ΝΕΚΡΗ ΦΥΣΗ: ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΤΗΣ ΒΟΣΤΩΝΗΣ: Παράδοση και Καινοτομία | 14 Φεβρουαρίου-28 Απριλίου 2013 | Ίδρυμα Β. Και Μ. Θεοχαράκη

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Το Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης παρουσιάζει την έκθεση «Νεκρή Φύση, Αριστουργήματα από το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης. Παράδοση και Καινοτομία», που πραγματοποιείται με τη χρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αττική» του ΕΣΠΑ 2007-2013, σε επιμέλεια Ronni Baer, Τάκη Μαυρωτά και Ελίζας Πολυχρονιάδου. Ο Υπουργός Εξωτερικών, κύριος Δημήτρης Αβραμόπουλος, θα εγκαινιάσει τη σπουδαία αυτή έκθεση την Τετάρτη 13 Φεβρουαρίου 2013 στις 20.00.

Braque low
Georges Braque (Γαλλία, 1882-1963)
Νεκρή φύση με ροδάκινα, αχλάδια και σταφύλια, 1921
Ελαιογραφία σε μουσαμά
31,4 x 65,4 εκ. (12 3/8 x 25 3/4 in.)
Αγορά του Μουσείου με πόρους κατόπιν συνεισφορών, RES.32.21
Cezanne
Paul Cézanne (Γαλλία, 1839-1906)
Φρούτα και κανάτα επάνω σε τραπέζι, περ. 1890-1894
Ελαιογραφία σε μουσαμά
32,4 x 40,6 εκ. (12 3/4 x 16 in.)
Κληροδοτήθηκε από τον John T. Spaulding, 48.524

F-Latour low
Henri Fantin-Latour (Γαλλία, 1836-1904)
Πιάτο με ροδάκινα, 1862
Ελαιογραφία σε μουσαμά
18,1 x 32 εκ. (7 1/8 x 12 5/8 in.)
Κληροδότημα M. Theresa B. Hopkins, 60.792

Gris low
Juan Gris (Ισπανία – εργάστηκε στη Γαλλία, 1887-1927)
Νεκρή φύση με κιθάρα, 1925
Ελαιογραφία σε μουσαμά
73 x 94,6 εκ. (28 3/4 x 37 1/4 in.)
Δωρεά του Joseph Pulitzer του Νεότερου, 67.1161

Kline low
Franz Kline (Αμερική, 1910-1962)
Νεκρή φύση – Φρούτα, 1946
Ελαιογραφία σε μουσαμά
41 x 51,1 εκ. (16 1/8 x 20 1/8 in.)
Δωρεά των William H. και Saundra B. Lane, 1985.937

Manet low
Édouard Manet (Γαλλία, 1832-1883)
Πανέρι με φρούτα, περ. 1864
Ελαιογραφία σε μουσαμά
37,8 x 44,4 εκ. (14 7/8 x 17 1/2 in.)
Κληροδοτήθηκε από τον John T. Spaulding, 48.576

Matisse

Henri Matisse (Γαλλία, 1869-1954)
Βάζο με λουλούδια, 1924
Ελαιογραφία σε μουσαμά
60,6 x 73,7 εκ. (23 7/8 x 29 in.)
Κληροδοτήθηκε από τον John T. Spaulding, 48.577

Morandi low

Giorgio Morandi (Ιταλία, 1890-1964)
Νεκρή φύση με μπουκάλια και καράφα, 1946
Ελαιογραφία σε μουσαμά
25,1 x 45,1 εκ. (9 7/8 x 17 3/4 in.)
Συλλογή Tompkins – Κληροδότημα Arthur Gordon Tompkins, 61.662

O'Keeffe

Georgia O’Keeffe (Αμερική, 1887-1986)
Ένα ηλιοτρόπιο από τη Μάγκι, 1937
Ελαιογραφία σε μουσαμά
40,6 x 50,8 εκ. (16 x 20 in.)
Συλλογή Alfred Stieglitz – Κληροδοτήθηκε από την Georgia O’Keeffe, 1987.542

Renoir low

Pierre-Auguste Renoir (Γαλλία, 1841-1919)
Λουλούδια σε κεραμικό βάζο, περ. 1869
Ελαιογραφία σε χαρτόνι στερεωμένο σε μουσαμά
64,8 x 54,3 εκ. (25 1/2 x 21 3/8 in.)
Κληροδοτήθηκε από τον John T. Spaulding, 48.592

Sisley low

Alfred Sisley (Μ. Βρετανία, έδρασε στη Γαλλία, 1839-1899)
Σταφύλια και καρύδια πάνω σε τραπέζι, 1876
Ελαιογραφία σε μουσαμά
38,1 x 55,2 εκ. (15 x 21 3/4 in.)
Κληροδοτήθηκε από τον John T. Spaulding, 48.601

Παρουσιάζονται σημαντικοί πίνακες κορυφαίων Αμερικανών και Ευρωπαίων ζωγράφων, από τον 16ο έως και τον 21ο αιώνα, μεταξύ των οποίων οι: Πιερ Ογκίστ Ρενουάρ, Πωλ Σεζάν, Ανρί Ματίς, Εντουάρ Βιγιάρ, Γκυστάβ Κουρμπέ, Εντουάρ Μανέ, Άλφρεντ Σίσλεϋ, Ζωρζ Μπρακ, Ζαν Μετσινγκέρ, Τζέιµς Ένσορ, Τζόρτζιο Μοράντι, Ανρί Φαντέν-Λατούρ, Χουάν Γκρις, Φραντς Κλάιν, Τζώρτζια Ο’ Κήφι, Ρούμπενς Πιλ , Μόρις Λούις και Σαμ Τέιλορ Γουντ.

Ο Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη, Φώτης Παπαθανασίου, στο κείμενό του με τίτλο «Νεκρή φύση και μουσική δωματίου, ένας εσωτερικός διάλογος», στον κατάλογο της έκθεσης, διευκρινίζει μεταξύ των άλλων ότι «η Αναγέννηση ανακάλυψε και πάλι την κλασική αρχαιότητα και προσπάθησε να αναβιώσει κάθε μορφή τέχνης και γραμμάτων που άνθησε σε αυτή την κορυφαία στιγμή του ανθρώπινου πολιτισμού. Για τις νεκρές φύσεις γνωρίζουμε πολλά, όπως από τον Πλίνιο τον Πρεσβύτερο με την περίφημη αναφορά του στα σταφύλια του Ζεύξιδος, που ήταν τόσο τέλεια ζωγραφισμένα, ώστε να ξεγελιόνται τα πουλιά και «να τσιμπούν» τον πίνακα. Η Αναγέννηση στην εκπνοή της, στην αυγή του 17ου αιώνα, φέρνει ένα μεγάλο κύμα δημιουργίας έργων νεκρών φύσεων, που εξαπλώνεται με απίστευτη ταχύτητα σε όλη τη Δυτική Ευρώπη.»

Σύμφωνα με την επιμελήτρια του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βοστώνης, Ronni Baer, «Η νεκρή φύση υπήρχε στην κλασική αρχαιότητα, αλλά εμφανίστηκε και πάλι ως ανεξάρτητο είδος μόλις στα τέλη του 16ου αιώνα … Η δημοτικότητα της αναζωπυρώθηκε στην Ευρώπη στα μέσα του 19ου αιώνα, όπου δεν πρόκειται πλέον για νεκρές φύσεις με εννοιολογικό φορτίο, όπως συνέβαινε στη Ολλανδική Δημοκρατία του 17ου αιώνα. Αντιθέτως, πρόκειται για την προμελετημένη επιλογή οικείων αντικειμένων τα οποία έδιναν στους καλλιτέχνες τη δυνατότητα να απελευθερώσουν το χρωστήρα τους, ώστε να μην αποτυπώνουν απλώς τη φόρμα. Ο Εντουάρ Μανέ ανύψωσε τη νεκρή φύση σε ένα επίπεδο ισάξιο με εκείνο της ανθρωποκεντρικής ζωγραφικής. Το έργο του με τίτλο «Πανέρι με φρούτα» αποτελεί λαμπρό παράδειγμα της μοναδικής ικανότητάς του να μετουσιώνει αυτό που παθιασμένα παρατηρούσε σε μεστές πινελιές συναρπαστικού χρώματος. Κι ενώ ο Μανέ ζωγράφιζε νεκρές φύσεις μόνο κατά περιόδους, ο φίλος και σύγχρονός του Ανρί Φαντέν-Λατούρ είχε αφιερώσει στη νεκρή φύση όλη τη σταδιοδρομία του.»

Ο Διευθυντής Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Θεοχαράκη, Τάκης Μαυρωτάς, υπογραμμίζει μεταξύ των άλλων για τη σπουδαία αυτή έκθεση πως «μέσα από 48 νεκρές φύσης αποκαλύπτεται η κορύφωση της ζωγραφικής αυτής έκφρασης, ανάμεσα σε μεγάλους καλλιτέχνες της Ευρώπης και της Αμερικής, οι οποίοι με το ευφάνταστο έργο τους προκαλούν την ηδονή της όρασης. Ουσιαστικά πρόκειται για μια πολυπρόσωπη και πολυφωνική συλλογή διαφορετικών ζωγραφικών τάσεων, που συνέβαλαν στην εξέλιξη της ιστορίας της ζωγραφικής … Ένας από τους αντιπροσωπευτικότερους πίνακες της συλλογής του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βοστώνης, είναι η νεκρή φύση του Πωλ Σεζάν «Φρούτα και μια κανάτα σε τραπέζι» (περ. 1890-94, λάδι σε καμβά, 32,4 x 40,6 εκ.), που μας φέρνει αντιμέτωπους με τον μεγάλο αυτό καινοτόμο της τέχνης. Αυτή η νεκρή φύση γίνεται η αφορμή για να υπογραμμίσω την αγάπη και τον θαυμασμό του Πωλ Γκωγκέν για τον Σεζάν, από τον οποίο αγόραζε σημαντικά έργα φυλάσσοντάς τα έως τα τελευταία χρόνια της ζωής του, όπως την πολυσυζητημένη «Νεκρή φύση με φρούτα» (1979-1880, λάδι σε πανί, 46 x 55 εκ.), που σήμερα ανήκει στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης. Αυτή η σπουδαία νεκρή φύση στάθηκε αφορμή για τη ζωγραφική δημιουργία όχι μόνο του περίφημου πίνακα «Προσωπογραφία γυναίκας με νεκρή φύση» (λάδι σε πανί, 65,3 x 54,9 εκ.), αλλά και της πολυσυζητημένης «Νεκρής φύσης με μαχαίρι», (1901, λάδι σε πανί), έργα που αποτίουν φόρο τιμής στην αξεπέραστη ζωγραφική τελείωση της νεκρής φύσης του Σεζάν.»
Η έκθεση πλαισιώνεται από δύο ρεσιτάλ (21 Φεβρουαρίου & 25 Απριλίου 2013) και μια ημερίδα (4 Μαρτίου 2013) με θέμα τη Νεκρή Φύση και συνοδεύεται από πολυσέλιδο, δίγλωσσο κατάλογο με χαιρετισμό των Βασίλη Θεοχαράκη και Malcolm Rogers και με κείμενα των Ronni Baer, Τάκη Μαυρωτά, Ελίζας Πολυχρονιάδου και Φώτη Παπαθανασίου.

Διάρκεια έκθεσης: 14 Φεβρουαρίου – 28 Απριλίου 2013
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Σάββατο, Κυριακή: 10:00-18:00
Πέμπτη, Παρασκευή: 10:00-20:00
Τιμές εισιτηρίων: 6 €, 3 € (μειωμένο) Πληροφορίες: http://www.thf.gr

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.