Ηλίας Κανέλλης για Αλέξη Τσίπρα “Μήπως ήταν καλύτερο να έχει αρχίσει με τα Κλασσικά Εικονογραφημένα;” (ΤΑ ΝΕΑ) | “Ηλίας Κανέλλης: Ένα αναρριχητικό φυτό στην αυλή του Ψυχάρη” (left.gr)

kanellis  tsipras

[Ενστάσεις] Αποψυγμένα βιβλία Ηλίας Κανέλλης | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 21/02/2013 08:00 | ΤΑ ΝΕΑ

Όταν το 2006 ο Αλέξης Τσίπρας πήρε απροσδόκητα μεγάλο ποσοστό ως υποψήφιος του ΣΥΝ στον Δήμο Αθηναίων, του είχα ζητήσει μια συνέντευξη για τον «Ταχυδρόμο». Ανάμεσα σε άλλα, τον ρώτησα και για τα διαβάσματά του. Μου απάντησε ότι στη βιβλιοθήκη του έχει τους κλασικούς. «Τον Μπαλζάκ;», τον ρώτησα, σκεπτόμενος ότι ο μεγάλος του κλασικού ρεαλιστικού μυθιστορήματος με τα κοινωνικά θέματα είναι υποδειγματικό ανάγνωσμα για έναν νέο αριστερό. Μου ανταπάντησε ότι αναφέρεται στους κλασικούς του μαρξισμού, πρόσθεσε ότι με την πολιτική οικονομία ασχολήθηκε στα 18 του, ότι στα 20 είχε διαβάσει τον Πουλαντζά. Σκέφτηκα τότε ότι, αφού είναι βυθισμένος στους κλασικούς του μαρξισμού, κάλλιστα θα μπορούσε να διαβάζει το «Αντι-Ντύρινγκ» του Ενγκελς. Μου απάντησε: – Όχι, πιο κλασικά. «Κράτος και Επανάσταση» του Λένιν, «Κεφάλαιο» του Μαρξ, «Η καταγωγή της οικογένειας» του Ένγκελς – αλλά, εντάξει, ας μη φορτώσουμε τον κόσμο με αυτά…

Διαβάζοντας τις προάλλες την εισήγηση του, αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης πλέον, Αλέξη Τσίπρα για τον Αντόνιο Γκράμσι στενοχωρήθηκα. Όχι γιατί πάει να φορτώσει τον κόσμο με πράγματα που καταλαβαίνει, αλλά γιατί φορτώνεται ο ίδιος με πράγματα που δεν μπορεί και δεν χρειάζεται να καταλάβει.

Στην περίπτωση του Γκράμσι, για παράδειγμα, παραπέμπει στις βασικές αναφορές της σκέψης του, όπως στην έννοια της ηγεμονίας. Συγχαρητήρια, αλλά προς τι; Αν αυτό που καταλαβαίνει συζητώντας περί ηγεμονίας είναι «πώς οι δυνάμεις της κοινωνικής απελευθέρωσης (σ.σ.:;) θα συγκροτήσουν έναν ευρύ συνασπισμό», ο οποίος «θα αναμετρηθεί με το Μνημόνιο και τους συσχετισμούς δύναμης», στην πραγματικότητα δεν κάνει τίποτα περισσότερο από το να μετατρέπει τον Γκράμσι σε εργαλείο των πολιτικών στόχων του. Οπως λέει και το τραγούδι: «Το ‘χει πει και ο Σπινόζα, η ζωή δεν είναι πόζα».

Ο Γκράμσι, λέει σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο κ. Τσίπρας, «συνδέει τον σοσιαλισμό με το όραμα μιας κοινωνίας με ένα ανώτερο επίπεδο πολιτισμού και κουλτούρας…». Τι θέλει να πει ο ποιητής; Ποιος θα ορίσει την ανωτερότητα; Τι τον συμβουλεύουν περί αυτού οι φίλοι του οι οργανικοί διανοούμενοι; Ο γκραμσιανός κ. Κιμούλης, π.χ., με ποια κριτήρια υπηρετεί το ανώτερο επίπεδο πολιτισμού; Και εμπίπτει στην ανωτερότητα αυτή, π.χ., ο μη γκραμσιανός Τσιτσάνης;

Πάντως, η πραγματεία του κ. Τσίπρα για τον Γκράμσι είναι πολλαπλά χρήσιμη. Η ξύλινη, κοινότοπη και, εντέλει, άσχετη περιδιάβαση πάνω από ένα γνωστικό εργαλείο πρακτικά άχρηστο στην ιστορική καμπή που περνάμε, αποδεικνύει ότι, όταν στα 18 σου δεν διαβάζεις τους κλασικούς που χρειάζεται, στα 38 απλώς ισορροπείς πάνω από δυσκολοχώνευτα τσιτάτα και σοβαροφανείς αερολογίες.

Μήπως ήταν καλύτερο να έχει αρχίσει με τα Κλασσικά Εικονογραφημένα;

http://www.tanea.gr/opinions/all-opinions/article/5002284/apopsygmena-biblia/

Ηλίας Κανέλλης: Ένα αναρριχητικό φυτό στην αυλή του Ψυχάρη

Ημερομηνία: 21/02/2013

Της Pasta Flora

Ο Ηλίας Κανέλλης ξεκίνησε τη δημοσιογραφική του καριέρα, τέλη της δεκαετίας του ’80, στην αγαπημένη μας εφημερίδα ΕΠΟΧΗ. Μη διαθέτοντας όμως επαρκή ψυχικό βλαστό, ικανό να του δώσει μπόι, και δυνατή προσωπική ρίζα, ικανή να τον στηρίξει, εξελίχθηκε σε δημοσιογραφικό αναρριχητικό φυτό. Υπέκυψε λοιπόν στην κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας, και γλύφοντας εκεί που έφτυνε, από πρώην υβριστής του Ψυχάρη και του συγκροτήματος Λαμπράκη, κατάντησε τσιράκι του Θανάση Λάλα. Μέχρι εδώ, ουδέν μεμπτό.

Αυτό που εκθέτει όμως δημόσια τον Ηλία Κανέλλη δεν είναι οι προσωπικές του επιλογές, αλλά το δημοσιογραφικό του ανάστημά.

Το ανάστημα ενός δημοσιογράφου δεν εντοπίζεται στην ιδεολογία του. Μήτε εξαρτάται από το τι υπερασπίζεται ή αντιμάχεται. Ούτε σε ποια εφημερίδα γράφει. Το ανάστημα ενός δημοσιογράφου το κομίζει ο λόγος που αρθρώνει.

Ο ΔΟΛ, ανεξάρτητα από τον εκάστοτε πολιτικό του προσανατολισμό, υπήρξε φυτώριο υπεύθυνης δημοσιογραφίας. Κι έχει ακόμα στη δούλεψή του λειτουργούς της ενημέρωσης που στέκονται στο ύψος τους. Ο Ηλίας Κανέλλης όμως δεν είναι ένας εξ αυτών. Ο δικός του δημοσιογραφικός λόγος, χρειάζεται κάπου να ακουμπά προκειμένου να υπάρχει. Ας μην το ξεχνά λοιπόν αυτό όταν επιχειρεί να τα βάλει με ανθρώπους που έχουν μπόι.

Στην τελευταία του ένσταση, ο αναρριχητικός δημοσιογράφος, αναλαμβάνει να εμφανίσει τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ ως βαθειά νυχτωμένο με τον Γκράμσι.

Παραβλέπει σκόπιμα ότι η κοινωνία δεν αγάπησε τον Τσίπρα επειδή είναι ο γκουρού του Γράμσι. Άρα ο Τσίπρας δεν έχει ανάγκη να προσποιηθεί ότι είναι, μπας και κατακτήσει ψηφοφόρους.

Παραβλέπει επίσης το πλέον οφθαλμοφανές. Ότι ο Τσίπρας έχει περάσει όλα τα στάδια και τα συμπλέγματα που του αντιστοιχούσαν επιτυχώς, με αποτέλεσμα η αυτοεκτίμησή του να είναι αφράτη σαν ντόνατς. Άρα και πάλι δεν έχει ανάγκη να προσποιηθεί κάτι, ούτε στον ίδιο του τον εαυτό του. Γι΄ αυτό και είναι ελεύθερος να μιλά για όποιο θέμα θέλει, καταθέτοντας τη δική του ειλικρίνεια.

Όσο για την απαξιωτική του αράδα προς τον Γιώργο Κιμούλη, του θυμίζουμε μόνο αυτό. Ο αποδεκτός πολιτισμός των οργανικών διανοούμενων του συστήματος είναι ο πολιτισμός των υποταγμένων. Της κυρίας Δημουλά, του Θεοδωρόπουλου, του Χωμενίδη… Και ως γνωστό, ο Κιμούλης έχει επιλέξει να μην είναι αποδεκτός από το σύστημα.

Για να τελειώνουμε.

Τόσο ο ΔΟΛ, όσο και άλλα δημοσιογραφικά συγκροτήματα έχουν μεγάλη πληθώρα αναρριχητικών φυτών στις αυλές τους. Προτείνουμε σε όλα αυτά να ξαναδιαβάσουν από τους κλασσικούς, που τόσο καλά γνωρίζει ο Ηλίας Κανέλλης, του Άθλιους του Ουγκώ.

Ο Ιαβέρης στο τέλος αυτοκτονεί.

Πηγή: Pasta Flora

http://www.left.gr/article.php?id=24816

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: