Επιστολή Γιάννη Σολδάτου μετά την συνέντευξη στην «Ε» | Δεν επετράπη στο «Εμπρός» να παιχθεί η τελευταία παράσταση «Ιερή πόρνη» επειδή ήταν του Γιάννη Σολδάτου.

 soldatos

Πηγή: Ελευθεροτυπία

Η χθεσινή συνέντευξη του Γιάννη Σολδάτου στην «Ε» οδήγησε σε ένα δυσάρεστο γεγονός την Παρασκευή το βράδυ. Η Γενική Συνελευση του υπο κατάληψη «Εμπρός» έκρινε πως οι απόψεις του Γιάννη Σολδάτου και η σχέση του με το Υπουργείο δεν συνάδει με την ιδεολογία των καταληψιών και αποφάσισε, τελευταία στιγμή, να απαγορεύσει την προγραμματισμένη θεατρική παράσταση έργου του -ενώ μάλιστα ο κόσμος είχε ήδη φτάσει στο θέατρο. Σε επιστολή του προς την «Ε» ο Γιάννης Σολδάτος σχολιάζει το συμβάν και απαντά σε όσα του καταμαρτυρούν, μετά τον σάλο που προκάλεσε η συνέντευξή του στην Ευάννα Βενάρδου  διαβάστε την απάντηση της ανοιχτής συνέλευσης του «Εμπρός»

“Αφού κάποιοι θέλουν να «απολογηθώ», μετά τη συνέντευξή μου στην «Ε», θα το κάνω.

Είπα αυτά που είπα εν ψυχρώ και δεν ανασκευάζω τίποτε, ούτε έπεσα θύμα κάποιας προβοκάτσιας, όπως μου επεσήμαναν κάποιοι φίλοι. Γνώριζα πως θα γίνει της «τρελής» και το επεδίωξα. Το γνώριζαν κι άλλοι που προσπάθησαν να με αποτρέψουν στη δημοσίευση της συνέντευξης, μου το επεσήμανε, σε φιλικό ύφος και η κ. Βενάρδου. Έπρεπε όμως να σκάσει η παραφουσκωμένη με ανοησίες φούσκα. Γνώριζα πως θα λάβω συγχαρητήρια από τους αδικημένους των θεσμών που καταγγέλλω και ύβρεις από τους βολεμένους.

Μέσα στο παιχνίδι είναι όλα, ακόμα και η δυσαρέσκεια κάποιων δημοσιογράφων που δεν έβγαλαν αυτοί πρώτοι την είδηση. Γνώριζα πως θα αναζητήσουν τα αδύνατα σημεία μου, όπως κάποιες ταινίες μου και θα αποσιωπήσουν την ιδιότητα την οποία αναφέρει η επιστολή του υπουργού προς τους φορείς, όταν με όρισε συντονιστή ενός διαλόγου, ιδιότητα που προτάσσει και η κ. Βενάρδου: Ιστορικός του ελληνικού κινηματογράφου.

Γνώριζα πως θα παρακάμψουν την επί χρόνια αποδεδειγμένη μου αγάπη προς τον ελληνικό κινηματογράφο και την εκδοτική που πάλι επί χρόνια όλοι ύμνησαν με υπερθετικά επίθετα. Δεν το παίζω πικραμένος, εμμένω στις απόψεις μου και στη βασική μου πρόταση: Να ανοίξει το επί 4 χρόνια κλειστό Κέντρο Κινηματογράφου, αλλά όχι μ’ αυτή τη μορφή. Το σούπερ μάρκετ χρεοκόπησε, ας ανοίξει ένα μικρό κατάστημα να μην πεθάνει ο ελληνικός κινηματογράφος από ασιτία. Οι εναπομείναντες υπάλληλοι του πρώην σούπερ μάρκετ, ας καλύψουν με την εμπειρία τους άλλους τομείς του πάσχοντος πολιτισμού μας.

Γνώριζα ακόμη την επισήμανση πολλών φίλων: Είπες σωστά πράγματα με λάθος τρόπο και σε λάθος χρόνο. Αν τα έλεγα με το σωστό τρόπο δεν θα διαταρασσόταν η μακάβρια τάξη. Όσο για το σωστό χρόνο, αυτός δεν θα έρθει ποτέ. Όλοι ροκανίζουν το χρόνο για να μη γίνει τίποτε. Από χθες τρίζουν μουχλιασμένες καρέκλες και μπήκαν σε κάποια λειτουργία σκουριασμένα μυαλά. Δεν έπαιξε προβοκατόρικο ρόλο σε βάρος μου η συντάκτρια, αλλά εγώ σε βάρος ενός τέλματος. Γνώριζα ακόμη πως κάποιοι θα διαβάσουν τη συνέντευξή μου ανάποδα, κάποιοι θα καταλάβουν άλλα αντ’ άλλων και κάποιοι θα σπεύσουν να με αφήσουν ακάλυπτο.

Εκ των προτέρων ζήτησα να μη με καλύψουν. Αρκετά με τις καλύψεις, τις συγκαλύψεις και τα κουκουλώματα, η πληγή πρέπει να μείνει ανοιχτή. Γνώριζα πως θα με κατηγορήσουν για κατάχρηση εξουσίας, αλλά αν δεν ξεπεράσεις τα όρια της εξουσίας σου δεν κάνεις τίποτε. Γνώριζα ακόμη πως πιθανόν να γίνω και αποδιοπομπαίος τράγος, αδιαφορώ.

Όμως ένα δεν γνώριζα, το γνώρισα κι αυτό: Ένα ασήμαντο επεισόδιο που συνέβη το βράδυ της Παρασκευής. Τόσο ασήμαντο, όσο το αυγό του φιδιού. Η λαϊκή συνέλευση του Ελεύθερου Αυτοδιαχειριζόμενου Θεάτρου του Εμπρός, που στεγάζεται στο παλιό ομώνυμο τυπογραφείο, απαγόρευσε την τελευταία θεατρική παράσταση ομάδας, με δύο μονόπρακτα, επειδή στο ένα εμπλέκεται το όνομά μου. Δύο λόγοι τέθηκαν που κάποιοι υποστήριζαν τον έναν και άλλοι τον άλλον: Ότι συνεργάζομαι με την εξουσία, αν και το γνώριζαν, και ότι είπα αυτά που είπα στην «Ε». Ας βγάλει ο κάθε νοήμων τα συμπεράσματά του. Η Χρυσή Αυγή προσπάθησε να απαγορεύσει παράσταση και δεν τα κατάφερε.

Κάποιοι προοδευτικοί και με απόλυτα δημοκρατικές διαδικασίες τα κατάφεραν.

Οι χρυσαυγίτες είναι ακόμα ερασιτέχνες, οι άλλοι είναι επαγγελματίες. Πάνω σ’ εκείνη τη σκηνή που μάτωσαν ιερά τέρατα του θεάτρου μας (Μπαντής, Βογιατζής, Καταλειφός, Παπαβασιλείου, Οικονομίδου…), και στο όνομα της δημοκρατίας και της λαϊκής κυριαρχίας, αναγορεύθηκε ο Γιάννης Σολδάτος εχθρός του λαού και του θεάτρου και απαγορεύθηκε παράσταση άνεργων ηθοποιών που στο τέλος έβγαζαν ένα κουτί για να ρίξει ο κάθε θεατής ό,τι προαιρείται. Δεν ζητάω συμπαράσταση από κανέναν, κρούω έναν ακόμη κώδωνα κινδύνου”.

Λουκέτο και στο Κέντρο Κινηματογράφου;

Ο Γιάννης Σολδάτος προτείνει στον Κ. Τζαβάρα σαρωτικές αλλαγές στο σινεμά
Της ΕΥΑΝΝΑΣ ΒΕΝΑΡΔΟΥ

Σαρωτικές αλλαγές επίκεινται στο χώρο του κινηματογράφου, με εισηγητή τον νέο, άτυπο σύμβουλο του Κ. Τζαβάρα, Γιάννη Σολδάτο, που, όπως μας αποκάλυψε, επιδιώκει το σφράγισμα το Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου -τουλάχιστον στην τωρινή του μορφή. Πριν από λίγο καιρό, οι κινηματογραφικοί φορείς έλαβαν μια επιστολή από το γραφείο του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού που τους ενημέρωνε πως «ο ιστορικός του ελληνικού κινηματογράφου Γιάννης Σολδάτος αναλαμβάνει συντονιστής ενός διαλόγου», με στόχο «πιθανές άμεσες διαρθρωτικές αλλαγές».

Το αποτέλεσμα αυτού του διαλόγου θα οδηγήσει στην αναθεώρηση του νόμου Γερουλάνου. Ο Κ. Τζαβάρας είχε προαναγγείλει αλλαγές στο νόμο από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε. Είχε άλλωστε δεσμευτεί για κάποιες απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις, σε φορείς όπως η Ταινιοθήκη της Ελλάδος που αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης. Αλλά οι αλλαγές ίσως να είναι πολύ μεγαλύτερες απ’ όσες περιμέναμε…

Ποιος είναι όμως ο Γιάννης Σολδάτος, που βρέθηκε ξαφνικά να χαράσσει πολιτιστική πολιτική; Και μάλιστα όχι μόνο στον κινηματογράφο, αλλά και στο χώρο του βιβλίου; Εκδότης («Αιγόκερως») κινηματογραφικών κυρίως βιβλίων, συγγραφέας της πολύτομης ιστορίας του ελληνικού κινηματογράφου, σκηνοθέτης και συνδικαλιστής, ο Σολδάτος τυγχάνει και πρόεδρος του Συνδέσμου Εκδοτών. Συντάχτηκε μάλιστα με τον Κώστα Τζαβάρα στους χειρισμούς του σχετικά με το ΕΚΕΒΙ και στην απόφασή του να το κλείσει -άποψη που δεν δίστασε να εκφράσει και στη Βουλή, όταν προσεκλήθη από τον ΣΥΡΙΖΑ.

Ομως έχει μερικές πολύ συγκεκριμένες προτάσεις και για το σινεμά, που κάτι μας λέει πως θα συζητηθούν…

  • Πώς και βρεθήκατε σε αυτό το πόστο;

«Ως πρόεδρος του Συνδέσμου Εκδοτών, συνεργάστηκα καλά με τον Τζαβάρα. Οταν ξήλωσε τη διοίκηση του ΕΚΕΒΙ, του είπαμε συγχαρητήρια που επιτέλους έβαλε χέρι σε έναν σάπιο θεσμό που εξυπηρετούσε ελάχιστους, σε βάρος των πολλών».

  • Φαντάζομαι πως ο κ. Τζαβάρας θα χαροποιήθηκε ιδιαίτερα από τη στάση σας….

«Τα ‘μαθε και με κάλεσε. «Θα σας δώσουμε τη στήριξή μας», του είπα, «με έναν όρο: πως οι εκδότες θα έχουμε τον πρώτο λόγο σε ό,τι γίνει από δω και πέρα». Και έχουμε μια άψογη συνεργασία. Πάντως, εκτιμώ πως το κλείσιμο του ΕΚΕΒΙ δεν ήταν μια δική του τρελή απόφαση. Ηρθε και άνωθεν. Ολοι ξέραμε πως στο στόχαστρο είναι 252 οργανισμοί του Δημοσίου -τη λίστα δημοσίευσε πριν από λίγο καιρό η «Ε». Ανάμεσά τους είναι μέχρι και το Εθνικό Θέατρο. Αλλους θα τους κλείσουν, άλλους θα τους συγχωνεύσουν. Είναι στη λογική της τρόικας».

  • Και το σινεμά πώς προέκυψε;

«»Δεν μας βοηθάς και στο σινεμά;», με ρώτησε. «Ομως δεν μπορώ να προσλάβω άλλο σύμβουλο». «Δεν θέλω λεφτά, του είπα. Με μια προϋπόθεση: έως αρχές Ιουνίου να τελειώσει η πρώτη φάση των διαβουλεύσεων και αρχές Αυγούστου να περάσει από τη Βουλή η αναθεώρηση». «Σύμφωνοι», μου λέει. Στόχος είναι ο διάλογος αυτός να ολοκληρωθεί σε 10 μέρες, ώστε να συσταθεί άμεσα επιτροπή για την επεξεργασία του νόμου».

  • Ο νόμος Γερουλάνου δεν πρόλαβε καν να εφαρμοστεί. Τι είδους αλλαγές εξετάζετε;

«Ο νόμος Γερουλάνου είναι ανελαστικός για αλλαγές. Σας θυμίζω πως η Ελλάδα εν τω μεταξύ χρεοκόπησε. Αν, λοιπόν, το πόδι έχει γάγγραινα, το κόβεις. Ενας νόμος 5 – 6 σελίδων είναι πιο πιθανό να εφαρμοστεί. Πρέπει να αλλάξει εντελώς ο νόμος».

  • Δηλαδή;

«Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου έχει έναν προϋπολογισμό. Ομως τι έχει δοθεί για ταινίες τα τελευταία 4 χρόνια; Αν αύριο το πρωί ανακοινωθεί ότι κλείνει το ΕΚΚ, είμαι σίγουρος πως οι Ελληνες κινηματογραφιστές θα πουν: «Καλά, ανοιχτό είναι ακόμα;». Φεύγουν τερατώδη ποσά σε λειτουργικά έξοδα, ενώ θα μπορούσαν να πηγαίνουν σε ταινίες».

  • Μου λέτε πως θα εισηγηθείτε να κλείσει το Κέντρο;

«Εγώ τη γνώμη μου θα την προτείνω στα σωματεία. Θεωρώ, πάντως, πως αυτά τα λίγα χρήματα που υπάρχουν πρέπει να πηγαίνουν στην παραγωγή και όχι στα λειτουργικά έξοδα του Κέντρου: σε αποθήκες, επιτροπές, δ.σ., ταξίδια».

  • Το ΕΚΚ, όμως, έχει πολλαπλό ρόλο. Πέραν της παραγωγής. Θα τα αλώσουμε όλα;

«Τι απέδωσαν οι μηχανισμοί του; Τι προώθηση έκανε; Κερδίσαμε τίποτα με το Filmcenter; Θεωρώ ότι θα έχω όλους τους ανθρώπους του κλάδου στο πλευρό μας. Γιατί να μην υπάρχει μια μικρή επιτροπή, άμισθη, που θα μοιράζει τα λεφτά στην παραγωγή; Με 4 εκατομμύρια, αν υπάρχουν, μπορείς να ενισχύσεις 20, 30, 50 ταινίες».

  • Είστε σίγουρος πως και με το κλείσιμο του ΕΚΕΒΙ, τα λεφτά θα πάνε στο βιβλίο;

«Πάντως, σίγουρα δεν πήγαιναν τότε. Κάποιοι τα τρώγανε σε ταξίδια. Με μια σωστή διαχείριση μπορούν να επενδυθούν στον εκδοτικό χώρο. Κι εδώ έχουμε ένα plan Β. Βάσει νόμου, θα διασφαλιστεί πως τα χρήματα που θα εξοικονομηθούν θα διοχετευθούν στην παραγωγή».

  • Ο κύριος Τζαβάρας και ο κύριος Θανασούλας συμμερίζονται τις απόψεις σας για το Κέντρο;

«Το έχουμε συζητήσει. Περιμένουν να ακούσουν τους προβληματισμούς των εμπλεκόμενων φορέων. Θέλουμε δεν θέλουμε, φορείς θα συρρικνωθούν ή θα συγχωνευτούν. Είναι θέμα ανάγκης».

  • Και οι εργαζόμενοι;

«Εδώ βάζει λουκέτο η μισή Ελλάδα! Αυτό είναι θέμα πολιτείας. Εγώ μιλώ για το πώς θα γίνονται ταινίες».

  • Δεν σας ενοχλεί να λένε πως επί Σολδάτου και Τζαβάρα έκλεισε το Κέντρο Κινηματογράφου;

«Θέλω να πουν πως επί Σολδάτου ξαναέγιναν κάποιες ταινίες. Πως βοηθήθηκε και πάλι ο κλάδος».

  • Δεν σας περνά από το νου ότι ίσως, κλείνοντας το Κέντρο, απλώς θα ξεφορτωθούν άλλο ένα μεγάλο κονδύλι;

«Αν τα πράγματα μείνουν όπως είναι, κάποια στιγμή το πράγμα θα μαραζώσει από μόνο του. Εγώ αντιπροτείνω ένα άλλου είδους Κέντρο, πολύ πιο ευέλικτο και πολύ λιγότερο δαπανηρό».

  • Κάποιοι φορείς έχουν όντως αδικηθεί από τον προηγούμενο νόμο. Θα κάνετε κάτι γι’ αυτούς;

«Η Ταινιοθήκη πρέπει να διασφαλιστεί και να ενισχυθεί. Το Φεστιβάλ Δράμας να αλλάξει καθεστώς -ως ΝΠΔΔ αντιμετωπίζει δυσκολίες. Πρέπει να θεσμοθετηθούν και να ενισχυθούν μικρά φεστιβάλ όπως το Φεστιβάλ Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, αλλά και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Χαλκίδας. Επίσης, πρέπει να ξεκαθαριστεί το τοπίο της κινηματογραφικής εκπαίδευσης. Σήμερα μοιράζονται πτυχία που δεν ξέρουμε τι αντιπροσωπεύουν».

  • Και το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης;

«Θα συζητηθεί μέχρι πού αντέχει ο όρος «διεθνές φεστιβάλ» χωρίς να μαραζώσει».

  • Εννοείτε πως συζητείται το ενδεχόμενο το Φεστιβάλ Κινηματογράφου να είναι μόνο ελληνικό;

«Θα μπορούσε να γίνει Βαλκανικό. Αυτό έπρεπε να είχε γίνει 25 χρόνια πριν. Αντέχουμε σήμερα να κουβαλάμε τον Ταϊβανέζο, τη μάνα του και τον παραγωγό του, να τους φιλοξενούμε στο «Ηλέκτρα Παλλάς» και να έχουμε και τον Κόπολα ή την Ντάναγουεϊ να τους κάνουν αέρα; Αυτά ανήκουν στις εποχές των παχιών αγελάδων».

  • Μα ο Εϊπίδης τα ‘χει κόψει αυτά. Χάρη στο ΕΣΠΑ αντέχει ακόμα το φεστιβάλ.

«Ναι, αλλά πρέπει να δούμε κατά πόσον υπάρχει πια η δυνατότητα να γυρίζουν διάφορα team όλον τον κόσμο για να βρουν ταινίες».

  • Μου φαίνεται πως με όσα λέτε κάποιοι θα εκμανούν…

«Η καλή χαρά, όλων μας, τελείωσε. Πρέπει να περισώσουμε ό,τι σώζεται και να φτιάξουμε συμπεριφορές μεταξύ μας και σε σχέση με την πολιτεία, ούτως ώστε όταν ξανάρθουν οι παχιές αγελάδες να μην τα ξανακάνουμε κορδελάκια…».

Ο λόγος της απαγόρευσης

«Η σχέση του Σολδάτου με την εξουσία (βλ. υπουργείο) και οι δηλώσεις του στην «Ε» δεν συνάδουν με το αυτοδ&i«Η σχέση του Σολδάτου με την εξουσία (βλ. υπουργείο) και οι δηλώσεις του στην «Ε» δεν συνάδουν με το αυτοδιαχειριζόμενο «Εμπρός»»

πηγή: Ελευθεροτυπία

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: