Απάντηση της Ανοιχτής Συνέλευσης «Εμπρός» στο δημοσίευμα της Ελευθεροτυπίας σε σχέση με τη ματαίωση της τελευταίας παράστασης του Γιάννη Σολδάτου

empros

Την Παρασκευή 24/5 συγκλήθηκε εκτάκτως η Ανοιχτή Συνέλευση του Ελεύθερου Αυτοδιαχειριζόμενου Θεάτρου ΕΜΠΡΟΣ και αποφάσισε να ματαιώσει την τελευταία από τις οκτώ παραστάσεις μιας ομάδας στην οποία συμμετείχε, ως συγγραφέας και σκηνοθέτης, ο κ. Γ. Σολδάτος. Πολλά ειπώθηκαν και ίσως να ειπωθούν γι’ αυτή την απόφαση. Καταλήξαμε όμως σ’ αυτήν έπειτα από μια σειρά συμπεριφορών του κ. Σολδάτου, με αποκορύφωμα συνέντευξή του, που δημοσιεύτηκε την ίδια μέρα στην εφημερίδα Ελευθεροτυπία, όπου εμφανιζόταν ως άτυπος και άμισθος σύμβουλος του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού. Θεωρήσαμε πως απέναντι σε όλα αυτά εμείς οφείλαμε να υπερασπιστούμε και να προστατέψουμε το εγχείρημα ενός ελεύθερου αυτοδιαχειριζόμενου χώρου όπως είναι το ΕΜΠΡΟΣ.

Διαβάστε επίσης την επιστολή του Γιάννη Σολδάτου στην Ελευθεροτυπία μετά τη συνέντευξη

Το ΕΜΠΡΟΣ δεν είναι απλά ένα θέατρο για παραστάσεις όπως έχουμε συνηθίσει. Προσπαθούμε με πολύ κόπο να στήσουμε μια εναλλακτική δομή τέχνης και ζωής στην πόλη της Αθήνας μέσα από τη συλλογικότητα, την αλληλεγγύη, τη συμμετοχή όλων στα κοινά, σε ρήξη με μια παράδοση αποκλεισμών, ιεραρχιών, εγωκεντρισμού, ιδιοκτησιακών σχέσεων και ιδιοτέλειας. Δεν είμαστε ευκαιριακοί χρήστες, ούτε διαχειριστές ενός πολυχώρου πολιτισμού. Συμμετέχουμε με αφιέρωση, φροντίδα και αγάπη σε όλα τα στάδια μιας διαδικασίας δυναμικής που διαρκώς την επαναπροσδιορίζουμε και επαναπροσδιοριζόμαστε από αυτήν.

Ο χώρος του ΕΜΠΡΟΣ έχει καλλιτεχνικό, κοινωνικό και πολιτικό χαρακτήρα, αλλά το κύριο χαρακτηριστικό του είναι η αυτοδιαχείριση και η εναλλακτική και αντιεμπορευματική δομή του. Στο χώρο οργανώνονται και παρουσιάζονται πλήθος εκδηλώσεων, παραστάσεων, προβολών και εργαστηρίων που προσδοκoύν να διαμορφώσουν ένα κοινό διαφορετικό από αυτό των συνηθισμένων χώρων έκφρασης και πολιτισμού. Πρόθεσή μας είναι να γίνει το ΕΜΠΡΟΣ ένα νέο «σχολείο» για την Αθήνα, την Ελλάδα και, ξεπερνώντας τα σύνορα, για τον κόσμο. Δεν είναι τυχαίο πως έχουν ήδη συμμετάσχει στις δράσεις μας κοινωνικοί επιστήμονες, ακτιβιστικές ομάδες, καλλιτέχνες και εκπαιδευτικά προγράμματα από την Ιταλία, τις ΗΠΑ, τη Γερμανία, την Αυστρία, τη Μεγάλη Βρετανία, την Ιαπωνία, την Ολλανδία, το Μεξικό, Αφγανιστάν, Συρία κ.α.).

Τι θέση μπορεί να έχει οποιοσδήποτε αποδεικνύει με τις πράξεις του ότι πιστεύει στη συνέχιση ενός παλιού τρόπου πολιτιστικής παραγωγής, οποιοσδήποτε κινείται με αμφιλεγόμενους τρόπους στην καρδιά της εξουσίας, σε ένα χώρο που θέλει να αποτελεί μια απάντηση και μια νέα πρόταση στην κακή διαχείριση του πολιτισμού, στις περικοπές στην τέχνη και την εκπαίδευση, μια απάντηση επίσης για το κέντρο της πόλης που ρημάζει;

Για εμάς δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία η συνέντευξη του ανθρώπου αυτού στην Ελευθεροτυπία, ήδη είχαμε προβληματιστεί σχετικά, και ίσως θα έπρεπε να έχουμε αντιδράσει νωρίτερα. Γι’ αυτό και η απόφασή μας ήταν ομόφωνη απ’ όλους όσους συμμετείχαν στην έκτακτη συνέλευση πλην του κ. Σολδάτου και των συντελεστών της παράστασής του.

Δεν ζητάμε πιστοποιητικά πολιτικών φρονημάτων απ’ όσους επιθυμούν να συμμετάσχουν στο εγχείρημα του ΕΜΠΡΟΣ, ούτε ποινικοποιούμε απόψεις. Αυτό αποδεικνύεται περίτρανα όλους αυτούς τους μήνες. Όμως, η συμμετοχή προϋποθέτει και απαιτεί το σεβασμό στις αρχές αυτού του χώρου, όπως αυτές περιγράφονται παραπάνω. Από αυτή την άποψη θεωρήσαμε ότι ο συγκεκριμένος άνθρωπος (και κάποια μέλη της ομάδας του), με τη συμπεριφορά τους μέσα στο χώρο, αλλά και με τις δηλώσεις τους πριν και μετά τη ματαίωση της παράστασής τους, αποτελούν ξένο σώμα ως προς το εγχείρημα του ΕΜΠΡΟΣ. Ότι προσπάθησαν να καρπωθούν συμβολικά το εγχείρημά μας, ενώ στην πράξη το ακύρωναν.

Η ελευθερία είναι μια έννοια πολύ ταλαιπωρημένη στην ύποπτη εποχή που ζούμε.Στην εποχή που η άνοδος του νεοναζιστικού μορφώματος παρουσιάζει γεωμετρική πρόοδο, που «δημοκρατικές κυβερνήσεις», η μία μετά την άλλη, κάνουν τα πάντα για να εξαθλιώσουν οικονομικά, ψυχικά και κοινωνικά το λαό, να διαλύσουν τον κοινωνικό ιστό και να καταστείλουν οποιαδήποτε μορφή αντίστασης,σ’ αυτήν τη σκοτεινή εποχή, κάποιοι επιλέγουν να «φωτίσουν» και να αναδείξουν ως «φασισμό» και «κίνδυνο για τη δημοκρατία» το δικαίωμα στην αυτοδιαχείριση, την αυτοοργάνωση και την αυτοθέσμιση. Συνειδητά ή ασυνείδητα, παίζουν, έτσι, το ύπουλο παιχνίδι της εκάστοτε εξουσίας που εξισώνει τους αγώνες για την ελευθερία με τους μηχανισμούς καταστολής της! Κι αυτό είναι το πραγματικά επικίνδυνο! Αυτό ακριβώς δημιουργεί τις ιδανικές συνθήκες για την εκκόλαψη του «αυγού του φιδιού”.

ΑΝΟΙΧΤΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΜΕΝΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΕΜΠΡΟΣ

ΥΓ. Ο κ. Σολδάτος, που τόσο πολύ κόπτεται για την ιστορία, καλό θα ήταν να τη μάθει καλύτερα. Και να μην μπερδεύει το θέατρο ΕΜΠΡΟΣ και τις «Μορφές» των Μπαντή, Οικονομίδου, Καταλειφού με άλλες θεατρικές ομάδες και χώρους και άλλα «ιερά τέρατα» που ποτέ δεν «μάτωσαν» στη σκηνή του.

ΥΓ2. Το λειτούργημα του δημοσιογράφου και οι κανόνες του ρεπορτάζ απαιτούν από κάθε σωστό επαγγελματία να μην παρουσιάζει μονόπλευρα τα γεγονότα αλλά να ακούει και να δίνει λόγο και στις δύο πλευρές. Ενώ η κοινή λογική καθιστά μάλλον οξύμωρο να κλαίγεται για τους άνεργους ηθοποιούς που χρησιμοποιεί στην παράστασή του ένας παραγωγός.

Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 27 Μαΐου 2013
«Εμπρός», έξω!
Της ΕΥΑΝΝΑΣ ΒΕΝΑΡΔΟΥ

Άνεργοι ηθοποιοί που λειτουργούν το αυτοδιαχειριζόμενο «Εμπρός» στου Ψυρρή απαγόρευσαν την Παρασκευή το βράδυ να δοθεί εκεί η τελευταία παράσταση «Ιερή πόρνη» απλώς και μόνο επειδή ήταν του Γιάννη Σολδάτου.

Αυτόκλητοι τιμωροί διάλεξαν έτσι να τον «ανταμείψουν» για τις δηλώσεις του στην «Ε». Το πρωτοφανές αυτό γεγονός (απαγόρευσης παράστασης από καλλιτέχνες) είχε θύμα καταρχήν τη σύζυγο του Σολδάτου, την ηθοποιό και συγγραφέα Εφη Βενιανάκη που είχε γράψει, αλλά και πρωταγωνιστούσε στο ένα από τα δύο μονόπρακτα που απάρτιζαν την παράσταση (μόνο το ένα έφερε την υπογραφή του Σολδάτου), και φυσικά τους ανυποψίαστους θεατές που στην πόρτα πληροφορήθηκαν ότι «η παράσταση ακυρώνεται». «Γιατί ρε παιδιά;» ρωτούσε ο κόσμος για να πάρει την απάντηση «γιατί ο σκηνοθέτης της παράστασης είναι «συστημικός» και δεν μας άρεσαν όσα είπε στην «Ελευθεροτυπία»». «Δεν μπορούμε σε έναν τέτοιο χώρο να φιλοξενήσουμε καμία παράσταση ανθρώπου που ακούγεται ως φερέφωνο της πιο απαξιωτικής συμπεριφοράς απέναντι σε κάθε έννοια πολιτισμού», λένε στον ντοκιμαντερίστα Αντώνη Μποσκοΐτη.

Κάποιοι άλλοι ωρύονται μην τυχόν πατήσει εκεί ο Τζαβάρας.

Ένας θεατής ζητούσε εξηγήσεις από έναν καταληψία. «ΟΚ, ας πούμε πως ο Σολδάτος είναι συστημικός. Εσύ τι είσαι;». «Εγώ είμαι άνεργος», του απάντησε ο άλλος. «Το «άνεργος» είναι ιδιότητα; Ως τι απαγορεύεις την παράσταση;» Παραδίπλα, η Εφη Βενιανάκη δεν μιλιέται, ο Σολδάτος ταραγμένος και έκπληκτος για την αντιμετώπιση, οι ηθοποιοί αμήχανοι.

Κάποιος είδε και αποείδε και απαίτησε να ανέβουν εκπρόσωποι της Γενικής Λαϊκής Συνέλευσης του Ελεύθερου Αυτοδιαχειριζόμενου Θεάτρου του «Εμπρός» στη σκηνή και να δώσουν εξηγήσεις στους θεατές. «Η σχέση του Σολδάτου με την εξουσία (βλ. υπουργείο) και οι δηλώσεις του στην «Ε» δεν συνάδουν με το αυτοδιαχειριζόμενο «Εμπρός»» εξήγησαν εν τέλει οι καταληψίες. «Είμαστε άνεργοι. Κι αυτά που είπε για τους ανέργους μάς ενόχλησαν πολύ».

«Είπαν ότι συνεργάζομαι με την εξουσία, αλλά αυτό το γνώριζαν από καιρό», ανταπαντά ο Γ. Σολδάτος. «Η Χρυσή Αυγή προσπάθησε να απαγορεύσει παράσταση και δεν τα κατάφερε. Κάποιοι προοδευτικοί και με απόλυτα δημοκρατικές διαδικασίες τα κατάφεραν. Οι χρυσαυγίτες είναι ακόμα ερασιτέχνες, οι άλλοι είναι επαγγελματίες. Πάνω σ’ εκείνη τη σκηνή που μάτωσαν ιερά τέρατα του θεάτρου μας (Μπαντής, Βογιατζής, Καταλειφός, Παπαβασιλείου, Οικονομίδου…), και στο όνομα της δημοκρατίας και της λαϊκής κυριαρχίας, αναγορεύθηκε ο Γιάννης Σολδάτος εχθρός του λαού και του θεάτρου (!)».

Την αποδοκιμασία τους προς το συμβάν εξέφρασαν μεταξύ άλλων οι θεατρικοί συγγραφείς Παναγιώτης Μεντής και Λεία Βιτάλη, καθώς και η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών.

Αξίζει να σημειωθεί πως στα δύο αυτά μονόπρακτα έπαιζαν άνεργοι ηθοποιοί που στο τέλος έβγαζαν ένα κουτί για να ρίξει ο κάθε θεατής ό,τι προαιρείται… left.gr

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.