Ο Δήμος Αβδελιώδης για τον Λόρκα και το «Περλιμπλίν και Μπελίσα»: Να φύγει από πάνω μας ο ρύπος να μείνει η αλήθεια | Συνέντευξη | Σήμερα στο Βεάκειο-Πρόγραμμα Περιοδείας

PERLIMPLIN KAI MPELISA

Κρημνιώτη Π.

21.07.2013

«Ο Έρωτας του Δον Περλιμπλίν και της Μπελίσας είναι το σχέδιο ενός δράματος. Έβαλα σ’ αυτό το έργο μόνο τις απαραίτητες λέξεις, για να διαγράψω απλώς τους χαρακτήρες…» έγραφε ο Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα το 1933, τρία χρόνια πριν τον τραγικό θάνατό του για το μονόπρακτο παραμύθι του που έρχεται και επανέρχεται στη θεατρική σκηνή για να επιβεβαιώσει τη διαχρονία του και να θυμίζει κάθε φορά τα αρχετυπικά συστατικά του ανθρώπου. Το διαχρονικό παραμύθι «Περλιμπλίν και Μπελίσα» αυτή τη φορά βρέθηκε στα χέρια του Δήμου Αβδελιώδη.Ο Χιώτης σκηνοθέτης διεισδύει στο μεδούλι του Ισπανού ποιητή, και με πρωταγωνιστές τον Στέλιο Μάινα, τη Δήμητρα Ματσούκα και την Ελένη Καστάνη δημιουργεί μια παράσταση, η οποία συνεχίζοντας την περιοδεία της στην Ελλάδα, παρουσιάζεται αύριο στο Βεάκειο Θέατρο, με τη μορφή μιας λαϊκής όπερας, με πιάνο, φλάουτο και τσέλο επί σκηνής, «που αντλεί στοιχεία από το κουκλοθέατρο για να αποδώσει όλο τον ιδιότυπο χαρακτήρα του έργου».

Ο Δήμος Αβδελιώδης για τον Λόρκα και το "Περλιμπλίν και Μπελίσα"

Το κουκλοθέατρο πάντα γοήτευε τον Λόρκα, του πρόσφερε το κατάλληλο εργαλείο προκειμένου να δώσει υπόσταση στην πεποίθησή του ότι «το ουσιαστικό θέατρο είναι σχολείο γέλιου και θρήνου» όπως είχε γράψει. Η δομή του «Περλιμπλίν και Μπελίσα», μας λέει ο Δήμος Αβδλιώδης, φαίνεται πως είναι επηρεασμένη από το κουκλοθέατρο. Όμως, όπως εξηγεί «ο Λόρκα δεν κάνει κουκλοθέατρο για να εντυπωσιάσει, ούτε για να ακολουθήσει μια καινούργια μορφή θεάτρου. Ο λόγος που το κάνει είναι γιατί οι ήρωές του έχουν αρχετυπική σύσταση και το κουκλοθέατρο βοηθάει να αναδειχτεί».

Σ’ αυτό το μικρό αριστούργημα ο Λόρκα συνδυάζει με έναν μοναδικό τρόπο το κωμικό με το τραγικό στοιχείο, αναζητώντας την πνευματική ουσία του έρωτα και ανάγοντας τον από το επίπεδο του σώματος στο επίπεδο της ψυχής. «Κάνει μία εμβάθυνση την οποία δεν έχουμε ξανασυναντήσει στο θέατρο» εξηγεί ο Δήμος Αβδελιώδης. «Συλλαμβάνει και μας δείχνει με απόλυτη ευκρίνεια τον τεράστιο πόνο που διακατέχει τους ανθρώπους που δεν μπορούν να εναποθέσουν τον έρωτά τους ισότιμα και ισοδύναμα. Το έργο, δηλαδή, αφορά κάθε έρωτα που δεν βρίσκει την ανάλογη ανταπόκριση. Αυτό βιώνεται τραγικά από έναν ηλικιωμένο όπως ο Περλιμπλίν. Όμως το έργο δεν αφορά μόνο αυτού του είδους την ασυμμετρία, την ηλικιακή. Αυτό που κάνει, προκειμένου να αναδειχτεί το χάσμα και ο τεράστιος πόνος που κρύβεται από κάτω, είναι ότι φωτίζει και μας δείχνει την καρδιά του ερωτευμένου κατά ένα ρεαλιστό και όχι ποιητικό όπως θα υποθέταμε τρόπο. Μας φέρνει απέναντι στο ίδιο το ερωτικό αίσθημα. Ο Λόρκα φέρνει στη σκηνή το αίσθημα του έρωτα και εμβαθύνει, σε αντίθεση με τον Σαίξπηρ, που ενώ έχει αποδώσει όλο το φάσμα του έρωτα, μας αφήνει να το υποπτευθούμε».

Ο έρωτας είναι το όχημα που οδηγεί στην αγάπη, υποστηρίζει ο σκηνοθέτης. Γι’ αυτό εστιάζει στην αναγωγή που υποδεικνύει ο ποιητής. «Ο Λόρκα ξεκινάει από τη λίμπιντο για να αναγάγει τον έρωτα σε ένα πνευματικό-ψυχικό γεγονός. Λέει χαρακτηριστικά σε ένα σημείο: «Τώρα η Μπελίσα έχει ψυχή», για να επισημάνει ότι όταν συμβεί αυτό ο άνθρωπος αποκτά μια πλήρη και ολοκληρωμένη αίσθηση του κόσμου που δεν την έχει πριν».

Από τον καιρό που ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής στο ΔΗΠΕΘΕ Χίου ασχολείται ο Δήμος Αβδελιώδης με το «Περλιμπλίν και Μπελίσα». Επιδίωξή του, όπως και σε κάθε παράσταση που υπογράφει, είναι «να μπορέσει ο θεατής να κατανοήσει την πραγματική του αλήθεια». Γιατί «η συγκίνηση που μας δίνει το θέατρο είναι ένα ιδιότυπο συναίσθημα. Κάθαρση σημαίνει δηλαδή ότι φεύγει από πάνω μας ένας ρύπος και μένει η αλήθεια. Αυτό το αίσθημα μόνο από την τέχνη μπορούμε να το συλλάβουμε. Μ’ αυτό το συναίσθημα θα ήθελα να φύγουν οι θεατές από την παράσταση».

http://www.avgi.gr/

PERLIMPLIN KAI MPELISA 1

Φ. ΒΕΑΚΕΙΟΥ 2013: «ΠΕΡΛΙΜΠΛΙΝ ΚΑΙ ΜΠΕΛΙΣΑ» ΦΕΝΤΕΡΙΚΟ ΓΚΑΡΘΙΑ ΛΟΡΚΑ

 22 Ιουλίου 2013 | Βεάκειο θέατρο

Ο Περλιμπλίν και η Μπελίσα, είναι ένα σύγχρονο αλλά και διαχρονικό παραμύθι, δημιούργημα του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Ένα έργο που υμνεί τον έρωτα με ένα σπάνιας ομορφιάς τρόπο και δικαίως θεωρείται από τα αριστουργήματα του παγκόσμιου θεάτρου. Ο Δήμος Αβδελιώδης, μεταφέρει το έργο με τη μορφή λαϊκής όπερας και στιλ κουκλοθεάτρου, με ζωντανή μουσική και ζωντανές κούκλες τους μουσικούς και τους ηθοποιούς, που ερμηνεύουν τους ρόλους και τα τραγούδια της παράστασης.

Υπόθεση

Ο Περλιμπλίν, ένας μεσήλικας, απορροφημένος και ξεχασμένος στα βιβλία του, παρακινείται από τη γηραιά υπηρέτρια του, που τον νοιάζεται αληθινά, να βρεί μια γυναίκα να παντρευτεί, ανησυχώντας για το τι θ’απογίνει μόνος του, αν κάποια στιγμή αποθάνει η ίδια. Ο Περλιμπλίν αρνείται πεισματικά, γιατί φοβάται το γάμο. Όταν όμως ακούει τη φωνή της Μπελίσας, μιας πολύ νεαρής γειτονοπούλας του, να τραγουδά την αγάπη, παραδίδεται άνευ όρων στην σαγήνη της και την ζητά για γυναίκα του. Ήρθε λοιπόν η στιγμή να ζήσει για πρώτη φορά τον απόλυτο έρωτα, και γιαυτό, να γευθεί το απρόβλεπτο και σπαρακτικά γρανιτένιο τίμημα του.

Σ’αυτό το μικρό αριστούργημα ο Λόρκα συνδυάζει με έναν μοναδικό τρόπο το κωμικό με το τραγικό στοιχείο,αναζητώντας την πνευματική ουσία του έρωτα και ανάγοντας τον από το επίπεδο του σώματος στο επίπεδο της ψυχής.

Παίζουν:

Περλιμπλίν: Στέλιος Μάινας

Μπελίσα: Δήμητρα Ματσούκα

Σκηνικός Χώρος-Σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης

Μετάφραση: Νίκος Γκάτσος

Μουσική: Βαγγέλης Γιανάκης

Εικαστική παρέμβαση-ενδυματολογία-μάσκες: Αριστείδης Πατσόγλου

Στα πλαίσια του Φεστιβάλ «Βεάκειο 2013».

 Βεάκειο θέατρο

 Διεύθυνση: Λόφος Προφήτη Ηλία Τηλέφωνο: 210 4194520 

Δευτέρα 22 Ιουλίου 2013, ώρες: 20:30

 

Εισιτήρια

Τιμή Εισιτηρίου: 17€, 13€ (φοιτητικό), 10€ (ανέργων)

Προπώληση:

* Σινεάκ, Καραϊσκου 102, Πειραιάς (ισόγειο), ώρες 9:30 – 13:30 Δευτέρα – Παρασκευή

* Βεάκειο Θέατρο: την ημέρα των παραστάσεων

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ Η ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ «ΜΠΕΡΛΙΜΠΛΙΝ & ΜΠΕΛΙΣΑ» ΤΟΥ Φ. ΓΚ. ΛΟΡΚΑ

ΣΕ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΔΗΜΟΥ ΑΒΔΕΛΙΩΔΗ

ΜΕ ΤΟΥΣ ΣΤΕΛΙΟ ΜΑΪΝΑ, ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΤΣΟΥΚΑ, ΕΛΕΝΗ ΚΑΣΤΑΝΗ

ΙΟΥΛΙΟΣ

22 ΠΕΙΡΑΙΑΣ, ΒΕΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ

23 ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ, ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΣΟΥΣ «Δ. ΚΙΝΤΗΣ»

24 ΓΑΛΑΤΣΙ, ΑΛΣΟΣ ΒΕΪΚΟΥ

26 ΞΥΛΟΚΑΣΤΡΟ, ΑΝΟΙΧΤΟ «ΘΕΑΤΡΟ ΒΑΣΙΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ»

27 ΚΙΑΤΟ

28 ΠΡΕΒΕΖΑ, ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ «ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ»

29 ΓΙΑΝΝΕΝΑ, ΘΕΑΤΡΟ Ε.Η.Μ.

30 ΑΓΡΙΝΙΟ, ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΠΑΡΚΟΥ

31 ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑ, ΛΗΞΟΥΡΙ, ΚηποθEατρο Ιακωβατείου Βιβλιοθήκης

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ

1 ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑ, ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ, ΑΥΛΕΙΟΣ ΧΩΡΟΣ «ΞΕΝΙΑ»

2 ΖΑΚΥΝΘΟΣ, ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΘΕΑΤΡΟ

3 ΑΜΑΛΙΑΔΑ, ΑΡΧΑΙΑ ΗΛΙΔΑ

4 ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ, ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΟΙΝΙΑΔΩΝ

5 ΤΡΙΠΟΛΗ, ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΣΟΥΣ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ

9 ΧΑΝΙΑ, ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΤΑΦΡΟΥ

11 ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ, ΠΑΡΑΛΙΑΚΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ

12, 13 ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ «Ν.ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ»

17 ΛΑΥΡΙΟ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΛΑΥΡΙΟΥ

19 ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ, ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ & ΑΘΛΗΤΙΚΟΥ ΠΑΡΚΟΥ

23 ΜΥΚΟΝΟΣ, ΘΕΑΤΡΟ ΛΑΚΚΑΣ

24 ΤΗΝΟΣ, ΟΥΡΣΟΥΛΙΝΕΣ-ΛΟΥΤΡΑ

26 ΠΑΡΟΣ, ΘΕΑΤΡΟ ΛΕΥΚΩΝ

28 ΒΡΙΛΙΣΣΙΑ, ΘΕΑΤΡΟ «ΑΛΙΚΗ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ»

29 ΡΑΦΗΝΑ, ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΚΟΛΥΜΒΗΤΗΡΙΟ

ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ

2 ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ, ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ «ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ»

6 ΠΑΤΡΑ, ΡΩΜΑΪΚΟ ΩΔΕΙΟ

9 ΠΑΠΑΓΟΣ, ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΠΑΠΑΓΟΥ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: