Nouvelle Vague: Το Σινεμά παίζει με τον εαυτό του. Νίκος Τερζής | Εκδοτικός Όμιλος Ίων

NOUVELLE VAGUE TERZIS

έγραψαν για το βιβλίο:

Με οδηγό τη σημειωτική και αντλώντας από ποικίλες κινηματογραφικές θεωρίες (αλλά ακόμη και τα μαθηματικά και τη φυσική), ο Νικος Τερζής αναλύει βαθιά το κλασικό χολιγουντιανό κινηματογραφικό παράδειγμα, και περισσότερο τις πιο προωθημένες εκδοχές αφήγησης της Nouvelle Vague με τις αναρίθμητες επιδράσεις της μέχρι σήμερα. Ένα βιβλίο διδακτικό χωρίς διδακτισμούς, εμπεριστατωμένο και πολύ χρήσιμο.

Ορέστης Ανδρεαδάκης. Κριτικός Κινηματογράφου.
Καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας». 

Διευθυντής του περιοδικού «Σινεμά»  

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ το άρθρο του Νίκου Τερζή Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, η Σφίγγα της Νουβέλ Βαγκ

To βιβλίο αυτό δεν το οδηγεί μόνο η γνώση που φέρνει η επίπονη, πολύχρονη, εμπεριστατωμένη έρευνα αλλά κι ένα τεράστιο πάθος. Ο δαιμόνιος Μυτιληνιός καταφέρνει, αντλώντας από τις αξιοζήλευτες σπουδές του στη Νέα Υόρκη, να μας ταξιδέψει με μια σύνθεση διαλεκτική στη βαθιά δομή του κινηματογράφου. Με τρόπο διαφωτιστικό ανοίγει τη βεντάλια των δύο αντίθετων πόλων του δυτικότροπου κινηματογράφου. Τον βηματισμό και την ανάσα του βιβλίου εμπνέει ο ανήσυχος παλμός και η ρηξικέλευθη αισθητική που παρουσιάζουν, κόντρα στις συμβάσεις των απανταχού διεκπεραιωτών, κάποιες από τις πιο ριζοσπαστικές ταινίες της καινοτόμου δεκαετίας του ’60, που ο κινηματογράφος, η γενέτειρα τέχνη κάθε οπτικοακουστικής αφήγησης έχει να παρουσιάσει.

Νίκος Κούνδουρος. Σκηνοθέτης.
Πρόεδρος του Δ.Σ. της Ταινιοθήκης της Ελλάδας

Ένα ακόμα ουσιαστικό και εμπνευσμένο στη σύνθεσή του πόνημα της ελληνικής και όχι μόνο κινηματογραφικής βιβλιογραφίας. Με τις σύγχρονες θεωρίες σαν οδηγούς στην ανάπτυξη της αφήγησής του, το βιβλίο του Νίκου Τερζή, διασταυρώνει πυκνά και εμπεριστατωμένα τα ιδεατά στοιχεία των ταινιών του Χθες με την ανοιχτή εξέλιξη της νέας κινηματογραφικής γραφής, τόσο στο περιεχόμενο, όσο και στη φόρμα. Όλα όσα η Τέχνη του Κινηματογράφου καλύπτει και αποκαλύπτει.

Τώνης Λυκουρέσης. Σκηνοθέτης.
Πρόεδρος Δ.Σ. Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου

Με όχημα την κινηματογραφική αισθητική και ρωμαλέα γραφή, όχι των πολλαπλών αποχρώσεων του γκρι, παρουσιάζει το χολιγουντιανό παράδειγμα αφήγησης, και ως μεταίχμιο την περίπτωση του Welles, ενώ ερευνά τη βαθειά δομή του κινηματογραφικού μοντερνισμού του ’60, με επίκεντρο τη Nouvelle Vague η οποία, ανοίγοντας τη βασιλική οδό στην ανοικτή κινηματογραφική γραφή, δεν έχει τίποτα να ζηλέψει κι από το πιο προχωρημένο μυθιστόρημα.

Γιώργος Πλειός. Καθηγητής.
Πρόεδρος του Τμήματος Ε.Μ.Μ.Ε. Πανεπιστήμιο Αθηνών

To βιβλίο αυτό αναλύει τη φύση του κινηματογράφου, ενώ μελετά περισσότερο το μοντερνιστικό σινεμά, με επίκεντρο τη Nouvelle Vague και αιχμή του δόρατος το κινηματογραφικό παράδειγμα του Godard, το οποίο ερευνώντας πώς πραγματικά η πραγματικότητα είναι, υπήρξε προφητικό για τη ζωή και μπορεί να μιλήσει στο μέλλον.

Νίκος Σέκερης. Σκηνοθέτης-Παραγωγός.
Υπευθ. Κινηματογράφου. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών.

 GODARD 02

Παρουσίαση

Στο κινηματογραφικό έργο του Godard η φαντασία, με μέθοδο παλίμψηστη και παιγνιώδη συχνά σουρεαλισμό, υπηρετεί υπαρξιακά την κατανόηση του πνεύματος και του παλμού της εποχής του (Zeitgeist), ενώ η εκ μέρους του κατανόηση του περιβάλλοντος κόσμου (παλινδρομώντας μεταξύ του μηδενός και του άπειρου) υπηρετεί «σημειωτικά» τη φαντασία του αινιγματικού, ανεξάντλητου αυτού πειραματιστή και σπεσιαλίστα της αληθινής αναπνοής του κινηματογράφου.
Ο Jean-Luc Godard (σε αγαστή σύμπνοια με τον Alain Resnais) είναι μόνο η αιχμή του δόρατος αυτού του βιβλίου, το οποίο (αν παραστήσουμε σχηματικά με τη μορφή ανισοσκελούς τριγώνου), έχει κορυφές αντιπαράθεσης στις δύο γωνίες της βάσης του τον χολιγουντιανό ρεαλισμό αληθοφάνειας και τον μοντερνισμό της γαλλικής Nouvelle Vague, αντίστοιχα. Η κορυφή λοιπόν του τριγώνου είναι οι πολυποίκιλες εκδοχές της αφηγηματικής δομής και φόρμας στον κινηματογράφο (στο εύρος που επιτρέπει η ανάσα της οικονομίας του παρόντος ερευνητικού έργου). Το βιβλίο εμπλουτίζουν δύο επιπλέον κεφάλαια για τους Luis Bunuel και Joseph Losey, τους δύο αυτούς κορυφαίους σκηνοθέτες, που όντας ενεργοί δεκαετίες πριν από τη γέννηση της Nouvelle Vague -με τον σπεσιαλίστα της τόλμης και της ελευθερίας Bunuel να επιδίδεται με σουρεαλιστική ακρότητα στον μοντερνισμό, ιδίως στα πρώτα κινηματογραφικά βήματά του- δέχτηκαν, ο καθένας με τον τρόπο του, την επίδραση της Nouvelle Vague, του πιο διάσημου κινηματογραφικού ρεύματος στην ιστορία του κινηματογράφου. (Νίκος Τερζής, από τον πρόλογο της έκδοσης)

Περιεχόμενα

-Η σύνθεση και ο βηματισμός του βιβλίου αναλυτικά
-Η σημειωτική μέθοδος ανάλυσης μιας ταινίας
-Ιστορική και αισθητική διερεύνηση του χολιγουντιανού ρεαλισμού αληθοφάνειας
Το μελόδραμα
Οι χολιγουντιανοί αισθητικοί κανόνες που δημιουργούν μέσω του αόρατου στιλ (mise en scene/montage) την ψευδαίσθηση της χωροχρονικής συνέχειας
Casablanca: τυπικό αισθητικό παράδειγμα χολιγουντιανού ρεαλισμού αληθοφάνειας
Casablanca: ανάλυση χαρακτηριστικής σεκάνς ως προς τη χρήση του shot-reverse shot σχήματος συναρμογής πλάνων
-Citizen Kane, προπομπός του κινηματογραφικού μοντερνισμού: η πρισματική αναπαράσταση του παζλ μιας μεγαλομανούς ζωής
Επιτομή αλλά και παρέκκλιση από τον κλασικό κινηματογράφο του Χόλιγουντ
Επιτομή κινηματογραφικών ειδών που μερικώς ανατρέπει και ενίοτε διακωμωδεί
Παραλλαγές στην «πεφωτισμένη επιβίωση» του εκλεπτυσμένου ανθρώπου
Το φορμαλιστικό κλειδί της ταινίας
Ανάλυση εναρκτήριας σεκάνς
Ένα αριστοτεχνικό μοντέλο «μεικτού κινηματογράφου»
Ανάλυση σκηνής δομημένης με γοργό μοντάζ
-Ο μοντερνισμός στις άλλες τέχνες και στον κινηματογράφο, ως ένα νέο βλέμμα αέναα μεταβαλλόμενο και η ανάδυση της φόρμας και της δομής ως κυρίαρχα θέματα του μοντερνισμού
Αισθητικές διαστρεβλώσεις προ του φόβου του ελιτισμού ή της επίτευξης ενός ολοκληρωτισμού;
-La Nouvelle Vague (το Νέο Κύμα)
Λογοκρισία και προπαγάνδα ως τροφή στη διάρκεια της ημέρας (1940-1944)
Περιοδικά κινηματογραφικής κριτικής
Ταινιοθήκες και Cinephiles
Cahiers du Cinema
Σκηνοθέτες που τους επηρέασαν
La Nouvelle Vague
Προπομποί La Nouvelle Vague
Οι σκηνοθέτες της Αριστερής Όχθης (Rive Gauche)
Φαινομενολογία και διάχυτος υπαρξισμός στα θέματα και τους χαρακτήρες
-Η θεωρία του δημιουργού (auteur theory)
Η κριτική σκέψη του Godard
-Brecht: η μπρεχτική κριτική της αστικής τέχνης και οι θεωρίες του για μια τέχνη επαναστατική
Η επίδραση του Brecht στον Godard
-Αναλογική και ψηφιακή αντίληψη: ο ψηφιακός τρόπος αντίληψης ως συνειδητοποίηση και παρατήρηση των στοιχείων που απαρτίζουν την κατασκευή μιας κινούμενης εικόνας
Αναλογική και ψηφιακή αντίληψη
Η εφαρμογή της θεωρίας της αναλογικής και ψηφιακής αντίληψης του Anthony Wilden στον κινηματογράφο
Από την αναλογική στην ψηφιακή αντίληψη: Το αίνιγμα του Kaspar Hauser (1974)
-Godard, η Χίμαιρα της Nouvelle Vague: το Σινεμά παίζει με τον Εαυτό του (Overwiew)
Ένας επιτυχημένος beatink σε διαρκή έρευνα
Η επίδραση του Merleau-Pointy στον νεαρό Godard και το σινεμά ως αντίληψη
-Α bout de souffle (Με κομμένη την ανάσα 1960): η διχοτόμηση ιστορίας και πλοκής
Η παλίμψηστη διαδικασία παραγωγής της ταινίας Α bout de souffle
Τα σημαντικότερα καινοτόμα χαρακτηριστικά της ταινίας Α bout de souffle
Α bout de souffle: ανάλυση καινοτόμου σεκάνς ως προς το μοντάζ και τον χειρισμό του πρωταγωνιστή film noir icon
-Πως να διαβάσουμε τις πιο σημαντικές ταινίες (1959-1967) της πρώτης περιόδου του Godard;
Μέθοδος ανάγνωσης των σημαντικότερων ταινιών του Godard (1959-1967)
Εφαρμογή της μεθόδου στην ταινία Α bout de souffle
Ιστορία: τι τύχη μπορεί να έχει ένας μύθος αν ερωτευτεί ένα σημαίνον;
Πλοκή
Επίγραμμα
Προσκεκλημένος φιλόσοφος
Αναλογικό συμβάν
Αυτοαναφορά (self reference)
Διακειμενικότητα (intertextuality)
Διάζευξη
Μαθηματική μεταφορά
Οντολογία της κάμερας/Jump cut: ριζοσπαστική τεχνική του μοντάζ
Ανακατοπτρισμός (spectation)
-Πάντα στο Marienbad: η ψηφιακή αντίληψη και η απόλυτη μυθοπλασία
Η απόλυτη μυθοπλασία ως θέμα
Η αυτοαναφορικότητα ως κριτική
Φόρμα και δομή ως θέμα
Το flashforward, μια καινοτόμος στιλιστική τεχνική του μοντάζ
Η διαμεσολάβηση του βλέμματος ως ερμηνευτικού εργαλείου
Επιδράσεις
Στιλιστική αναίρεση κωδίκων αληθοφάνειας
Ο διανοητικός ρεαλισμός
-Joseph Losey: ερευνητής της παγίδευσης (The Servant, Accident)
Ο πιο ευρωπαίος αμερικανός σκηνοθέτης;
Η θεματική του εγκλωβισμού και της παγίδευσης
-The Servant (Ο Υπηρέτης 1963) […]
-Accident (Ατύχημα 1967)
-Luis Bunuel (Tristana): το μαύρο χιούμορ χτυπά φορώντας τη μάσκα της αθωότητας
-Ποιος είναι ο δρόμος για το Week-end;

NOUVELLE VAGUE TERZIS

Nouvelle Vague. Το Σινεμά παίζει με τον εαυτό του.

Νίκος Τερζής

Εκδοτικός Όμιλος ΙΩΝ 

Τιμή | € 74,55

  •   ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
  • Copyright 30/01/2014
  • Κωδ. Καταλ.6-E-098
  • Έκδοση 1η
  • Κωδ. Εύδοξος 33134010
  • Σελίδες 498
  • ISBN 978-960-508-083-9
  • Διαστάσεις 22 x 25
  • Barcode 9789605080839
  • Εξώφυλλο σκληρό
  • Γλώσσα Ελληνικά
  • Εσωτερικό Έγχρωμο
  • Ελλ.ή Μεταφρ. Ελληνικό
  • Βάρος σε gr 1675

Η μελέτη εγκρίθηκε ως διδακτικό βιβλίο σε τέσσερα μαθήματα του Τμήματος Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Τεχνών τού ΤΕΙ Αθηνών.

portrait_Terzis NikosΟ Νίκος Τερζής είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών (2012) σε θέματα της παγκόσμιας ιστορίας και αισθητικής κινηματογράφου & οπτικοακουστικών τεχνών. Είναι συγγραφέας του βιβλίου: «Nouvelle Vague, το Σινεμά παίζει με τον Εαυτό του. Αφηγηματική Δομή & Φόρμα στον Κινηματογράφο», το οποίο εγκρίθηκε ως διδακτικό βιβλίο στα μαθήματα: Θεωρία Video II, Σκηνοθεσία & Μοντάζ (Θ), Ιστορία Video & Οπτικοακουστικών Τεχνών (Θ). Ολοκλήρωσε 2 έτη pre-engineering με υποτροφία του Bethany College, West Va. στις Η.Π.Α, πριν επιδοθεί στις οπτικοακουστικές τέχνες. Έχει αριστεύσει στο Columbia University, New York, σε μαθήματα κινηματογράφου με τον παγκοσμίου φήμης σημειολόγο, σκηνοθέτη της avant-garde Peter Wollen, του οποίου την σημειωτική μέθοδο ανάλυσης αξιοποίησε στην διατριβή του. Είναι αριστούχος απόφοιτος: Μaster of Arts. Department of Cinema Studies, City University of New York (1987) και Bachelor of Fine Arts. Film & Video Production, City University of New York (1983). Από το 2008 διδάσκει εφαρμοσμένα και θεωρητικά μαθήματα: σκηνοθεσίας, μοντάζ, ψηφιακού βίντεο, ιστορίας & αισθητικής Κινηματογράφου και Οπτικοακουστικών Τεχνών στο Τμήμα Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Τεχνών του Τ.Ε.Ι. Αθηνών. KINΟEMIGREK. Μη κερδοσκοπική εταιρεία στη Νέα Υόρκη για την προώθηση του Ελληνικού Κινηματογράφου στις Ηνωμ. Πολιτείες. Συν-ιδρυτής, νονός, μέλος του Δ.Σ. Συν-διοργανωτής σε 3 φεστιβάλ. 1980-85. Υπεύθυνος πανεπιστημιακής κινηματογραφικής παιδείας της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. 2002-4. Συμμετοχή στην Επιτροπή Πανεπιστημιακής Κινηματογραφικής Παιδείας της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών και στο: 3ο Κινηματογραφικό Συνέδριο, Μέγαρο Μουσικής, 2007. Έχει δημοσιεύσει κείμενα σε επιστημονικά περιοδικά και συμμετάσχει σε επιστημονικά συνέδρια. Έχει εργασθεί από το 1989 έως σήμερα, ως free-lancer σκηνοθέτης, βοηθός σκηνοθέτης, σεναριογράφος, κειμενογράφος, εκφωνητής, μουσικός επιμελητής, παραγωγός, σε μια πλειάδα τηλεοπτικών & κινηματογραφικών ειδών: μικρού και μεγάλου μήκους κινηματογραφικές ταινίες/τηλεταινία/πολιτιστικά ή εκπαιδευτικά ή περιβαλλοντολογικά (φύσης) ντοκιμαντέρ στην κρατική τηλεόραση/τηλεοπτική & ραδιοφωνική διαφήμιση/εταιρικά video/πολιτιστικές, ψυχαγωγικές εκπομπές/video dance/video art/πορτρέτα καλλιτεχνών/τηλεοπτική μεταφορά θεατρικών έργων.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s