Ο κινηματογράφος, μια ιστορία έρωτα και αφοσίωσης |19.05.2013 | ΚΑΝΝΕΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΗ: ΚΩΣΤΑΣ ΤΕΡΖΗΣ

STOUS DYO TRITOS DEN XOREI

Στην αφίσα του φετινού, 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, ο Πολ Νιούμαν και η σύντροφος της ζωής του Τζόαν Γούντγουορντ, από την ταινία του 1963 «Στους δύο τρίτος δεν χωρεί», που είχε σκηνοθετήσει ο Μέλβιλ Σάβελσον. Με την παραπομπή σε αυτό το αλησμόνητο ζευγάρι που διένυσε μισό αιώνα κοινής ζωής, πιθανότατα το Φεστιβάλ θέλησε να υποδηλώσει ότι ο κινηματογράφος είναι όχι μόνο μια ερωτική σχέση, αλλά και μια δέσμευση αφοσίωσης.

Αυτό το «δίπολο» ερωτισμού και αφοσίωσης εξερευνά και η ταινία που εντυπωσίασε περισσότερο κατά το πρώτο τριήμερο της διοργάνωσης, «Το Παρελθόν», που ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης του «Χωρισμού» γύρισε στη Γαλλία. «Στις μέρες μας υποχρεωνόμαστε από τη ζωή να προχωράμε μπροστά αφήνοντας το παρελθόν πίσω μας. Η δική μου γνώμη όμως είναι ότι το παρελθόν είναι πάντα πιο δύσκολο να το καθορίσεις, πιο αινιγματικό σε σχέση με το μέλλον. Οι φωτογραφίες, η αλληλογραφία και τα email της εποχής μας δεν το κάνουν πιο ξεκάθαρο».

Η ιστορία της ταινίας είναι φαινομενικά απλή: Ο Ιρανός Αχμάντ φτάνει στο Παρίσι από την Τεχεράνη για να «τακτοποιήσει» εκκρεμότητες του παρελθόντος. Τέσσερα χρόνια νωρίτερα είχε κάνει την αντίστροφη διαδρομή, έχοντας χωρίσει με τη γυναίκα του Μαρί. Τώρα επιστρέφει για να υπογράψει τα χαρτιά του διαζυγίου, σύμφωνα με την επιθυμία εκείνης. Επιστρέφει στο σπίτι όπου ζούσαν και έχει την ευκαιρία να ξανασυναντήσει τις δύο της κόρες από προηγούμενη σχέση, αν και τώρα στο σπίτι υπάρχουν και νέα πρόσωπα, ο τωρινός σύντροφος της Μαρί, ο Σαμίρ, μαζί με τον μικρό γιο του.

Ο Αχμάντ, παρά τη φαινομενική του αταραξία και αποδοχή των τετελεσμένων, θα βρεθεί μέσα σε έναν λαβύρινθο συγκρούσεων, όπου το παρελθόν όλων παραμένει όχι μόνο ολοζώντανο αλλά και εξαιρετικά δυσερμήνευτο, κάπως σαν τις παραλλαγές του μύθου του «Ρασομόν». Ο Φαραντί ξεδιπλώνει βήμα βήμα ένα περίπλοκο σενάριο με μια σχεδόν φιλοσοφική ενατένιση της ανθρώπινης ύπαρξης, ενώ την ίδια στιγμή οι ηθοποιοί του δίνουν αλησμόνητες ερμηνείες (Μπερενίς Μπεζό, Ταχάρ Ραχίμ, Αλί Μοσάφα).

Η φετινή κριτική επιτροπή, με πρόεδρο τον Στίβεν Σπίλμπεργκ, έχει ακόμη να δει, μαζί με το κοινό, μέσα στις επόμενες ημέρες, και τις νέες ταινίες του Ρόμαν Πολάνσκι, του Αλεξάντερ Πέιν, του Φρανσουά Οζόν, του Στίβεν Σόντερμπεργκ, των αδελφών Κοέν, του Τζέιμς Γκρέι… Το «Nebraska» του Αλεξάντερ Πέιν είναι ένα ιδιότυπο road movie με έναν στρυφνό ηλικιωμένο άντρα που ταξιδεύει μαζί με τον γιο του ώς τη Νεμπράσκα για να διεκδικήσουν τα κέρδη από μια κλήρωση. Είναι ένα ταξίδι στην «αθέατη όψη» της Αμερικής. Με τους Μπρους Ντερν και Γουίλ Φόρτε στους ρόλους του πατέρα και του γιου. Στο «La Venus a La Fourrure» ο Ρόμαν Πολάνσκι διασκευάζει το θεατρικό «Venus in Fur» του Ντέιβιντ Άιβς, με πρωταγωνιστές την Εμανουέλ Σενιέ και τον Λουί Γκαρέλ.

Οι Τζόελ και Ίθαν Κοέν στο «Inside Llewyn Davis» διασκευάζουν το βιβλίο «The Mayor of MacDougal Street», που αναφέρεται σε έναν μουσικό της δεκαετίας του ’60, τον Ντέιβ Βαν Ρονκ (με τον Όσκαρ Άιζακ). Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα φαίνεται να είναι η πρώτη μη γαλλική ταινία του Αρνό Ντεπλεσάν με τίτλο «Jimmy P.», βασισμένη στο βιβλίο του εθνολόγου – ψυχαναλυτή Ζορζ Ντεβερό «Reality and dream: Psychotherapy of a Plains Indian», ο οποίος μελέτησε τη ζωή των Ινδιάνων Μοχάβε στην Αμερική (με τους Μπενίσιο Ντελ Τόρο και Ματιέ Αμαλρίκ). «Behind the Candelabra» λέγεται η νέα ταινία του Στίβεν Σόντερμπεργκ, που αναφέρεται στη ζωή του Λιμπεράτσε (τον υποδύεται ο Μάικλ Ντάγκλας). Ο Τζέιμς Γκρέι, ο σκηνοθέτης του «Little Odessa», επιστρέφει με τη «Μετανάστρια» και πρωταγωνίστρια την Μαριόν Κοτιγιάρ (η ταινία αναφέρεται σε Πολωνούς μετανάστες που φτάνουν στην Αμερική του 1920).

Ο σκηνοθέτης του «Κους Κους με φρέσκο ψάρι» Αμπντελατίφ Κεσίς παρουσιάζει φέτος στις Κάννες την «Ιστορία της Αντέλ», με πρωταγωνίστρια την ελληνικής καταγωγής Αντέλ Εξαρχόπουλος. «La Grande Bellezza» λέγεται η νέα ταινία του Ιταλού Πάολο Σορεντίνο, με πρωταγωνιστή ξανά τον Τόνι Σερβίλιο στον ρόλο ενός διάσημου συγγραφέα που δυσκολεύεται να γράψει μετά την επιτυχία του τελευταίου βιβλίου του.

Ο Χιροκάζου Κόρε – Έντα, ένας από τους κορυφαίους δημιουργούς του σύγχρονου ιαπωνικού κινηματογράφου, θα μας δείξει το «Like Father, Like Son», την ιστορία ενός πατέρα που μαθαίνει πως το παιδί του δεν είναι στην πραγματικότητα δικό του. Και βέβαια στο πρόγραμμα είναι και το πολυαναμενόμενο «Only Lovers Left Alive» του Τζιμ Τζάρμους, με συμμετοχή Ελληνα παραγωγού, του Χρήστου Κωνσταντακόπουλου (Faliro House).

Οι ελληνικές συμμετοχές

Οι ελληνικές συμμετοχές περιορίζονται στην προβολή ορισμένων ταινιών μικρού μήκους, όπως είναι η «Μήδεια» της Κλειώς Φανουράκη, το «Διάλειμμα για γεύμα» του Χρήστου Γκότση, το «It’s OK my friend» της Γιολάντας Μαρκοπούλου, το «The way of styx» του Δημήτρη Τσιλιφώνη, το «One line» του Δημήτρη Αργυρίου, το «Evergreen» της Ιφιγένειας Κοτσώνη, ο «Γλάρος» του Νίκου Σαράφη, το «Now you know» του Μαξίμ Σιρλέν, το «Unrequited» της Χρυσάνθης Κουρή, αλλά και η γαλλοελληνική συμπαραγωγή «Η ζωή μας ανήκει» των Γκερί Καραμαούνα, Ναυσικάς Φορισιέρ και Ματίλντ Ντουρέ.

Επίσης, σαν «παρηγοριά στον άρρωστο», μια και η κινηματογραφική παραγωγή στη χώρα μας βρίσκεται στην εντατική, η Ελλάδα θα είναι φέτος η τιμώμενη χώρα στο «Regions Capitales pour le cinema», μια «θεσμική» παραδοσιακή συνάντηση στο πλαίσιο του Φεστιβάλ των Καννών. Για τη συνάντηση αυτή, που θα πραγματοποιηθεί στις 21 Μαΐου, μια ομάδα επτά νέων Ελλήνων παραγωγών θα βρεθεί εδώ στις Κάννες για την προώθηση των σχεδίων τους, μέσα από επαφές με ξένους παραγωγούς και χρηματοδότες.

Συγκεκριμένα ο Γιώργος Τσουργιάννης (Horsefly Productions) θα προωθήσει το έργο επιστημονικής φαντασίας «1901» του Γιάννη Βεσλεμέ, που μας εντυπωσίασε τα τελευταία χρόνια με τις μικρού μήκους που γύρισε. Η Αμάντα Λιβανού από την πλευρά της θα προωθήσει την ταινία της Σοφίας Εξάρχου με τίτλο «Park», οι Γιώργος Καρναβάς, Κωνσταντίνος Κοντοβράκης (Heretic) τα πρότζεκτ του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου «Πεινασμένο Στόμα» και της Ελίνας Ψύκου «Ίβο και Σοφία», η Μαρία Χατζάκου (Haos Film) θα προωθήσει τη νέα ταινία της Αθηνάς Τσαγγάρη «Duncharon», που ακόμη δεν έχει ξεκινήσει γυρίσματα, η Μαρία Τσίγκα (Αργοναύτες Productions) τη νέα ταινία του Άγγελου Φραντζή «Virus» και ο Κώστας Κεφάλας από την Faliro House τη νέα δουλειά της Μαργαρίτας Μαντά «Για πάντα», που οι πληροφορίες αναφέρουν ότι βρίσκεται στο στάδιο του post-production (πρωταγωνιστούν οι Κώστας Φιλίππογλου, Άννα Μάσχα).

http://www.avgi.gr/

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Ο κινηματογράφος, μια ιστορία έρωτα και αφοσίωσης |19.05.2013 | ΚΑΝΝΕΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΗ: ΚΩΣΤΑΣ ΤΕΡΖΗΣ

Add yours

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: