Το Πρόσωπο της Ομίχλης (2012) του Σεργκέι Λόζνιτσα | από 7.3.2013

TO PROSOPO TIS OMIXLIS

Το Πρόσωπο της Ομίχλης V Tumane / In The Fog

του Σεργκέι Λόζνιτσα με τους  Βλαντιμίρ Σβίρσκι, Σεργκέι Κολεσόφ, Βλάντισλαβ Αμπάσιν, Βλαντ Ιβάνοφ, Τζούλια Πέρεσιλντ, Νικίτα Περετόμοβς, Ναντέζχντα Μαρκίνα

Υπόθεση: Δυτικά σύνορα της ΕΣΣΔ, 1942. Η περιοχή είναι υπό γερμανική κατοχή και οι ντόπιοι αντιστασιακοί μάχονται μια βίαιη εκστρατεία αντίστασης. Ένα τρένο εκτροχιάζεται κοντά στο χωριό, όπου κατοικεί ο Συσένια, ένας εργαζόμενος στο σιδηρόδρομο, με την οικογένεια του. Αν και αθώος, συλλαμβάνεται μαζί με άλλους σαμποτέρ, αλλά την τελευταία στιγμή ένας γερμανός αξιωματούχος αποφασίζει να τον αφήσει ελεύθερο. Οι φήμες ότι ο Συσένια έγινε προδότης κυκλοφορούν γρήγορα, και οι αντάρτες Μπούροφ και Βόιτικ φτάνουν από το δάσος για να πάρουν εκδίκηση. Καθώς οι αντάρτες οδηγούν το θύμα τους στο δάσος, δέχονται ενέδρα, και ο Συσένια μένει μόνος με τον τραυματισμένο εχθρό του. Βαθιά στο δάσος, εκεί όπου δεν υπάρχουν φίλοι και εχθροί, εκεί που η γραμμή μεταξύ προδοσίας και ηρωισμού είναι πολύ λεπτή, ο Συσένια αναγκάζεται να πάρει μια ηθική απόφαση σε ανήθικες καταστάσεις.

Διάρκεια: 127′
Γλώσσα: Ρώσικα
Χώρα: Γερμανία, Ολλανδία, Ρωσία, Λευκορωσία, Λετονία
Εταιρεία Διανομής: Seven Films – Spentzos Film

Βραβεία – Διακρίσεις

  • ΒΡΑΒΕΙΟ FIPRESCI ΕΠΙΣΗΜΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ FESTIVAL DE CANNES 2012
  • GRAND PRIX MINSK INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
  • ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ YEREVAN INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
  • GRAND PRIX ANDREI TARKOVSKY INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
  • ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ODESSA INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
  • AWARD FOR BEST FILM SCENE TOFIFEST INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
  • AWARD FOR OUTSTANDING ACTOR COTTBUS INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
  • ΒΡΑΒΕΙΟ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ COTTBUS INTERNATIONAL FILM FESTIVAL

In the Fog

ΔΗΛΩΣΗ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ

Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Δυτικά σύνορα της ΕΣΣΔ. Δύο αντάρτες είναι καθοδόν να σκοτώσουν έναν πολίτη. Είναι σε αποστολή. Οι σύντροφοι τους, οι μαχητές της αντίστασης έχουν αποφασίσει ότι πρόκειται για προδότη. Οι προδότες πεθαίνουν. Έτσι ξεκινάει η ιστορία. Ο πολίτης, καταδικασμένος σε θάνατο, είναι ένας τίμιος άνθρωπος. Βρέθηκε στη θέση αυτή λόγω ατυχών συνθηκών, αλλά είναι ανίκανος να αποδείξει την αθωότητα του. Η ιστορία λήγει τραγικά για όλους τους πρωταγωνιστές. Υπάρχουν καταστάσεις που είναι αδιέξοδες, που δεν έχουν λύση, που φτάνουν εκεί απλά επειδή έχει καταρρεύσει η κατανόηση∙ επειδή η σειρά των γεγονότων αψηφά κάθε λογική και δεν υπάρχει χώρος πια για διάλογο. Αυτή είναι μια τέτοια περίπτωση. Ο πρωταγωνιστής συνειδητοποιεί σταδιακά ότι είναι καταδικασμένος. Είναι πλέον ικανός να δει την πραγματική κατάσταση των πραγμάτων. Αυτή είναι η πλοκή της ιστορίας. Υπάρχουν τρεις αναδρομές στην ταινία. Τρία επεισόδια από τις ζωές των πρωταγωνιστών- του Συσένια, του απλού πολίτη, και των δύο ανταρτών που έρχονται για να τον σκοτώσουν. Κάθε αναδρομή αποκαλύπτει το χαρακτήρα του καθενός, και μας βοηθά να κατανοήσουμε πως βρέθηκε ο καθένας από αυτούς μπλεγμένος σε αυτή την κατάσταση. Η δομή της ταινίας έχει ως εξής: πρώτη σκηνή – ανάπτυξη- αναδρομή- ανάπτυξη- αναδρομή- ανάπτυξη- αναδρομή- ανάπτυξη- φινάλε. Η γραμμική δομή, με περιστασιακές παρεκβάσεις στο χρόνο, μας επιτρέπει να βλέπουμε τα γεγονότα από απόσταση και σε προοπτική χρόνου. Αποκαλύπτει τη λογική πίσω από τα γεγονότα και επιδεικνύει τα αίτια των φαινομενικά τυχαίων συνθηκών. Οι χαρακτήρες των τριών πρωταγωνιστών μπορούν κατά προσέγγιση να να οριστούν ως εξής: ένας Άγιος – ένας Άντρας που αμφισβητεί- ένας Κακός. Συσένυα. Η εμφάνιση του δίνει την εντύπωση ενός ευκολόπιστου και αφελούς ανθρώπου. Στην πραγματικότητα, είναι ένας συναισθηματικά έξυπνος άντρας, πολύ ηθικός, ένας άνθρωπος που οι πράξεις του συνάδουν των ιδεών του. Μπούροφ. Κατέληξε σε κατασκήνωση ανταρτών, επειδή τον κακομεταχειριζόταν ο γείτονας του, και δε μπορούσε να χειριστεί το αίσθημα του εξευτελισμού και την επιθυμία για εκδίκηση. Είναι ισχυρογνώμων και παθιασμένος, αλλά ταυτόχρονα προσπαθεί να βρει μια δικαιολογία για τις πράξεις του. Βόιτικ. Είναι ο τυπικός εκπρόσωπος του «νέου σοβιετικού σχηματισμού» – αναξιοπρεπής, δειλός, αδιάφορος. Είναι ικανός να σκοτώσει κάποιον χωρίς να το σκεφτεί καν. Το μόνο που τον απασχολεί είναι η δική του ασφάλεια και η τροφή του. Όσον αφορά εκείνον, ο υπόλοιπος κόσμος είναι απλά ένα εμπόδιο ανάμεσα σε εκείνον και τους προσωπικούς του στόχους. Ενώ ο Συσένια και ο Μπούροφ προσπαθούν να καταλάβουν τι συμβαίνει γύρω τους, και να αμφισβητούν τις πράξεις τους, ενώ ο Βόιτικ ασχολείται μόνο με την επιβίωση του, και ο κόσμος γύρω του υπάρχει μόνο για να εξυπηρετεί τους προσωπικούς του σκοπούς. Ενώ ο Μπούροφ και ο Βόιτικ ήρθαν απλά για να σκοτώσουν το Συσένια (δεν έχει μεγάλη σημασία εάν ο Μπούροφ αμφισβητεί την ορθότητα της πράξης του), ο Συσένια δεν είναι ικανός για φόνο, αλλά ούτε και να ρισκάρει τις ζωές των κοντινών του ανθρώπων. Μπορεί απλά να ζητήσει κατανόηση και συμπάθεια όταν η λογική χάσει τη δύναμη της. Η ειρωνία στη θέση του Συσένια βρίσκεται στο γεγονός ότι δεν κατανοεί πλήρως την πραγματική θέση των πραγμάτων: τον άφησε η Γκεστάπο μόνο ως «δόλωμα», για να βγουν οι αντάρτες από το κρησφύγετο τους. Υπάρχει μια σύγκρουση χαρακτήρων σε αυτή την ιστορία. Από ιστορική σκοπιά, θα έλεγε κανείς ότι χαρακτήρες όπως του Βόιτικ, επιβιώνανε και διαιωνίζονταν, ενώ χαρακτήρες όπως του Συσένια ήταν υπό εξαφάνιση. Αυτοί είναι οι καρποί της κοινωνικής επιλογής. Σε αφηγηματικό επίπεδο, η ταινία αφηγείται γεγονότα του χειμώνα του 1942. Γιατί επέλεξα να κάνω μια ταινία για το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο; Για πολύ συγκεκριμένους λόγους, οι καλλιτέχνες εκείνη την περίοδο είχαν πολύ περιορισμένη δυνατότητα να μελετήσουν τα γεγονότα της περιόδου. Ωστόσο, αυτό πρέπει να γίνει και να αναλυθούν. Το θεωρώ καθήκον μου να κοιτάζω πίσω και –με τον τρόπο αυτό- και στο μέλλον. Σεργκέι Λόζνιτσα

PRESS:KEY-exported (12)

ΒΑΣΙΛΙ ΜΠΙΚΟΦ (1924 – 2003) διακεκριμένος Λευκορώσσος συγγραφέας και κοινωνικός ακτιβιστής. Γεννημένος στο χωριό Μπύτσκι της Λευκορωσίας, από φτωχή οικογένεια. Σπούδασε γλυπτική στη Σχολή Καλών Τεχνών του Βίντεμπσκ. Εγκατέλειψε τις σπουδές το 1940, όταν η κυβέρνηση απέσυρε τις επιχορηγήσεις. Το 1942, συντάχθηκε με το στρατό, και στάλθηκε στα σύνορα. Τραυματίστηκε σοβαρά το 1943 σε μια στρατιωτική επιχείρηση, και θεωρήθηκε νεκρός. Η εμεπιρία του αυτή αποτυπώθηκε αργότερα στο μυθιστόρημα του «The dead don’t feel pain» (1965). Εγκατέλειψε το στρατό το 1947. Ξεκίνησε την καριέρα του ως συγγραφέας, δουλεύοντας για μια εφημερίδα στο Γκρόντνο. Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 ξεκίνησε να γράφει μικρές ιστορίες και μυθιστορήματα. Το 1962 δημοσίευσε το «Third rocket», που τον καθιέρωσε σε ολόκληρη τη Σοβιετική Ένωση. Αργότερα, εδραίωσε τη φήμη του ως διακεκριμένος συγγραφέας με τα «Alpine ballad» (1963), «Sotnikov» (1970), «Hold out till dawn» (1972). Το κύριο θέμα στη γραφή του ήταν πάντα ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος και η τραυματική επίδραση στον άνθρωπο. «Μιλώ εκ μέρους της νεκρής γενιάς», λέει ο ίδιος για τον εαυτό του. Το 1997, μετανάστευσε από τη Λευκορωσία, και επέστρεψε ένα μήνα πριν το θάνατο του, το Μάιο του 2003.

«IN THE FOG» (1987)

Το μυθιστόρημα διαδραματίζεται στη Λευκορωσία που βρισκόταν ύπο ναζιστική κατοχή. Ο πρωταγωνιστής, άδικα κατηγορούμενος βρίσκεται αντιμέτωπος με ένα ηθικό δίλημμα. «… όλα έχουν ένα νόημα και λόγους ύπαρξης. Η ανθρώπινη δύναμη είναι πάντα περιορισμένη. Οι άνθρωποι αυτοί, αντάρτες και πατριώτες έχουν χαθεί, γιατί να ελπίζουν σε καλύτερη μοίρα; Ο Συσένια βρισκόταν με τους δύο αντάρτες όταν πέθαναν, και ίσως μόνο γι’ αυτό να αξίζει έναν παρόμοιο θάνατο. Ας τον συγχωρέσουν οι άλλοι. Πάντα ήταν καλό πατέρας και στοργικός σλυζυγος, αλλά ο πόλεμος τον κυρίευσε. Μόνο ο θεός ξέρει πόσο τους αγαπούσε και πόσο πάλεψε να τους σώσει. Ίσως να ήταν όλα διαφορετικά αν δεν έτρεφε τόση αγάπη γι’αυτούς.» (Βασίλι Μπίκοφ, «IN THE FOG»).

Ο Σεργκέι Λοζνίτσα γεννήθηκε το 1964 στο Μπαρανοβίτσι της Λευκορωσίας. Μεγάλωσε στο Κίεβο, κι αποφοίτησε από το Πολυτεχνείο με πτυχίο Εφαρμοσμένων Μαθηματικών. Έως το 1991 εργαζόταν σε ερευνητικό τμήμα τεχνητής νοημοσύνης. Παράλληλα εργαζόταν ως μεταφραστής από τα Ιαπωνικά. Το 1997 αποφοίτησε από το Κρατικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου της Ρωσίας, κι έχει σκηνοθετήσει έκτοτε 11 ντοκιμαντέρ.έχει αποσπάσει αμέτρητα βραβεία σε διεθνή φεστιβάλ, όπως των Κάρλοβυ Βάρυ, Λίπζιγκ, Όμπερχάουζεν, Τορόντο, Μαδρίτη, Ιερουσαλήμ και Σαιντ Πίτεσμπεργκ. Η ταινία του «Blockade» (2005) είναι μοντάζ αρχειακού υλικού του πολιορκημένου Λένινγκραντ. Το ντεμπούτο του «MY JOY» έκανε πρεμιέρα το 2010, στο Επίσημο Διαγωνιστικό του φεστιβάλ Καννών, κι έκτοτε έχει αποσπάσει αμέτρητα βραβεία.

Φιλμογραφία: «Today We Are Going To Build A House» (1996), «Life, Autumn» (1998), «The Train Stop» (2000), «Settlement» (2001), «Portrait» (2002), «Landscape» (2003), «Factory» (2004), «Blockade» (2005), «Artel» (2006), «Revue» (2008), «Northern Light» (2008), «My Joy» («2010)

Που παίζεται:

Παγκράτι

Πτι Παλαί
Βασ. Γεωργίου Β’ και Ριζάρη (ΜΕΤΡΟ Ευαγγελισμός), 210-7291800, 2107243707. Γενική Είσοδος: € 8,00. Παιδ. – Φοιτ. – Α’ Προβολή € 6,50.  Ώρες Προβολών: 17:30, 20:00, 22:30

Χαλάνδρι – Χολαργός – Αγ.Παρασκευή – Παπάγου

Αβάνα
Κηφισίας 232 & Λυκούργου 3, 210-6756546. Γενική Είσοδος: € 8,00, Παιδ. – Φοιτ. & κάθε Τετ. € 6,00, Δευτ., Τρ. & Πέμ. η α΄προβ. € 6,00.

Ώρες Προβολών: 17:30, 20:00, 22:30

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: