«Τα μυθικά πλάσματα του Νότου» (2012) του Μπεν Ζάιτλιν | Κριτική της Δήμητρας Γιαννακού

beasts-of-the-southern-wild-gr-poster

Κριτική ταινίας:«Τα μυθικά πλάσματα του Νότου»

Ακραία φτώχεια, ρακένδυτες ατίθασες υπάρξεις, τυφώνες και θύελλες, παράγκες που διαλύονται σαν τραπουλόχαρτα, κοκόρια και βούβαλοι προϊστορικοί, άγρια φύση και παλιά σκουριασμένα αντικείμενα συνιστούν το κινηματογραφικό σύμπαν της ταινίας «Τα Μυθικά Πλάσματα του Νότου».

Πέμπτη, 7 Φεβρουαρίου 2013.

Μέσα σε αυτό, δρουν διάφορα πλάσματα ασυνήθιστα και μυθικά. Μυθικά γιατί εμπρός στο τέλος του κόσμου τους (αν όχι του κόσμου) στέκουν γενναία και αγωνιστικά χωρίς να χάνουν την ελπίδα. Πρωταγωνιστής είναι ένα παιδί με τρύπια ρούχα και βαθιά ανήσυχο βλέμμα. Μέσα από τα μάτια του, μας προσφέρεται μια πρωτότυπη οπτική γωνία θέασης ενός κόσμου φυσικού, μαγικού και αρμονικά πλασμένου όπου όλα έχουν λόγο ύπαρξης και είναι σοφά τοποθετημένα.

Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του νέου σκηνοθέτη Μπεν Ζάιτλιν έχει συναρπάσει τους περισσότερους θεατές ανά τον κόσμο σαρώνοντας πολλά βραβεία, μεταξύ των οποίων το Μέγα Βραβείο στο Φεστιβάλ του Σάντανς και τη Χρυσή Κάμερα στις Κάννες. Η ιδιαίτερη ματιά προσέγγισης της φύσης, τμήμα και προέκταση της οποίας είναι ο άνθρωπος, προκάλεσε άφθονες συζητήσεις. Ο ίδιος ο Μπαράκ Ομπάμα ενθουσιάστηκε, όταν είδε το φιλμ, και το συνέστησε στη διάσημη παρουσιάστρια της αμερικανικής τηλεόρασης Όπρα Γουίνφρι.

Σε μια παραγκούπολη της Λουιζιάνα, εκεί όπου ενώνεται το νερό με τη στεριά, ζει με τον πατέρα του ένα εξάχρονο κοριτσάκι, η Χάσπαπι. Δεν έχει σπίτι. Αντί για αυτό, ζει σε μια τρώγλη. Διάφορα αντικείμενα, μοιάζοντας να έχουν βγει κατευθείαν από παλιατζίδικα ή σκουπίδια, συνιστούν το διάκοσμο του «σπιτιού» αποτυπώνοντας μια κοινωνική πραγματικότητα τρισάθλια και ζοφερή.

beasts-of-the-southern-wild

Η Χάσπαπι έχει χάσει τη μητέρα της και διατηρεί ευλαβικά κάθε κειμήλιο που τη θυμίζει. Μαγειρεύει μόνη της και, γενικά, φαίνεται αρκετά δυνατή για την ηλικία της, έτοιμη να «τα βγάλει πέρα» σε κάθε περίσταση. Ο πατέρας της, ένας ημι-πρωτόγονος γεμάτος σφρίγος και ζωώδη ένστικτα, προσπαθεί να την σκληραγωγήσει με τη διαπαιδαγώγηση που της δίνει. Έτσι, μια μέρα την αναγκάζει να φάει (ή μάλλον να καταβροχθίσει) ένα μεγάλο κάβουρα, με άγριο τρόπο, όπως κάνουν τα ζώα. Όλο το περιβάλλον αποπνέει μια αίσθηση του πρωτόγονου και του έντονα ζωικού.

Η Χάσπαπι, μοιράζεται το φαγητό της με τα σκυλιά, διάφορες κότες ξεπροβάλλουν ανάμεσα στα ανάκατα αντικείμενα του «νοικοκυριού», ενώ η μικρή δεν διστάζει να δυναμώσει τη φωτιά και να κάψει την παράγκα όταν την απογοητεύει ο πατέρας της. Με μια «voix-off», η Χάσπαπι μάς φανερώνει τις σκέψεις της για το σύμπαν, τη φύση, τον κόσμο. Εκφράζει απορία που ο πολιτισμένος κόσμος έχει τα ψάρια σε σακούλες και τα μωρά στα καροτσάκια. Η αίσθηση της ελευθερίας που χαρίζει η φύση στον άνθρωπο γίνεται άμεσα αντιληπτή σε αυτά τα λόγια.

Στο μεταξύ, πολυάριθμα ψάρια ή και θαλασσινά γεμίζουν κάποιες φορές την οθόνη, υποδεικνύοντας την αφθονία των ζώων και γενικότερα της φύσης μέσα στην οποία ζει η μικρή ηρωίδα. Ο πολιτισμένος κόσμος έρχεται σε άμεση αντίθεση με το φυσικό και κατ’ επέκταση τον πρωτόγονο˙ αυτός, μάλιστα, αποτυπώνεται εύστοχα στον τρόπο ζωής της κοινότητας των ανθρώπων του μπαγιού της Λουιζιάνα όπου διαδραματίζεται η ιστορία. Οι γείτονες, σκληραγωγημένοι και αυτοί και ημι-άγριοι, είναι δεμένοι με τη γη και αρνούνται να την εγκαταλείψουν παρόλες τις απειλές της απέλασης που έχουν δεχτεί.

Κάποια στιγμή, ξεσπά μια τρομερή θύελλα που σαρώνει τα πάντα γύρω της. Μια απόπειρα αναπαράστασης του πραγματικού τυφώνα Κατρίνα, θα λέγαμε, της Ν. Ορλεάνης χωρίς ποτέ να αναφέρεται αυτό το τοπωνύμιο. Οι άνθρωποι, όπως εκείνοι του Νεάντερνταλ, έρχονται αντιμέτωποι με τα στοιχεία της φύσης και προσπαθούν να επιβιώσουν καλυμμένοι με αυτοσχέδιες κατασκευές.

Τέλος, υψώνονται νικητές πάνω από τις λαμαρίνες και τα χαλάσματα, σαν να βγαίνουν από την Κιβωτό του Νώε. Αυτή η εντύπωση ενισχύεται από τη γωνία λήψης της κάμερας και την αρχιτεκτονική του κάδρου. Ο Μπεν Ζάιτλιν, στην πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, φαίνεται ιδιαίτερα προσεχτικός στη χρήση των κινηματογραφικών μέσων για την απόδοση της έντασης ή και μιας κατάστασης. Διάφορα zooms και accélerés έρχονται να υπογραμμίσουν συχνά τη δράση.

beasts-of-the-southern-wild-3

Με ένα τέτοιο υλικό και αντλώντας στοιχεία από ένα θεατρικό έργο της Λούσι Άλιμπαρ, ο Μπεν Ζάιτλιν δημιουργεί ένα πρωτότυπο σενάριο που συναρπάζει με τα παραμυθιακά του στοιχεία. Ανοίγεται μια προβληματική πάνω στη διατάραξη της φυσικής ισορροπίας και της γενικής απορρύθμισης του περιβάλλοντος λόγω των βίαιων κλιματικών αλλαγών˙ ζητήματα που αγγίζουν και αφορούν όλους τους θεατές.

Ωστόσο, οι καταστροφές, η εκδίκηση της φύσης ή και ο θάνατος ενδύονται με ένα μαγικό πέπλο, χάρη στις όμορφες εικόνες του πολυβραβευμένου φωτογράφου Μπεν Ρίτσαρντσον και στα λόγια-σκέψεις του παιδιού που τις συνοδεύουν. Η μικρή Κουβένζανε Γουάλις καταφέρνει να συγκινήσει πλήθος θεατών με τον αυθορμητισμό και την απλότητα που διαχέει το πλούσια εκφραστικό πρόσωπό της.

Η ταινία «Τα Μυθικά Πλάσματα του Νότου» διαπνέεται από έναν ιδεαλισμό και με τις αναφορές της, υμνεί την υπέρτατη αγάπη προς τη φύση. Μια αγάπη που δίνει φτερά και μεγάλη ψυχική δύναμη ώστε να ξεπεραστούν όλα τα εμπόδια και οι καταστροφές.

Παίζουν: Κουβένζανε Γουάλις, Ντουάιτ Χένρι, Λέβι Ιστερλ. Η ταινία προβάλλεται από τη Seven/Σπέντζος Films.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ

http://www.clickatlife.gr/  /// http://www.clickatlife.gr/story/cinema/kritiki-tainiasta-muthika-plasmata-tou-notou?id=2280806

διαβάστε το δελτίο τύπου για την ταινία:

Τα Μυθικά Πλάσματα του Νότου (2012) του Μπεν Ζάιτλιν | από 7.2.2013 στους κινηματογράφους

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: