Ida (2013) του Πάβελ Παβλικόφσκι | Κριτική: Δήμητρα Γιαννακού | Παρουσίαση, Trailer, Σημείωμα Σκηνοθέτη

Μια βροχερή γκρίζα ημέρα, γεμάτη θύελλες και ανεμοστρόβιλους, μπήκα στην αίθουσα του κινηματογράφου, όπου με περίμενε (τι σύμπτωση!) μια ταινία με πανέμορφες εικόνες γκρίζου τοπίου και καταχνιάς, ως προέκταση και υπέρβαση της ήδη μελαγχολικής φθινοπωρινής ατμόσφαιρας που μας διαπερνούσε μυστικά. Αυτή ήταν η ταινία «Ida» του Πάβελ Παβλικόφσκι.

Πέμπτη, 30 Οκτωβρίου 2014

ida

Η «Ida» μας μεταφέρει στην Πολωνία του ’60 και μας προσκαλεί να παρακολουθήσουμε τον περίπλου δύο γυναικών στα βάθη της πολωνικής υπαίθρου, μέσα από τον οποίο ουσιαστικά γίνεται μια αναζήτηση της αλήθειας, της προσωπικής ταυτότητας και του νοήματος των πραγμάτων. Η νεαρή μαθητευόμενη καλόγρια Άννα λίγο πριν απαρνηθεί τα εγκόσμια και αφιερωθεί εξ ολοκλήρου στο Θεό, κάνει ένα ταξίδι για να τακτοποιήσει εκκρεμότητες και να κλείσει λογαριασμούς με τον εξωτερικό κόσμο.
Θα συναντήσει μια θεία της, τη μόνη επιζώσα από την οικογένειά της και στην πορεία θα ανακαλύψει ένα τρομερό γεγονός του παρελθόντος, μια σκοτεινή ιστορία που αφορά στους γονείς της και τους ναζί.
Ένα road-trip ανοίγεται για τα δύο πρόσωπα, μια διαδρομή όχι μόνο εξιχνίασης του παρελθόντος αλλά και ανασκόπησης ζωής, τόσο για τη θεία Wanda (Αγκάτα Κούλεζα), μια παλιά δικαστίνα που είχε προσφέρει τις υπηρεσίες της στο σταλινικό καθεστώς, όσο και για την Άννα-Ida (Αγκάτα Τσεμπουκόφσκα) που επιχειρεί ένα θρησκευτικό ταξίδι αυτό-καθορισμού, αναγνώρισης του εαυτού και της σχέσης της με το Θεό. Τα δύο πρόσωπα συνιστούν ένα δίδυμο αντιφατικό: η μία βυθίζεται στο αλκοόλ, τις τύψεις και τη θλίψη για όσα έζησε, η άλλη είναι μια νεαρή μαθητευόμενη καλόγρια, άπειρη από τη ζωή και τους τυχόν πειρασμούς.

Με αφορμή αυτές τις προκείμενες, ο σκηνοθέτης Παβλικόφσκι θα επιχειρήσει μια ανασύσταση της εποχής της μεταπολεμικής Πολωνίας που έφερε νωπά ακόμη τα τραύματα του παρελθόντος και κουβαλούσε όλο τον πόνο των σφαγών και καταστροφών που υπέστη από τους Ναζί κατά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι δύο χαρακτήρες όντας διαμετρικά αντιθετικοί, η νεαρά από τη μια και η έμπειρη-χαμένη στις αναμνήσεις από την άλλη, η αμαρτωλή και η αγνή συνθέτουν ένα σύνολο που παραπέμπει μεταφορικά, θα λέγαμε, στη σύνθετη ιστορία της Πολωνίας, όπου η θρησκεία και ο μυστικισμός συνυπάρχουν και συμπορεύονται με το ματεριαλισμό και τη μνήμη ενός φρικιαστικού παρελθόντος.
Όλη η παραπάνω γκρίζα περιρρέουσα ατμόσφαιρα αποτυπώνεται με τη μαυρόασπρη φωτογραφία του Lukasz Zal, ο οποίος μας παραδίδει προσεγμένα κάδρα υψηλής αισθητικής και έξοχης αρχιτεκτονικής δομής. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα πρόσωπα συχνά βρίσκονται στο κάτω μέρος της εικόνας ενώ από πάνω τους ανοίγεται ένα ταμπλώ με ποικίλα σχέδια ή παρεισφρέουν μέσα σε διάφορα γεωμετρικά σχήματα, η πλοκή, λες και αποτελεί την πρόφαση για να πλημυρίσει το θεατή με ένα λουτρό εικόνων καρτ-ποσταλικής ομορφιάς, που προσιδιάζουν σε έργα ζωγραφικής.

Με ένα format 4/3 παλιού καλού σινεμά, ένα προσεγμένο μοντάζ και μια παράταξη εικόνων που αποπνέουν το βάρος που αισθάνονται τα πρόσωπα για τη ζωή, η ταινία ξεχωρίζει από το σωρό, και θα πρότεινα να τη δείτε. Η ταινία έλαβε το Βραβείο Καλύτερης ταινίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λονδίνου 2013. Δείτε το τρέιλερ της ταινίας όπως κυκλοφόρησε στο youtube.
Σκηνοθεσία: Πάβελ Παβλικόφσκι. Παίζουν: Αγκάτα Κούλεζα, Αγκάτα Τσεμπουκόφσκα, Τζοάνα Κούλιγκ. Εταιρεία Διανομής: STRADA FILMS.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ

http://www.clickatlife.gr/

ida

Ida του Πάβελ Παβλικόφσκι (2013)

με τους Αγκάτα Κούλεζα, Αγκάτα Τσεμπουκόφσκα, Τζοάνα Κούλιγκ

Υπόθεση:
Πολωνία 1962. Η Anna, μια ορφανή μαθητευόμενη καλόγρια μεγαλώνει στο μοναστήρι. Όταν πια έχει έρθει ο καιρός να ορκιστεί καλόγρια, η Ηγουμένη την ενημερώνει ότι πρώτα θα πρέπει να συναντήσει το μόνο εν ζωή συγγενικό της πρόσωπο, την θεία της Wanda. Η αδερφή της μητέρας της, η οποία είναι εκ διαμέτρου αντίθετη από την ίδια, της αποκαλύπτει ότι είναι Εβραία και ότι το πραγματικό της όνομα είναι Ida. Οι δύο γυναίκες ξεκινούν μαζί ένα ταξίδι αναζήτησης της αλήθειας για την οικογένειά τους, με σκοπό να ανακαλύψουν ποιες είναι και που ανήκουν πραγματικά.

Ο Pawel Pawlikowski επιστρέφει στην πατρίδα του την Πολωνία για πρώτη φορά στην καριέρα του για να καταπιαστεί με κάποια από τα πιο επίμαχα ζητήματα στην ιστορία της χώρας του – το τι έγινε μεταξύ Πολωνών Καθολικών και Εβραίων κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου. Η IDA πραγματεύεται το θέμα της προσωπικής ταυτότητας και των κοινωνικοπολιτικών συνθηκών που συχνά τη διαμορφώνουν.

Ο Pawlikowski, ο οποίος έγινε γνωστός αρχικά στην Αγγλία με ταινίες όπως Last Resort και My Summer of Love, δημιούργησε με λιτότητα μία από τις πιο δυνατές και συγκινητικές ταινίες της χρονιάς, η οποία έχει κάνει ήδη μεγάλη εμπορική επιτυχία σε Γαλλία, Αγγλία και Αμερική.

Ο σκηνοθέτης επιλέγει να γυρίσει την ταινία σε άσπρο και μαύρο και σε 1.37:1 – το σχεδόν τετράγωνο κάδρο του κλασσικού κινηματογράφου και μας μεταφέρει στην Πολωνία του ’60.

Σημείωμα σκηνοθέτη:

“H IDA είναι μια ταινία για την ταυτότητα, την οικογένεια, την πίστη, την ενοχή, τον σοσιαλισμό και τη μουσική. Ήθελα να κάνω μια ταινία για την ιστορία, η οποία δεν θα ήταν ιστορική. Μια ηθική, αλλά όχι διδακτική ταινία. Ήθελα να πω μια ιστορία στην οποία ο καθένας «έχει τους λόγους του», μια ιστορία πιο κοντά στην ποίηση παρά στην αφήγηση. Περισσότερο απ’ όλα όμως, ήθελα να αποστασιοποιηθώ από τη συνήθη ρητορική του Πολωνικού Κινηματογράφου. Η Πολωνία στην IDA παρουσιάζεται από έναν ‘αουτσάιντερ’, φιλτραρισμένη μέσα από τη προσωπική μνήμη και το συναίσθημα, τους ήχους και τις εικόνες της παιδικής ηλικίας…”,
Pawel Pawlikowski

Βραβεία- Συμμετοχές:

Επίσημη Πολωνική Υποψηφιότητα σε πέντε κατηγορίες OSCARS 2015: Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, Καλύτερης Σκηνοθεσίας, Καλύτερης Φωτογραφίας, Καλύτερου Σεναρίου, Καλύτερου Β’ Γυναικείου Ρόλου
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο : International Critics’Award (FIPRESCI)
Βραβείο Καλύτερης ταινίας Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λονδίνου 2013
Βραβείο Καλύτερης ταινίας (Crystal Arrow), στο 5ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Les Arcs
Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας (εξ’ ημισείας στις δύο πρωταγωνίστριες Agata Kulesza, Agata Trzebuchowska), στο 5ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Les Arcs
Grand Prix και Βραβείο Οικουμενικής Επιτροπής στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βαρσοβίας 2013
Υποψήφια για Βραβείο Κοινού, Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου 2014

ONLINE || 1. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ 3. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ 4. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΜΟΝΤΑΖ (Εκμάθηση Adobe Premiere). 

Πληροφορίες- δηλώσεις ενδιαφέροντος- Εγγραφές στο e-mail schoolofcinemagr@gmail.com και στο τηλέφωνο 6944143564.

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.