HIGHLIGHTS, ΤΩΡΑ ΓΚΟΝΤΑΡ / MAINTENANT GODARD | ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ | 5-18.6.14

cinetract

ΠΡΟΛΟΓΙΖΕΙ Ο ΦΑΜΠΡΙΣ ΑΡΑΝΙΟ

Socialism Film socialisme

Μυθοπλασία, Ελβετία, Γαλλία 2010 ,102′, video, Έγχρ., με ήχο

Το πρώτο ταξίδι του Γκοντάρ στην ψηφιακή τεχνολογία είναι άλλο ένα τρίπτυχο. Στο πρώτο μέρος, γυρισμένο στο μοιραίο κρουαζιερόπλοιο Κόστα Κονκόρντια, ένα μωσαϊκό από τουρίστες εμφανίζεται σε μια σκληρή κριτική της εμπορευματοποίησης του ελεύθερου χρόνου. Στο δεύτερο μέρος, δυο αδέλφια καλούν τους γονείς τους στο Δικαστήριο των Παιδιών. Το τρίτο είναι μια περιπλάνηση σε έξι μυθικούς τόπους: Αίγυπτο, Παλαιστίνη, Οδησσό, Ελλάδα, Νάπολη και Βαρκελώνη.

Όπερ έδει δείξαι Quoderat demonstrandum

Ντοκιμαντέρ, Ελβετία, 2012, 26′, DigiBeta, Έγχρ./Α-Μ, με ήχο

Πραγματοποιώντας μια παραγγελία της ελβετικής ραδιοτηλεόρασης, ο στενός συνεργάτης του Γκοντάρ, Φαμπρίς Αρανιό κάνει μια ελεύθερη περιδιάβαση στο σύμπαν του δημιουργού: μια ταινία όχι για τον Γκοντάρ αλλά με τον Γκοντάρ.

+ ΖΛΓκ/ ΖΛΓκ. Αυτοπροσωπογραφία του Δεκέμβρη

 

ΤΩΡΑ ΓΚΟΝΤΑΡ / MAINTENANT GODARD | ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ | ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ, 5-18.6.14

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΒΗΜΑΤΑ

Επιχείρηση τσιμέντο Opération béton

Εργαζόμενος στην κατασκευή του φράγματος Γκραντ Ντισάνς, στην Ελβετία, ο 23άχρονος Γκοντάρ βρίσκει το θέμα και τη χρηματοδότηση για την πρώτη του ταινία. Κινηματογραφεί το χτίσιμο ενός τσιμεντένιου τείχους τόσο ψηλού, όσο ο Πύργος του Άιφελ.

Όλα τ’ αγόρια λέγονται Πατρίκ/ Σαρλότ και Βερονίκ Tous les garçons s’ appellent Patrick / Charlotte et Véronique

Η χαρακτηριστικά «ρομερική» ιστορία αφηγείται τις συμπτώσεις και τα καπρίτσια του έρωτα. Δυο νεαρές συγκάτοικοι, συζητούν για τις σχέσεις τους και ανακαλύπτουν ότι φλερτάρουν με το ίδιο αγόρι στον Κήπο του Λουξεμβούργου.

Η Σαρλότ και το αγόρι της (Σαρλότ και Ζυλ) Charlotte et son Jules

Αφιερωμένο στον Ζαν Κοκτώ, ένα μινιμαλιστικό πορτραίτο του τέλους μιας εφήμερης σχέσης, ανάμεσα σε έναν χειμαρρώδη συγγραφέα και μια σχεδόν βουβή κουκλίτσα, πρόθυμη να κάνει τα πάντα για να γίνει ηθοποιός του σινεμά.

