ΟΛΕΑΝΝΑ του Ντέιβιντ Μάμετ στο Εμπορικόν | Κριτική Χρήστου Συρμακέζη

oleanna

ΟΛΕΑΝΝΑ του Ντέιβιντ Μάμετ στο θέατρο Εμπορικόν σκηνοθεσία:Ελένη Σκότη

 Η Ολεάννα του Ντέιβιντ Μάμετ,κείμενο εμβληματικό όσον αφορά το πολιτικά ορθό στις ανθρώπινες σχέσεις και στην κατάχρηση εξουσίας,παρουσιάζεται σε μια λιτή,γεμάτη ρυθμό σκηνοθεσία της Ελένης Σκότη.Η σκηνοθέτης εκμεταλεύεται στο έπακρο τις μεγάλες υποκριτικές ικανότητες των δυο πρωταγωνιστών (Δημήτρης Καταλειφός,Λουκία Μιχαλοπούλου)και στήνει μία γεμάτη ρυθμό και ζωντάνια Ολεάννα. Η ταχύτητα του λόγου,»φυσιολογική»-ρεαλιστική αλλά και γεμάτη από έναν εσωτερικό ρυθμό,με »γρήγορες»παύσεις και φράσεις που επίτηδες-από το υπαινικτικό κείμενο-μένουν στον αέρα δεν αφήνει τον θεατή να »μπει»σε ψευδαισθήσεις μα τον ξυπνάει διαρκώς και τον ευαισθητοποιεί. Οι αλλαγές από σκηνή σε σκηνή γίνονται με μια διακριτική μουσική γέφυρα και τον δεσπόζοντα ήχο της κιμωλίας που γράφει στον πίνακα και που σαν ατμόσφαιρα υποβάλλει τον εφιάλτη της εξουσίας που ασκείται εκατέρωθεν-και από τον καθηγητή και από την φοιτήτρια.Επίσης, είναι λειτουργικό που και στις 3 διαφορετικές σκηνές του έργου,η σκηνοθέτης επιλέγει να αλλάξει την γωνία θέασης των δρωμένων αλλάζοντας θέση στο γραφείο του καθηγητή και υποβάλλοντας έτσι τον θεατή να κοιτά όλες τις οπτικές γωνίες του δράματος-και από την πλευρά του καθηγητή και από την πλευρά της καταγγέλλουσας φοιτήτριας.Ο ρεαλισμός στο παίξιμο των ηθοποιών, που έτσι κι αλλιώς μοιάζει μονόδρομος στο συγκεκριμένο έργο,στην παράσταση υπηρετείται με συνέπεια και στο λόγο και στις χειρονομίες των ηθοποιών και στις παύσεις τους και στην ενέργειά τους επί σκηνής.

Οι ηθοποιοί επικοινωνούν πολύ καλά μεταξύ τους πάνω στη σκηνή και ανταλλάσσουν τα »βέλη»που πρέπει(βλέμματα-παύσεις-λόγο-σωματική βία)με πολύ φυσικότητα και ρεαλισμό.Ιδιαίτερα,ο Δήμητρης Καταλειφός,σε έναν ακόμα ρεαλιστικό ρόλο,είναι πολύ πειστικός,φαίνεται πως έχει ψάξει και πάλι μέσα στην ψυχή του ήρωα και έχει σταχυολογήσει τις σκοτεινές και τις φωτεινές του πλευρές.Παίζει με τον τόνο της φωνής που είναι ψηλός,γιατί ο καθηγητής έχει συνηθίσει να μιλάει πολύ και να διδάσκει από θέση ισχύος,παίζει με το »υφάκι» της δήθεν δημοκρατικότητας του ήρωα,παίζει με πολύ χιούμορ ιδιαίτερα στα τηλεφωνήματα, αλλά και με πολύ ανθρωπιά και κατανόηση για αυτόν τον άνθρωπο που υποδύεται. Πραγματικά υποδειγματικός και σε αυτόν το ρόλο.Μα ούτε και η Λουκία Μιχαλοπούλου υστερεί στον ρόλο της καταπιεσμένης φοιτήτριας.Ερμηνεύει με εσωτερικότητα αυτή την εκδικητική και εφηβική ταυτόχρονα ψυχή και με ένα σώμα πολύ ενεργό σκηνικά που υποδεικνύει την συμπιεσμένη ενεργητικότητα της κοπέλας που ξεσπά τελικά σε αυτή την έκρηξη ‘πολιτικά ορθής’ βίας ενάντια στον καθηγητή της. Το σκηνικό,απλό και αυτό-ένα γραφείο καθηγητή σιδερένιο με ροδάκια για να μετακινείται και δυο μοντέρνες καρέκλες,όλα αυτά με φόντο έναν απέραντο σχολικό πίνακα-δεν θέλει να αποσπάσει την προσοχή αλλά να επιτείνει την σκληρότητα του χώρου στον οποίο δρουν τα δυο πρόσωπα του δράματος.Τα κοστούμια επίσης εξυπηρετούν έναν σύγχρονο ρεαλισμό με λεπτομέρειες απλές αλλά σημαντικές , όπως την γραβάτα που πνίγει τον κύριο καθηγητή ή το συντηρητικό,για νεαρή κοπέλα,ντύσιμο της φοιτήτριας.

Οι φωτισμοί,υποδεικνύουν τους χώρους και τα πρόσωπα με διακριτικότητα αλλά έχουν και μια κινηματογραφική λογική, δηλαδή,όχι φωτεινά πρόσωπα συνεχώς,μιά αισθητική φωτισμού »δωματίου»,πολύ επιτυχημένη κατά την γνώμη μου. Το έργο έχει και μια διαχρονικότητα για το σήμερα.Σε μια εποχή όπου όλα τα ανθρώπινα και ανιδιοτελή κίνητρα παρεξηγούνται γιατί ακριβώς κυριαρχεί ο φόβος στις ανθρώπινες σχέσεις και σε μια εποχή που η αξία και η ικανότητα διώκεται από την απέραντη μετριότητα,νομίζω πως η Ολεάννα κάτι έχει να μας πει.Κοντολογίς,η παράσταση στο θέατρο Εμπορικόν είναι μία παράσταση που δεν πρέπει να χάσει κανείς και για την αξία του έργου ως έργο και εξαιτίας της καλής της σκηνοθετικής προσέγγισης αλλά και για τις »μεστές» ερμηνείες των ηθοποιών της.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: