Μεγαλώνοντας (2014) του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ | κριτική: Γεωργίας Ξανθάκου| Παρουσίαση-trailer-που παίζεται

Boyhood poster gr

Εκπληκτική η νέα ταινία του Richard Linklater, η οποία γυρίστηκε πάνω από μια ντουζίνα χρόνια, αρχής γενομένης από το 2002. Το μαγικό κόλπο της ταινίας είναι ότι κάθε 12 μήνες ο σκηνοθέτης συγκέντρωνε του ίδιους ηθοποιούς για λίγες ημέρες, ώστε να τσεκάρουν τις ζωές των χαρακτήρων τους. Κλιμακωτά υφαίνεται ένα οικείο μωσαϊκό ωρίμανσης ενός νεαρού παιδιού που ονομάζεται Texas Mason (Ellar Coltrane).

Ο Linklater σε κάνει να νιώθεις σαν να είσαι μπροστά από μια φωτογραφία που εμφανίζεται και αναπτύσσεται στο σκοτεινό θάλαμο. Στον επίλογο είναι που αντιλαμβάνεσαι πως μόλις έχει δει ένα παιδί να εξελίσσεται σε νεαρό άνδρα. Ένα αληθινό ταξίδι που συντελείται στο εσωτερικό ενός ανθρώπου.

Καθώς το ταξίδι αρχίζει με τον Mason ως ένα αξιολάτρευτο εξάχρονο αθώο αγόρι με μια σφουγγαρίστρα από αμμώδη καστανά μαλλιά να βλέπει κινούμενα σχέδια και να βασανίζεται από την μεγαλύτερη του αδελφή (Lorelei Linklater). Στη συνεχεία συναντάμε του διαζευγμένους γονείς Ethan Hawke και Patricia Arquette οι οποίοι αποτελούν κομβικό σημείο στην ιστορία ώστε να πάρουμε μια γεύση από την εσωτερική θλίψη του Mason.

Ακούει κάθε αγώνα που περιβάλλεται από φωνές , βλέπει την κάθε χειρονομία παθητική ή επιθετική και τις εσωτερικεύει. Περίπου κάθε 10 λεπτά η ταινία κάνει άλματα μπροστά και ο Mason αλλάζει ελαφρώς, τα μαλλιά του είναι μακρύτερα η κοντύτερα, η φωνή του βαραίνει . ο Linklater έχει έξυπνα επιλέξει να μην κάνει το κάθε κεφάλαιο ούτε πολύ προφανές, ούτε πολύ βαθύ, ούτε πολύ περιπετειώδες. Στις νατουραλιστικές πεζοπορίες της τριλογίας Πριν το Ξημέρωμα, Πριν το Ηλιοβασίλεμα, και πριν από τα μεσάνυχτα, δείχνει πως τα πιο μπανάλ γεγονότα μας καθορίζουν μερικές φορές τις πιο σπουδαίες στιγμές. Όπως η κοινότυπη στιγμή μεταξύ πατέρα και γιου σε συζήτηση περί STAR WARS γύρω από τη φωτιά.

Χωρίς λοιπόν ιδιαίτερη εμβρίθεια, ο λιγότερο επιτηδευμένος και από τους πιο χαλαρούς κινηματογραφιστές, αφήνει τα χρόνια να παίζουν σε μια αδιάκοπη ροη τριών ωρών και πλανάται γύρω από στιγμές ήσυχα ριζικές γύρω από ένα λιτό σενάριο.

Η ταινία έχει ένα πεδίο εμπεριστατωμένο, ακλόνητο, πνευματώδες. Θα πληρώνει συναισθηματικά μερίσματα για πολύ καιρό. Είναι σαφές εξάλλου πως ο Linklater ήταν τυχερός που βρήκε τον Coltrane και το αντίστροφο.

Boyhood 01

Μεγαλώνοντας  Boyhood

του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ
με τους Πατρίτσια Αρκέτ, Ίθαν Χοκ, Έλαρ Κολτρέιν, Λόρελεϊ Λινκλέιτερ

Υπόθεση:
Με μια διάχυτη αισιοδοξία παρακολουθούμε τον μικρό Μέισον και την οικογένειά του να ζουν τη ζωή τους, να μεγαλώνουν, να αλλάζουν κι όλα αυτά παράλληλα με την ιστορία της Αμερικής που μεγαλώνει… Boyhood…Η πιο ωραία ειπωμένη ιστορία ενηλικίωσης που γνώρισε ποτέ το σινεμά μάς κάνει να αναπολούμε τη δική μας παιδική ηλικία, αλλά και να προβληματιζόμαστε με απλότητα, χιούμορ και ευαισθησία για το νόημα της ζωής, τη συντροφικότητα, τον χρόνο που περνάει γρήγορα μέσα από εικόνες, καθημερινότητες, μικρές και μεγάλες στιγμές γεμάτες φυσικότητα, ανθρωπιά, τρυφερότητα, αλήθεια.

Μετά το Πριν τα Μεσάνυχτα (Before Midnight) ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ μας φέρνει έναν πραγματικό κινηματογραφικό άθλο, έναν συγκινητικό, μαγικό, αληθινό ύμνο στη ζωή, μία ταινία – εγχείρημα που γύρισε μέσα σε… 12 χρόνια (2002-2013), συγκεντρώνοντας τους ίδιους, κάθε φορά, ηθοποιούς, μπροστά από την κάμερα, κερδίζοντας Αργυρή Άρκτο Σκηνοθεσίας στην 64η Μπερλινάλε.

• Πρόκειται για ένα μοναδικό ταξίδι, «επικό» και προσωπικό συνάμα, που ξεκινά και «διαπερνά» τα παιδικά χρόνια του πρωταγωνιστή, Μέισον, στη διάρκεια μιας δωδεκαετίας, μέχρι, δηλαδή την ενηλικίωσή του, οπότε και διαγράφει πλέον τη δική του πορεία, απεικονίζοντας τις αλλαγές που βιώνει μια σύγχρονη οικογένεια (γάμους, διαζύγια, καλές / κακές στιγμές) αλλά και το ίδιο το πέρασμα του χρόνου. «Είναι μια δουλειά για το φυσικό πέρασμα του χρόνου και για το πώς αυτό μας συνθλίβει όλους».

• Οι ταινίες πάντα έχουν να κάνουν με το χρόνο. Αυτός είναι και ο λόγος που το σινεμά προσπαθεί να απαθανατίσει στιγμές σαν να θέλει να τις παγώσει ώστε να μπορούμε να επιστρέφουμε σε αυτές όταν θα είναι παρελθόν. Υπό αυτό το πρίσμα γυρίζονται οι ταινίες, μέσα σε κάποιες βδομάδες ή, το πολύ μήνες. Όχι, όμως, ο Λινκλέιτερ που ήθελε να καταγράψει τις απλές, καθημερινές στιγμές (και τις ανεπαίσθητες αλλαγές που καθένας μας βιώνει) με τρόπο ρεαλιστικό, αφήνοντας, ουσιαστικά, το χρόνο να κρατά το πηδάλιο της ζωής κι εκείνος ως θεατής να αποτυπώνει στιγμές και πορείες. Έτσι, κάθε χρόνο συγκεντρώνονταν όλοι οι συντελεστές (με την πολύτιμη βοήθεια της IFC Films) για 3-4 μέρες και κατέγραφαν υλικό, με βάση τη δεδομένη συγκυρία ζωής του πρωταγωνιστή.

• Τα 2002 που ξεκίνησε η παραγωγή της ταινίας ο Λινκλέιτερ είχε ήδη αρχίσει να κάνει αίσθηση ως σκηνοθέτης μετά την ταινία BEFORE SUNRISE. Κατά τη διάρκεια της ταινίας η καριέρα του ακολούθησε τάχιστα ανοδική πορεία με ταινίες όπως SCHOOL OF ROCK, BERNIE, BEFORE SUNSEΤ, BEFORE MIDNIGHT (ολοκληρώνοντας με τις 2 τελευταίες την BEFORE τριλογία του, όπου και πάλι ο χρόνος έπαιζε πρωταρχικό ρόλο). 

• Και ποια ήταν η πρώτη ανησυχία του σκηνοθέτη; Να βρει ένα αγόρι που να μπορεί να «δεσμευτεί» για 12 χρόνια, ώστε να αποτυπώσει στην κάμερα το πέρασμα του χρόνου επάνω στο ίδιο πρόσωπο που μεγαλώνει αληθινά και μεταμορφώνεται εξωτερικά κι εσωτερικά, ενώ οποιοσδήποτε άλλος σκηνοθέτης θα είχε αφηγηθεί την ιστορία με τουλάχιστον τρεις νεαρούς ηθοποιούς στον ίδιο ρόλο. Και το βρήκε στο πρόσωπο του Έλαρ Κολτρέιν, ο οποίος εξαρχής του έβγαζε κάτι καλλιτεχνικό, ακόμα και ως παιδάκι, πιθανώς και λόγω του γεγονότος πως οι γονείς του ήταν καλλιτέχνες. Σχολιάζει ο πρωταγωνιστής «Τα δώδεκα χρόνια ήταν διπλάσια της ηλικίας μου, όταν ξεκινήσαμε. Και τώρα ακόμα δεν μπορώ να φανταστώ τα επόμενα 12 χρόνια μου, πόσο μάλλον τότε. Αρκετά χρόνια μετά άρχισα να κατανοώ τι γίνεται και τι γυρίζαμε». Έτσι, ο Έλαρ βρέθηκε με μια δεύτερη οικογένεια, εκείνη των συντελεστών της ταινίας. 

• Για το ρόλο της αδερφής του πρωταγωνιστή, η επιλογή ήταν εύκολη, καθώς η 9χρονη τότε κόρη του σκηνοθέτη είχε εκφράσει την επιθυμία της να παίξει στην ταινία. Στην πορεία η μικρή απέκτησε κλίση στα εικαστικά και ήθελε να αποδεσμευτεί, αλλά η καλλιτεχνική της φλέβα τη συγκράτησε και ολοκλήρωσε το εγχείρημα. Τα δύο παιδιά έχουν παραμείνει πολύ καλοί φίλοι, καθώς η ταινία αυτή τους έκανε να μοιραστούν συναισθήματα και εμπειρίες μοναδικές.

• Στο ρόλο της μαμάς βρίσκουμε τη (μαμά και στην πραγματικότητα) Πατρίσια Αρκέτ, υποψήφια τρεις φορές για Χρυσή Σφαίρα για την τηλεοπτική σειρά Medium. Αρχικά η Αρκέτ πέρασε μέρες με τα παιδιά ώστε να γνωριστούν και να αποκτήσουν οικειότητα και μετά όλα πήραν το δρόμο της. 

• Ο συνεργάτης χρόνων του Λινλέιτερ, Ίθαν Χοκ έχει το ρόλο του πατέρα και ξέρει από εμπειρία πώς είναι να μεγαλώνουν τα παιδιά μετά από το διαζύγιο των δικών τους, καθώς και ο ίδιος είναι παιδί χωρισμένων γονιών, ενώ κατά τη διάρκεια της ταινίας χώρισε κι εκείνος, έχοντας παιδιά. Σχολιάζει ο ηθοποιός για το χαρακτήρα του «Πρόκειται για έναν ανώριμο, αρχικά, χαρακτήρα, που δεν είναι έτοιμος να γίνει γονιός κι ο οποίος αναγκάζεται να ωριμάσει, αποφασίζοντας να συμμετέχει ενεργά στη ζωή των παιδιών του, θυσιάζοντας τα όνειρά του. Έτσι αποκτά μια συμβατική δουλειά, μολονότι πάντα διατηρούσε κάτι καλλιτεχνικό μέσα του.»

• Η όλη διαδικασία έμοιαζε με ετήσιο reunion μιας ομάδας που σταδιακά μεγάλωνε φτάνοντας τελικά στα 400 άτομα. Η πρώτη φορά που είδαν την ταινία ήταν έντονα συγκινητική ιδίως για τα παιδιά που την είδαν, επίτηδες, μόνα τους. «Ήταν κάτι πολύ έντονο, καθώς έβλεπα πτυχές του εαυτού μου που δεν θα έβλεπα σε άλλη περίπτωση. Είναι κάτι πολύ προσωπικό για μένα, αλλά έχει παγκόσμια απήχηση καθώς πιάνει κάτι που όλοι μας ξεχνάμε : το ότι πρέπει να εκτιμάμε τις στιγμές γι’ αυτό που είναι.» σχολιάζει ο Έλαρ. 

• Η πιο συγκινητική στιγμή για το σκηνοθέτη ήταν το γύρισμα της τελευταίας σκηνής, όπου ο Μέισον, αρχίζει την νέα πορεία ζωής του. Το πού θα πάει, άγνωστο. Άπειρες οι επιλογές. Τουλάχιστον ξέρουμε πώς βρέθηκε εκεί. «Θυμάμαι να στέκομαι και ο ήλιος να δύει, κι υπήρχε τρομερή ενέργεια. Ήταν το τελευταίο γύρισμα μιας 12ετούς εμπειρίας και το συναίσθημα είναι απερίγραπτο. Δεν γίνεται να επαναληφθεί κάτι ανάλογο.» σημειώνει ο σκηνοθέτης.

ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ: ΡΙΤΣΑΡΝΤ ΛΙΝΚΛΕΪΤΕΡ

• Γεννήθηκε το 1960 στο Χιούστον του Τέξας.

• Είναι αυτοδίδακτος σεναριογράφος και δικά του είναι τα σενάρια των ταινιών It’s Impossible to Learn to Plow by Reading Books, Slacker, Dazed and Confused, Before Sunrise, The Newton Boys, Before Sunset, A Scanner Darkly, Before Midnight.

• Τα έργα του συνήθως λαμβάνουν χώρα σε ένα 24ωρο και συνήθως στη γενέτειρά του, το Τέξας.

Boyhood 02

Πού παίζεται
ΚΕΝΤΡΟ – ΚΟΛΩΝΑΚΙ – ΕΞΑΡΧΕΙΑ
Έλλη
Ακαδημίας 64 (ΜΕΤΡΟ Πανεπιστήμιο)
2103632789
DOLBY DIGITAL
€ 7,00. Κάθε Τετ. € 5,00
Πέμ.-Τετ.: 18.20/ 21.30
Αίγλη Ζαππείου Θερινός
Κήπος Ζαππείου (είσ. από Βασ. Όλγας)
2103369300
DOLBY DIG.
€ 8,00, φοιτ., παιδ., άνεργοι & άνω των 65 € 6,00 (Δευτ.-Πέμ.)
Πέμ.-Τετ.: 21.00
ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ – ΝΕΑΠΟΛΗ
Δαναός
Λ. Κηφισίας 109 (ΜΕΤΡΟ Πανόρμου)
2106922655
€ 8,00. Προβολές 3D € 10. Κάθε Τετ. γεν. είσ. € 5,00. Τηλ. αγορά εισιτηρίων με πιστωτική κάρτα στο τηλ. 2106922609. Ηλεκτρονικές κρατ.: http://www.danaoscinema.gr
Αίθουσα 1 Πέμ.-Τετ.: 18.30/ 21.45
ΜΑΡΟΥΣΙ – ΚHΦΙΣΙΑ – ΔΡΟΣΙΑ
Κηφισιά Cinemax-Cyta
Λ. Κηφισίας 245, Ζηρίνειο, Κηφισιά (ΗΣΑΠ Κηφισιά)
2106233567, 2106232808
€ 8,50, παιδ.-φοιτ. € 6,50, γκρουπ άνω των 10 ατόμων € 6,50. Κάθε Τετ., Πέμ. δύο άτομα με ένα εισιτήριο.
Αίθουσα 1 Πέμ.-Τετ.: 18.15/ 21.30
Χλόη Θερινός
Κασαβέτη 17, Κηφισιά
2108011500
€ 8,00, φοιτ. από Δευτ.-Τετ. € 6,00
Πέμ.-Τετ.: 21.00
Αλίκη Digital Cinema Θερινός
Πλατεία Δροσιάς
2106229645
STEREO SOUND
€ 8,00, παιδ., φοιτ., άνεργοι & άνω των 65 € 6,00
Πέμ.-Τετ.: 20.40
ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ – ΧΑΪΔΑΡΙ
Σινέ Πέραν Digital (Δημ. Κιν/φος) Θερινός
Κ. Βάρναλη 32 & Μ. Αλεξάνδρου, Περιστέρι
2105780892/3
€ 6,00, παιδ., φοιτ. € 4,50
Πέμ.-Σάβ. & Δευτ.-Τετ. 20.40, Κυρ. 21.00
Ν. ΚΟΣΜΟΣ – ΦΙΞ – Ν. ΣΜΥΡΝΗ – Π. ΦΑΛΗΡΟ
Σινέ Φλοίσβος Θερινός
Πάρκο Φλοίσβου Π. Φαλήρου (πλησίον Μαρίνας)
2109821256
DOLBY SR DTS
€ 7,50, παιδ. € 6,00
Πέμ.-Κυρ. & Τρ., Τετ. 21.15
ΓΛΥΦΑΔΑ – ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗ
Αθήναιον Cinepolis
Ζησιμοπούλου 7 & Α. Μεταξά, Γλυφάδα
211-211-2222, 210-8983238
Δευτ., Τρ. & Πέμ. € 7,00. Παρ.- Κυρ. € 7,50. Προβολές 3D: € 10,00. Κάθε Τετ. γεν. είσ. € 4,50, 3D € 5,50. Καθημ. έως 18.30 € 6,50. Για άτομα άνω των 60 & παιδιά κάτω των 12 & μαθητ.-φοιτ. γεν. είσ. € 6,50, 3D € 8,50.
Αίθουσα 4 Πέμ.-Τετ.: 20.00
ΧΑΛΑΝΔΡΙ
Αίγλη 3D Digital
Λ. Πεντέλης 98, Χαλάνδρι
2106841010, 2106859965
€ 8,00, παιδ., φοιτ. € 7,00.
Αίθουσα 1 Πέμ.-Τετ.: 19.30/ 22.30
ΠΑΠΑΓΟΥ – ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
Αμαρυλλίς Suzuki Θερινός
Αγ. Ιωάννου 2, Αγ. Παρασκευή
2106010561
€ 7,50, φοιτ. – παιδ. € 6,00.
Πέμ.-Τετ.: 21.15
ΒΑΡΚΙΖΑ – ΣΑΡΩΝΙΔΑ
Κοράλι Cinemax Θερινός
Αφροδίτης & Ιθάκης, Σαρωνίδα
2291054097, 2291054931
DOLBY STEREO
€ 7,50, παιδ.-φοιτ. € 6,00
Πέμ.-Κυρ.: 20.15, Δευτ.-Τετ. 20.30

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.