Xenia (2014) του Πάνου Χ. Κούτρα | Κριτική ταινίας: Δήμητρα Γιαννακού | Παρουσίαση-Trailer-Που παίζεται

xenia

Η τέταρτη ταινία του Πάνου Κούτρα, του «Αλμοδοβάρ της Ελλάδας» όπως έχει χαρακτηριστεί, έγινε δεκτή με ενθουσιασμό στο φετινό Φεστιβάλ των Καννών, όπου έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα».
Πέμπτη, 02 Οκτωβρίου 2014


Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

«Xenia» το όνομά της και ο τίτλος μας παραπέμπει άμεσα στο περιεχόμενο του λόγου του Κούτρα. Το ζήτημα όχι μόνο της εθνικής αλλά και της προσωπικής ταυτότητας, θίγεται με ζωηρά χρώματα στο «Xenia», μέσα από τις επικίνδυνες και αστείες ενίοτε περιπέτειες δύο νεαρών, αλβανικής και ελληνικής καταγωγής ταυτόχρονα.
Ξένοι στην ίδια τους τη χώρα, αφού στην Ελλάδα γεννήθηκαν και μεγάλωσαν, ο Ντάνυ και ο Όντυ (από το Οδυσσέας), θα ριχτούν με θάρρος, θράσος και αναίδεια σε έναν περίπλου, σε μια οδύσσεια αναζητώντας τα ίχνη του πατέρα που τους εγκατέλειψε, όταν ήταν ακόμη μικρά παιδιά.
Ο Κούτρας, μετά την «Αληθινή Ζωή» και τη «Στρέλλα», βάζει πάλι σε εικόνες μια ιστορία queer, με ασυνήθιστους, εξεζητημένους και περιθωριακούς χαρακτήρες που αναζητούν απεγνωσμένα τον πατέρα τους.
H Στρέλλα ήταν τραβεστί, ο δεκαεξάχρονος Ντάνυ είναι ομοφυλόφιλος και «το δείχνει». Με νάζι, χάρη και ένα επικίνδυνα παιχνιδιάρικο ταπεραμέντο, μοναδικό, το οποίο θα αποδειχθεί καθοριστικό για τη δράση, ο Ντάνυ συνθέτει ένα ταιριαστό δίδυμο με τον ανδροπρεπή μεγαλύτερο αδελφό του Όντυ.

Ο τελευταίος, οργανωτικός και δείχνοντας να έχει προσγειωθεί στην πραγματικότητα, αποτελεί τον αντίποδά του, συμπληρώνοντας έτσι ο ένας τον άλλον.

LaBarque2

Με αφορμή ένα διαγωνισμό τραγουδιού –που είναι και πολύ της μόδας τελευταία-στη Θεσσαλονίκη και την πιθανή ανεύρεση του Έλληνα πατέρα, διαγράφεται βαθμιαία ένα road-trip, αποκαλυπτικό επάνω σε μια σχέση, θα λέγαμε, διπολική, καθώς έχει δύο άξονες αναφοράς.
Με αδρά χρώματα διαγράφεται η σχέση, από τη μια μεταξύ των δύο αδελφών, και από την άλλη μεταξύ αυτών και της σύγχρονης Ελλάδας. Μιας Ελλάδας καταρρακωμένης από την κρίση, με απαράδεκτες συνθήκες εργασίας καθώς η ανεργία παραμονεύει, με εμφανείς κοινωνικές διακρίσεις και θερμούς υπερασπιστές αυτών (ακόμη και παρεμβάσεις της «Χρυσής Αυγής» ενσωματώνονται στην αφήγηση), μια χώρα υπό διάλυση και ερειπωμένη, όπως είναι ακριβώς και το εγκαταλελειμμένο ξενοδοχείο «Ξενία» της Κοζάνης, στο οποίο βρίσκουν καταφύγιο κάποια στιγμή οι νεαροί.
Ο Κούτρας επιχειρεί μια ευφυή οπτική μεταφορά εντάσσοντας τους ήρωες του στο περιβάλλον αυτού του ξενοδοχείου, η διαδοχή των εικόνων επιβεβαιώνει ότι δεν ήταν τυχαία η συγκεκριμένη επιλογή.
Χαλάσματα, σπασμένα τζάμια, σκονισμένες ή χαλασμένες πολυθρόνες, ζωγραφισμένοι τοίχοι «σκασμένοι» από την εγκατάλειψη και την πολυκαιρία, ξεχαρβαλωμένα αντικείμενα, όλα μαρτυρούν μια ένδοξη εποχή που πέρασε και υπογραμμίζουν ταυτόχρονα το από πάντα ξεχαρβαλωμένο σύστημα της Ελλάδας, μιας χώρας σε συνεχή ουσιαστικά κρίση.
Επιπλέον, το τελευταίο περιστατικό της ιστορίας ανοίγει ένα συλλογισμό επάνω στις τεράστιες κοινωνικές ανισότητες. Ο σκηνοθέτης παίζει σε κάποια σημεία με τους κώδικες, αναμειγνύοντας τη φαντασία με την πραγματικότητα, βάζοντας το θεατή στη θέση του προσώπου που φαντασιώνεται.
Οι ερμηνείες είναι αξιόλογες, αρκετά πλάνα είναι όμορφα προσεγμένα, εκπέμποντας έναν ονειρισμό ενώ η μουσική, μελαγχολική και με μια δόση επαναστατισμού, προστίθεται ευχάριστα στο σύνολο αυτής της ταινίας αφιερωμένης σε όσους είναι ή αισθάνονται «ξένοι». Μια ταινία με πανανθρώπινα μηνύματα που θα πρότεινα να δείτε.

Παίζουν: Κώστας Νικούλι, Νίκος Γκέλια, Γιάννης Στάνκογλου, Μαρίσα Τριανταφυλλίδου, Άγγελος Παπαδημητρίου. Η ταινία προβάλλεται από τη FEELGOOD.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ

http://www.clickatlife.gr/

Danny Ody On the Road

Xenia (2014) του Πάνου Χ. Κούτρα

με τους Κώστα Νικούλι, Νίκο Γκέλια, Ρομάνα Λόμπατς, Άγγελο Παπαδημητρίου, Γιάννη Στάνκογλου, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου

Υπόθεση:
Μετά τον θάνατο της μητέρας τους, δύο αδέλφια, ο Ντάνυ και ο Οδυσσέας, 16 και 18 ετών αντίστοιχα, ταξιδεύουν από τη μια άκρη της Ελλάδας στην άλλη για να εντοπίσουν τον πατέρα τους, που τους εγκατέλειψε πριν χρόνια. Σκοπός τους να εξασφαλίσουν την ελληνική ιθαγένεια αλλά και τη συμμετοχή του ταλαντούχου Οδυσσέα σε έναν διαγωνισμό τραγουδιού στη Θεσσαλονίκη. Στην πορεία, θα αντιμετωπίσουν εχθρούς και φίλους, θα κυνηγήσουν μια καλύτερη ζωή και θα ενηλικιωθούν χωρίς ποτέ να παραιτηθούν από το δικαίωμα να ονειρεύονται.

Μετά την αιρετική «Στρέλλα» (2009) ο Πάνος Χ. Κούτρας επιστρέφει με την τέταρτη ταινία του που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» του 67ου Φεστιβάλ των Καννών, όπου απέσπασε διθυραμβικές κριτικές και εξασφάλισε διανομή σε Ευρώπη και Αμερική. Το «Xenia» είναι ένα παραμυθένιο road movie για τον 21ο αιώνα, μια πληθωρική περιπέτεια με χιούμορ, αγωνία, μαγικό ρεαλισμό, συγκίνηση, ιταλικά τραγούδια του ’60 και μια αμετακίνητα αισιόδοξη στάση απέναντι στη ζωή.

Διακρίσεις / Συμμετοχές σε Φεστιβάλ

Un Certain Regard, Cannes 2014
Venice Film Festival, 2014
LUX Prize 2014 Official Selection
Karlovy Vary, 2014
Toronto Film Festival, 2014

IMG_5423_

Xenia
Μαζί θα πάνε μακριά

Σημείωμα Σκηνοθέτη
Οι πρωταγωνιστές αυτής της ιστορίας θα μπορούσαν να είναι ήρωες ενός παραμυθιού, από αυτά που διηγούνται ιστορίες για παιδιά που χάνονται στο δάσος αναζητώντας καταφύγιο ή που προσπαθούν να μεγαλώσουν μόνα σε ένα κόσμο εχθρικό και άδικο, όπου οι «μεγάλοι», πριν τα εγκαταλείψουν, τα έχουν ήδη απαρνηθεί.
Μόνο που το «παραμύθι» του Ντάνυ και του Οδυσσέα είναι πραγματικό.
Γεννημένοι στην Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια του προηγούμενου αιώνα, τα δύο αδέρφια δεν έχουν ελληνική ταυτότητα. Σε μια χώρα όπου ισχύει ακόμη το δίκαιο «του αίματος», και όχι αυτό «του εδάφους», o Ντάνυ και ο Οδυσσέας είναι ξένοι. Και σαν ξένοι μεγαλώνουν και ενηλικιώνονται στην Ελλάδα της κρίσης, των βίαιων αλλαγών, του ρατσισμού.
Τα δύο αδέρφια θα μπορούσαν, ωστόσο, να ζουν σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρώπης ή του κόσμου. Σαν τόσους άλλους που βρίσκονται χωρίς πατρίδα, παγιδευμένοι σε ένα νομικό κενό, στερούμενοι βασικών δικαιωμάτων. Σε ένα κόσμο που αρνείται να αναλάβει τις ευθύνες και να παραδεχτεί τα λάθη του, που αρνείται να ανταλλάξει τη φρούδα σιγουριά του παρελθόντος με την αβεβαιότητα του μέλλοντος. Ένα κόσμο που αρνείται να ενηλικιωθεί.
Ο Ντάνυ και ο Οδυσσέας είναι η πρώτη γενιά του 21ου αιώνα.
Τους συναντάμε όταν ξεκινούν από το νοτιότερο σημείο της Ελλάδας (και της Ευρώπης), την Κρήτη, για να διασχίσουν ολόκληρη την ενδοχώρα και να καταλήξουν στη Θεσσαλονίκη του Βορρά. Εκεί όπου πιστεύουν ότι τους περιμένει η υπόσχεση μιας καλύτερης ζωής, που όμως κανείς από τους δυο τους δεν ξέρει αν είναι έτοιμοι να ζήσουν.

Καθώς περιπλανώνται σε μία χώρα που μοιάζει να βρίσκεται σε κατάσταση σοκ μετά από ένα ισχυρό χτύπημα, τα δύο αδέρφια θα αναμετρηθούν με τις αντοχές και τις φοβίες τους, θα συναντήσουν εχθρούς και φίλους και θα έρθουν αντιμέτωποι με τον άγνωστο εαυτό τους όπως και με τον κόσμο που ποτέ δεν διάλεξαν να ζήσουν. Πάνος Χ. Κούτρας

tassos

Με τον τρόπο του Πάνου Χ. Κούτρα
Η μοναδική γραφή του Πάνου Χ. Κούτρα ήταν ξεκάθαρη και προκλητική από την πρώτη του ταινία, την «Επίθεση του Γιγαντιαίου Μουσακά» (2000), μια «συγκινητικά αυθάδης» ταινία σύμφωνα με την κριτική της Liberation, καθώς η ταινία παίχτηκε στη Γαλλία συνεχίζοντας ακόμη και σήμερα να θεωρείται ένα σύγχρονο cult classic.
Κι ενώ στην πρώτη του ταινία άφησε την Αθήνα στο έλεος ενός γιγαντιαίου μουσακά, στη δεύτερη με τίτλο «Αληθινή Ζωή» (Επίσημη Συμμετοχή στο Διεθνές Φεστιβάλ του Τορόντο, 2004) και πρωταγωνιστές τη Θέμιδα Μπαζάκα, τον Νίκο Κουρή και τη Μαρίνα Καλογήρου, βάζει συμβολικά φωτιά στην Ακρόπολη.
Ακολούθησε η «Στρέλλα» (2009), που εκτός από πολυάριθμες συμμετοχές σε διεθνή φεστιβάλ ανά τον κόσμο, βρήκε διανομή στη Γαλλία, το Μεξικό, την Ιταλία και την Ισπανία, ενώ απέσπασε εξαιρετικά θετικές κριτικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Πέντε χρόνια μετά, ο Πάνος Χ. Κούτρας σκηνοθετεί και γράφει το σενάριο –μαζί με τον μόνιμο συνεργάτη του Παναγιώτη Ευαγγελίδη-, παρουσιάζοντας την πιο ώριμη ταινία του. Με μία συγκροτημένη ιστορία και δύο ακαταμάχητους, αν και ερασιτέχνες, πρωταγωνιστές – τους Κώστα Νικούλι και Νίκο Γκέλια-, το «Xenia» σηκώνει με αφοπλιστική άνεση στους ώμους του το βάρος μιας έννοιας που γεννήθηκε στην αρχαία Ελλάδα και κάπου στην πορεία εγκαταλείφθηκε, όπως η γνωστή αλυσίδα κρατικών ξενοδοχείων με το ίδιο όνομα. Όμως, ο Κούτρας δεν περιορίζεται στον κυνισμό ή στην αποκαθήλωση της φιλοξενίας, δεν παρουσιάζει δύο έφηβους έρμαια σε μια σκληρή χώρα, αλλά προτείνει –για την ακρίβεια τηρεί την παράδοση της μέχρι τώρα φιλμογραφίας του – μια ουμανιστική προσέγγιση, μια εναλλακτική οικογένεια, όπου οι δεσμοί αίματος ή η καταγωγή δεν έχουν καμία σημασία.
Βασικό συστατικό του και πάλι ο μαγικός ρεαλισμός που διαποτίζει τα πάντα μεταμορφώνοντας σε χαμένο παράδεισο μία στενή λωρίδα γρασίδι ανάμεσα στα αντίθετα ρεύματα της εθνικής οδού ή πυροδοτώντας ξέγνοιαστες εκρήξεις εκεί που θα μπορούσε να επικρατεί η απογοήτευση.
Το Xenia είναι αφοριστικό και ταυτόχρονα τρυφερό. Έχει τη δομή μιας ταινίας δρόμου, μόνο που οι ήρωες τη διασχίζουν με τα πόδια. Επιστρατεύει τους κώδικες του παραμυθιού, αλλά με μοναδικά απτούς χαρακτήρες. Ξεδιπλώνει την ιστορία μιας ενηλικίωσης, αλλά διατηρεί την ακράδαντη πίστη στο όνειρο. Και δεν αφήνει καμία ευκαιρία για χορό να πάει χαμένη.

IMG_5145_

Ήρωες και αντιήρωες
Ντάνυ (Κώστας Νικούλι): Είναι δεκαέξι χρονών, γκέι και αν υπάρχει κάτι πιο ατίθασο από τον ίδιο, είναι η αχαλίνωτη φαντασία του. Κυκλοφορεί παντού με προτίμηση τον δικό του κόσμο, όπου συναναστρέφεται κουνέλια και ντίβες. Πιστεύει ανεπιφύλακτα στο ταλέντο του αδελφού του Οδυσσέα και θα τον συνοδεύσει μέχρι να κατακτήσουν το όνειρο. Καταναλώνει κυρίως γλειφιτζούρια, είναι πάντα έτοιμος για καβγά και ποζάρει όπως κανείς άλλος στις selfies.
Οδυσσέας ή Όντυ (Νίκος Γκέλια): Ετών δεκαοχτώ. Καθαρόαιμο ταλέντο στο τραγούδι, πρακτικό πνεύμα και ο αποκλειστικός προστάτης του ριψοκίνδυνου αδελφού του Ντάνυ. Αγωνιστής και προσγειωμένος, γίνεται συγκινητικά εξομολογητικός εκεί που δεν το περιμένεις. Αρκεί να ακούσει το κατάλληλο τραγούδι στα ακουστικά του και μπορεί να ανατρέψει τα πάντα.
Τάσος (Άγγελος Παπαδημητρίου): Κέρδισε το πρώτο βραβείο στο φεστιβάλ τραγουδιού της Θεσσαλονίκης το 80. Εκτοτε όμως η ζωή τον οδήγησε σε επαρχιακά σκυλάδικα ανα την επικράτεια. Χωρίς όμως να μετανοιώνει για τίποτα διατηρεί ακέραιη την αγάπη του για τον Τόλη Βοσκόπουλο και τα έντονα χρώματα, την τρυφερή καρδιά και την καυστική του γλώσσα. Η ευγνωμοσύνη του για αυτούς που τον έχουν βοηθήσει και η ακόμα άψογη λαική φωνή του τον κάνουν ακαταμάχητο.
Ντίντο: Αγέραστο κουνέλι με συμβολικές διαστάσεις. Εμφανίζεται σαν καταλύτης και ξέρει να αποχωρεί όταν οι συγκυρίες το απαιτούν. Εξίσου φωτογενές με τον ιδιοκτήτη του Ντάνυ.
Μαρία (Ρομάνα Λόμπατς): Προπονημένη στις δυσκολίες της ζωής, έχει μάθει να είναι στωική και μάχιμη. Προσαρμόζεται παντού και ξέρει ότι δεν ανήκει πουθενά. Ακολουθεί τις συμβουλές του Τάσου, μόνο όσο εκτίθεται στο άγρυπνο βλέμμα του.
Βιβή (Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου): Κομψευόμενη ντεκαπαρισμένη μητέρα δύο παιδιών, οικοδέσποινα νεόκτιστης βίλας στο Πανόραμα Θεσσαλονίκης, εμφανώς προικώο του νεόπλουτου πατέρα της, θα την χαρακτήριζε κανείς σαν την τυπική βορειοελλαδίτισα desperate housewife. Μοιάζει να ανήκει ολόψυχα σ’ αυτό το τέλειο οικογενειακό σχήμα, ωστόσο διαφαίνεται μια μικρή ρωγμή στην οποία θα μπορούσε να χωρέσει μια αβυσαλλέα κρίση συνειδήσεως.
Λευτέρης (Γιάννης Στάνκογλου): Αινιγματικός, θωρακισμένος με ένα μόνιμο δολοφονικό ύφος και μια χρυσή καδένα με σταυρό. Πατρική φιγούρα υπό προϋποθέσεις. Γνωρίζει καλά την τέχνη της εξαγοράς. Χαμαιλέοντας, αδίστακτος και αποφασισμένος να φτάσει στην κορυφή, ακόμα και έρποντας.

Panos H. Koutras2

Φιλμογραφία Πάνου X. Κούτρα
H επίθεση του γιγαντιαίου μουσακά (2000)
Αληθινή ζωή (2004)
Στρέλλα (2009)
Xenia (2014)

dannymobile

Πού παίζεται
ΚΕΝΤΡΟ – ΚΟΛΩΝΑΚΙ
Έλλη
Ακαδημίας 64 (ΜΕΤΡΟ Πανεπιστήμιο)
2103632789
DOLBY DIGITAL
€ 7,00. Κάθε Τετ. € 5,00
Πέμ.-Τετ.: 17.15/ 19.45/ 22.15
ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ – ΝΕΑΠΟΛΗ
Δαναός
Λ. Κηφισίας 109 (ΜΕΤΡΟ Πανόρμου)
2106922655
€ 8,00. Προβολές 3D € 10. Κάθε Τετ. γεν. είσ. € 5,00. Τηλ. αγορά εισιτηρίων με πιστωτική κάρτα στο τηλ. 2106922609. Ηλεκτρονικές κρατ.: http://www.danaoscinema.gr
Αίθουσα 1 Πέμ.-Τετ.: 17.30/ 20.00/ 22.30
ΜΑΡΟΥΣΙ – ΚHΦΙΣΙΑ
Κηφισιά Cinemax-Cyta
Λ. Κηφισίας 245, Ζηρίνειο, Κηφισιά (ΗΣΑΠ Κηφισιά)
2106233567, 2106232808
€ 8,50, παιδ.-φοιτ. € 6,50, γκρουπ άνω των 10 ατόμων € 6,50. Κάθε Τετ., Πέμ. δύο άτομα με ένα εισιτήριο.
Αίθουσα 1 Πέμ.-Τετ.: 18.15
ΓΛΥΦΑΔΑ
Αθήναιον Cinepolis
Ζησιμοπούλου 7 & Α. Μεταξά, Γλυφάδα
211-211-2222, 210-8983238
Δευτ., Τρ. & Πέμ. € 7,00. Παρ.- Κυρ. € 7,50. Προβολές 3D: € 10,00. Κάθε Τετ. γεν. είσ. € 4,50, 3D € 5,50. Καθημ. έως 18.30 € 6,50. Για άτομα άνω των 60 & παιδιά κάτω των 12 & μαθητ.-φοιτ. γεν. είσ. € 6,50, 3D € 8,50.
Αίθουσα 4 Πέμ.-Τετ.: 18.00/ 20.30
ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΧΟΛΑΡΓΟΣ
Αίγλη 3D Digital
Λ. Πεντέλης 98, Χαλάνδρι
2106841010, 2106859965
€ 8,00, παιδ., φοιτ. € 7,00.
Αίθουσα 1 Πέμ.-Τετ.: 18.00/ 20.30/ 22.45
ΓΚΑΖΙ
Ταινιοθήκη της Ελλάδος
Ιερά Οδός 48 & Μεγ.Αλεξάνδρου 134-136, (ΜΕΤΡΟ Κεραμεικός)
2103609695
€ 7,00, φοιτ.-παιδ., άνω των 65, ατέλειες & άνεργοι € 4,00
Αίθουσα 1 Πέμ.-Κυρ. & Τετ. 19.00/ 21.30 (με ειδικούς υπότιτλους για άτομα με προβλήματα ακοής).
Αίθουσα 2 Δευτ., Τρ.: 19.00/ 21.30 (με ειδικούς υπότιτλους για άτομα με προβλήματα ακοής).
ΠΑΓΚΡΑΤΙ – ΥΜΗΤΤΟΣ
Πτι-Παλαι
Ριζάρη 24, Παγκράτι
2107253915
DOLBY
€ 6,50
Πέμ.-Τετ.: 17.40/ 20.00/ 22.20

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: