Μέχρι Το Τέλος (The Homesman) του Τόμι Λι Τζόουνς (2014): Κριτική της Γεωργίας Ξανθάκου

The-Homesman-poster-gr

H σκληραγωγημένη πρωτοπόρος Hilary Swank και ο Tommy Lee Jones πηγαίνουν δυτικά με ένα πτητικό φορτίο να ροκανίζει το κάθε λεπτό αυτής ελεγειακής νέο-δυτικής ταινίας.

Ο Tommy Lee Jones σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στην δεύτερη του ξεχωριστή δημιουργία και μας φέρνει ένα δυτικό φεμινιστικό γούεστερν γεμάτο οιωνούς. Ένα αληθινό τρίξιμο αφήγησης, με ισχυρή αυτοπεποίθηση οδηγώντας την πλοκή με μαστίγιο. Χειρίζεται τις τονικές διακυμάνσεις μεταξύ βάναυσου σοκ, μαύρης κωμωδίας και συναισθηματισμού. Ο Jones συγγραφεί το σενάριο το όποιο βασίζεται στο μυθιστόρημα του Glendon Swarthout, 1988. Το ψυχολογικό μαρτύριο και η κοινωνική απομόνωση των γυναικών στη παλιά Δύση. Δεν είναι ούτε εντελώς φεμινιστική ταινία ούτε ιδιαίτερα θηλυκή. Εναλλάσσεται μεταξύ του σκεπτικού και του απότομου στην αντιμετώπιση των γυναικών.

Η Mary Bee (Hilary Swank) με αξιοπρέπεια και ταπεινότητα, αναλαμβάνει μια ανυπολόγιστα ζοφερή και επικίνδυνη αποστολή, να υλοποιήσει την μεταφορά τριών αλυσοδεμένων φρενοβλαβών σε ένα βαγόνι. Ένα ταξίδι έξι εβδομάδων σε ολόκληρη τη χώρα του Οχάιο. Θα ξεκινήσει την αναζήτηση της σε ένα κλίμα αμοιβαίας δυσαρέσκειας και καχυποψίας με τον καταδικασμένο φαύλο αντιήρωα ληστή George Briggs, (Tommy Lee Jones) τον οποίο συναντά στο δρόμο της με μια θηλιά στο λαιμό και σώζει από την εκτέλεση.

The Homesman Movie

Σχεδόν μια δεκαετία πριν η προηγούμενη του ταινία «The Three Burials of Melquiades Estrada» είχε μια εξίσου βλοσυρή προσέγγιση με κεντρική ιστορία εκδίκησης αντλώντας λογοτεχνικά και πραγματικά σημεία αναφοράς. Ωστόσο είναι εντελώς υποτονική μπροστά σε αυτή εδώ. Κατασκευάζει μια καουμπόικη ταινία στη καρδιά. Έξυπνη, ισχυρή και αξιόπιστη. Μια οδύσσεια ανάμεσα σε δυο διαφορετικούς ανθρώπους. Εδρεύει ένα συναίσθημα στους χαρακτήρες που ακμάζει με ωριμότητα, ίσως και με υπερβολική ωριμότητα θα έλεγε κανείς.

Ο κινηματογραφιστής Rodrigo Prieto πλαισιώνει με καθαρότητα και με ευθυγράμμιση την ταινία. Τονίζει την επιθετική επιπεδότητα της περιοχής σε ένα άνοιγμα πίστωσης μοντάζ εξαίσιων χασμουρητών του ουρανού. Ένα περιβάλλον αρκετά σοβαρό ώστε να δύναται να προκαλέσει παραφροσύνη.

Υπογραμμίζει την παραδοσιακή ιεραρχία των φύλων με τρόπους που δεν μπορείς να ασκήσεις προοδευτικά κριτική στο σήμερα.

Ένα πρωτοπόρος μύθος σε περίεργες αυταρχικές συνθήκες. Από την αρχή μέχρι το τέλος σε κρατάει σε επιτάχυνση με ένα σενάριο που κυλάει, γεμάτο αξιομνημόνευτες σκηνές και ερμηνείες, με το πολύ προσωπικό στίγμα του jones να υπογράφει αυτή την αριστουργηματική δουλειά.

