑ σε σκηνοθεσία του ΤΖΑΝΙ ντι ΓΚΡΕΓΚΟΡΙΟ (συν-σεναριογράφος του ΓΟΜΟΡΡΑ)


«Ένα ξεχωριστό φιλμ… η ψυχή της ταινίας βρίσκεται στους διαδρόμους και τις πόρτες του παλιού διαμερίσματος.»
Eric Loret, Liberation

» … αποπνέει μια φρεσκάδα και ένα ηδονισμό στην αφήγησή της»
Vincent Ostria, Les Inrockuptibles

ΕΠΙΣΗΜΟ SITE :

http://www.pranzodiferragosto.it/

ΑΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ

http://www.imdb.com/

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ

ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ (στήλη για την τηλεόραση 8.8.2012)

Είναι μερικές φορές που –όσο σινεμά κι αν έχεις δει στη ζωή σου– απορείς με το πόσο απλό πράγμα είναι μια καλή ταινία. Απέναντι, μάλιστα, σε περιπτώσεις όπως αυτό το ρωμαϊκό «Γεύμα», απορείς διπλά. Γιατί το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Τζάνι ντι Γκρεγκόριο δεν εκπλήσσει ούτε με την –έξυπνη είναι η αλήθεια– σεναριακή του ιδέα ούτε με τη σκηνοθετική του πρωτοτυπία. Η συνάθροιση των γηραιών κυριών στο στενάχωρο διαμερισματάκι του Τζιοβάνι συμβαίνει μ’ έναν απλό, απόλυτα φυσικό τρόπο, όπως άλλωστε και η ίδια η συμβίωσή τους.
Χωρίς υστερίες, χωρίς εύκολες παρεξηγήσεις και απλοϊκά καλαμπούρια, τα κωμικά ευρήματα βρίσκουν το χώρο και το χρόνο τους, δίνοντας σε πέντε αταίριαστους μεταξύ τους ανθρώπους την… ευκαιρία να στριμωχτούν ο ένας δίπλα στον άλλον. Εκεί οι συνηθισμένες τους κουβέντες, οι καθημερινές τους χειρονομίες και η απλοϊκή τους συμπεριφορά θα γεννήσουν καινούργια συναισθήματα, θα κάνουν το κοινότοπο ξεχωριστό και το ασήμαντο σπουδαίο. Με τον ίδιο απέριττο, μα ευφυή τρόπο, ο Ντι Γκρεγκόριο οργανώνει μέχρι λεπτομέρειας το υλικό του. Μια άδεια πόλη κι ένα γεμάτο διαμέρισμα, τέσσερις γιαγιάδες για πρώτη φορά μπροστά στην κάμερα, μερικές συνταγές μαγειρικής και μια ιστορία της διπλανής πόρτας είναι η νοστιμότερη καλοκαιρινή σινε-λιχουδιά.

Ελευθεροτυπία, Πέμπτη 13 Αυγούστου 2009

ΚΡΙΤΙΚΗ: ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ

Pranzo di ferragosto.
Ιταλία, 2008. Σκηνοθεσία: Τζιάνι ντι Γκρεγκόριο. Σενάριο: Ντι Γκρεγκόριο, Σιμόνε Ρικαρντίνι. Ηθοποιοί: Τζιάνι ντι Γκρεγκόριο, Βαλέρια ντε Φραντζίσκις, Μαρίνα Κατζιότι, Μαρία Κάλι. 75′
****½

Όμορφη, δοσμένη με ζεστασιά και ευαισθησία, λεπτή κωμωδία από τον πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη Τζιάνι ντι Γκρεγκόριο, στον ρόλο του μεσήλικα άντρα που στη διάρκεια ενός καυτού αυγουστιάτικου Σαββατοκύριακου αναλαμβάνει τη φροντίδα τεσσάρων ηλικιωμένων γυναικών.

Ποιος υποστηρίζει πως ο νεορεαλισμός είναι παρελθόν; Ας δει αυτή την ταινία για να καταλάβει πως η φαντασία, η έμπνευση και η πρωτοτυπία μπορούν να τον αναβιώσουν και, μάλιστα, με τον καλύτερο και πιο άμεσο τρόπο. Πράγμα που πέτυχε ο γνωστός σεναριογράφος του «Γομόρα», Τζιάνι ντι Γκρεγκόριο, που εδώ στράφηκε στη σκηνοθεσία, για να φτιάξει μια όμορφη, ανθρώπινη, δοσμένη με ζεστασιά, ζωντάνια και χιούμορ, χαμηλού κόστους και διάρκειας μόλις 75 λεπτών, λεπτή κωμωδία. Ένας άντρας στη διάρκεια του ζεστού Σαββατοκύριακου του «Φεραγκόστο», αντίστοιχου με τον δικό μας Δεκαπενταύγουστο, εκτός από τη 93χρονη μητέρα του, αναλαμβάνει και τη φροντίδα τριών άλλων ηλικιωμένων γυναικών.

Ο εξηντάρης Τζάνι (στον ρόλο ο ίδιος ο σκηνοθέτης) ζει με τη μητέρα του κάπου στο κέντρο της Ρώμης, μαγειρεύοντας και φροντίζοντάς τη, με την ισχνή της σύνταξη, όταν στη διάρκεια του καυτού Σαββατοκύριακου αναλαμβάνει, κάνοντας χάρη σε φίλο του, τη φροντίδα, αρχικά, της ηλικιωμένης μητέρας του και στη συνέχεια, δύο άλλων ηλικιωμένων κυριών. Στην έρημη Ρώμη, με τα περισσότερα μαγαζιά κλειστά, ο Τζιάνι περιφέρεται για να ψωνίσει τα απαραίτητα, από φαγητό μέχρι κρασί (που ο ίδιος δείχνει ν’ απολαμβάνει ιδιαίτερα), πρώτα για το γεύμα και, αργότερα, για το δείπνο των τεσσάρων γυναικών. Η περιπλάνηση, αρχικά διστακτική, με την επαφή και γνωριμία με τις άλλες γυναίκες, μετατρέπεται σε μια ξεχωριστή, πολύ ανθρώπινη σχέση.

Η κάμερα του Ντι Γκρεγκόριο επιμένει στην καταγραφή και ανάπτυξη των σχέσεων ανάμεσα στους χαρακτήρες αυτούς, διανθίζοντας την ιστορία του με λεπτό χιούμορ αλλά και συγκίνηση, χωρίς όμως ποτέ να πέφτει στον μελοδραματισμό. Καταφέρνει να αποσπάσει εξαιρετικές ερμηνείες από τους ηθοποιούς του, όλους ερασιτέχνες που έχουν ξεπεράσει τα 90 τους, μία απ’ αυτές είναι θεία του, μία άλλη φίλη του, ενώ τις άλλες δύο βρήκε σε οίκο ευγηρίας. Μια ταινία ύμνος στον άνθρωπο και στη ζωή.

«Αυγουστιάτικο γεύμα στη Ρώμη» ** (Καθημερινή)

Ντόλτσε βίτα

Του Δημήτρη Mπούρα

Ιταλική ταινία
Σκηνοθεσία: Τζάνι ντι Γκρεγκόριο
Παίζουν: Τζάνι ντι Γκρεγκόριο, Βαλέρια ντε Φρανσίσις, Μαρίνα Κατσότι, Μαρία Καλί

Στη χαμηλότονη δραματική κομεντί του Τζάνι ντι Γκρεγκόριο «Αυγουστιάτικο γεύμα στη Ρώμη» η ιταλική πρωτεύουσα θυμίζει την Αθήνα στις «Ήσυχες μέρες του Αυγούστου» του Παντελή Βούλγαρη. Ένας εργένης γύρω στα πενήντα, ο Τζοβάνι που συνεχίζει να ζει σαν έφηβος μαζί με τη χήρα μητέρα του, πρέπει να σηκώσει τον σταυρό του μαρτυρίου της μίζερης ζωής του. Τα χρέη και ο βερεσές, που τον πνίγουν, τον αναγκάζουν να μετατρέψει το σπίτι του σε οίκο ευγηρίας για δύο εικοσιτετράωρα. Ο διαχειριστής της πολυκατοικίας του τού ζητάει να φιλοξενήσει τη μητέρα του και τη θεία του την παραμονή και ανήμερα της αργίας του Δεκαπενταύγουστου. Παρόμοια απαίτηση εγείρει και ο προσωπικός γιατρός του. Η Ρώμη αδειάζει, αλλά στο διαμέρισμα του Τζοβάνι επικρατεί συνωστισμός…

Ο Τζάνι ντι Γκρεγκόριο ξεκινάει από την κοινότοπη σχέση εξάρτησης μητέρας – γιου για να κλιμακώσει αργά μια τρυφερή ταινία γύρω από την «ομηρία» του ήρωά του, που είναι περικυκλωμένος από τις τέσσερις ιδιότροπες κυρίες. Αυτός ο μικρόκοσμος μετά τις πρώτες εντάσεις θα συγκεντρωθεί γύρω από το τραπέζι της κουζίνας και θα αποκτήσει ζωντάνια. Ο Τζοβάνι, που κάνει θαύματα στη μαγειρική, θα δώσει χαρά και ευχαρίστηση σε ανθρώπους που αποσύρονται στο περιθώριο της ζωής μαζί με τον πλούτο που έχουν μέσα τους.

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.