Ο ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου || Επιστολή της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών

papadopoulos

Λάβαμε την επιστολή της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών όσον αφορά στο θέμα της διοίκησης του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Είναι λυπηρό να βλέπει κανείς το σημείο της κατρακύλας του πολύ σπουδαίου οργανισμού, του Ε.Κ.Κ., το οποίο επί σειρά ετών ήταν υπεύθυνο για την ανανέωση του ελληνικού κινηματογράφου, όποια αποτελέσματα και αν έφερε αυτή.

Αν σκεφτούμε μόνο ότι η Μελίνα Μερκούρη ήταν αυτή που ίδρυσε αυτό τον οργανισμό και ότι ο Παύλος Ζάννας το έθεσε σε λειτουργία, καταλαβαίνουμε ότι όσοι ασχολούνται με αυτό τον οργανισμό έχουν μεγάλη ευθύνη για το που αυτός θα φτάσει και αν, τελικά, θα σβήσει και μαζί με αυτόν μία ολόκληρη εποχή του κινηματογράφου του δημιουργού στην Ελλάδα, περνώντας σε αυτόν των εταιρειών παραγωγής και των διαφημιστικών εταιρειών, πηγαίνοντας σε μία κακότροπη ιδιωτικοποίηση της Έβδομης Τέχνης στην Ελλάδα.

Το ύφος των επιστολών και των αντεγκλήσεων είναι χαρακτηριστικό για το ήθος των ανθρώπων που συμμετέχουν στη διοίκηση αυτού του οργανισμού τα τελευταία χρόνια, με ελάχιστες εξαιρέσεις βεβαίως. Παραθέτουμε την επιστολή της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών για να αποδώσουμε αυτό το τοπίο. Κατόπιν θα αναφερθούμε και στο παρασκήνιο.

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ

«Αθήνα, 22 Ιανουαρίου 2015

Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών θεωρεί άκαιρη την αιφνίδια παραίτησή του Προέδρου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, κ. Πέτρου Μάρκαρη, σε μια περίοδο μάλιστα που το Ε.Κ.Κ. δεν έχει πλέον Γενικό Διευθυντή, λόγω της αδικαιολόγητης κωλυσιεργίας εκ μέρους του Υπουργού Πολιτισμού ως προς τον διορισμό του κ. Χάρη Παπαδόπουλου που προτάθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο του Κέντρου για τη θέση αυτή.

Το σκεπτικό της επιστολής του κ. Μάρκαρη επιβεβαιώνει μεν σε μεγάλο βαθμό τις πάγιες θέσεις της Ε.Ε.Σ. σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει κατά τα τελευταία έτη το Ε.Κ.Κ., από την άλλη όμως εμπεριέχει σχόλια στα όρια της γραφικότητας, τα οποία εκτιμούμε ότι στηρίζουν τελικά ένα παιχνίδι εντυπώσεων εις βάρος των μελών του Δ.Σ. του Κέντρου, που ασκούν τα καθήκοντά τους με τον καλύτερο τρόπο, μέσα σε δύσκολες εκ των πραγμάτων συνθήκες.

Ο κ. Μάρκαρης έχει την ειλικρίνεια να παραδεχθεί στην επιστολή του τουλάχιστον το ότι το Δ.Σ. του Κέντρου πέτυχε να εγκρίνει εντός του 2014 όλες τις αξιολογηθείσες προτάσεις για τη χρηματοδότηση ταινιών, προκειμένου οι δημιουργοί του κινηματογραφικού χώρου να ξεκινήσουν ή να συνεχίσουν απρόσκοπτα τις ταινίες τους. Και το ίδιο βεβαίως έπραξε το Δ.Σ. και κατά την επιλογή του νέου Γενικού Διευθυντή του Κέντρου, ολοκληρώνοντας με άψογο τρόπο από πλευράς του τις σχετικές διαδικασίες.

Πιστεύουμε, λοιπόν, ότι η πραγματική αιτία της παραίτησης του κ. Μάρκαρη δεν είναι οι όποιες «διαφωνίες» μεταξύ των μελών του Δ.Σ. του Κέντρου με ένα συγκεκριμένο μέλος αυτού (τις οποίες ο κ. Μάρκαρης με εντελώς υπερβολικό τρόπο παρουσιάζει στην επιστολή του, αδικώντας τα μέλη του Δ.Σ., τη στιγμή μάλιστα που ο ίδιος είχε στείλει πρόσφατα επιστολή προς το Δ.Σ. στηλιτεύοντας το συγκεκριμένο μέλος), αλλά άλλες σκοπιμότητες, που θα αποκαλυφθούν συντομότατα από την εξέλιξη των πραγμάτων.

Επισημαίνουμε δε ότι αδικαιολόγητη κωλυσιεργία δεν επέδειξε μόνο ο Υπουργός Πολιτισμού, αλλά και ο ίδιος ο κ. Μάρκαρης που από τη θέση του Προέδρου του Ε.Κ.Κ. δεν φρόντισε -ως θα όφειλε- να αντιδράσει εγκαίρως και να αναδείξει την απροθυμία του Υπουργού να προβεί στα νόμιμα προς υλοποίηση της απόφασης-πρότασης του Δ.Σ. του Κέντρου για τη θέση του Γενικού Διευθυντή.

Ταυτόχρονα, στην επιστολή παραίτησής του, ο κ. Μάρκαρης αναφέρεται μεν στις ευθύνες του Υπουργού Πολιτισμού στο θέμα του διορισμού Γενικού Διευθυντή του Κέντρου, αποσιωπά όμως εντελώς τις παράνομες πιέσεις και παρεμβάσεις που είχε δεχθεί ο ίδιος, όπως και άλλα μέλη του Δ.Σ., εκ μέρους του Υπουργού Πολιτισμού και του περιβάλλοντός του εν σχέσει με την επιλογή Γενικού Διευθυντή του Κέντρου, παραβιάζοντας την ανεξαρτησία του Δ.Σ. του Κέντρου. Και επίσης, η επιστολή αυτή του κ. Μάρκαρη αποσιωπά και σειρά άλλων εξαιρετικά σημαντικών ζητημάτων του Ε.Κ.Κ. -τα οποία έχει επανειλημμένως καταγγείλει και επισημάνει η Εταιρία Ελλήνων Σκηνοθετών- όπως τα φαινόμενα κακοδιαχείρισης στο Κέντρο από μέλη προηγούμενης διοίκησης αυτού για τα οποία έχει υποβληθεί μήνυση που βρίσκεται στο στάδιο της δικαστικής διερεύνησης, αλλά και το ότι δεν έχει υποβληθεί ακόμη ούτε ισολογισμός του έτους 2013, ούτε η προβλεπόμενη από το νόμο Έκθεση Ελέγχου των ορκωτών ελεγκτών του Κέντρου για το έτος 2013, παρότι βρισκόμαστε πλέον στο 2015. Ο κ. Μάρκαρης παραγνωρίζει ακόμα το γεγονός ότι ο Πρόεδρος της Ε.Ε.Σ. κ. Χάρης Παπαδόπουλος κατέθεσε τις προηγούμενες ημέρες μήνυση κατά του Υπουργού Πολιτισμού για παράβαση καθήκοντος, καταγγέλλοντας αθέμιτες και μη νόμιμες παρεμβάσεις του Υπουργού προς τα μέλη του Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. και τον ίδιο τον κ. Μάρκαρη ως Πρόεδρο αυτού, καθώς και το ότι ο Υπουργός ευνοεί με τη στάση του στο θέμα του διορισμού νέου Γενικού Διευθυντή του Ε.Κ.Κ. τη συγκάλυψη των καταγγελλομένων οικονομικών ατασθαλιών και τη συνέχιση φαινομένων κακοδιαχείρισης.

Ο κ. Μάρκαρης, λοιπόν, με την παραίτησή του αυτή εξυπηρετεί στην ουσία τις επιδιώξεις διαφόρων κύκλων που αποσκοπούν στην αντικατάσταση του παρόντος Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Κ.Κ. και στην τοποθέτηση νέων μελών που θα στηρίξουν τα συμφέροντα συγκεκριμένων προσώπων, τα οποία όμως είναι εκείνα που καταγγέλλονται ως για την κακοδιαχείριση και τις οικονομικές εκκρεμότητες που έχουν διαπιστωθεί στο Κέντρο.

ΖΗΤΑΜΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΤΗΝ ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ ΕΚΤΑΚΤΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΣΤΟ Ε.Κ.Κ. ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΑΤΑΞΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ 3905/2010, ΑΡΘΡΟ 11, ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4.

ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ»

ΤΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

Ο Πέτρος Μάρκαρης αναφέρει στην επιστολή του πως η κατάσταση στο Ε.Κ.Κ. επιδεινώθηκε ραγδαία «όταν ο διορισμός δεν προχώρησε και επιπλέον τα πλειοψηφούντα μέλη πληροφορήθηκαν ότι ένα άλλο μέλος του ΔΣ είχε να υποβάλλει ενστάσεις στο υπουργείο Πολιτισμού χωρίς να ενημερώσει το ΔΣ».

«Σήμερα η σύγκρουση αυτή έχει ξεπεράσει προ πολλού τα όρια των συνεδριάσεων του ΔΣ και έχει μεταφερθεί στους διαδρόμους του ΕΚΚ, όπου κατά την τελευταία συνεδρίαση του ΔΣ ένα μέλος να αποκαλεί το άλλο «προδότη» και το άλλο να απειλεί τον «αντίπαλο» του ότι τον έχει φακελώσει και μπορεί να τον κάψει».

«Το Υπουργείο Πολιτισμού μπορούσε να διορίσει, ή να αναπέμψει το θέμα στο ΕΚΚ, ή και να παρατείνει τη θητεία του γενικού διευθυντή. Η αδράνεια που επέδειξε και η διατήρηση της εκκρεμότητας επιβάρυναν το κλίμα. Δυστυχώς, πολύ φοβάμαι ότι ακόμα δεν έχουμε δει τα χειρότερα».

«Σύμφωνα με γνωμάτευση του νομικού συμβούλου του Ε.Κ.Κ. δεν μπορεί να δοθεί άλλη παράταση. Αυτό σημαίνει ότι αναλαμβάνει ένας υπηρεσιακός αναπληρωτής γενικός διευθυντής μέχρι να διοριστεί ο τακτικός επόμενος. Μπορείτε εύκολα να αντιληφθείτε ποιους κινδύνους ενέχει αυτή η αναγκαστική λύση με ένα ΔΣ που βρίσκεται σε διαρκή και διαρκώς οξυνόμενη σύγκρουση. Η κατάσταση αυτή πλήττει καίρια το κύρος του ΔΣ και εσωτερικά, ως προς τα στελέχη και τους εργαζόμενους του Ε.Κ.Κ., αλλά και εξωτερικά στον κινηματογραφικό χώρο» αναφέρει η επιστολή.

«Ο μόνος λόγος, για τον οποίο άντεξα ως σήμερα τις μετωπικές συγκρούσεις, επιθέσεις και τις εκατέρωθεν καταγγελίες που διέπουν τις σχέσεις των μελών του ΔΣ του ΕΚΚ, εντός και εκτός των συνεδριάσεων του, ήταν η επιθυμία μου να εγκρίνει το ΔΣ ως το τέλος του παρελθόντος χρόνου τις αξιολογηθείσες προτάσεις για τη χρηματοδότηση ταινιών, ούτε ώστε οι δημιουργοί του κινηματογραφικού χώρου να ξεκινήσουν ή να συνεχίσουν απρόσκοπτα τις ταινίες τους».

ΣΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ

Το όνομα που ακούγεται πολύ στα παρασκήνια είναι του Γιάννη Γλέζου, πρώην κολλητού του Προέδρου της Ε.Ε.Σ., Χάρη Παπαδόπουλου, και τώρα ορκισμένου, απ’ότι ακούγεται, εχθρού του. Που οδηγεί όμως αυτό το κακό κλίμα; Μήπως έχει προβληματίσει κάποιους; Μήπως δε φταίει μόνο ο υπουργός Πολιτισμού; Μέχρι πότε θα ανεχόμαστε ανθρώπους-γλάστρες χωρίς όραμα, άποψη και τόλμη στο υπουργείο Πολιτισμού;

Νομίζω ότι είναι πλέον καιρός τα πράγματα να αλλάξουν. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου θα πρέπει να δει τα πράγματα πιο ψύχραιμα, η νέα μορφή της μετά τις εκλογές να κατασταλάξει σε ποια μορφή κινηματογράφου θέλουμε να μεταβούμε, πως και με ποιο τρόπο θα ανταγωνιστούμε τα άλλα κράτη. Το να κρυβόμαστε πίσω απ’το δάχτυλό μας δεν είναι λύση.

Ο Πρόεδρος της Ε.Ε.Σ. έχει κάνει τις επιλογές του και τις πολιτικές του συμμαχίες κατά καιρούς και μόνο πολιτική τιμιότητα αυτές δε δείχνουν. Δε θα τον κρίνουμε, όμως δεν μπορούμε παρά να διαπιστώσουμε δύο θέματα: Το πρώτο είναι ότι η Ε.Ε.Σ. χρειάζεται πλέον ένα σοβαρό πρόσωπο που θα δώσει ξανά αυτό το χαρακτήρα που έχασε, με αποτέλεσμα να μην μπορεί πλέον να καθορίζει τις εξελίξεις στον κινηματογραφικό χώρο. Το δεύτερο είναι ότι οι Έλληνες σκηνοθέτες έχουν πλέον ένα μεγάλο μερίδιο της ευθύνης στις πλάτες τους για τις επιλογές που κάνουν, σε θέματα ηγεσία στην ένωσή τους.

Γιάννης Φραγκούλης 

http://www.filmandtheater.gr/

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.