Επιδαύρια: Τα πρόσωπα και οι θεσμοί | επιστολή Τάνιας Ιακωβίδου στην Αυγή | Απάντηση από την Πόλυ Κρημνιώτη

THEATRO EPIDAVROU 01

Επιδαύρια: Τα πρόσωπα και οι θεσμοί
01.08.2014

Με εκτενή επιστολή της προς την «Αυγή», η βουλευτής Β’ Αθηνών της Ν.Δ. Τάνια Ιακωβίδου επανέρχεται στο θέμα των Επιδαυρίων και τη σχετική ερώτηση που είχε καταθέσει στη Βουλή, με την οποία ζητούσε την αφαίρεση της διεύθυνσής τους από το Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου και την παράδοσή τους στο Εθνικό Θέατρο. Ειδικότερα, η βουλευτής απαντά στο άρθρο μας της 10ης Ιουλίου με τίτλο «Η πολιτιστική πολιτική και τα πρατήρια καυσίμων», που υπογράφει η Πόλυ Κρημνιώτη, σημειώνοντας:
«[…] Αντιπαρέρχομαι την αήθη προσπάθεια της αρθρογράφου να μειώσει την απήχηση της εύλογης πρότασής μου με την απόκρυψη της επιστημονικής μου ιδιότητας ως πολιτισμιολόγου και με σχόλια που αποσκοπούν στη μείωση της προσωπικότητάς μου, διότι πρόκειται για μια κλασική μέθοδο μαύρης προπαγάνδας, που δεν έχει καμία σχέση με το ήθος της Αριστεράς. Είμαι βέβαιος ότι συμφωνείτε σε αυτό και δεν θα επιτρέψετε να ξανασυμβεί.

Αναγκαιότητα τα Επιδαύρια να ανατεθούν και πάλι στο Εθνικό Θέατρο | Ερώτηση της κ. Παναγιώτας Ιακωβίδου, βουλευτή της Ν. Δημοκρατίας προς τον Υπουργό Πολιτισμού | Απάντηση Υπουργού Πολιτισμού

Η πολιτιστική πολιτική και τα πρατήρια καυσίμων | Κρημνιώτη Πόλυ

Επιδαύρια: Τα πρόσωπα και οι θεσμοί | επιστολή Τάνιας Ιακωβίδου στην Αυγή | Απάντηση από την Πόλυ Κρημνιώτη


Δεν μπορώ όμως να καταλάβω πώς η κυρία Κρημνιώτη έφτασε στο αυθαίρετο γενικό δήθεν συμπέρασμα ότι η κυβέρνηση δεν ασκεί ‘πολιτικές που επιτρέπουν στοιχειωδώς την ομαλή λειτουργία των πολιτιστικών οργανισμών και θεσμών, την άνθιση των τεχνών και τον πολιτιστικό πλουραλισμό’;
Δεν ήταν η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας που διόρισε τον εκλεκτό της διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών; Δεν τον διατηρεί μέχρι σήμερα η κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά;
Που είδε η κυρία Κρημνιώτη την έλλειψη ‘πολιτιστικού πλουραλισμού’; Ποια ‘θεσμικά ιμάτια’ διαμοιράστηκαν ‘εν μιά νυκτί’;
Κύριε διευθυντά, αντί να γενικεύουμε, είναι καλύτερα να μιλάμε επί συγκεκριμένων θεμάτων. Ας απαντήσει η κυρία Κρημνιώτη:
Ένα πρόσωπο, ο κύριος Λούκος, μπορεί να διαχειριστεί καλύτερα την Επίδαυρο και την ανέλιξη του θεάτρου απ’ ό,τι το ίδιο το Εθνικό Θέατρο;
Αποτελεί ή όχι ξεπεσμό και παρακμή των Επιδαυρίων να μην γίνονται παραστάσεις ημέρα Παρασκευή μόνο και μόνο διότι είναι βέβαιο ότι το φιλοθέαμον κοινό θα αγνοήσει τους πειραματισμούς που βιάζουν τα αρχαία μεγαλουργήματα;
Ας ερευνήσει η κυρία Κρημνιώτη, πόσα εισιτήρια κόπηκαν στις δύο τελευταίες σαββατιάτικες παραστάσεις της Επιδαύρου. Μήπως κόπηκαν μόλις 1.500 και 700 εισιτήρια, αντίστοιχα;
Πόσες προσκλήσεις μοιράστηκαν δωρεάν ώστε οι θεατές να φαίνονται περισσότεροι, για να μη φαίνεται εντελώς άδειο το τεράστιο θέατρο;
Πόσοι θεατές, που είχαν πληρώσει εισιτήριο, αποχώρησαν μέσα στην παράσταση με αποδοκιμασίες;
Δεν θα ήταν καλύτερο οι πειραματικές παραστάσεις να παρουσιάζονταν σε καταλληλότερους χώρους;
Όπως φαίνεται, ο διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών δεν επιδεικνύει ‘νηφαλιότητα’ και παίρνει απαράδεκτες αποφάσεις που έχουν βαριές συνέπειες τόσο για τη φήμη του θεσμού των Επιδαυρίων, όσο και για την οικονομία της περιοχής. Οι άνθρωποι που απασχολούνται στις γύρω πόλεις και χωριά, εξαρτώνται για την επιβίωσή τους από τις ημέρες των παραστάσεων της Επιδαύρου και την επιτυχία τους. Πώς είναι δυνατόν μια αριστερή εφημερίδα να μην ενδιαφέρεται για τους ανθρώπους και να ενδιαφέρεται μόνο μια δεξιά βουλευτής;
Το δικό μου συμπέρασμα είναι ότι ως μάνατζερ ο κ. Λούκος απέτυχε, έχοντας ολοκληρώσει τον κύκλο του, και δεν έχει τίποτε περισσότερο να δώσει. Η υποβολή της παραίτησής του θα διευκολύνει τον καλλιτεχνικό κόσμο της χώρας μας να υποδείξει μια καλύτερη συνέχεια».

Η απάντηση της συντάκτριάς μας

Διαβάζοντας με προσοχή την επιστολή της βουλευτού της Ν.Δ. κ. Τάνιας Ιακωβίδου, διαπιστώνω ότι μιλούμε διαφορετική γλώσσα. Το δημοσίευμά μας αναφέρεται αποκλειστικά στους θεσμούς. Αντιθέτως, η αξιότιμη βουλευτής αναφέρεται κατ’ αποκλειστικότητα σε πρόσωπα. Μας κατηγορεί επιπλέον ότι τη θίγουμε αποκρύπτοντας την ιδιότητά της, της πολιτισμιολόγου. Ουδεμία πρόθεση επ’ αυτού. Απλώς υπενθυμίσαμε την ιδιότητα με την οποία έγινε και παραμένει γνωστή στο πανελλήνιο, δηλαδή ως τηλεπερσόνα. Αν η ίδια αισθάνεται άβολα για την έως πρότινος εργασία της, παρά τις συνδηλώσεις του γεγονότος, είναι ζήτημα που δεν απασχολεί την υπογράφουσα.
Ως πολιτισμιολόγος, ωστόσο, η αξιότιμος βουλευτής όφειλε να γνωρίζει ότι ο ρόλος των θεσμών είναι και οφείλει να παραμένει διακριτός. Και μια ευνομούμενη πολιτεία οφείλει τη διακριτότητά τους να τη σέβεται βοηθώντας την απρόσκοπτη λειτουργία ενός εκάστου εξ αυτών. Σε αντίθετη περίπτωση, οι θεσμοί καταδικάζονται σε αφανισμό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την πολιτιστική πολιτική ενός κράτους, για τον ίδιο τον πολιτισμό και την κοινωνία του, όπως, δυστυχώς, διαπιστώσαμε από την κατάργηση, εν μιά νυκτί, του ΕΚΕΒΙ, τη μεταβίβασή του στη συνέχεια στο ΕΙΠ, με πρόεδρο τον γνωστό για τις σχέσεις του με το Δίκτυο 21 καθηγητή Χριστόδουλο Γιαλλουρίδη, και με άδηλο το μέλλον των δραστηριοτήτων του, αρκετές από τις οποίες διαμοιράστηκαν σε μη δημόσιους φορείς (στην ΠΟΕΒ οι διεθνείς εκθέσεις, στο Ίδρυμα Ωνάση το Έτος Καβάφη κ.ο.κ.). Σ’ αυτό έρχονται να προστεθούν το άδηλο μέλλον της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και της Καμεράτα, της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, αλλά και της απρόσκοπτης λειτουργίας του υπουργείου Πολιτισμού μετά τη διαθεσιμότητα. Άγνωστο πότε θα γίνουν τα θυρανοίξια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, δηλωμένη η οικονομική δυσπραγία δημόσιων πολιτιστικών οργανισμών.
Άδηλο, τέλος, το μέλλον ενός λαού που βλέπει να μεταβιβάζονται προς πώληση στο ΤΑΙΠΕΔ αρχαιολογικοί χώροι, όπως η Ακροναυπλία, ή να επιτρέπεται σε ιδιωτικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις να διαλαλούν προς άγραν πελατών τη συμμετοχή τουριστών στην ανασκαφή της Μεσσήνης. Κι αν για όλα αυτά η κ. Ιακωβίδου δεν έχει ενημερωθεί και απορεί πώς διαπιστώνουμε εμείς ότι «η κυβέρνηση δεν ασκεί πολιτικές» που επιτρέπουν στοιχειωδώς την ομαλή λειτουργία των πολιτιστικών οργανισμών και θεσμών, την άνθηση των τεχνών και τον πολιτιστικό πλουραλισμό, την παραπέμπουμε όχι στην αρθρογραφία της «Αυγής», αλλά στα δημοσιεύματα όλου του υπόλοιπου Τύπου, συμπεριλαμβανομένων και των φίλα προσκείμενων στην κυβέρνηση ΜΜΕ.
Ως πολιτισμιολόγος και βουλευτής, η κ. Ιακωβίδου γνωρίζει καλύτερα από τον κάθε πολίτη της χώρας, ή τουλάχιστον οφείλει, ότι ακόμα και αυτή η καταστροφική, όπως έχει αποδειχτεί, κατάργηση, μεταβίβαση ή ανάθεση ενός πολιτιστικού οργανισμού σε έναν άλλο αποφασίζεται από τους αρμόδιους θεσμούς και τα θεσμικά όργανα της πολιτείας, εν προκειμένω το υπουργείο Πολιτισμού και τις υπηρεσίες του. Το ίδιο αφορά και στην καταλληλότητα των επικεφαλής τους. Κυρίως όμως οφείλει να γνωρίζει ότι όταν ένας θεσμός ή πολιτιστικός οργανισμός δυσλειτουργεί, μια ευνομούμενη πολιτεία οφείλει να πράξει τα δέοντα, προκειμένου να ανακτήσει το απολεσθέν κύρος του, και όχι να τον παραχωρήσει σε χέρια αρεστών.
Τέλος, ως πολιτισμιολόγος, βουλευτής και απλή πολίτης, η κ. Ιακωβίδου γνωρίζει καλά ότι σε περιόδους κρίσης οι νέοι άνθρωποι είναι αυτοί τους οποίους οφείλουμε όλοι, αν όχι να ενισχύουμε, τουλάχιστον, να παρακολουθούμε. Πάντως στην προκειμένη περίπτωση οι «πειραματισμοί που βιάζουν τα αρχαία μεγαλουργήματα» μεγαλουργούν στο εξωτερικό (βλ. και το ρεπορτάζ της εφημερίδας Liberation για την παράσταση του Δ. Καραντζά στην Αβινιόν, «Αυγή», 26.7).
Παρεμπιπτόντως, στις ταβέρνες, τους αυλόγυρους των ξενοδοχείων, τα πρατήρια καυσίμων του Ληγουριού, της Παλαιάς Επιδαύρου και της ευρύτερης περιοχής οι συζητήσεις της κοινωνίας, για την οποία τόσο αγωνιά η αξιότιμη βουλευτής, περιστρέφονται γύρω από την αύξηση της βενζίνης και των διοδίων, απαγορευτικών για να μεταβούν και να παρακολουθήσουν οι Έλληνες από διάφορα σημεία της χώρας τις παραστάσεις στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, για τη διακοπή του καραβιού από Πειραιά προς Παλαιά Επίδαυρο, για την εγκατάλειψη των νοσοκομείων και κέντρων υγείας της περιοχής κ.ά.
Πόλυ Κρημνιώτη

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: