32ο Φεστιβάλ Πάτρας 2013 – Θεσμός Αρχαίου Δράματος | Το Πρόγραμμα

32o festival patras thesmos arxaiou dramatos press
Από αριστερά οι κ.κ. Κόκκαλης, Νικολάου, Ανδριόπουλος και Μασσαράς.

 

Στο Θέατρο «Αγορά» πραγματοποιήθηκε η Συνέντευξη Τύπου κατά την οποία έγινε η παρουσίαση του προγράματος του 32ου Φεστιβάλ Πάτρας 2013-Θεσμός Αρχαίου Δράματος.
Στη συνέντευξη παρευρέθηκε και ο Πρόεδρος του Κοινωνικού Οργανισμού Δήμου Πατρέων κ. Θεοχάρης Μεσσαράς, οποίος ευχήθηκε καλή επιτυχία στο Φεστιβάλ, το οποίο όπως είπε είναι ένας θεσμός με μακρά παράδοση. Αναφέρθηκε επίσης στη συνεργασία του Δήμου με το Φεστιβάλ, καθώς όπως ανέφερε «είναι καθήκον μας αλλά και ευχαρίστηση» διότι φέτος, για πρώτη φορά, μέσω του Κοινωνικού Οργανισμού θα διατεθούν 300 εισιτήρια για τις παραστάσεις του 32ου Φεστιβάλ Πάτρας, με αυστηρά κοινωνικά κριτήρια σε απόρους καθώς και σε ΑμεΑ.
Ο Πολιτιστικός Σύμβουλος του Φεστιβάλ, κ.Ανδρέας Ανδριόπουλος εκτός από την παρουσίαση του προγράμματος αναφέρθηκε και στο κτιριακό ζήτημα που τους ταλαιπωρεί, καθώς είναι απαραίτητο να υπάρξει ο χώρος και το Φεστιβάλ να έχει έδρα ώστε να μπορούν να πραγματοποιηθούν και πλήθος απαραίτητων διαδικασιών για την πραγματοποίηση και την άρτια περαίωσή του. Για το θέμα ενημέρωσε ότι μετά το χθεσινό ραντεβού που είχε ο ίδιος με το Δήμαρχο Πατρέων, κ.Δημαρά, θα υπάρξουν εξελίξεις θετικές τις επόμενες ημέρες.
Ο κ.Ανδριόπουλος αναφέρθηκε επίσης στην προσπάθεια που έγινε από όλους, ώστε τα εισιτήρια των παραστάσεων να είναι με όσο το δυνατόν χαμηλότερο κόστος για τον κόσμο. Οι τιμές θα κυμανθούν από 8 – 20 ευρώ. Αναφορά έγινε επίσης και στην αυστηρότητα από το Υπουργείο Πολιτισμού σχετικά με τη διάθεση του Αρχαίου Ωδείου για συγκεκριμένες παραστάσεις. Ο Πολιτιστικός Σύμβουλος του Φεστιβάλ πρόσθεσε επίσης, ότι το Φεστιβάλ τελεί υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, ενώ αναμένουν την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού.
Τέλος, ευχαρίστησε τους δύο χορηγούς του Φεστιβάλ. Τον βασικό χορηγό του Φεστιβάλ την εταιρεία ΔΟΥΡΟΣ και ιδιαίτερα τον Διευθύνων Σύμβουλο κ.Θεόδωρο Δούρο και την Εταιρεία ΛΟΥΞ ΜΑΡΛΑΦΕΚΑΣ Α.Ε. και τον κύριο Πλάτωνα Μαρλαφέκα.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΩΝ

32ου ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΑΤΡΑΣ 2013 – ΘΕΣΜΟΣ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ

Δευτέρα

19-8-2013

Τρίτη

20-8-2013

ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ΚΟΖΑΝΗΣ

 Ώρα 9:30μμ

Αισχύλου – «ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ»

Πέμπτη

22-8-2013

ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ΚΡΗΤΗΣ

Ώρα 9:30μμ

Σακελλάριου, Γιαννακόπουλου- «ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΦΙΛΟΤΙΜΟ»

Δευτέρα

26-8-2013

Μάριος Φραγκούλης «25 Χρόνια»

Ώρα 9:30μμ

Τρίτη

27-8-2013

ΔΗΠΕΘΕ ΚΕΡΚΥΡΑΣ – ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Ώρα 9:30μμ

Έλλης Παπαδημητρίου – «ΚΟΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ»

Τετάρτη

28-8-2013

ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ΡΟΥΜΕΛΗΣ

Ώρα 9:30μμ

Δημήτρη Ψαθά – «ΦΩΝΑΖΕΙ Ο ΚΛΕΦΤΗΣ»

Πέμπτη

29-8-2013

Χάρις Αλεξίου – «Nouveau Sextet»

Ώρα 9:30μμ

Παρασκευή

6-9-2013

5η ΕΠΟΧΗ ΤΕΧΝΗΣ

Ώρα 9:00μμ

Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα «ΠΕΡΛΙΜΠΛΙΝ & ΜΠΕΛΙΣΑ»

Κυριακή

8-9-2013

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Σοφοκλή «ΤΡΑΧΙΝΙΕΣ»

Ώρα 9:00μμ

Παρασκευή

13-9-2013

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Ευριπίδη – «ΚΥΚΛΩΠΑΣ» – ΕΠΙΣΗΜΗ ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

Ώρα 9:00μμ

Κυριακή

15-9-2013

Δευτέρα

16-9-2013

Θέατρο Βασιλάκου

Ώρα 9:00μμ

Ευριπίδη – «ΜΗΔΕΙΑ» Ώρα 9:00μμ

Τετάρτη

18-9-2013

Θέατρο Μεταξουργείο

Παράσταση

Ώρα 9:00μμ

Βασίλη Κατσικονούρη – «ΤΟ ΓΑΛΑ»

ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης

Αισχύλου «Αγαμέμνων»

Δευτέρα 19, Τρίτη 20 Αυγούστου 2013 Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών, 21:30

Ένα κορυφαίο έργο της αρχαίας ελληνικής δραματικής τέχνης παρουσιάζει το ΔΗΠΕΘΕ ΚΟΖΑΝΗΣ: ο ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ – το πρώτο έργο από την τριλογία του Αισχύλου ΟΡΕΣΤΕΙΑ, την μοναδική τριλογία που διασώθηκε ολόκληρη και που λειτουργεί ως σημείο πολλαπλών αναφορών και συμβολισμών σε σχέση με την δύναμη και την αρτιότητα του ποιητικού της μεγαλείου.

Η πρώτη παρουσίαση της Τριλογίας ΟΡΕΣΤΕΙΑ: ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ, ΧΟΗΦΟΡΟΙ, ΕΥΜΕΝΙΔΕΣ για την οποία ο Αισχύλος τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο, έγινε στην Αθήνα το 458 π.χ. στα Μεγάλα Διονύσια. Την τριλογία συμπλήρωνε το σατιρικό Δράμα ΠΡΩΤΕΥΣ.

Αυτό το καλοκαίρι, με σεβασμό στον τρόπο της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, τον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου διδάσκει σε έναν θίασο εκλεκτών ηθοποιών η Νικαίτη Κοντούρη.

Στον Αγαμέμνονα, ο Αισχύλος -σε σχέση με το μυθικό πλαίσιο, όπως αυτό παρουσιάζεται στο Ομηρικά Επη – στηρίζει τον δραματικό άξονα της τραγωδίας του, πάνω σε δύο ισχυρές επιλογές. Η πρώτη έχει να κάνει με τον χαρακτήρα της Κλυταιμήστρας ως αρχετυπικής μητριαρχικής persona, και η δεύτερη με τη θυσία της Ιφιγένειας.

Το βράδυ που ο βασιλιάς Αγαμέμνων επιστρέφει στο Άργος νικητής, έπειτα από τον δεκαετή Τρωϊκό πόλεμο, έχοντας μαζί την ιέρεια του Απόλλωνα Κασσάνδρα ως σκλάβα κι ερωμένη του, η βασίλισσα Κλυταιμνήστρα θα τον υποδεχτεί στο παλάτι. Αργότερα, μέσα στη νύχτα, η Κλυταιμνήστρα θα σφάξει με τα ίδια της τα χέρια τον σύζυγό της και την μάντισσα, έχοντας στο πλευρό της τον εραστή της Αίγισθο.

Για τον Αισχύλο, η θυσία της κόρης του Ιφιγένειας από τον Αγαμέμνονα προκειμένου να εξευμενίσει τους θεούς και να οδηγήσουν αυτόν και το Ελληνικό στράτευμα στην Τροία, είναι και ο ισχυρότερος λόγος για την βασίλισσα Κλυταιμήστρα να κρατήσει άσβεστο το μίσος ενάντια στον Αγαμέμνονα και να κατακρεουργήσει, αυτόν και την ερωμένη του Κασσάνδρα.

Στον «Αγαμέμνονα», η ιστορία των προσώπων είναι γνωστή κι αυτό κάνει το έργο εξαιρετικά οικείο. Κι εδώ όπως και γενικότερα στην Αισχύλεια Τραγωδία, την συλλογική συνείδηση του ανθρώπου που χαρακτηρίζεται από Θεοσέβεια και Θεοφοβία εκφράζει ο Χορός.

Στην συγκλονιστική ποιητική δημιουργία του Αισχύλου, αναγνωρίζουμε την τάξη των παλαιών Αρχών και των αρχαίων Θεών του κόσμου, που ορίζουν και τιμωρούν την ‘Υβριν. Οι ήρωες της τραγωδίας συνθλίβονται από το βάρος της Ευθύνης που φέρουν και ταυτόχρονα την Αδυναμία της ανθρώπινης φύσης να υπερβεί το πεπρωμένο της

Μετάφραση: Νικολέττα Φριτζήλα

Σκηνοθεσία: Νικαίτη Κοντούρη

Σκηνογράφος-Ενδυματολόγος: Γιώργος Πάτσας

Μουσική : Σοφία Καμαγιάννη

Χορογράφος: Ερμής Μαλκότσης

Διανομή:

Κλυταιμνήστρα: Καριοφυλιά Καραμπέτη

Αγαμέμνων: Μηνάς Χατζησάββας

Κασσάνδρα : Θεοδώρα Τζήμου

Κήρυκας :Θέμης Πάνου

Αίγισθος: Βασίλης Μπισμπίκης

Φύλακας: Βασίλης Χαλακατεβάκης

και οι Μενέλαος Χαζαράκης, Βασίλης Πουλάκος, Κώστας Φαλελάκης, Κρις Ροντάνοφ,Θύμιος Κούκιος

Κλαρινέτο: Χρήστος Καλκάνης

ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης

Αλέκου Σακελλάριου, Χρήστου Γιαννακόπουλου «Υπάρχει και φιλότιμο»

Πέμπτη 22 Αυγούστου 2013 Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών, 21:30

Οι Σακελλάριος-Γιαννακόπουλος, με το ευθύβολο ρωμαίικο χιούμορ και την Αριστοφανική σάτιρα, δημιούργησαν τον Μαυρογιαλούρο, τον Γκρούεζα και μια πλειάδα ευανάγνωστων χαρακτήρων παίζοντας με το αιώνιο παιχνίδι που λέγεται Πολιτική.

Εάν υπάρχει ένας έλληνας πολιτικός που αποτελεί σύμβολο του πελατειακού κομματικού κράτους, της διαφθοράς, των ψευδών υποσχέσεων και της διαχρονικά θλιβερής ελληνικής πολιτικής πραγματικότητας, είναι ο Ανδρέας Μαυρογιαλούρος. Δεν πρόκειται βέβαια για πραγματικό πρόσωπο αλλά για χαρακτήρα.

Ο Μαυρογιαλούρος είναι ο πρωταγωνιστής του θεατρικού έργου με αρχικό τίτλο «Ανώμαλη προσγείωση» που έγραψαν ο Αλέκος Σακελλάριος και ο Χρήστος Γιαννακόπουλος το 1950 και ανέβασε στο Θέατρο Τέχνης ο Κάρολος Κουν. Η περίφημη ταινία που βασίζεται στο θεατρικό έργο («Υπάρχει και φιλότιμο») έχει σκηνοθετηθεί από τον Σακελλάριο και είναι κάτι παραπάνω από διάσημη. Θα την (ξανα)δείτε αυτές τις ημέρες, θα διαβάσετε άρθρα και θα ακούσετε αναφορές στις πολιτικές συζητήσεις γι’ αυτό το μαύρο πρόβατο της ελληνικής πολιτικής σκηνής. Όμως αυτοί που τον χρησιμοποιούν ως παράδειγμα προς αποφυγή δεν έχουν δει ή δεν έχουν καταλάβει την ταινία, ούτε τον ήρωα.

Να θυμίσουμε ότι ο Ανδρέας Μαυρογιαλούρος είναι υπουργός Εθνικής Ανασυγκροτήσεως και Περιθάλψεως. Έχει εκλεγεί βουλευτής κληρονομώντας την έδρα από τον παππού και τον πατέρα του. Επέστρεψε στην Ελλάδα έπειτα από σπουδές στο εξωτερικό για να τους διαδεχθεί και να κυβερνήσει τη χώρα. Είναι μεγαλοαστός, η σύζυγός του ασχολείται κυρίως με το κοσμικό κουτσομπολιό και το χαρτοπαίγνιο – όπως και ο ίδιος -, η κακομαθημένη κόρη του ζητάει ρουσφέτια από τον υπουργό Παιδείας και η παρέα τους είναι ένας παρόμοιος συνάδελφός του υπουργός με τη γυναίκα του. Ο Μαυρογιαλούρος φαίνεται να είναι ένας πομπώδης, επιπόλαιος, ανεύθυνος, φαιδρός πολιτικάντης, αντιπροσωπευτικός τύπος έλληνα πολιτικού. Στο γραφείο του, αντί να εργάζεται, λύνει σταυρόλεξα. Δεν χρειάζεται να κάνει κάτι παραπάνω άλλωστε. Έχουν αναλάβει τις υποθέσεις του ο ιδιαίτερός του Γιώργος (του γράφει τους λόγους και τις δηλώσεις, κανονίζει τα πάντα και τον προστατεύει από τον εξωτερικό κόσμο) και το αρχικομματόσκυλο της περιφέρειάς του, ο Γκρούεζας.

Ο Μαυρογιαλούρος έχει μόνο ένα άγχος. Κάθε τόσο θα πρέπει να έχει μια σύντομη επαφή με τον λαό. Θα πρέπει να μιλήσει απευθείας στους ψηφοφόρους του, να χάσει μια μέρα στην επαρχία, να ταλαιπωρηθεί λιγάκι. Αλλά οι συνεργάτες του θα είναι εκεί για να τον βοηθήσουν να ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις του όσο πιο ανώδυνα γίνεται. Έλα όμως που η μοίρα θα τον οδηγήσει σε ένα απομονωμένο χωριό, όπου οι κάτοικοι δεν γνωρίζουν ούτε το πρόσωπό του… Θα έχει για πρώτη φορά στη ζωή του την ευκαιρία να δει την πραγματικότητα κατάματα.

Η συνέχεια είναι γνωστή. Αφού ξυπνήσει από τον λήθαργο, βλέπει τώρα καθαρά. Θα ενεργήσει όπως κανένας έλληνας πολιτικός δεν έχει κάνει ποτέ. Θα στείλει στον εισαγγελέα όσους μπορεί να στείλει και θα αντιμετωπίσει όσους μπορεί να αντιμετωπίσει. Όμως δεν έχει αυταπάτες. Θα παραιτηθεί από το αξίωμά του όχι μόνο γιατί αισθάνεται ντροπή για τον τρόπο που το άσκησε αλλά γιατί καταλαβαίνει πλέον πολύ καλά το μέγεθος του τέρατος που έχει απέναντί του.

Κανείς τους δεν είναι αισιόδοξος, δεν μπορεί να υπάρξει happy end. Ο Ανδρέας Μαυρογιαλούρος, απογοητευμένος, κουρασμένος, αηδιασμένος, δεν έχει άλλη επιλογή από την αποχώρηση: «Εδώ υπάρχει κάτι σάπιο – και όπου υπάρχει σάπιο υπάρχουν και σκουλήκια».

Προς το παρόν, γράφει αλλού ο Σακελλάριος, «όπως ακριβώς συμβαίνει πάντα στη ζωή, επικρατούν οι πατριδοκάπηλοι, οι καταφερτζήδες, οι κομπιναδόροι, οι αριβίστες». Και ως γνωστόν, ιδιαίτερα ύστερα από καταιγίδα τα σκουλήκια πληθαίνουν

Σκηνοθεσία: Γιάννης Μπέζος

Σκηνικά-Κοστούμια: Αντώνης Χαλκιάς

Παίζουν οι ηθοποιοί Γιώργος Παρτσαλάκης, Τάκης Παπαματθαίου,Τάσος Γιαννόπουλος, Θανάσης
Βισκαδουράκης, Μανώλης Σορμαΐνης, Νεκταρία Γιαννουδάκη, Ευγενία Δημητροπούλου, Αντιγόνη

Νάκα, Ελένη Τσιμπρικίδου και άλλοι γνωστοί ηθοποιοί

ΜΑΡΙΟΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ «25 ΧΡΟΝΙΑ»

Δευτέρα 26 Αυγούστου 2013 Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών, 21:30

Ο Μάριος Φραγκούλης συμπληρώνει φέτος 25 χρόνια ξεχωριστής πορείας στο ελληνικό και διεθνές στερέωμα και το γιορτάζει με μια σειρά συναυλιών ανά την Ελλάδα.

Έπειτα από την εξαιρετικά επιτυχημένη περσινή του περιοδεία, συνεχίζει και φέτος το ταξίδι του στις γωνιές της Ελλάδας, με συντροφιά μια ομάδα από καταξιωμένες γυναίκες μουσικούς, για να παρουσιάσει μια σειρά από νέες, πρωτότυπες ενορχηστρώσεις Ελλήνων και ξένων συνθετών που αγαπά.

Ο δημοφιλής ερμηνευτής μας επιφυλάσσει ένα ταξίδι στις μελωδίες διάσημων τραγουδιών του κλασικού ρεπερτορίου (Classical-Crossover), των μιούζικαλ και του παγκόσμιου κινηματογράφου, δίνοντας μία διαφορετική ερμηνεία σε τραγούδια των Nino Rota, Nicola Piovani, Jose Maria Cano, John Lennon, Charlie Chaplin, κ.ά..

Από το πρόγραμμα της συναυλίας δεν θα λείπουν και αγαπημένα ελληνικά τραγούδια από την προσωπική του δισκογραφία («Η εποχή της αγάπης» του Μάνου Χατζιδάκι, «Ο κήπος των ευχών» κ.ά.), αλλά φυσικά και κάποιες εκπλήξεις!

25 χρόνια επί σκηνής: West End και πρωταγωνιστικοί ρόλοι σε φημισμένα μιούζικαλ, Σκάλα του Μιλάνο, Ηρώδειο, Επίδαυρος, Royal Albert Hall, Jazz at Lincoln ζωντανές εμφανίσεις με διάσημους ερμηνευτές, όπως οι Montserrat Caballe, Placido Domingo, Jose Carreras, Lucio Dalla, Lara Fabian, Sarah Brightman, Barbara Hendricks, Justin Hayward (Moody Blues), Vanessa Williams, συνεργασίες με σπουδαίους Έλληνες και ξένους συνθέτες, όπως οι Μίκης Θεοδωράκης, Γιάννης Μαρκόπουλος, Σταύρος Ξαρχάκος, Andrew Lloyd Webber, John Barry, Robin Gibb (Titanic Requiem), μια σημαντική διεθνής καριέρα, με την υπογραφή της Sony Classical Αμερικής, αλλά κυρίως αμέτρητα αγαπημένα τραγούδια αποτελούν σταθμούς μιας μοναδικής καριέρας.

Έχει συνεργαστεί με ορισμένες από τις πιο γνώστες συμφωνικές ορχήστρες του κόσμου, όπως οι London Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Kremlin Philharmonic Orchestra, η BBC Concert Orchestra, Tokyo Philharmonic, και πιο πρόσφατα με την Boston Pops. Στην Ελλάδα, μεταξύ άλλων, έχει συνεργαστεί με σπουδαίους ερμηνευτές, όπως οι Μαρία Φαραντούρη, Γιώργος Νταλάρας, Νάνα Μούσχουρη, Έλλη Πασπαλά, Άλκηστις Πρωτοψάλτη.

Ο Μάριος Φραγκούλης ταξιδεύει φέτος στην Ελλάδα και μας προσκαλεί να γιορτάσουμε μαζί του μέσα από μια μαγική περιπλάνηση στον κόσμο της προσωπικής του μουσικής ιστορίας

ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας – ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Έλλης Παπαδημητρίου «Κοινός Λόγος»

Τρίτη 27 Αυγούστου 2013 Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών,21:30

To Θέατρο του Νέου Κόσμου θα παρουσιάσει φέτος το καλοκαίρι τον Κοινό Λόγο της Έλλης Παπαδημητρίου, ένα θεατρικό οδοιπορικό από τη Μικρασιατική Καταστροφή ως τον Εμφύλιο.

Ο Κοινός Λόγος, σε σκηνοθεσία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, είναι μια παράσταση καθοριστική για τη φυσιογνωμία του θιάσου μας. Πρωτοπαρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη-Πολιτιστική Πρωτεύουσα τον Μάιο του 1997 και το ίδιο καλοκαίρι παίχτηκε στην αυλή του αδιαμόρφωτου ακόμα Θεάτρου του Νέου Κόσμου με φυσικό σκηνικό τα ερείπια ενός αθηναϊκού σπιτιού, εγκαινιάζοντας τον θεατρικό χώρο που μας στεγάζει εδώ και 15 χρόνια.

Η παράσταση συνεχίστηκε όλη τη χειμερινή περίοδο, ενώ το επόμενο καλοκαίρι περιοδεύσαμε στην Ελλάδα, την Κύπρο, την Τουρκία και τη Γερμανία και κλείσαμε τον κύκλο εκείνων των παραστάσεων στο Ηρώδειο.

Αυτή την παράσταση, ξαναδουλεμένη και με καινούρια διανομή, θα παρουσιάσουμε φέτος το καλοκαίρι σε επιλεγμένα φεστιβάλ, γιορτάζοντας τα 15 χρόνια του Θεάτρου του Νέου Κόσμου.

Ο Κοινός Λόγος είναι αφηγήσεις ανωνύμων, καταγραμμένες από την Έλλη Παπαδημητρίου, που χρονικά καλύπτουν το διάστημα από τις ειρηνικές μέρες στη Μικρά Ασία, πριν από την Καταστροφή, ως τον Εμφύλιο και τα κατοπινά δύσκολα χρόνια.

Οι αφηγήσεις αυτές έχουν ως κοινό εφόδιο το λόγο των κοινών ανθρώπων, που συναρμολογεί σωστά την εποχή τους, το πάθος και το κλίμα της.

Στην παράστασή μας αναζητούμε τα θεατρικά μέσα για να ζωντανέψουμε μια πραγματικότητα που, όσο κι αν είναι κοινή, διέπεται από κανόνες τέχνης – τόσο πιο αυστηρούς όσο καλύτερα κρυμμένους.

Από τα κείμενα που δημοσίευσε η Έλλη Παπαδημητρίου στους τρεις τόμους του Κοινού Λόγου, εμείς επιλέξαμε μόνο γυναικείες μαρτυρίες, εστιάζοντας την προσοχή μας στην παρουσία και στο ρόλο της γυναίκας –όχι πάντα σε πρώτο πλάνο– στην ελληνική κοινωνία του 20ού αιώνα. Αλλά και χρωματίζοντας την ιστορία μας με τόνους γυναικείας ευαισθησίας. Είναι περιττό να τονίσουμε τη συνταρακτική επικαιρότητα αυτών των κειμένων: άγριοι πόλεμοι, εμφύλιοι, προσφυγιά, μετανάστευση, φτώχεια και ανασφάλεια είναι το τοπίο και στον 21ο αιώνα. Ο ανθρώπινος πόνος και ο αγώνας για επιβίωση δεν αφήνουν τον Κοινό Λόγο να παλιώσει.

Ένα σημαντικό στοιχείο που μεσολάβησε εμπλουτίζοντας τη ματιά μας απέναντι στα κείμενα του Κοινού Λόγου, είναι το ανέβασμα των Τρωάδων από το θίασό μας, που ήταν και η πρώτη συνεργασία μας με τη Λυδία Κονιόρδου, μια από τις σημαντικότερες ηθοποιούς που διαθέτει σήμερα το ελληνικό θέατρο. Υπάρχει μια πολύ ενδιαφέρουσα σχέση ανάμεσα στις αφηγήσεις των γυναικών της Τροίας και τις σύγχρονες γυναικείες αφηγήσεις, ανάμεσα στο λόγο των Τραγικών και το λόγο των Ανωνύμων, μια διάσταση που η φετινή μας παράσταση θέλει να την ερευνήσει περαιτέρω, με τη βοήθεια ενός θιάσου από γυναίκες ηθοποιούς που κοσμούν το ελληνικό θέατρο.

Σκηνοθεσία Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

Σκηνικά-Κοστούμια Αντώνης Δαγκλίδης

Επιλογή & διδασκαλία τραγουδιών Κώστας Βόμβολος

Φωτισμοί Σάκης Μπιρμπίλης

Παίζουν

Λυδία Κονιόρδου, Ελένη Κοκκίδου, Μαρία Κατσανδρή, Ελένη Ουζουνίδου, Τάνια Παλαιολόγου

ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης

Δημήτρη Ψαθά «Φωνάζει ο κλέφτης»

Τετάρτη 28 Αυγούστου 2013 Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών, 21:30

Ένας υπερβολικά έντιμος άνθρωπος, που έχει χάσει πολλές φορές την δουλειά του εξαιτίας αυτής της εντιμότητας και που για να παίρνει θάρρος να λέει την αλήθεια, γιατί κατά βάση είναι πολύ δειλός, αναγκάζεται να πίνει, βρίσκει το πορτοφόλι ενός στρατηγού, προέδρου ενός μεγάλου δημόσιου οργανισμού, το οποίο είναι γεμάτο χαρτονομίσματα και ένα γράμμα από τις Η.Π.Α., και πηγαίνει στο σπίτι του για να του το επιστρέψει. Η γυναίκα του στρατηγού, όμως, καλύπτει τον αδελφό της που έχει κάνει μεγάλες καταχρήσεις στον οργανισμό του συζύγου της και το γράμμα αποδεικνύει τα ψέματά της και τις καταχρήσεις. Τελικά, η σύζυγος αποκτά το γράμμα παρά την αντίδραση του έντιμου ανθρώπου, αλλά ο στρατηγός, λόγω ακριβώς αυτής της εντιμότητας, τον προσλαμβάνει στον οργανισμό.

Εκεί, αυτός ανακαλύπτει τις κομπίνες και τις καταχρήσεις και όταν πηγαίνει και τα λέει όλα στον στρατηγό, η γυναίκα του και ο αδελφός της προσπαθούν να τον βγάλουν τρελό, απατεώνα και…αριστερό και «εναντίον του συστήματος», κάτι που συνήθως κάνει το στρατηγό έξαλλο. Ο έντιμος άνθρωπος πηγαίνει στη φυλακή, αλλά η Λία αποφασίζει να δώσει τη λύση λέγοντας όλη την αλήθεια

Σκηνοθεσία: Βασίλης Μυριανθόπουλος

Σκηνικά: Άση Δημητρουλοπούλου

Κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου, Ελένη Δουνδουλάκη

Φωτισμοί: Στράτου Κουτράκη

Πρωταγωνιστούν

Υρώ Μανέ, Παύλος Ορκόπουλος, Δημήτρης Φραγκιόγλου, Δημήτρης Μακαλιάς και άλλοι γνωστοί ηθοποιοί

Χάρις Αλεξίου – «Nouveau Sextet»

Πέμπτη 29 Αυγούστου 2013 Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών, 21:30

Η κορυφαία ερμηνεύτρια διάλεξε να συνεργαστεί με έξι σολίστες που ενώθηκαν για χάρη της σε Nouveau Sextet, σε τραγούδια που συνδέουν το άρωμα της Ανατολής με την επινοητικότητα της Δύσης. Τραγούδια νέα, παλιά, γνωστά και άγνωστα, μπαλάντες, δημοτικά, ανατολίτικα ακόμη και κάποια με τζαζ διάθεση ερμηνεύονται από είκοσι διαφορετικά όργανα και τη γεμάτη συναίσθημα φωνή της Χάρις Αλεξίου. Ένα μείγμα συγκίνησης από την περιπλάνηση στις μουσικές του κόσμου, εκεί που το σύγχρονο τραγούδι συναντάει την παράδοση και γίνονται δύο κόσμοι μία ψυχή

Παίζουν οι μουσικοί

Θωμάς Κωνσταντίνου Ούτι – Κιθάρα – Μαντολίνο Λαούτο

Σωτήρης Λεμονίδης Πιάνο – Πλήκτρα

Αλέξανδρος Αρκαδόπουλος Κλαρίνο – Φλάουτο Caval

Δημήτρης Τσάκας Soprano και Alto Σαξόφωνο – Κλασσική Κιθάρα – Φλάουτο

Κώστας Κωνσταντίνου Κοντραμπάσσο

Κώστας Μεμετάκης Multipercussion set (Νταρμπούκα, Μπεντίρ, Ντέφια, Ταμπούρο, Στάμνα, Καχάν, Νταούλι κ.ά.)

5η Εποχή Τέχνης

Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα «Περλιμπλίν και Μπελίσα»

Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου 2013 Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών, 21:00

Ο Περλιμπλίν και η Μπελίσα, είναι ένα σύγχρονο αλλά και διαχρονικό παραμύθι, δημιούργημα της αριστουργηματικής πένας του Ποιητή του ΄Ερωτα και του Ντουέντε, Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Ένα έργο που υμνεί τον έρωτα με ένα σπάνιας ομορφιάς τρόπο και δικαίως θεωρείται από τα αριστουργήματα του παγκόσμιου θεάτρου.

Ο Δήμος Αβδελιώδης, μεταφέρει το έργο με τη μορφή λαικής όπερας και στιλ κουκλοθεάτρου, με ζωντανή μουσική και ζωντανές κούκλες τους μουσικούς και τους ηθοποιούς, που ερμηνεύουν τους ρόλους και τα τραγούδια της παράστασης

Μετάφραση: Νίκος Γκάτσος

Σκηνικός χώρος, Σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης

Μουσική: Βαγγέλης Γιανάκης

Εικαστική παρέμβαση, Ενδυματολογία, Μάσκες: Αριστείδης Πατσόγλου

Πρωταγωνιστούν ο ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΑΙΝΑΣ [ Περλιμπλίν], η ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΤΣΟΥΚΑ [Μπελίσα] και η ΕΛΕΝΗ ΚΑΣΤΑΝΗ [Παραμάνα]. Συμμετέχουν 6 ηθοποιοί και 3 μουσικοί.

Εθνικό Θέατρο

Σοφοκλή «Τραχίνιες»

Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2013 Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών, 21:00

Η Δηιάνειρα περιμένει στην Τραχίνα την επιστροφή του συζύγου της Ηρακλή. Η αγωνία της επιτείνεται λόγω των σημαδιακών χρησμών που αφορούν στη ζωή του ήρωα: εάν ο Ηρακλής επιστρέψει μέσα στα προκαθορισμένα χρονικά όρια, τότε τα πάθη του θα λάβουν τέλος.

Η ατμόσφαιρα αβεβαιότητας διαλύεται, όταν τα χαρμόσυνα νέα φτάνουν στην Δηιάνειρα: ο Ηρακλής επιστρέφει νικητής. Μαζί του φέρνει, ως τρόπαια της νίκης του, αιχμάλωτες από την Οιχαλία, την πόλη που κυρίευσε και κατέστρεψε.

Ανάμεσα σ’ αυτές, μία όμορφη και αινιγματική παρουσία θα προκαλέσει το ενδιαφέρον της Δηιάνειρας. Η αποκάλυψη ότι η αιχμάλωτη αυτή είναι η βασιλοπούλα Ιόλη, και ότι ο Ηρακλής εξαιτίας του πάθους του γι’ αυτήν, κατέστρεψε την Οιχαλία, αναστατώνει τη Δηιάνειρα. Στην προσπάθειά της να ξαναζωντανέψει τον έρωτα του Ηρακλή, στέλνει δώρο στον άντρα της έναν χιτώνα αλειμμένο με το αίμα του Κένταυρου Νέσσου. Όμως, χωρίς να το ξέρει, το δώρο της αντί για τον έρωτα του Ηρακλή, θα επιφέρει τον οδυνηρό του θάνατο.

Οι παλιοί χρησμοί για μια ακόμη φορά, θα αποκαλύψουν το ακριβές τους νόημα, μετά από την επαλήθευσή τους…

Οι Τραχίνιες, ένα από τα πιο αδικημένα έργα του Σοφοκλή, διδάσκονται, κατά πάσα πιθανότητα ανάμεσα στο 457 και το 430 π.Χ.

Κεντρικός άξονας του έργου, το οποίο χαρακτηρίζεται από την «δίπτυχη» πλοκή του, είναι το πεπερασμένο της ανθρώπινης συνείδησης: ο άνθρωπος αδυνατώντας να συλλάβει το «όλον», βλέπει μία μόνο πλευρά του πραγματικού.

Η άγνοια εμποδίζει τους ανθρώπους να έχουν τον πλήρη έλεγχο των επιλογών τους και αποκτούν συνείδηση της μοίρας τους, μόνο όταν πια είναι πολύ αργά….

Σκηνοθεσία – Απόδοση: Θωμάς Μοσχόπουλος

Σκηνικά – Κοστούμια: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου

Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος

Μουσική: Κορνήλιος Σελαμσής

Κίνηση: Χρήστος Παπαδόπουλος

Μουσική Διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου

Βοηθός σκηνοθέτη: Άννα Μιχελή

Διανομή:

Άννα Καλαϊτζίδου: Κορυφαία

Φιλαρέτη Κομνηνού: Τροφός

Άννα Μάσχα: Διηάνειρα

Κώστας Μπερικόπουλος: Άγγελος, Γέρων

Ελένη Μπούκλη: Ιόλη

Αργύρης Ξάφης: Ηρακλής

Θάνος Τοκάκης: Ύλλος

Γιώργος Χρυσοστόμου: Λίχας

Χορός: Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Ηλιάνα Γαϊτάνη, Δάφνη Δαυίδ, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Αμαλία Κοσμά, Χαρά Κότσαλη, Ελίνα Μάλαμα,Ηρώ Μπέζου, Νάνσυ Μπούκλη, Ειρήνη Μπούνταλη, Σεβίλη Παντελίδου, Ιωάννα Παρασκευοπούλου, Καλλιόπη Σίμου, Μαρίνα Σάττι, Αγγελική Τρομπούκη

Μουσικοί: Σαξόφωνα – Guido de Flaviis Κρουστά – Θοδωρής Βαζάκας Φλάουτα – Γιώργος Σκριβάνος

Εθνικό Θέατρο

Ευριπίδη «Κύκλωπας» – ΕΠΙΣΗΜΗ ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2013 Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών, 21:00

Ο Σιληνός και οι γιοι του, οι Σάτυροι, βγαίνουν στο πέλαγος για να κυνηγήσουν τους Τυρρηνούς ληστές που έκλεψαν τον Διόνυσο, αλλά ναυαγούν στο νησί των Κυκλώπων. Έτσι, από υπηρέτες του Βάκχου γίνονται βοσκοί και οικονόμοι του Πολύφημου.

Η ζωή τους κυλάει βασανιστικά, μέχρι που εμφανίζεται στην ακτή ένα ελληνικό καράβι, με τον Οδυσσέα και τους συντρόφους του. Ο Σιληνός υποδέχεται θερμά τους ταξιδιώτες και ανταλλάσσει με κρασί, τα τυριά και τα κρέατα του αφέντη του.

Όμως, μπροστά στον Πολύφημο, ο Σιληνός θα ισχυριστεί πως έχει πέσει θύμα κλοπής και άγριου ξυλοδαρμού από τους Έλληνες. Μάταια ο Οδυσσέας θα προσπαθήσει να πείσει τον Πολύφημο για το αντίθετο, ζητώντας του να σεβαστεί τους νόμους της φιλοξενίας. Ο Κύκλωπας θα οδηγήσει τους ξένους στην σπηλιά του και θα καταβροχθίσει δύο από αυτούς. Ο Οδυσσέας, μπροστά στον κίνδυνο, οργανώνει ένα σχέδιο εκδίκησης, που καταλήγει στην τύφλωση του Πολύφημου.

Ο Κύκλωπας, τυφλός πια, βγαίνει από τη σπηλιά απειλώντας να σκοτώσει τον Οδυσσέα και τους συντρόφους του, που έχουν ήδη σαλπάρει παίρνοντας μαζί τους και τους Σατύρους.

Ο Κύκλωψ του Ευριπίδη είναι το μοναδικό ακέραια σωζόμενο σατυρικό δράμα. Κατά πάσα πιθανότητα γράφτηκε ανάμεσα στο 410 με 415 π.Χ., ενώ δεν είναι γνωστό σε ποια τετραλογία ανήκε. Η υπόθεση του δράματος αντλείται από την ένατη ραψωδία της Ομηρικής Οδύσσειας και πραγματεύεται, με μια άλλη οπτική εξαιτίας της παρουσίας των Σατύρων, τη γνωστή περιπέτεια του Οδυσσέα με τον Πολύφημο.

Στον Κύκλωπα κεντρικός άξονας της δραματουργίας είναι η σύγκρουση του πρωτόγονου ενστίκτου, που εκφράζει ο Πολύφημος, με την πολιτισμένη κοινωνία, που εκπροσωπεί ο Οδυσσέας. Η παρουσία των Σατύρων στο χορό του δράματος εντάσσει τους ήρωες σε ένα διονυσιακό περιβάλλον, υπογραμμίζοντας έτσι την εύθυμη πλευρά τους.

Σκηνοθεσία-μετάφραση: Βασίλης Παπαβασιλείου

Διασκευή: Βασίλης Παπαβασιλείου – Σωτήρης Χαβιάρας

Σκηνικά-Κοστούμια: Μαρί Νοέλ Σεμέ

Μουσική: Δημήτρης Καμαρωτός

Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ

Κίνηση: Δημήτρης Σωτηρίου

Βοηθός σκηνοθέτη: Νικολέτα Φιλόσογλου

Διανομή:

Νίκος Καραθάνος: Οδυσσέας

Δημήτρης Πιατάς: Κύκλωπας

Νίκος Χατζόπουλος: Σιληνός

Χορός:

Γιώργος Γιαννακάκος, Θανάσης Δήμου, Ηλίας Ζερβός, Βασίλης Καραμπούλας, Κώστας Κοράκης, Γιάννης Κότσιφας, Λαέρτης Μαλκότσης, Άγγελος Μπούρας, Μιχάλης Οικονόμου, Χρήστος Σαπουντζής, Μιχάλης Σαράντης, Γιώργος Συμεωνίδης, Χάρης Τζωρτζάκης, Άγγελος Τριανταφύλλου, Σωτήρης Τσακομίδης, Γιωργής Τσουρής, Νικόλας Χανακούλας

Θέατρο Βασιλάκου

Ευριπίδη «Μήδεια»

Κυριακή 15, Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2013 Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών, 21:00

Η τραγωδία του Ευριπίδη, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 431 π.Χ., πραγματεύεται την τελευταία πράξη της παθιασμένης σχέσης του Ιάσονα με τη Μήδεια, με τον Ιάσονα να αποφασίζει να την εγκαταλείψει για τα μάτια μιας άλλης γυναίκας και την παρατημένη Μήδεια να τον εκδικείται με τον πιο σκληρό τρόπο: τη δολοφονία των παιδιών τους.

Η δραματική ένταση που χαρακτηρίζει το έργο, η τολμηρή παρουσίαση των δύο κύριων προσώπων του και το θέμα της διαμάχης ανάμεσα στα δύο φύλα αναδεικνύουν τη «Μήδεια» σε ένα σύγχρονο δράμα, από το οποίο άντλησαν έμπνευση πολλοί σύγχρονοι θεατρικοί συγγραφείς. Χωρίς άλλο πρόκειται για ένα από τα πιο εντυπωσιακά και δυνατά έργα της αρχαίας ελληνικής δραματουργίας.

Ο Σπύρος Α. Ευαγγελάτος σκηνοθετεί για δεύτερη φορά το έργο, 12 χρόνια μετά την παρουσίασή του από το «Αμφι-Θέατρο» στην Επίδαυρο το 2001, με τη Λήδα Τασοπούλου στον ομώνυμο ρόλο. Τώρα ο Σπύρος Α. Ευαγγελάτος επανέρχεται στο κείμενο του Ευριπίδη κάτω από μια ιδιαίτερη συνθήκη: η παράσταση ανεβαίνει με αποκλειστικά ανδρική διανομή και πρωταγωνιστή τον Γιώργο Κιμούλη.

«Πρόκειται για ένα εγχείρημα που στηρίζεται “μορφολογικά” σε κάποιες αρχές των παραστάσεων της αρχαιότητας: ανδρική παρουσία σε όλους τους ρόλους (και στον Χορό) και μάσκες. Ασφαλώς τα τεκμήρια αυτά λειτουργούν εντελώς διαφορετικά σήμερα», σημειώνει ο σκηνοθέτης της παράστασης.

«Η Μήδεια, είναι το έργο που σπάει τα καλούπια της λογικής, ακόμα και του ίδιου του συμβατικού πάθους. Και το πιο παράδοξο: η ηρωίδα ενώ έχει διαπράξει το απεχθέστερο έγκλημα, την παιδοκτονία, στο τέλος του έργου δεν τιμωρείται. “Αλλού” κινείται η Ευριπίδεια σύλληψη. Πέραν της ηθικής», προσθέτει.

Μετάφραση: Κ. Χ. Μύρης

Σκηνοθεσία: Σπύρος Ευαγγελάτος

Σκηνικά – Κουστούμια: Γιάννης Μετζικώφ

Μουσική: Θάνος Μικρούτσικος

Πρωταγωνιστές της παράστασης είναι οι: Γιώργος Κιμούλης, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Τάσος Νούσιας, Μάνος Βακούσης, Νικόλας Παπαγιάννης, Νίκος Αναστασόπουλος, Δημήτρης Παπανικολάου

Κορυφαίοι- Χορός: Τάσος Αλατζάς, Νίκος Αναστασόπουλος, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Χάρης Γρηγορόπουλος, Δημήτρης Καραβιώτης, Σταύρος Καραγιάννης, Δημήτρης Καραμπέτσης, Δημήτρης Μόσχος, Δημήτρης Μυλωνάς, Δημήτρης Παπανικολάου, Παντελής Φλατσούσης, Γεράσιμος Σκαφίδας

Θέατρο Μεταξουργείο

Βασίλη Κατσικονούρη «Το Γάλα»

Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου 2013 Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών, 21:00

Σκηνοθεσία: Άννα Βαγενά

Σκηνογραφία: Γιάννης Βάμβουρας (πάνω σε μια ιδέα της Άννας Βαγενά)

Φωτισμοί : Αλέκος Αναστασίου

Μουσική επιμέλεια : Άννα Βαγενά

ΔΙΑΝΟΜΗ :

Μάνα : Άννα Βαγενά

Λευτέρης : Λευτέρης Δημηρόπουλος

Αντώνης : Βασίλης Παλαιολόγος

Νατάσα : Κατερίνα Θεοχάρη

“Το γάλα” είναι η ιστορία μιας μητέρας μετανάστριας από την πρώην Σοβιετική Ένωση, με δύο γιούς, ο ένας εκ των οποίων πάσχει από σχιζοφρένεια, οι οποίοι προσπαθούν να προσαρμοσθούν και να επιβιώσουν στην Ελλάδα.

Η απόγνωση της μάνας και ο ψυχικός σπαραγμός της για την ασθένεια του μικρού της γιού, παράλληλα με το φόβο, που προέρχεται από τον κοινωνικό ρατσισμό του περιβάλλοντός της, παρουσιάζονται με σπαρακτικό τρόπο.

Η βία διαδέχεται και εναλλάσσεται με την τρυφερότητα, η ένταση με τη γαλήνη, η απελπισία με την ελπίδα, το όνειρο με τον εφιάλτη, η πραγματικότητα με την ψευδαίσθηση, και αντιστρόφως.

Μια συγκλονιστική ιστορία – μαρτυρία, με εξαιρετικές συγκρούσεις, μοναδικές κορυφώσεις, ταυτόχρονα γεμάτο ελπίδα, που κάνουν το έργο του Βασίλη Κατσικονούρη ίσως το σπουδαιότερο νεοελληνικό έργο των τελευταίων χρόνων.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: