Στο Σπίτι (2014) του Αθανάσιου Καρανικόλα | Κριτική ταινίας: Δήμητρα Γιαννακού | παρουσίαση-trailer-που παίζεται

at home

Μια ταινία άκρως επίκαιρη επάνω στην έλλειψη ανθρωπιάς που παρατηρείται όλο και πιο έντονα στη σύγχρονη εποχή, είναι το φιλμ «Στο Σπίτι» του Αθανάσιου Καρανικόλα (Βραβείο Οικουμενικής Επιτροπής στο Forum του φετινού Φεστιβάλ του Βερολίνου).

Πέμπτη, 25 Σεπτεμβρίου 2014

Ο Καρανικόλας, μπαίνει μέσα «στο σπίτι» μιας οικογένειας πλουσίων που ζουν με τη γεωργιανή οικονόμο τους και συλλαμβάνει με την κάμερά του στιγμές από την καθημερινή τους ζωή, αποδίδοντας διάφορες οπτικές της. Υιοθετεί ένα ύφος αισθητά ντοκυμαντερίστικο (όπως και στο «Echolot»), συνθέτοντας τις εικόνες με τέτοιο τρόπο και θέτοντάς τες στην υπηρεσία μιας πλοκής, όπου τα όρια μυθοπλασίας και «ταινίας τεκμηρίωσης» συγχέονται, δίνοντας την ένοχη ευχαρίστηση και ψευδαίσθηση στο θεατή ότι παρακολουθεί από την κλειδαρότρυπα αυτά που συμβαίνουν μέσα σε ένα αρχοντικό σπίτι με θέα τη θάλασσα.
Η Νάντια (Μαρία Καλλιμάνη, «Μαχαιροβγάλτης») για πολλά χρόνια προσφέρει τις υπηρεσίες της στην οικογένεια με παραδειγματική αφοσίωση, συνέπεια και αγάπη. Όλοι είναι τόσο ευχαριστημένοι που την κάνουν να αισθάνεται ως «άνθρωπο δικό τους», μέλος της κλειστής τους κοινότητας.
Όταν, όμως, εκείνη αρρωστήσει βαριά, τότε το ζευγάρι θα πετάξει τη συμπονετική μάσκα και θα αποκαλύψει το παγερό πρόσωπο του ψυχρού αφεντικού που «κάνει λογαριασμό» και παραπετά ό, τι δεν το συμφέρει, χωρίς συναισθηματισμούς. Αν και η οικονόμος είναι μετανάστρια, δε μας δίνεται η εντύπωση ότι η ταινία υιοθετεί ένα λόγο υπεράσπισης των μεταναστών, συγκεκριμένα και αποκλειστικά.

sto spiti 01

Το επιχείρημα του φιλμ «Στο Σπίτι» βασίζεται στην κατάδειξη της γενικότερης κοινωνικής αδικίας και εκμετάλλευσης που η οικονομική κρίση της έδωσε τεράστιες διαστάσεις, ευτελίζοντας την αξία της ανθρώπινης ζωής. Ο φακός του Καρανικόλα παρακολουθεί το κεντρικό πρόσωπο σχεδόν σε κάθε στιγμή της ζωής του, αποδίδοντας διάφορες πτυχές αυτής.
Ακόμη και στιγμές που φαντάζουν ασήμαντες, όπως το σιδέρωμα ή η ώρα του φαγητού ή και λεπτομέρειες (σαν τις εξετάσεις της Νάντιας) που σε άλλες ταινίες παραλείπονται καθώς γίνονται χρονικά άλματα, ο σκηνοθέτης προτιμά να τις εκθέσει εσκεμμένα, υποβάλλοντας το θεατή σε μια ενδελεχή –όσο αυτό είναι εφικτό- παρατήρηση της ζωής και της ψυχολογικής κατάστασης αυτής της κοπέλας που πιστεύει ότι η αγάπη δεν αγοράζεται.
Σε αυτό συμβάλλει και η συχνή χρήση στατικής κάμερας, τα πολλά γενικά πλάνα και ο αποστασιοποιημένος τρόπος αναπαράστασης που κρατά το κοινό σε μια απόσταση αποφεύγοντας να το εμπλέξει συναισθηματικά αλλά να του δώσει αφορμή να συλλογιστεί επάνω σε αυτό που συμβαίνει.
Οι επιδράσεις από την αισθητική του Γιασουζίρο Όζου είναι εμφανείς, καθώς την αρχιτεκτονική δομή των κάδρων καθορίζουν συχνά διάφορες οριζόντιες και κάθετες γραμμές, μέσα από διάφορες αφορμές, που περιζώνουν τα πρόσωπα δημιουργώντας διαφόρων τύπων ορθογώνια, λιτά και πρωτότυπα στην επινόησή τους.
Από την άλλη, τα πολύ γενικά πλάνα στον ανοιχτό ορίζοντα, το άπλετο της θάλασσας ή και τους ψυχρούς αυτοκινητοδρόμους φέρουν κάτι πνευματικό, άυλο και «συμπορεύονται» με τη συναισθηματική κατάσταση της ηρωίδας. Μια ταινία που αξίζει να δείτε.
Σκηνοθεσία: Αθανάσιος Καρανικόλας. Παίζουν: Αλέξανδρος Λογοθέτης, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Γιάννης Τσορτέκης, Ζωή Ασημάκη, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Αλεξία Καλτσίκη, Νίκος Γεωργάκης, Νεφέλη Κουρή. Εταιρεία Διανομής: ONE FRΟM THE HEART

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ [http://www.clickatlife.gr/%5D

sto spiti

Στο Σπίτι
At Home

του Αθανάσιου Καρανικόλα
με τους Αλέξανδρο Λογοθέτη, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Γιάννη Τσορτέκη, Ζωή Ασημάκη, Ιερώνυμο Καλετσάνο, Αλεξία Καλτσίκη, Νίκο Γεωργάκη, Νεφέλη Κουρή

Υπόθεση:
Η Νάντια, μια γυναίκα από τη Γεωργία εργάζεται ως οικιακή βοηθός εδώ και 12 χρόνια σε ένα πλούσιο σπίτι απολαμβάνοντας την εμπιστοσύνη και την αγάπη των μελών της οικογένειας. Όταν όμως η υγεία της κλονίζεται από μια σπάνια ασθένεια η μέχρι τότε «οικογένειά» της, που αντιμετωπίζει τα δικά της οικονομικά προβλήματα, θα αποκόψει κάθε δεσμό μαζί της, εγκαταλείποντάς την κυριολεκτικά αβοήθητη.

Η νέα ταινία του Αθανάσιου Καρανικόλα «Στο Σπίτι» («At Home») προβλήθηκε σε παγκόσμια πρεμιέρα στο φετινό Φεστιβάλ Βερολίνου, στο τμήμα Φόρουμ αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές καθώς και το Βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής και έκτοτε συνεχίζει μια εντυπωσιακή πορεία στα διεθνή Φεστιβάλ με σταθμούς μεταξύ άλλων στο Κάρλοβι Βάρι αλλά και στο New Horizons στην Πολωνία. Η ελληνική πρεμιέρα έχει προγραμματιστεί στο πλαίσιο του 20ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας στις 22 Σεπτεμβρίου και θα ακολουθήσει η έξοδος της ταινίας στις αίθουσες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη στις 25 Σεπτεμβρίου.

Στους γερμανικούς κινηματογράφους κυκλοφόρησε στις 4 Σεπτεμβρίου, αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές.

Ο Αθανάσιος Καρανικόλας, ο οποίος κατάγεται από τη Θεσσαλονίκη, αλλά ζει και εργάζεται στο Βερολίνο, υπογράφει εδώ την τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του μετά το «Έλλη Μάκρα 42277 Βούπερταλ» (Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 2007) και «Echolot» (Φεστιβάλ Βερολίνου-Τμήμα Φόρουμ 2013) και ταυτόχρονα την πρώτη αμιγώς ελληνική δημιουργία του, γυρισμένη το περασμένο καλοκαίρι στην Ελλάδα σε παραγωγή του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου (Ελλάδα)και Λάσε Σάρπεν (Γερμανία).

at home 02

Ο Καρανικόλας υπογράφει ένα εντυπωσιακό στιλιστικά και βαθιά συγκινητικό σύγχρονο δράμα δωματίου, λουσμένο στο μεσογειακό καλοκαιρινό φως αλλά γεμάτο σκοτεινές πτυχές, φέρνοντας στο νου τα οικογενειακά δράματα του Γιασουχίρου Όζου αλλά και τις ταινίες του μεγάλου Ντάγκλας Σερκ με τα χρώματα, τα σκηνικά και τα κοστούμια να συμπληρώνουν δραματουργικά με καίριο τρόπο τις ερμηνείες, δημιουργώντας το ασφυκτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο παγιδεύεται η κεντρική ηρωίδα ερμηνευμένη συγκλονιστικά από τη Μαρία Καλλιμάνη σε ένα ρόλο που θα μείνει κλασσικός.

Το εκλεκτικό καστ της ταινίας συμπληρώνουν οι Αλέξανδρος Λογοθέτης, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Γιάννης Τσορτέκης, Ζωή Ασημάκη, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Αλεξία Καλτσίκη, Νίκος Γεωργάκης, Νεφέλη Κουρή. Τη διεύθυνση φωτογραφίας υπογράφει ο Γιοχάνες Λούις, τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει η Αλίκη Κούβακα, ενώ στη μουσική συναντάμε τη Μαριέττα Φαφούτη η οποία έχει γράψει ειδικά για την ταινία τους στίχους και τη μουσική για το τραγούδι Φως μες στο σκοτάδι, ένα ταγκό που παραπέμπει στην εποχή του μεσοπολέμου και ερμηνεύεται μοναδικά από τη Μαρίζα Ρίζου.

Η ταινία «Στο Σπίτι» είναι εντυπωσιακά επίκαιρη για την Ελλάδα, αλλά και την Ευρώπη του σήμερα, μια αριστοτεχνική ανατομία της «ελληνικής κρίσης» και του γκρεμισμένου «ελληνικού ονείρου» δοσμένη χωρίς μελοδραματισμούς, αλλά με ακρίβεια, υπόγεια ένταση και ανθρωπιά, τοποθετώντας στο κέντρο της μια γυναίκα. Με τα λόγια του ίδιου του σκηνοθέτη «η Νάντια είναι παράδειγμα αξιοπρέπειας, αφοσίωσης και αυταπάρνησης. Είναι μια πραγματική ηρωίδα γιατί προτείνει ένα νέο πρότυπο συμπεριφοράς. Για μένα στέκει ψηλά γιατί βρίσκει τη δύναμη να συγχωρέσει αυτούς που την αδίκησαν. Πιστεύω πως η μετανάστευση είναι ΤΟ ΘΕΜΑ του 21ου αιώνα, όχι απλά γιατί πρέπει να επανεφεύρουμε την κοινωνία και τους κανόνες της για να το στεγάσουμε, αλλά κυρίως γιατί πρέπει να επανεφεύρουμε την ιδέα της ανθρωπιάς για να ζήσουμε μια ζωή που ν’ αξίζει πραγματικά».

at home 01

Πού παίζεται

ΜΑΡΟΥΣΙ – ΚHΦΙΣΙΑ
Κηφισιά Cinemax 3 Class-Cyta
Δροσίνη 16 (απέναντι στο Βάρσο), Κηφισιά
2106231601, 2106231933
DOLBY DIGITAL
€ 8,50, παιδ.-φοιτ. € 6,50, γκρουπ άνω των 10 ατόμων € 6,50 . Κάθε Τετ., Πέμ. δύο άτομα με ένα εισιτήριο. Πώληση εισ. με πιστ. κάρτα στο 80111300400 από σταθ. και http://www.cinemax.gr 2108215327-2109703158 (από κινητό)
Πέμ.-Τετ.: 18.30/ 20.30/ 22.30

Ν. ΚΟΣΜΟΣ – ΦΙΞ – Ν. ΣΜΥΡΝΗ – Π. ΦΑΛΗΡΟ
Μικρόκοσμος
Λεωφ. Συγγρού 106, Φιξ, στάση μετρό Συγγρού-Φιξ
2109230081
DOLBY DIG
€ 7,00, φοιτ. € 5,00. Κάθε Πέμ.τα δύο άτομα € 8,00
Πέμ.-Τετ.: 18.30/ 20.15/ 22.15

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε <span>%d</span> bloggers: