Προταζάνοφ, Γιάκομπ Αλεξάντροβιτς (1881-1945) – Ιστορία Κινηματογράφου (διαδικτυακή)

Yakov Protazanov

Προταζάνοφ, Γιάκομπ Αλεξάντροβιτς

(Mόσχα 1881 – 1945). Ρώσος σκηνοθέτης του κινηματογράφου. Υπήρξε από τους θεμελιωτές του ρωσικού κινηματογράφου και ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες της προεπαναστατικής περιόδου, κατά την οποία σκηνοθέτησε πολυάριθμες ταινίες, κυρίως διασκευές των κλασικών της ρωσικής λογοτεχνίας. Πιστός οπαδός του ψυχολογικού ρεαλισμού, ο Προταζάνοφ έδινε τεράστια σημασία στο παίξιμο των ηθοποιών, γιατί το θεωρούσε ενεργό παράγοντα στη δημιουργία του κινηματογραφικού έργου. Η καλύτερη ταινία του της προεπαναστατικής περιόδου είναι ο Πάτερ Σέργιος (1917), από τη νουβέλα του Τολστόι. Από το 1920 μέχρι το 1923 εργάστηκε στο Παρίσι και στο Βερολίνο.

seminario istorias
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΝΕΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΙΟΥΝΙΟΥ-ΙΟΥΛΙΟΥ 2014 — ΑΝΟΙΧΤΟ ΔΩΡΕΑΝ ΜΑΘΗΜΑ ΣΑΒΒΑΤΟ 31.4.2014 στις 16.00 — ΠΑΤΗΣΕ ΤΗ ΚΙΝΟΥΜΕΝΗ ΦΩΤΟ ΓΙΑ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ

Όταν γύρισε στην πατρίδα του, σκηνοθέτησε μια παράδοξη ταινία επιστημονικής φαντασίας, την Αελίτα (1924) που θεωρείται η πρώτη του ρωσικού κινηματογράφου σε αυτό το είδος και αφιερώθηκε σε ταινίες εμπνευσμένες από τα καινούργια πολιτικά θέματα, περιορισμένης όμως σημασίας, γιατί το ύφος του σκηνοθέτη ήταν πλέον ξεπερασμένο. Η καλύτερη ομιλούσα ταινία του ήταν το Χωρίς προίκα (1936), από το ομώνυμο δράμα του Aλεξάντρ Οστρόφσκι. 

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

[ΑΕΛΙΤΑ] Ρωσική ταινία επιστημονικής φαντασίας, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Αλεξέι Τολστόι, η «Aelita» (αν και αρχικά πολύ δημοφιλής, στη συνέχεια κλειδώθηκε καλά στα σοβιετικά ντουλάπια από τα οποία βγήκε εκ νέου μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου) πραγματεύεται μια προλεταριακή επανάσταση όχι μόνο στη Γη αλλά και στον Άρη.

aelita ++
Σάββατο 31.5.2014 στις 16.00 στο πλαίσιο του ανοιχτού μαθήματος Ιστορίας Θεωρίας και Κριτικής Κινηματογράφου

Αν και χαρακτηρίζεται ως προπαγανδιστική από μερικούς, οι μομφές είναι περισσότερες και συχνά η ειρωνεία του σκηνοθέτη τόσο λεπτή ώστε αιχμηρή (το σφυροδρέπανο σχηματίστηκε όταν ο ημίγυμνος, γυμνασμένος αλλά ιδροκοπημένος εργάτης κουράστηκε να σμιλεύει το ξύλινο δρεπάνι και παράτησε αποφασιστικά επάνω του το σφυρί του). Τα εντυπωσιακά σκηνικά και κοστούμια είναι ένας από τους λόγους που πολλοί θα πουν ότι επηρέασε μεταγενέστερες ταινίες της εποχής, μεταξύ των οποίων και η «Metropolis» (1927) του Φριτς Λανγκ. [Κική Κέλλυ, http://www.tovima.gr/)

yakov-protazanov 01

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.