Μια ιστορία νερού (Μια μικρή ιστορία νερού) Une histoire d’eau

Ξεκίνησε ως ντοκιμαντέρ για τις πλημμύρες του 1958 αλλά, όταν ο Τρυφώ αποχώρησε, κατέληξε ένα ευφάνταστο road movie μετ’ εμποδίων, αφιερωμένο στον Μακ Σένετ. Δύο ξένοι ερωτεύονται στη διάρκεια μια διαδρομής που διασχίζει την πλημμυρισμένη επαρχία για να καταλήξει στο Παρίσι.

Η ΑΛΙΚΗ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΘΑΥΜΑΤΩΝ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΟΝ ΦΡΑΝΤΣ ΚΑΦΚΑ, ΕΧΕΙ ΝΑ ΠΡΟΒΛΗΘΕΙ ΧΡΟΝΙΑ

Μια ξεχωριστή συμμορία Bande à part

..έτσι περιέγραφε ο Γκοντάρ αυτήν την ταινία, μια από τις πιο δημοφιλείς του. Ένα τρίο φοιτητών, δυο αγόρια και ένα κορίτσι, φανατικοί θαυμαστές του Χόλιγουντ, αλλά χωρίς τη νοοτροπία του «κλέφτη ή του καπιταλιστή», ονειρεύονται εγκληματικές περιπέτειες, ανάμεσα σε μαθήματα αγγλικών, αγώνες δρόμου μέσα στο Λούβρο και χορούς σε καφέ με τζουκ μποξ. Η κοπέλα ανακαλύπτει μια κρυψώνα με χρήματα στο σπίτι της θείας της και οι φαντασιώσεις τους πραγματοποιούνται.

ΠΟΛΙΤΙΚΑ/ ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΑ ΜΑΝΙΦΕΣΤΑ

Κάμερα-μάτι CaméraOeil

«Μπορεί ένας Παριζιάνος σκηνοθέτης να μιλήσει ουσιαστικά για το Βιετνάμ;», διερωτάται ο Γκοντάρ, πίσω από μια κινηματογραφική κάμερα Μίτσελ. «Μπορεί, αν δεν αναλωθεί σε γενναιόδωρες γενικότητες και δημιουργήσει ένα Βιετνάμ στο εσωτερικό του κόσμου του, όπως έλεγε ο Τσε Γκεβάρα».

επεισόδιο του συλλογικού φιλμ

Μακριά από το Βιετνάμ Loin du Vietnam

Επτά προοδευτικοί σκηνοθέτες, εκφράζουν το σοκ και την οργή τους για μια τραγωδία που τους ξεπερνά και δηλώνουν τη συμπαράστασή τους στους μαχητές και στο λαό της χώρας. Σύμφωνα με έναν από αυτούς, τον Γουίλιαμ Κλάιν, η κινηματογραφική συνεισφορά τους είναι ανάλογη με την αντίδραση του Πικάσο στο βομβαρδισμό της Γκουέρνικα.

Για τον Τόμας Γουάινγκάι Pour Thomas Wainggai

Ντοκιμαντέρ, Γαλλία, 1991, 3′, 35mm, Έγχρ., με ήχο

Συμμετέχοντας στο συλλογικό φιλμ Contre l’ oubli (Ενάντια στη λήθη), για τα 30 χρόνια της Διεθνούς Αμνηστίας, ο Γκοντάρ κινηματογραφεί τον Αντρέ Ρουσλέ, διευθυντή του Canal+, να διατυπώνει την ανησυχία του για την κατάσταση του Ινδονήσιου, πολιτικού κρατούμενου Τόμας Γουάινγκάι.

Ciné-tracts Σινε-προκηρύξεις

Ντοκιμαντέρ, Γαλλία, 1968, 90′, 16mm, Α-Μ, βουβό

Το Μάιο του 68, μια ομάδα κινηματογραφιστών γύρω από τον Κρις Μαρκέρ κάλυψε τα γεγονότα με ανυπόγραφες, βουβές ταινίες που διαρκούσαν από 2′ έως 4′, ήταν αριθμημένες από το 1 έως το 41, γυρίζονταν σε μια μέρα, μοντάρονταν επί τόπου και προβάλλονταν σε εργοστάσια και πανεπιστήμια. Με το διαλεκτικό μοντάζ του επαναστατικού σοβιετικού σινεμά, οι «σινε-προκηρύξεις» που σκηνοθέτησε ή στις οποίες συνεργάστηκε ο Γκοντάρ ( Αριθ. 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 23, και 40) αντιπαραθέτουν φωτογραφίες και κείμενα προκαλώντας το θεατή να συμμετάσχει στην επαναστατική διαδικασία και να ξανασκεφτεί τη λειτουργία του κινηματογράφου. «Οι ταινίες πρέπει να γίνονται από ομάδες και να στηρίζονται σε πολιτικές ιδέες. Γιατί όπως ξαναγράφουμε τα σχολικά βιβλία με τους μαθητές του λυκείου, πιστεύω ότι πρέπει να κάνουμε τις ταινίες με αυτούς που τις βλέπουν», δήλωσε ο Γκοντάρ στην εφημερίδα Tribunesocialiste τον Ιανουάριο του 1969.

Χαίρε, Σεράγεβο Je vous salue Sarajevo

Ντοκιμαντέρ, Γαλλία, 1993, 2′, βίντεο, Έγχρ., με ήχο

Πάνω σ’ ένα σχόλιο για το φόβο, την εξαίρεση και τον κανόνα, τη ζωή και το θάνατο, η κάμερα «ανατέμνει» μια εικόνα συνθέτοντας με τα κομμάτια της, όπως με τις ψηφίδες ενός παζλ, τη φρίκη του πολέμου.

ΑΠΑΡΧΕΣ ΜΑΗ 68/ ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΗ ΤΑΙΝΙΑ ΜΕ JULIETBERTO, JEANPIERRE LEAUD, ANNE WIAZEMSKY

Χαρούμενη γνώση Le Gai Savoir

Μισοβυθισμένοι στο σκοτάδι ενός τηλεοπτικού στούντιο, δυο νέοι, ο Εμίλ Ρουσώ και η Πατρισιά Λουμούμπα συναντιούνται για επτά νύχτες προσπαθώντας να βρουν το νόημα της γνώσης. Συζητούν για το σινεμά και την τηλεόραση, την εικόνα και τον ήχο, τα μέσα ενημέρωσης και την πολιτική. Στον παιγνιώδη και προκλητικό λόγο τους, που απηχεί ιδέες του Βάλτερ Μπένγιαμιν και του Γκυ Ντεμπόρ, παρεμβάλλονται εικόνες και ήχοι της πραγματικότητας έξω από το στούντιο: της ζωής πριν από το Μάη του 68.

ΠΡΩΤΗ ΕΠΙΣΗΜΗ ΤΑΙΝΙΑ ΤΩΝ ΤΖΙΓΚΑ ΒΕΡΤΟΦ/ ΔΥΟ ΜΕΡΗ/ ΠΛΑΝΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΜΑΗ ΤΟΥ 68

Μια ταινία σαν τις άλλες Un film comme les autres

Ντοκιμαντέρ/Μυθοπλασία, Γαλλία,1968, 100′, 16mm, Α-Μ και Έγχρ., με ήχο

Πρώτη προσπάθεια της Ομάδας Τζίγκα Βερτόφ, που έκανε ο Γκοντάρ με τον Ζαν -Πιερ Γκορέν, να δομήσει μια πολιτική ταινία με πολιτικό τρόπο. Φοιτητές από τη Ναντέρ, με τα πρόσωπα εκτός κάδρου, και εργάτες της Ρενό συζητούν για το μέλλον της επανάστασης στη Γαλλία. Υλικό από τις διαδηλώσεις του Μάη και ένα δίκτυο από αναφορές σε πολιτικά κείμενα μοντάρονται μέσα στους διαλόγους. Η δομή της ταινίας -δύο μέρη 54λεπτών με σχεδόν όμοια εικόνα αλλά διαφορετική ηχητική μπάντα- έχει προκαλέσει ισχυρές αντιδράσεις.

ΜΑΡΞΙΣΤΙΚΟ ΓΟΥΕΣΤΕΡΝ ΣΠΑΓΓΕΤΙ

Ανατολικός άνεμος Vent d’ est

Μυθοπλασία, Ιταλία, Γαλλία, Δυτική Γερμανία, 1969, 100′, 16mm, Έγχρ., με ήχο

Η αρχική ιδέα ήταν να γυριστεί η ιστορία της απαγωγής ενός μάνατζερ από απεργούς, στο στυλ ενός «μαρξιστικού» γουέστερν σπαγγέτι. Στην αίθουσα του μοντάζ το χαοτικό υλικό από τα γυρίσματα οργανώθηκε σε έναν πολυεπίπεδο στοχασμό για την πάλη των τάξεων, τη φύση του κινηματογράφου, την αυτοκριτική του Γκοντάρ και την επιθυμία των καταπιεσμένων να εξεγερθούν ενάντια στους δυνάστες τους.

ΚΡΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΕΙΡΑΓΩΓΗΣΗ ΤΩΝ MEDIA

Πώςπάει; Comment ça va?

Μυθοπλασία, Γαλλία, 1976, 78′, 16mm και video, Έγχρ., με ήχο

Η Οντέτ, εργαζόμενη σε αριστερό έντυπο συζητά με τον εκδότη: μια εικόνα από την πορτογαλική Επανάσταση των Γαρυφάλλων χρειάζεται λεζάντα ή θα έπρεπε να συνδυαστεί με μιαν άλλη εικόνα, από απεργιακές κινητοποιήσεις στη Γαλλία; Ο προβληματισμός για τη φύση της οπτικό-ακουστικής επικοινωνίας εναλλάσσεται με σκηνές από τη καθημερινότητα του γιου του εκδότη και της συζύγου του, που συνεχίζουν να ζουν αδιάφοροι για τα μεγάλα προβλήματα.

2 ΤΑΙΝΙΕΣ ΓΙΑ ΜΟΥΣΙΚΟΦΙΛΟΥΣ: ΡΟΛΙΝΓΚ ΣΤΟΟΥΝΣ & ΡΙΤΑ ΜΙΤΣΟΥΚΟ/ΤΖΕΙΝ ΜΠΙΡΚΙΝ

One plus one / Sympathy for the devil

Ντοκιμαντέρ, Βρετανία, 1968, 99′, 35mm, Έγχρ., με ήχο

Ένα εκρηκτικό, κινηματογραφικό δοκίμιο για την αντικουλτούρα του 60. Σε ένα στούντιο ο Γκοντάρ προσπαθεί να συλλάβει το πνεύμα του ροκ κινηματογραφώντας το πιο μυθικό ροκ συγκρότημα όλων των εποχών τους Ρόλινγκ Στόουνς, που ηχογραφούν το Sympathy for the Devil. Στους δρόμους του Λονδίνου η κάμερα ακολουθεί ένα αναρχικό ξωτικό, την «Εύα Δημοκρατία», που γράφει ανατρεπτικά συνθήματα και απαντάει μονολεκτικά σε δύσκολες ερωτήσεις. Σε ένα σκουπιδότοπο, Μαύροι Πάνθηρες διαβάζουν επαναστατικά κείμενα και κάνουν το τρομοκρατικό τελετουργικό τους…

Πρόσεχε το δεξί σου ή Μια θέση στη γη όπως στον ουρανό Soigne ta droite a.k.a Une place sur la terre comme au ciel

Γαλλία, Ελβετία, 1987, 81′, 35mm Έγχρ., με ήχο

Ανάμεσα στον ουρανό και τη γη, τον Ντοστογιέφσκι και τον Τζέρι Λιούις, τον Γκαίτε και το γαλλικό ροκ, ένας παράξενος κόσμος ταξιδεύει με την ταχύτητα της σκέψης. Ο Γκοντάρ ερμηνεύει έναν «ηλίθιο» σκηνοθέτη που προσπαθεί να βρει τη θέση του στον κόσμο. Το ροκ ντουέτο Ρίτα Μιτσούκο ηχογραφεί αναζητώντας τον τέλειο ήχο. Η Τζέιν Μπίρκιν παίζει ένα «τζιτζίκι» ανάμεσα σε ένα σωρό άλλους αληθινούς ή φανταστικούς χαρακτήρες, στην πιο αστεία γκονταρική κωμωδία.

ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ

Η έκθεση Νταρτί Le Rapport Darty

Ντοκιμαντέρ, Γαλλία, 1989, 50′, βίντεο, ‘Εγχρ. /Α-Μ, με ήχο

Η διεύθυνση της επιχείρησης Νταρτί αναθέτει στη δεσποινίδα Κλειώ κι ένα γέρικο ρομπότ μια έκθεση για τον κύκλο εργασιών της. Όπως όλες οι ταινίες του Γκοντάρ που έγιναν κατά παραγγελία, έτσι κι αυτή κατέληξε κάτι ριζικά άλλο: ένα εκκεντρικό, προκλητικό και πολύ σπάνιο δοκίμιο για το χάος στο οποίο η καπιταλιστική οικονομία καταδικάζει τη ζωή.

Αγώνες στην Ιταλία Luttes en Italie

Μυθοπλασία, Ιταλία, Γαλλία, 1970, 60′, 16mm, Έγχρ., με ήχο, γαλλική βερσιόν

Το πορτραίτο της νεαρής Ιταλίδας επαναστάτριας Πάολα Ταβιάνι είναι ταυτόχρονα μια μελέτη για την διάβρωση της ριζοσπαστικής σκέψης από την αστική ιδεολογία. Βασισμένη σε ένα κείμενο του Λουί Αλτουσέρ, η ταινία αποδίδει την πάλη των ιδεών στην πολιτική θεωρία με την κινηματογραφική σύγκρουση της εικόνας με τον ήχο. Παραγγελία της Ιταλικής Τηλεόρασης που όμως δεν παίχτηκε ποτέ.

ΠΡΩΤΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΟΥ ΓΚΟΝΤΑΡ ΩΣ ΒΛΑΔΙΜΗΡ ΛΕΝΙΝ

Βλαντιμίρ και Ρόζα Vladimiret Rosa

Μυθοπλασία, Γαλλία, Δυτική Γερμανία, 1970, 96′, 16mm, Έγχρ., με ήχο

Μια ασεβής και προκλητική ταινία-μέσα-στην-ταινία για την πολύκροτη Δίκη των 8 στο Σικάγο. Μινιμαλιστικές απαγγελίες των ηθοποιών στην αίθουσα του μοντάζ παρωδούν την ακροαματική διαδικασία, όπου ο δικαστής ονομάζεται Χίμλερ, ενώ οι ίδιοι οι σκηνοθέτες Γκοντάρ και Γκορέν, ως Βλαντιμίρ Λένιν και Καρλ Ρόζα, συζητούν για την επαναστατική τέχνη σε ένα γήπεδο του τένις. Η ταινία ήταν παραγωγή της γερμανικής τηλεόρασης που αρνήθηκε να την παίξει.

ΣΠΑΝΙΟ ΥΛΙΚΟ ΤΩΝ ΤΖΙΓΚΑ ΒΕΡΤΟΦ ΑΠΟ ΠΡΑΓΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΙΣΒΟΛΗ & ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ

Pravda

Ντοκιμαντέρ, Δυτική Γερμανία, Γαλλία, 1969, 58′, 16mm, Έγχρ., με ήχο

Τον Απρίλιο του 69, έξι μήνες μετά τη σοβιετική εισβολή, η Ομάδα Τζίγκα Βερτόφ, γυρίζει παράνομα στην Τσεχοσλοβακία μια ταινία κριτική στο ρεβιζιονισμό, αλλά και στο ίδιο το κινηματογραφικό είδος του ντοκιμαντέρ, που αδυνατεί να συλλάβει την αλήθεια «συνδυάζοντας σωστούς ήχους από επαναστατικούς αγώνες με ψεύτικες εικόνες που παράγονται από την ιμπεριαλιστική ιδεολογία».

Εδώ κι αλλού Ici et ailleurs

Ντοκιμαντέρ, Γαλλία,1974, 53′, 16mm, Έγχρ., με ήχο

Τέσσερα χρόνια μετά τη σφαγή των Φενταγίν στο Αμμάν από το στρατό του Βασιλιά Χουσεΐν, ο Γκοντάρ ξαναδουλεύει το υλικό που είχε τραβήξει με την ομάδα Τζίγκα Βερτόφ στα ταξίδια του στη Μέση Ανατολή. Ένα οξύ και διαυγές πολιτικό δοκίμιο που στους αγώνες των νεκρών πια Παλαιστινίων μαχητών αντιπαραθέτει την καθημερινότητα μιας μεσοαστικής, γαλλικής οικογένειας μπροστά στην τηλεόραση.

ΠΡΩΤΗ ΤΑΙΝΙΑ ΣΕ ΒΙΝΤΕΟ ΜΕ ΤΗ MIEVILLE ΠΑΡΑΓΩΓΗ SONIMAGE

Numéro deux

Μυθοπλασία, Γαλλία,1975, 88′, 35mm, Έγχρ., με ήχο

Μετά από την Ομάδα Τζίγκα Βερτόφ, ο Γκοντάρ στρέφεται στον πειραματισμό με τα φορμά του φιλμ και του βίντεο. Στο πρώτο μέρος αυτής της πολυεπίπεδης ταινίας, ο ίδιος ο σκηνοθέτης (αφεντικό και εργάτης του σινεμά) αναλύει την εργασία του. Στο δεύτερο παρουσιάζει την πιο κοινότοπη πραγματικότητα μιας οικογένειας και μελετά τη δομή της εξουσίας και τη δυναμική των σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της. «Τελικά τι είναι η οικογένεια τοπίο ή εργοστάσιο;»

ΑΥΤΟΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΕΣ

Αλλαγή εικόνας. Γράμμα στην αγαπημένη Changer dimage. Lettre àla bienaimée

Ντοκιμαντέρ, Γαλλία, 1982, 9’50, βίντεο, Έγχρ., με ήχο

Επεισόδιο της σειράς Le Changement a plus d’un titre.Μια παραγγελία για την επέτειο της εκλογικής νίκης του Μιτεράν οδηγεί τον Γκοντάρ σε μια αυτοκριτική για τη σχέση του με την πολιτική προπαγάνδα και σε έναν διαφορετικό προβληματισμό. Μπορεί μια εικόνα της αλλαγής να φέρει την αλλαγή; Η εικόνα της αλλαγής πρέπει να είναι μια (μετ)αλλαγμένη εικόνα;

ΖΛΓκ/ ΖΛΓκ. Αυτοπροσωπογραφία του Δεκέμβρη JLG / JLG. Autoportrait de décembre

Ντοκιμαντέρ – Μυθοπλασία, Γαλλία,1995, 56′, 35mm, Έγχρ., με ήχο

Μια σπουδή στη μελαγχολία του χειμώνα, που συμβολίζει τη διάθεση και την ηλικία του ίδιου του σκηνοθέτη. «Από παιδί πενθούσα ήδη τον εαυτό μου», δηλώνει ο Γκοντάρ που αυτό-προσωπογραφείται στο σπίτι του ανάμεσα σε βιβλία, αναφορές, αγαπημένες ταινίες, τσιτάτα, καπνό από τσιγάρα. Ο ελεγειακός τόνος για την προσωπική φθορά και το αργό σβήσιμο της κουλτούρας δεν αποκλείει τα γκονταρικά πυροτεχνήματα: λογοπαίγνια, ειρωνεία, χιούμορ.

ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ ΓΚΟΝΤΑΡ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ

Χαίρε, Μαρία Jevous salue, Marie

Μυθοπλασία, Γαλλία, Ελβετία, Βρετανία, 1985, 78′, 35mm, Έγχρ., με ήχο

Η Μαρία είναι φοιτήτρια, παίζει μπάσκετ κι εργάζεται στο βενζινάδικο του πατέρα της. Ο Ιωσήφ είναι ταξιτζής και ο Αρχάγγελος Γαβριήλ έρχεται με το αεροπλάνο. Για να αποδεχτεί την άμωμο σύλληψη η Μαρία συνομιλεί ακόμα και βίαια με το Θεό. Η γκονταρική εκδοχή του ιερού μυστηρίου -που πολεμήθηκε σφοδρά- αναπτύσσεται παράλληλα με την προκλητική ερωτική ιστορία της φοιτήτριας Εύα. Ένας ύμνος στη συμφιλίωση της σάρκας και του πνεύματος.

ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΤΖΩΝ ΚΑΣΣΑΒΕΤΗ

Ντετέκτιβ Détective

Μυθοπλασία, Γαλλία, Ελβετία, 1985, 95′, 35mm, Έγχρ., με ήχο

«Φιλμ-νουάρ» αφιερωμένο στον Τζων Κασσαβέτη. Οι χαρακτήρες του, ο ιδιοκτήτης μιας χρεοκοπημένης αεροπορικής εταιρείας και η νευρωτική σύζυγός του, ο άχρηστος ντετέκτιβ του ξενοδοχείου και η κοπέλα του, ένας μάνατζερ πυγμαχίας, ένας μποξέρ και το κορίτσι του, ένας ηλικιωμένος, αριστοκρατικός νονός της Μαφίας, διασταυρώνονται, συγκρούονται κυνηγώντας το χρήμα, τον έρωτα και την ευτυχία, στους διαδρόμους και τα δωμάτια ενός πολυτελούς παριζιάνικου ξενοδοχείου, που μοιάζει να ανήκει σε μιαν άλλη πραγματικότητα.

ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ GODARD

Συνάντηση με τον ΓΑ/ Συνάντηση με τον Γούντι Άλεν MeetinWA/ Meeting WoodyAllen

Ντοκιμαντέρ, Γαλλία, 1986, 26′, video, Έγχρ., με ήχο

Στη Νέα Υόρκη ο Γκοντάρ συναντά τον παλιό του φίλο Γούντι Άλεν. Συζητούν για τις απολαύσεις και τις απογοητεύσεις του σκηνοθέτη, τις αίθουσες που εξαφανίζονται, την πανταχού παρούσα και καταστροφική τηλεόραση, τις σχέσεις με τους ηθοποιούς.

Βασιλιάς Ληρ King Lear

Μυθοπλασία, ΗΠΑ, 1987, 90′, 35mm, Έγχρ., με ήχο

Προκλητική διασκευή της σαιξπηρικής τραγωδίας, όπου ο Ντον Λήρο, διαβόητος Αμερικανός γκάγκστερ, επισκέπτεται ένα ελβετικό θέρετρο με την κόρη του Κορντέλια. Το τρομερό παιδί του πρωτοποριακού θεάτρου Πήτερ Σέλαρς ερμηνεύει έναν απόγονο του Σαίξπηρ που θέλει να επαναφέρει την τέχνη σε έναν κόσμο κατεστραμμένο μετά το Τσερνομπίλ. Οι μεταλλαγμένοι, σαιξπηρικοί ήρωες, ενσαρκώνονται από διασημότητες: Γούντι Άλλεν, Νόρμαν Μέιλερ, Λεό Καράξ και ο ίδιος ο σκηνοθέτης στο ρόλο ενός τρελού καθηγητή.

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗ ΜΟΔΑ

Έχουμε όλοι παρελάσει On sest tous défilé

Ντοκιμαντέρ, Γαλλία, 1987, 13′, βίντεο, Έγχρ., με ήχο

Παραγγελία του οίκου μόδας Marithé et Françoise Girbaud, κατέληξε σύνθετος προβληματισμός για την αναπαράσταση και την πραγματικότητα: ένα οπτικοακουστικό μωσαϊκό από σκηνές δρόμου, επιδείξεις ρούχων, τον ορισμό της αγωνίας, ποιήματα του Μαλαρμέ…

ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ MOMA/ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ/ EXPO 2002

Ο παλιός τόπος (Μικρές σημειώσεις για τις Τέχνες στο φθινόπωρο του 20ου αιώνα) TheOldPlace (Small NotesRegarding the Arts at Fall of  20thCentury)

Ντοκιμαντέρ, Γαλλία, ΗΠΑ, 1998, 47′, βίντεο, Έγχρ. /Α-Μ, με ήχο

Ανάμεσα στην αλήθεια και το θρύλο, την ονειροπόληση και την πραγματικότητα οι σκηνοθέτες μεταμορφώνουν μια παραγγελία του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης σε ένα ελεύθερο παιχνίδι εικόνων και ιδεών για την καλλιτεχνική σκέψη και τη δημιουργία, το πεπρωμένο της ανθρωπότητας και τ’ αστέρια.

DelorigineduXXIesiècle Για την αρχή του 21ου αιώνα

Ντοκιμαντέρ, Γαλλία, 2000, 15′, βίντεο, Έγχρ. / Α-Μ, με ήχο

«Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο», ο Γκοντάρ διατρέχει τον 20ο αιώνα αντιπαραθέτοντας σκηνές πολέμου, βασανιστηρίων και θανάτου σε σποραδικές εκλάμψεις ομορφιάς κι αποσπάσματα από κλασικές ταινίες. Παραγγελία του φεστιβάλ Καννών.

Liberté et patrie Ελευθερία και πατρίδα

Ντοκιμαντέρ, Ελβετία, 2002, 22′, βίντεο, Έγχρ. /Α-Μ, με ήχο

Με βάση μια μυθιστορηματική βιογραφία του ζωγράφου Aimé Pache, που κατάγεται από την ίδια περιοχή με τον Γκοντάρ κα την Μιεβίλ, οι σκηνοθέτες κάνουν μια εκτυφλωτική σπουδή πάνω στην εικαστική ομορφιά με στοιχεία αυτοβιογραφίας

ΕΜΒΛΗΜΑΤΙΚΟ/ ΜΝΗΜΕΙΩΔΕΣ ΕΡΓΟ ΜΕΤΑΦΡΑΣΜΕΝΟ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥ

Ιστορία(ες) του κινηματογράφου Histoire(s) ducinéma

Ντοκιμαντέρ, Γαλλία, Ελβετία, 1998, 266΄,

Αυτή η μνημειώδης, προσωπική Ιστορία του Κινηματογράφου ξεκίνησε ως συνεργασία του Γκοντάρ με την Ταινιοθήκη της Γαλλίας και το διευθυντή της, Ανρί Λαγκλουά. Ύστερα, μέσω μιας σειράς διαλέξεων του σκηνοθέτη στο Πανεπιστήμιο Κονκόρντια, κατέληξε σε τηλεοπτική σειρά 8 επεισοδίων, που ολοκληρώθηκε σε μια δεκαετία. Στον πυκνό, οπτικό-ακουστικό ιστό της ο Γκοντάρ υφαίνει αποσπάσματα γνωστών και άγνωστων ταινιών και ο στοχασμός του για την εξέλιξη της τέχνης του κινηματογράφου ανοίγεται σε μια κριτική ολόκληρου του 20ου αιώνα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: