ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΙΩΣΗΦ ΙΩΣΗΦΙΔΗ ΣΤΗ ΦΙΟΡΕΛΑ ΜΑΣΤΡΟΚΑΛΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ “Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΣΥΡΙΑΝΟΥ ΣΥΖΥΓΟΥ” ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΛΙΘΟΓΡΑΦΕΙΟΝ ΣΤΗ ΠΑΤΡΑ

iosif3

Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΣΥΡΙΑΝΟΥ ΣΥΖΥΓΟΥ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΛΙΘΟΓΡΑΦΕΙΟΝ – ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΙΩΣΗΦ ΙΩΣΗΦΙΔΗ

Ο Ιωσήφ Ιωσηφίδης έχει συνεργαστεί μεταξύ άλλων με το Εθνικό Θέατρο, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας, την Θεατρική Διαδρομή, το Νέο Ελληνικό Θέατρο και με σκηνοθέτες όπως ο Μ. Κακογιάννης, ο Κ. Τσιάνος, ο Γ. Αρμένης, η Π. Ζούνη, ο Β. Νικολαΐδης, κ.α. σε έργα Σαίξπηρ, Μπρεχτ, Αριστοφάνη, Πιραντέλο, Ουίλιαμς, κ.α. , έχει εμφανιστεί στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση. Τον βρήκαμε και μάς μίλησε με αφορμή την παράσταση Ψυχολογία Συριανού συζύγου στην οποία συμπρωταγωνιστεί με την Ειρήνη Μουρελάτου σε σκηνοθεσία Σοφίας Καραγιάννη. Η παράσταση που βασίζεται στο ομώνυμο έργο του Εμμανουήλ Ροΐδη και είναι μία ανεξάρτητη θεατρική παραγωγή της Εταιρείας Θεάτρου Gaff, μετά την περυσινή πετυχημένη διαδρομή της εξίσου σε Αθήνα και επαρχία, συνεχίζεται φέτος και θα παιχτεί στο θέατρο Λιθογραφείον στις 25, 26 και 27 Ιανουαρίου 2013.

Τι σημαίνει μία ανεξάρτητη θεατρική παραγωγή;

Είσαι πιο ελεύθερος, λειτουργείς ομαδικά και η δουλειά προκύπτει μέσα από την κοινή αισθητική. Εξαρτάσαι μόνο από τις δικές σου δυνάμεις, γιατί υπάρχουν δυσκολίες στην οργάνωση, παραγωγή, εύρεση πόρων, κλπ. Βέβαια, πάντα οι ρόλοι πρέπει να είναι ξεκάθαροι. Σε άλλου τύπου παραγωγή υπηρετείς το ζητούμενο πάντα, όμως, μέσα από την προσωπικότητά σου. Είναι επάγγελμα, αλλά δεν κάνω τρελές υποχωρήσεις.

Γιατί επιλέξατε το συγκεκριμένο κείμενο;

Το έργο πραγματεύεται την ερωτική συμπεριφορά και τις ανθρώπινες σχέσεις που είναι διαχρονικά οι ίδιες σε κάθε χώρα. Έχει απήχηση γιατί μιλά για κλασικά πράγματα όπως οι σχέσεις των δύο φύλων. Η διαφορά δίνεται από τον συγγραφέα, πως δίνει λύση στον ήρωα να ανέχεται συμπεριφορές με κωμικό τρόπο. Η ζωή ξεπερνά την τέχνη και το θέατρο.

Πώς προκύπτει η θεατρικότητα μέσα από ένα αφήγημα;

Η Σοφία (Καραγιάννη) κατάλαβε ότι ένας μονόλογος στην απλή καθαρεύουσα δεν μπορεί να σταθεί, αν δεν δημιουργηθούν εικόνες. Οι εικόνες προέκυψαν μέσα από αυτοσχεδιασμούς πάνω σε ερεθίσματα που έδινε η σκηνοθέτις. Το έργο δεν είναι έμμετρο, αλλά υποβόσκει ένας ποιητικός ρυθμός που το κάνει ικανό προς δραματοποίηση. Ένα άλλο στοιχείο είναι η γλώσσα του Ροΐδη που δίνει ενδιαφέρον, ερέθισμα για δημιουργία. Υπάρχουν στο κείμενο διαλογικά μέρη που σε παραπέμπουν σε δραματοποίηση. Είναι μια πρόκληση. Κείμενο σατιρικό που σε βοηθά μέσα από την μαεστρία του παιχνιδιού με τις λέξεις, σε ιντριγκάρει πως θα το περάσεις με γέλιο και να προβληματίσεις με τις καταστάσεις που βγάζει το έργο. Είναι δουλειά του ηθοποιού πως θα αξιοποιήσει το υλικό που έχει στο χέρι του.

IOSIF

Ποιος ήταν ο ρόλος της σκηνοθεσίας στην σκηνική παρουσίαση του Ροΐδη;

Σκηνοθέτις και ηθοποιός έδωσαν σημασία στο κείμενο και βαρύτητα στον λόγο. Να μην παραβλέπεις τον λόγο. Το έργο είναι ο λόγος, αυτό που έχει γραφτεί. Το όπλο του είναι η γλώσσα. Δεν υπήρξε κανένα σκηνοθετικό τερτίπι παρά μόνο εύστοχες, μετρημένες σκηνοθετικές παρεμβάσεις. Υπήρξε συγκερασμός κίνησης, αυτοσχεδιασμού και λόγου. Ο λόγος και η σκηνοθεσία είναι συγκοινωνούντα δοχεία και αλληλοβοηθιούνται. Ο Ροΐδης ήταν δημοτικιστής και κατά την προσωπική μου άποψη, σατιρίζει την καθαρεύουσα. Σατιρίζει, παίζει με την γλώσσα, αφήνει την υποψία ότι την κοροϊδεύει. Είναι δαιμονιώδης.

Προσωπικά ποιους άλλους ρόλους ονειρεύεσαι να παίξεις;

Θέλω να παίξω Αριστοφάνη, τον Δικαιόπολι. Μού αρέσει πολύ και η αρχαία τραγωδία. Θα ήθελα να παίξω Κρέοντα και Πενθέα. Έχεις προτίμηση στο αρχαίο δράμα; Είμαι και φιλόλογος. Έχω αδυναμία στα αρχαία. Μού αρέσει ο συνδυασμός κειμένων και θεάτρου. Η ιδιότητα του φιλολόγου βοηθά την ιδιότητα του ηθοποιού; Δίνει μια πιο διευρυμένη αντίληψη και βοηθά στην προσέγγιση. Βέβαια, πιστεύω πολύ στο ένστικτο του ηθοποιού. Η θεωρητική δουλειά και το διάβασμα μπορεί να γίνει και έξω από σχολές.

Ποιοι ηθοποιοί, σκηνοθέτες και δραματουργοί σού αρέσουν;

Δάσκαλοί μου όπως ο Μπουγιούκος, ο Τσακίρογλου, ο Στέφανος Κυριακίδης, ο Λογοθετίδης, η δραματικότητα του Βέγγου, ο Αυλωνίτης, ο Χατζηχρήστος, ο Παπαγιαννόπουλος, ο Ήμελλος, ο τηλεοπτικός Μπέζος, ο Διαμαντόπουλος, ο Μηνάς Χατζησάββας, ο Καταλειφός, ο Άκης Σακελλαρίου και από την θητεία του στον Τερζόπουλο. Μού άρεσαν οι Βάκχες από τον Τερζόπουλο, αν και διαφωνώ, γιατί επισκιάζει τους ηθοποιούς του. Από σκηνοθέτες μού αρέσουν ο Τσιάνος και ο Βασίλης Νικολαΐδης. Από θεατρικούς συγγραφείς ο Τσέχωφ, ο Μπρεχτ, ο Λόρκα που θεωρώ ότι είναι κοντά στο ελληνικό στοιχείο και από Έλληνες ο Γιώργος Ηλιόπουλος που είναι διαστροφικός. Κι από ξένους ηθοποιούς ο ΝτεΝίρο.

Ποια είναι η σχέση σου με τον κινηματογράφο;

Δεν είμαι σινεφίλ, έχω κάνει δύο ταινίες, μικρά πράγματα. Και τηλεόραση με τον σωστό τρόπο. Αν έχω χρόνο, βοηθάω τους νέους δημιουργούς ταινιών. Η αγαπημένη μου ταινία, πάντως, είναι Ο τελευταίος αυτοκράτορας. Είμαι συναισθηματικά δεμένος με αυτή την ταινία, γιατί είναι η πρώτη ταινία που πήγα στον κινηματογράφο με τους δικούς μου.

Ποια είναι η θέση της Τέχνης μέσα στην κρίση;

Ο κόσμος πρέπει να αγκαλιάσει την Τέχνη και να την δει ως μία διέξοδο, διότι μπορεί να τον αποφορτίσει από την μιζέρια, όχι να τον αποπροσανατολίσει, η δουλειά της είναι το αντίθετο. Στόχος και της δικής μας παράστασης είναι να μάς αφυπνίσει συναισθηματικά. Αυτή η αφύπνιση μάς βοηθάει να αναθεωρήσουμε πράγματα και να κοιτάξουμε τι κάνουμε οι ίδιοι. Δεν μπορεί να συμβαίνουν όλα αυτά και να μην είμαστε όλη μέρα στους δρόμους.

iosif2

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ:

Η Εταιρεία Θεάτρου Gaff είναι μία παρέα φίλων (ηθοποιοί, θεατρολόγοι, φωτιστές, σκηνοθέτις) που μοιράζονται την ίδια ανάγκη έκφρασης δημιουργώντας ανεξάρτητες θεατρικές παραγωγές μέσα από κοινούς κώδικες και αισθητική. Πρόθεσή τους είναι να δώσουν την δική τους καλλιτεχνική ματιά στον χώρο του θεάτρου και της κοινωνίας. Το όνομά τους παραπέμπει στο αυτοσχέδιο λαϊκό θέατρο που παιζόταν τον 19ο αιώνα στις φτωχές συνοικίες του Λονδίνου όπου το εισιτήριο κόστιζε μία πένα. Η ομάδα έχει παρουσιάσει τις παραστάσεις Μην παίζεις με τα χώματα και Κραχ σε σκηνοθεσίες της Σοφίας Καραγιάννη. Η Ψυχολογία Συριανού συζύγου είναι η τρίτη τους δουλειά.

Σκηνοθεσία: Σοφία Καραγιάννη Μουσική: Αλέξανδρος Εμμανουηλίδης Σκηνικά: Δέσποινα Γαμβρούδη Κοστούμια: Αγγελική Καραμούτσου Κίνηση: Χρήστος Παπαδόπουλος Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος Παίζουν: Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Ειρήνη Μουρελάτου

Η Ψυχολογία Συριανού συζύγου στο θέατρο Λιθογραφείον στις 25, 26 και 27 Ιανουαρίου 2013.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: