ΤΕΛΟΣ – ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΘΕΑΤΡΟΥ ΧΩΡΟΣ / ΣΙΜΟΣ ΚΑΚΑΛΑΣ | κριτική Νίκης Πρασσά

‘Oταν ο Μπέργκμαν συνάντησε τον Τσάπλιν

telos kakalas

Με τον εγγονό του τελευταίου να δρα στην κεντρική σκηνή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών, μια ομάδα «ακροβατεί» στον επάνω χώρο της στα όρια της ανθρώπινης απελπισίας. Η εταιρεία θεάτρου χώρου είναι πάλι εδώ για να κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα από πολλούς άλλους. Να στήσει μια ιστορία και να παίξει με τα γεγονότα της…

Αυτή τη φορά ωστόσο εκείνο που διαφοροποιεί την δουλειά σκηνοθέτη και ηθοποιών, είναι πως η ομάδα δεν χρησιμοποιεί ως εργαλείο της τις λέξεις ενός κειμένου, αντίθετα συνθέτει την δική της πρόταση μέσα από τις συλλαβές της παγκόσμιας δραματουργίας. Ήταν το βίντεο με την αγελάδα που κατασφάχθηκε στην Αργεντινή, εικόνα αποκαλυπτική του τρόμου που σπέρνει η βιαιότητα της φύσης του ανρώπινου είδους σε συνθήκες εξαθλίωσης, εκείνο που θα μείνει χαραγμένο στη μνήμη μου ως η αρχή ενός εφιάλτη στον οποίο έχει ήδη ξυπνήσει η ανθρωπότητα. Είναι το βίντεο με την δολοφονία ενός Σύριου μπροστά στα μάτια της αθωότητας – παιδών κατά κυριολεξία – η αφορμή για να διαλέξει η Έλενα Μαυρίδου την κραυγή που θα υψώσουν τα χείλη και την φρίκη που θα εκφράσουν τα σώματα των πέντε «ηρώων» μιας μετα-αποκαλυπτικής πραγματικότητας.
Το έργο αποτελείται από πέντε πράξεις, πέντε μικρούς θανάτους, εν πρώτοις μεταφορικούς για να ακολουθήσει και το τετελεσμένο. Σε ένα σκηνικό –χωματερή, μια τόσο στενή λωρίδα «γης» που σου προκαλεί ασφυξία μέσα στο απέραντο της οικουμένης, οι τελευταίοι επιζώντες καταδεικνύουν το αληθινό πρόσωπο της ανθρώπινης φύσης. Όταν δεν έχεις πλέον σε τίποτα να ελπίζεις και όμως εξακολουθείς να προστατεύεις τα κτηνώδη ένστικτά σου, εξαφανίζοντας το ίδιο σου το είδος.
Με μια αποτελεσματική σκηνοθεσία και μια εμπνευσμένη κινησιολογία, η παράσταση δεν ομιλεί καμία καινούργια γλώσσα, επικοινωνεί όμως με ικανοποιητικό τρόπο τον προβληματισμό της. Χωρίς να λείπει ο αυτοσαρκασμός, το κύριο χαρακτηριστικό όσων επιλέγουν να μην αναμασούν με σοβαροφάνεια μεγαλόγδουπες διαπιστώσεις ή καταχρησθέντες αφορισμούς. Το «ανοιχτό μαύρο» χιούμορ της εμποτίζεται από το αίμα μιας τραγωδίας. Κανένας δεν δίνει το 100% του εαυτού του για να σώσει τον άλλο, κάποιοι θα δώσουν το καλύτερό τους κομμάτι για να εξαφανίσουν. Το κακό θριαμβεύει σε ένα τέλος χωρίς άλλο χάπυ, μετρώντας πάντα στο μηδέν… καμία φορά και σε κανέναν καιρό!
Η Δήμητρα Κούζα και η Έλενα Μαυρίδου καταφέρνουν πάντα να γέρνουν τα σώματά τους στο κέντρο βάρους που ορίζονται οι χαρακτήρες τους, καρικατούρες με υπόσταση τραγική. Οι υπόλοιποι ηθοποιοί (Δήμητρα Λαρεντζάκη, Βαγγέλης Κρανιώτης, Μιχάλης Βαλάσογλου) ακολουθούν στον ρυθμό άλλοτε της πλήξης, άλλοτε μιας χορευτικής έκρηξης, με τον Σίμο Κακάλα στη θέση του Δημιουργού και Θεατή των τεκταινόμενων, εκείνου που θα δημιουργήσει εντυπώσεις ψευδείς,διαλύοντας φευγαλέα το σκοτάδι κάποιων που δεν είναι ούτως ή άλλως συνηθισμένοι στο φως. Στα θετικά στοιχεία της προσεγμένης αυτής παράστασης προσμετρώνται η υποβλητική ατμόσφαιρα των ήχων του Γιώργου Μαυρίδη καθώς και το παιχνίδι με τις σκιές του Περικλή Μαθιέλλη .
Στο σημείο το οποίο βρίσκεται πλέον η ελληνική και διεθνής κοινότητα, την αρχή πληγών όπως το Κρύο και η Πείνα, το ΤΕΛΟΣ αν δεν είναι προφητικό είναι οπωσδήποτε ενδεικτικό του τρόπου με τον οποίο ευαισθητοποιημένοι άνθρωποι βλέπουν τα τεκταινόμενα γύρω τους. Οι υπόλοιποι θα μπορούσαν να βγάλουν τα γυαλιά με τα οποία ερμηνεύουν στείρα παύσεις και τελείες με μια πραγματική αδράνεια, μήπως και κατορθώσουν να διορθώσουν την μυωπική αντίληψη του κόσμου. Το κοστούμι του πολιτισμένου φόρεσαν πολλοί, ελάχιστοι κατάφεραν να μην το ξηλώσουν.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s