 Γεωργία Ξανθάκου

The-Homesman-01

Μέχρι Το Τέλος

The Homesman

του Τόμι Λι Τζόουνς
με τους Τόμι Λι Τζόουνς, Χίλαρι Σουάνκ, Μέριλ Στριπ, Μιράντα Ότο, Τζέιμς Σπέιντερ, Ντέιβιντ Ντένσικ, Ουίλιαμ Φίχτνερ, Γκρέις Γκάμερ, Τζον Λίθγκοου, Μπλέικ Νέλσον, Τζέσε Πλέμονς, Σόνια Ρίχτερ, Χέιλι Στάινφελντ

Υπόθεση:
Στη Νεμπράσκα του 1854 και συγκεκριμένα στη θεοφοβούμενη κοινωνία μιας τυχάρπαστης συνοριακής κωμόπολης ζει μια μοναχική παρουσία, ονόματι Μαίρη Μπι Κούντι. Οι εκπρόσωποι της εκεί εκκλησίας έχουν αναθέσει στη Μαίρη τη συνοδεία τριών παρανοϊκών γυναικών προς τα σύνορα με την ανατολή. Στο δρόμο για τα σύνορα, η Μαίρη θα σώσει τη ζωή του Μπρίγκς, ενός μυστηριώδη παράνομου δραπέτη, ο οποίος δέχεται να τη συνοδεύσει στην αποστολή της, με αντάλλαγμα 300 δολάρια τα οποία θα χρεωθούν, αν και μόνο αν, καταφέρει να εγγυηθεί ότι θα φτάσουν όλοι στο προορισμό τους, σώοι και αβλαβοίς. Ανάμεσα σε χιονοθύελλες και απροσδόκητες, επικίνδυνες, συναντήσεις με έποικους αλλά και Ινδιάνους, οι δυο μοναχικοί μας ήρωες έρχονται τόσο κοντά, που η Μαίρη καταλήγει να κάνει πρόταση γάμου στον Μπρίγκς! Όποια κι αν είναι τελικά η απόφαση του Μπρίγκς – αν θα διαλέξει δηλαδή μια όμορφη σύζυγο ή την εργένικη ανεμελιά – η ζωή θα είναι σίγουρα διαφορετική και για τους δυο στο εξής…

the-homesman 02

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Η ανείπωτη και σκληρή, αλλά γοητευτική ιστορία της Άγριας Δύσης παίρνει σάρκα και οστά.
Ο βραβευμένος με Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα, διάσημος Αμερικανός σταρ, Τόμι Λι Τζόουνς, επιστρέφει στο διεθνές προσκήνιο με τη δεύτερη σκηνοθετική του απόπειρα – μια συναρπαστική κινηματογραφική αποστολή στην αφιλόξενη Άγρια Δύση. Δίπλα του και μπροστά από την κάμερα, η διπλά βραβευμένη με Όσκαρ, Χίλαρι Σουάνκ, η τρεις φορές βραβευμένη με Όσκαρ, Μέριλ Στριπ, η Γκρέις Γκάμερ του «Frances Ha» και του τηλεοπτικού «Newsroom», ο Τζέιμς Σπέιντερ, και πολλοί ακόμη σημαντικοί ηθοποιοί, τον συνοδεύουν σε μια διαφορετική αποστολή, γεμάτη υπέροχες ερμηνείες και συγκλονιστικές ανατροπές.

Όταν τρεις δύσμοιρες νοικοκυρές της άγριας Δύσης χάσουν τα λογικά τους, θα πρέπει οι αρχές να αναθέσουν σε κάποιον τη βίαιη μεταφορά τους πίσω στην ανατολή. Ο κλήρος γι’ αυτή την αληθινά σκληρή δοκιμασία θα πέσει σε μια ευγενή αλλά σκληραγωγημένη γεροντοκόρη, την Μέρι Μπι Κάντι, την οποία υποδύεται η Χίλαρι Σουάνκ («Million Dollar Baby», «Boyw Don’t Cry»). Η αποστολή της μεταφοράς μιας άμαξας-φυλακής γεμάτη ψυχικά διαταραγμένες νοικοκυρές, για περισσότερα από 400 μίλια στα αφιλόξενα λιβάδια της Άγριας Δύσης, ωστόσο, φαντάζει τρομακτική. Έτσι η Μέρι θα αναζητήσει συντροφιά στα μάτια ενός δύσμοιρου ανθρωπάκου, του φτωχοδιάβολου Τζόρτζ Μπρίνγκς, τον οποίο υποδύεται ο ίδιος ο Τόμι Λι Τζόουνς («Lincoln», «Ο Φυγάς», «Καμιά Πατρίδα για τους Μελλοθάνατους», «Men In Black», «Οι Τρεις Ταφές του Μελκιάδες Εστράδα»).

Το αταίριαστο ζευγάρι λοιπόν, μαζί με το πραγματικά ανατριχιαστικό τους «φορτίο», αποφασίζει να οργώσει τα αφιλόξενα λιβάδια της δύσης… Έτσι, διασχίζοντας την δύσβατα μονοπάτια της σκληρής και αδάμαστης Νεμπράσκα, η θαρραλέα αποστολή θα μπει στο ρυθμό μιας ιδιαίτερης και μαγικής κινηματογραφικής βόλτας, που ενώ είναι ντυμένη με τα πιο υπέροχα χρώματα και τη μοναδική ομορφιά της Αμερικάνικης επαρχίας δεν παραλείπει να βάζει συνεχώς τρικλοποδιές στους ήρωες μας, επιφορτίζοντάς τους με έντονες ψυχολογικές παγίδες αλλά και αστάθμητες φυσικές απειλές.

Ο τελικός τους προορισμός είναι μια εκκλησία στην Αϊόβα, όπου και θα τους περιμένει στωικά η γυναίκα του τοπικού επισκόπου, την οποία υποδύεται η Μέριλ Στριπ («Αύγουστος», «Η Σιδηρά Κυρία», «Κράμερ Εναντίον Κράμερ», «Η Εκλογή της Σόφι»). Μια γυναίκα που υπομονετικά προσδοκά να απαλλάξει τους «ήρωες» της αποστολής από την κηδεμονία των χαμένων ψυχών. Πριν όμως καταφέρουν να επιστρέψουν στον πολιτισμό, δεν θα καταφέρουν να αποφύγουν το αδίστακτο χτύπημα της μοίρας, ένα χτύπημα αντιπροσωπευτικό της τραγικής θνητής φύσης που τονίζει όλες εκείνες τις κρυφές και άγνωστες πράξεις ηρωισμού που παρέμειναν θαμμένες στα χώματα, ως θεμέλια για την ίδρυση και την εξέλιξη της Αμερικάνικης Δύσης!

The-Homesman-02

Λίγα λόγια για την παραγωγή

Το σενάριο των Τόμι Λι Τζόουνς, Κίρα Φιτζέραλντ και Ουέσλι Α. Όλιβερ είναι βασισμένο στο μυθιστόρημα με τίτλο «The Homesman», το οποίο γράφτηκε από τον Γκλέντον Σουόρθαουτ και εκδόθηκε το 1988. Ο Σουόρθαουτ δεν είναι άγνωστος στο κινηματογραφικό σύμπαν, καθώς ένας αρκετά μεγάλος αριθμός βιβλίων του έχουν μεταφερθεί στο σινεμά. Ανάμεσά τους περιλαμβάνονται τα: «The Shootists», με τον Τζον Ουέιν, «Bless The Beasts & The Children» και «Where The Boys Are».

Η ταινία «Μέχρι το Τέλος» γυρίστηκε μέσα σε 42 ημέρες, κατά κύριο λόγο σε δυο αγροκτήματα, βορειοανατολικά του Λας Βέγκας (στο Νέο Μεξικό, όχι στη Νεβάδα). Η συγκεκριμένη περιοχή, δυτικά του Νέου Μεξικό ανήκει στις «Μεγάλες Πεδιάδες της Αμερικής», όπως άλλωστε και η επικράτεια της Νεμπράσκα, όπου είναι τοποθετημένη η ιστορία μας. Η σημερινή ξηρασία στο Νέο Μεξικό δείχνει ότι η συγκεκριμένη γη δεν έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει τα ποσοστά της κτηνοτροφίας, που φιλοξενούσε για παράδειγμα πριν από 10 χρόνια. Έτσι, τα απάτητα βοσκοτόπια διαθέτουν πλέον ψηλό χορτάρι το οποίο χορεύει στις ορέξεις του αδιάκοπου ανέμου.

Ο καιρός αποδείχθηκε μια απρόβλεπτη και συνεχής πρόκληση αλλά και σε πολλές περιπτώσεις μια πραγματικά αστάθμητη, πλην πανέμορφη, κινηματογραφική πινελιά. Ο ασταμάτητος άνεμος και η στροβιλιζόμενη σκόνη που συνοδεύουν τον Τζόρτζ κατά την επίσκεψή του στο σπίτι της Μέρι, δεν είναι αποτέλεσμα γιγαντιαίων ανεμιστήρων αλλά φυσικό προϊόν της επαρχίας του Νέου Μεξικό. Σε κάποιες περιπτώσεις επίσης χρειάστηκε να χρησιμοποιηθεί ψεύτικο χιόνι, ωστόσο το φυσικό περιβάλλον δεν απογοήτευσε τον σκηνοθέτη και σ’ αυτό το εφέ, μιας και δεν παρέλειψε να στείλει απρόβλεπτες θύελλες μεσούσης της άνοιξης – αρχικά στη σκηνή του πρώτου πρωινού, όταν ο Τζορτζ οδηγεί την Αραμπέλα στην «τουαλέτα» και έπειτα τον Μάιο σε άλλη μια χαρακτηριστική σκηνή της ταινίας. Κάποια από τα κτίσματα φτιάχτηκαν από την αρχή, υπό αντίξοες συνθήκες, από τα μέλη της ομάδας παραγωγής και πολλά από αυτά παραμένουν εκεί μέχρι σήμερα.

Το ξενοδοχείο Φέρφιλντ έκαιγε μέχρι το πρωί… Μέχρι τη στιγμή που παρέμειναν μόνο τα 4 μεγάλα δοκάρια στις γωνίες της κατασκευής. Για τα γυρίσματα του προορισμού στη Χεβρώνα της Αϊόβα, το συνεργείο κατέφυγε σε μια πόλη που ανακατασκευάστηκε το 1850, στο Ουέστβιλ, της πόλης Λάμπκιν στη Τζόρτζια.

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Μέχρι Το Τέλος (The Homesman) του Τόμι Λι Τζόουνς (2014): Κριτική της Γεωργίας Ξανθάκου

Add yours

  1. Από τις χειρότερες που εχω δει ποτέ μου. Κακοι διάλογοι, ελλιπείς χαρακηρες, απίστευτα αργή χωρίς ροή και με ορισμένες σκηνές που «δεν κολλούσαν» στο έργο. Γενικώς μια ταινία βουτηγμένη στα ναρκωτικά, αφού κανείς από τους συντελεστές δεν πεπει να ήταν νηφάλιος όταν δούλευε! Το δυστύχημα της υπόθεσης είναι το γεγονός ότι διαβαζω τέτοιες αποθεωτικές κριτικές, πράγμα που δείχνει ότι «άμα έχεις το όνομα, έχεις και τη χάρη»(στη δική μας περίπτωση, αμα λεγεσαι Τ.Λ. Τζοουνς). Συστήνω ανεπιφύλακτα να μην τη δείτε. Ή έστω, αμα είστε αρκετά μαζοχιστές και το κάνετε μη πληρώσετε όπως εγώ !

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: