Σκουριασμένη Πόλη του Σκοτ Κούπερ (2013) | Κριτική ταινίας: Δήμητρα Γιαννακού | Παρουσίαση-Trailer

skouriasmeni poli poster

Πέμπτη, 5 Ιουνίου 2014

«Σήμερα, σκηνοθετούνται ταινίες με σούπερ-ήρωες στολισμένους με περίεργα κοστούμια, ωστόσο, στα μάτια μου, αληθινοί ήρωες είναι οι Αμερικανοί της εργατικής τάξης», είπε ο Σκοτ Κούπερ αναφορικά με τη δεύτερη ταινία του «Σκουριασμένη Πόλη», όπου η αμερικανική λαϊκή τάξη πρωταγωνιστεί ξανά, μετά το «Crazy Heart» του 2009.

Η αφήγηση τοποθετείται σε μια βιομηχανική ζώνη, στην πόλη Baddock, μια περιοχή χτυπημένη βαθιά από την οικονομική κρίση του 2008.

Σεμινάριο Πρακτικής Κινηματογράφου: Σκηνοθεσίας, Σεναρίου, Κινηματογραφικής Υποκριτικής,Εικονοληψίας-
Διεύθυνσης Φωτογραφίας και Μοντάζ:Πρώτο Επίπεδο Αυτοτελές

Σεμινάριο Ιστορίας-Θεωρίας-Κριτικής Κινηματογράφου 2018

Ο ελληνικός τίτλος («Σκουριασμένη Πόλη») ανακοινώνει εύστοχα το θέμα της ταινίας αποτελώντας ταυτόχρονα μια μεταφορά της αφηγούμενης ιστορίας. Μέσα σε ένα περιβάλλον που κυριαρχείται από σίδηρο, λαμαρίνες και παντός είδους μεταλλικές κατασκευές- πολυκαιρισμένες και ενίοτε σκουριασμένες- θα εκτυλιχθεί «ο βίος και η πολιτεία» δύο αδελφών που προσπαθούν να φτιάξουν τη ζωή τους.
Ο Ράσελ (Κρίστιαν Μπέιλ) δουλεύει στη χαλυβουργεία της περιοχής ενώ ο μικρότερος αδερφός του Ρόντνεϊ (Κέισι Άφλεκ) εμπλέκεται σε παράνομους αγώνες πάλης προκειμένου να εξοφλήσει τα υπέρογκα χρέη του.
Η δομή της πλοκής βασίζεται σε αυτό το duo των διαμετρικά αντίθετων χαρακτήρων. Τα πεπρωμένα και οι ζωές τους αλληλοδιασταυρώνονται, μπαίνουν η μία μέσα στην άλλη, τα δύο αδέλφια πέφτοντας θύμα είτε της κακιάς τύχης είτε λανθασμένων επιλογών που λαμβάνονται επάνω στην άβυσσο της απελπισίας.
Το περιεχόμενο επηρεάζει και τη φόρμα της αφήγησης καθώς χρησιμοποιείται συχνά εναλλασσόμενο μοντάζ, το οποίο παραθέτει διαδοχικά σκηνές από τη ζωή των δύο αδελφών επιδεικνύοντας τη μεταξύ τους αντίθεση: ο ένας διορθώνει-μαστορεύει το σπίτι ο άλλος ρίχνει μπουνιές, ο ένας «χτίζει» ο άλλος αυτοκαταστρέφεται.

skouriasmeni poli 02

Χαρακτηριστικά σημασιοδοτική είναι η διαδοχή των πλάνων που δείχνουν από τη μια το Ρόντνεϊ να πέφτει θύμα άγριας μεταχείρισης αιμοβόρων κακοποιών και από την άλλη το Ράσελ –την ίδια στιγμή;- να κυνηγά ένα ελάφι.
Η λεπτομέρεια με την οποία δίνεται η σφαγή και η κατάληξη του ελαφιού μπαίνει σε άμεσο παραλληλισμό με την εξέλιξη της ιστορίας του μικρού αδελφού, ο Κούπερ έχοντας ίσως εμπνευστεί από την οπτική μεταφορά της «Απεργίας» του Αϊζενστάιν (όπου το μακελειό των εργατών παραλληλιζόταν με τη σφαγή ζώων).
Η βία αποτελεί βασικό συστατικό αυτής της ιστορίας αναδεικνύοντας μια Αμερική που θεμελιώθηκε επάνω στη βία και επιστρέφει σε αυτή, καθώς οι αρχές αποδεικνύονται ανίκανες για οποιαδήποτε διευθέτηση.
Με ένα πλούσιο κάστινγκ, η «Σκουριασμένη Πόλη» πρωτοτυπεί όχι τόσο για το σενάριό της όσο για τον τρόπο αναπαράστασης του δράματος των ηρώων.
Το κάθε πλάνο είναι ιδιαίτερα προσεγμένο, δίνεται βάρος στη λεπτομέρεια και το εσωτερικό των κάδρων αναβλύζει κάποιες φορές την τραγικότητα της στιγμής. Ο Ράσελ, για παράδειγμα, διακόπτει τη σχέση με την αγαπημένη του επάνω σε μια σιδερένια γέφυρα˙ το πρόσωπό του περιβάλλεται από ένα σκουριασμένο πλαίσιο-τμήμα του ντεκόρ της σάπιας πόλης, σύμβολο της γενικότερης διάβρωσης ενός συστήματος, της κατάπτωσης μιας ζωής.
Η κάμερα παρατηρητική και η ενορχήστρωση των εικόνων επιδέξια, με τις αποχρώσεις του καφέ και του μπορντώ να καταδηλώνουν, μέσα από διάφορες αφορμές, τη σκουριά και το αίμα, τη σαπίλα και τη βαρβαρότητα. Μια ταινία που αξίζει να δείτε.
Σκηνοθεσία: Σκοτ Κούπερ. Παίζουν: Κρίστιαν Μπέιλ, Κέισι Άφλεκ, Φόρσετ Γουίτακερ, Γούντι Χάρελσον, Γουίλεμ Νταφόε, Ζόι Σαλντάνα, Σαμ Σέπαρντ. Εταιρία Διανομής: Spentzos.

http://www.clickatlife.gr/

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ

skouriasmeni poli 01

Σκουριασμένη Πόλη (Out Of The Furnace) του Σκοτ Κούπερ (2013)
Έγχρ. | Διάρκεια: 116′

Aμερικανική ταινία, σκηνοθεσία Σκοτ Κούπερ με τους: Κρίστιαν Μπέιλ, Κέισι Άφλεκ, Ζόι Σαλντάνα, Γούντι Χάρελσον
Στο Μπράντοκ, μια παρακμάζουσα βιομηχανική περιφέρεια της Πενσιλβάνια, δύο αδέλφια ακολουθούν διαφορετικούς δρόμους. Ο Ράσελ δουλεύει στο τοπικό χαλυβουργείο, όπως έκανε και ο πατέρας του. Αντίθετα, ο μικρός Ρόντνι κατατάσσεται στο στρατό, ενώ παράλληλα ψάχνει το εύκολο κέρδος στον τζόγο και σε παράνομους αγώνες πυγμαχίας. Ένα τραγικό περιστατικό, όμως, θα αλλάξει τις ισορροπίες, φέρνοντας τον Ράσελ πίσω από τα σίδερα. Μετά την αποφυλάκισή του πολλά πράγματα έχουν αλλάξει στη μικρή κοινότητα της βορειοανατολικής Αμερικής.

Μετά το «Crazy Heart», ο Σκοτ Κούπερ σκηνοθετεί μια σκοτεινή, δραματική ταινία που εκτυλίσσεται σε μια αμερικανική βιομηχανική πόλη.

Στο «Out of the Furnace», ο Ράσελ Μπλέιζ, που υποδύεται ο Κρίστιαν Μπέιλ δουλεύει σκληρά στο τοπικό εργοστάσιο χάλυβα. Μετά όμως από ένα σκληρό παιχνίδι της τύχης, βρίσκεται πίσω από τα κάγκελα της φυλακής. Ο αδελφός του Ρόντνεϊ, που τον ερμηνεύει ο Κέισι Άφλεκ μόλις επέστρεψε από τη θητεία του στο Ιράκ. Μπλέκει σε ένα κύκλωμα παράνομων αγώνων που έχει στήσει η τοπική Μαφία.

OUT OF THE FURNACE

Στην αρχή, λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων, ο Μπέιλ δεν ήταν να συμμετάσχει στο καστ:

«Σκεφτόμουν όλη την ώρα την ταινία και χωρίς προφανή λόγο, είχα ένα περίεργο προαίσθημα για αυτήν. Τη σκεφτόμουν όλη την ώρα. Τηλεφώνησα στον Σκοτ, για να δω τι έκανε, να τον υποστηρίξω και να δω πως προχωρούσε η ταινία. Ποιον επέλεξε στα δοκιμαστικά και τέτοια πράγματα. Μου είπε ότι δεν είχε κάνει απολύτως τίποτε και ότι με περίμενε να τελειώσω τις υπόλοιπες υποχρεώσεις μου. Εκείνη την ώρα το σκέφτηκα και είδα ότι έχω ένα μικρό χρονικό περιθώριο για να παίξω τον χαρακτήρα».

«Γράφω πάντα, έχοντας στο μυαλό μου τους ηθοποιούς που θέλω. Έγραψα το «Crazy Heart» για τον Τζεφ Μπρίτζες, παρόλο που δεν τον ήξερα. Όπως δεν ήξερα και τον Κρίστιαν Μπέιλ, αλλά θαύμαζα εδώ και χρόνια τη δουλειά του. Ήθελα λοιπόν να δω να βγάζει κάτι, κάτι που δεν θα είχα ξαναδεί. Μια αίσθηση ευθραυστότητας και καλοσύνης. Παίζει συνήθως δυναμικούς, σκληρούς ρόλους. Ήθελα λοιπόν να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στα δύο αυτά στοιχεία» επισήμανε ο σκηνοθέτης Σκοτ Κούπερ.

Όταν ο μικρός αδελφός εξαφανιστεί μυστηριωδώς και η αστυνομία αποτύχει να βρει τα ίχνη του, ο Ράσελ, που παλεύει να βγάλει τα προς το ζην για να ζήσει την κοπέλα του και τον βαριά άρρωστο πατέρα του, παίρνει την υπόθεση στα χέρια του για να βρει δικαιοσύνη.

Ο Κέισι Άφλεκ εμφανίστηκε ενθουσιασμένος από τη γνωριμία του με τον Κρίστιαν Μπέιλ και ομολόγησε ότι έμαθε πολλά από αυτόν:

«Νομίζω ότι είναι μοναδικός, επειδή είναι πραγματικά ένας αυθεντικός ηθοποιός. Αυτό ήταν το πεπρωμένο του. Ήταν προορισμένος για κάνει τέτοιο. Είναι εξαιρετικός. Δεν κάνει αυτό το επάγγελμα, γιατί είναι διασκεδαστικό να είσαι ηθοποιός ή γιατί θέλει να είναι διάσημος ή πλούσιος, ή του αρέσει να δίνει συνεντεύξεις σε υπέροχες δημοσιογράφους. Το κάνει απλά γιατί ήταν στα γονίδιά του να γίνει ηθοποιός».

Το καστ της ταινίας είναι εντυπωσιακό, καθώς περιλαμβάνει επίσης τους Γούντι Χάρελσον, Γουίλιαμ Νταφόε, Φόρεστ Γουίτακερ και Σαμ Σέπαρντ.

Εντυπωσιακά είναι όμως και μερικά από τα ονόματα που συμμετέχουν ως παραγωγοί στην ταινία. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν οι Λεονάρντο ντι Κάπριο και Ρίντλεϊ Σκοτ.

Το «Out of the Furnace» βγήκε στους αμερικανικούς κινηματογράφους στις 6 Δεκεμβρίου, ενώ στη Μεγάλη Βρετανία θα βγει στις 31 Ιανουαρίου.

OUT OF THE FURNACE

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.