ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

O SYRIZA GIA TON KINIMATOGRAFO

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

 

Α΄ΜΕΡΟΣ. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ

Είναι κοινοτοπία να λέμε, ότι ο κινηματογράφος είναι η τέχνη της συλλογικής δουλειάς, της συνεργασίας. Σημασία έχει να τον αντιμετωπίζουμε ως τέτοιον και στην πράξη, εμπεδώνοντας μια κουλτούρα συνεργασίας και όχι ανταγωνισμού. Η ποιότητα δεν αρκεί για να κερδίσει κανείς την αγορά. Ο όγκος και η ποικιλία της παραγωγής είναι απαραίτητα για κάθε στρατηγική. Το εθνικό προϊόν είναι αυτό που μπορεί να λειτουργήσει ως αντιστάθμισμα στην εισαγωγή ξένων ταινιών.

Οι διακρίσεις των νέων Ελλήνων δημιουργών, τα τελευταία χρόνια σε διεθνή φεστιβάλ, δεν μπορούν να κρύψουν την αδυναμία του ελληνικού κινηματογράφου σε θεσμικό επίπεδο. ΄Εχει τεράστια σημασία οι ταινίες μας να πηγαίνουν καλά στο εσωτερικό της χώρας και όχι μόνο στα διεθνή φεστιβάλ.

Η ευρωπαϊκή πολιτική, αν και με αδυναμίες, είναι δεδομένη. Η Κομισιόν σε επίσημο κείμενό της το 2001, έχει χαρακτηρίσει τις κινηματογραφικές ταινίες «ουσιαστικό στοιχείο για την καλή λειτουργία των δημοκρατιών μας, λόγω της μεγάλης επιρροής τους στην κοινωνία«.

Στόχοι που ορίζεται ότι πρέπει να επιτευχθούν είναι: «ο πλουραλισμός, η πολιτιστική και γλωσσική ποικιλομορφία και η προστασία των ανηλίκων«.

Είναι ξεκάθαρο, ότι οι ταινίες είναι διφυείς: ταυτόχρονα, οικονομικά αγαθά και πολιτιστικά αγαθά. Διαμορφώνουν τις κοινωνίες μας.

 

Απαιτείται μια εθνική πολιτική, που θα περιλαμβάνει ουσιαστική κινηματογραφική παιδεία-εκπαίδευση, αύξηση του συνολικά επενδυόμενου ποσού στον κινηματογράφο, ώστε να επιτευχθούν οι επιζητούμενες από τη διεθνή αγορά production values, που θα διασφαλίζουν, ότι το ελληνικό κινηματογραφικό προϊόν δεν θα είναι ένας διάττοντας αστέρας στο διεθνές στερέωμα, αλλά θα κατακτά συνεχή παρουσία στις ευρύτερες αγορές, θα βασίζεται δε σε εθνική πολιτική, που θα εκτείνεται σε βάθος χρόνων.

Πρέπει επίσης, να αντιμετωπίσουμε τις νέες πλατφόρμες του οπτικοακουστικού, από τις ταμπλέτες μέχρι την on line παρακολούθηση ταινιών, η οποία έχει εξελιχθεί σε μεγάλη σε μέγεθος on line πειρατεία. Πρόκειται για εξαιρετικά δυναμικό κλάδο, με μεγάλες δυνατότητες οικονομικής ανάπτυξης, αφού, βεβαίως, διασφαλιστούν τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα των δικαιούχων του κάθε οπτικοακουστικού προϊόντος.

Οι έλληνες δημιουργοί οπτικοακουστικού προϊόντος που ζουν απ’ τα έργα τους, εκτός των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν από την εγχώρια οπτικοακουστική παραγωγή που καταρρέει, βρίσκονται ήδη αντιμέτωποι και με την on line πειρατεία, η οποία ήδη έχει αφανίσει τη μουσική βιομηχανία.

Η τηλεόραση είναι ο μεγάλος ωφελημένος από την ύπαρξη, την εκμετάλλευση της ιστορίας του κινηματογράφου.

Ελάχιστη ανταπόδοση αποτελεί το νομοθετημένο εδώ και 25 χρόνια «1,5%», που ουδέποτε εφαρμόστηκε από τα ιδιωτικά κανάλια (πλην NOVA). Είναι φανερό, ότι λείπει η πολιτική βούληση. Ενδεικτικό, για την αμφίδρομη σχέση αίθουσας – τηλεόρασης, είναι ότι στη Γαλλία ακόμα ισχύει η απαγόρευση προβολής ταινιών τα Σάββατα στα τηλεοπτικά κανάλια, προκειμένου να ενισχυθεί η κινηματογραφική αίθουσα.

Οι μικρές αίθουσες κλείνουν συνεχώς και αντιμετωπίζουν ήδη το κόστος μετάβασης στην ψηφιακή τεχνολογία, που πιθανότατα να δώσει το τελειωτικό χτύπημα.

Επιπλέον, η κατάργηση του Εθνικού Οπτικοακουστικού Αρχείου είναι σοβαρό βήμα οπισθοδρόμησης.

 

Το ουσιαστικά νέο που θα εισφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι μια εθνική αναπτυξιακή πολιτική για τον κινηματογράφο, που ποτέ στο παρελθόν δεν υπήρξε.

Θα δεσμευτούμε για ένα νόμο αναπτυξιακό, που να λαμβάνει υπόψη τις ιδιορρυθμίες και τις συγκυρίες της ελληνικής οικονομίας και θα συντελεί στην επανεκκίνηση της νεκρωμένης, τα τρία τελευταία χρόνια, αγοράς.

Ένα νέο νόμο – πολιτικό εργαλείο κοινωνικής παρέμβασης, που θα φέρει οφέλη και στον κρατικό προϋπολογισμό.

Ένα νόμο που θα διασφαλίζει πολιτική κύρους στην καταρρακωμένη εικόνα της σύγχρονης Ελλάδας, με τον άγνωστο και υποτιμημένο στο εξωτερικό σύγχρονο πολιτισμό. Ολοκληρωμένη εθνική πολιτική σημαίνει, ότι ο ένας τομέας συντονίζεται με τον άλλον και δημιουργούνται παραγωγικές συνέργειες.

Η συμμετοχή στην παραγωγή ταινιών δεν θα περιορίζεται στην χρηματοδότηση, αλλά θα ενισχύει συνεχώς τη διαδικασία, από τη φάση της συγγραφής του σεναρίου, μέχρι την προώθηση της ταινίας.

Το μεγαλύτερο Φεστιβάλ της χώρας, της Θεσσαλονίκης, αλλά και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Χαλκίδας, το καταξιωμένο εδώ και χρόνια Φεστιβάλ μικρού μήκους της Δράμας, το Φεστιβάλ Ολυμπίας για παιδιά και νέους, θα υπηρετούν τις ανάγκες της ελληνικής παραγωγής.

 

 

(Στο διεθνές περιβάλλον, τα τελευταία χρόνια έχουμε «έκρηξη» της οπτικοακουστικής παραγωγής και αύξηση των εισιτηρίων στις αίθουσες. Κίνα, Ινδία, Αραβικές Χώρες, Λατινική Αμερική, Νότιος Αφρική, ακόμα και στη Βόρεια Αμερική το 2012, είχαμε παντού αύξηση εισιτηρίων – έκρηξη αιθουσών. Μόνο στην Ευρώπη σημειώνεται μικρή πτώση.

Η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει θεσπίσει κανόνες για τη συστηματική ενίσχυση των αιθουσών τέχνης και των σινε-κλαμπ. Πρέπει να διδαχτούμε από τη συσσωρευμένη εμπειρία εκεί.)

 

 

Β. ΜΕΡΟΣ. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

 

 

Α. ΠΑΙΔΕΙΑ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Θα πρέπει να παρέχεται γενικευμένη οπτικοακουστική παιδεία από την πρωτοβάθμιαεκπαίδευση, για την κατανόηση του σύγχρονου κόσμου, που κυριαρχείται από την εικόνα και τα πολλάπλά νοήματά της ή τις «παρανοήσεις» της…

Η Παιδεία θα πρέπει να παρέχεται σε ανώτατο επίπεδο σε Σχολή Παραστατικών Τεχνών (κινηματογράφος, θέατρο, μουσική, χορός), που θα προβλέπει, επίσης, μία διαρκή εκπαίδευση των επαγγελματιών του χώρου.

Μια τέτοια σχολή θα υπηρετεί τις ανάγκες του ελληνικού κινηματογράφου και των άλλων παραστατικών τεχνών σε αριθμό εισακτέων, κριτήρια εισαγωγής, συγκεκριμένη ύλη εκπαίδευσης, κάτι ανάλογο που έχει θεσπιστεί για άλλους καλλιτεχνικούς κλάδους.

 

Β. ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ – ΨΗΦΙΑΚΑ ΜΕΣΑ

 

 

  • Επιδιώκουμε αύξηση του ειδικού φόρου των παρόχων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και νέων τεχνολογιών (νέα ψηφιακά μέσα) σε ποσοστό 4% επί του συνόλου του εσόδου που πραγματοποιούν οι εταιρείες τηλεφωνίας (ανεξαρτήτως αντικειμένου και δραστηριότητας, από τη μετάδοση και διακίνηση οπτικοακουστικών έργων), όπως συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη.

  • ΝΕΟΣ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΦΟΡΟΣ: Θα νομοθετηθεί ένα ποσόν για 8% επί των εσόδων που πραγματοποιούν εταιρείες από τη μετάδοση ταινιών με χρέωση σε Ιντερνετ, βίντεο on demand, κινητά τηλέφωνα. Το ποσό αυτό θα πηγαίνει στο ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ.

 

 

Γ. ΘΕΣΜOI – NOMOI

 

  • Εθνικό Οπτικοακουστικό ΑρχείοΕπαναλειτουργία με νομοθετημένο καθεστώς υποχρεωτικής κατάθεσης αντιγράφων των παραγόμενων έργων, δημόσιου χαρακτήρα,ώστε να διασφαλίζεται και για το μέλλον η μη εκποίηση – πώληση, αντιγραφή των έργων, που καταθέτουν οι δημιουργοί-παραγωγοί.

 

  • Ανάδειξη και διασφάλιση του Εθνικού Αρχείου της ΕΡΤ, που αποτελεί ιστορική οπτικοακουστική κληρονομιά της χώρας.

 

  • Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου οφείλει να έχει αποτελεσματική συνεισφορά στην ανάπτυξη της ελληνικής κινηματογραφίας. Να ενθαρρύνει τους νέους δημιουργούς, τα νέα ρεύματα, σε συνδυασμό με την προώθηση διαφορετικών κινηματογραφικών εκφράσεων. Απαιτείται ριζική αναδιάρθρωση της λειτουργίας του, αύξηση του αναγραφόμενου ποσού στον κωδικό του προϋπολογισμού του.

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου θα πρέπει να ελέγχει και να διανέμει τους πόρους σε όλους τους τομείς

  • της προπαραγωγής (ανάπτυξη, συγγραφή σεναρίων, φάκελος παραγωγής, ανεύρεση πόρων παραγωγής)

  • παραγωγής,

  • post production,

  • διανομής,

  • προώθησης,

  • ανάπτυξης μηχανισμού χρηματοδότησης συγγραφής και

  • ανάπτυξης σεναρίων.

Θα εξεταστεί η αυτόματη, χωρίς διαμεσολάβηση, χρηματοδότηση του παραγωγού, που έχει συγκεντρώσει το ήμισυ του προϋπολογισμού του σχεδίου παραγωγής της νέας του ταινίας.

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου θα πρέπει να είναι

  • κέντρο όσμωσης των ελλήνων κινηματογραφιστών,

  • κέντρο διακίνησης ιδεών,

  • κέντρο συσπείρωσης και συνέργειας της ελληνικής παραγωγής,

  • να διαθέτει χώρους προβολής και προώθησης της ελληνικής ταινίας,

  • να είναι ο χώρος που θα φιλοξενεί νέους και έμπειρους κινηματογραφιστές.

 

 

  • Δημοτικοί κινηματογράφοι. Είναι απαραίτητη η οικονομική τους ενίσχυση από την πολιτεία και την αυτοδιοίκηση. Θα λειτουργούν με πρόνοια για προβολή του ελληνικού και γενικότερα του ποιοτικού κινηματογράφου, κυρίως ευρωπαϊκού.

 

 

  • Πηγές χρηματοδότησης οφείλουν να αναζητούνται παντού.

  • Σημαντικά κίνητρα στους ιδιώτες που επενδύουν στις κινηματογραφικές ταινίες.

  • Επιστροφή φόρου από τις εισπράξεις των αιθουσών σε παραγωγούς, αιθουσάρχες,ενδεχομένως και σε διανομείς.

 

 

  • Φοροαπαλλαγή των ποσών που επενδύονται σε παραγωγή ελληνικών ταινιών. Έχει φαινομενικά έμμεσο οικονομικό αντίκτυπο, αλλά είναι πάγιο και ισχυρό αίτημα της κινηματογραφικής κοινότητας και εφαρμόζεται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Είναι αυτό που ονομάζουμε tax shelter και θα κινήσει ουσιαστικά την κινηματογραφική αγορά, λειτουργώντας προσθετικά και μεσοπρόθεσμα αυτοχρηματοδοτικά, στην παραγωγή και τη διανομή.

 

 

  • Θέσπιση ευνοϊκών φορολογικών κινήτρων για τη «μικρή» αίθουσα (έως δύο οθόνες), αλλά και το δίκτυο των δημοτικών κινηματογράφων και των λεσχών.

 

 

  • Ουσιαστικότερη εκμετάλλευση των ευρωπαϊκών προγραμμάτων συμπαραγωγής.

 

 

  • Για τον ειδικό φόρο επί των εισιτηρίων, να προβλέπεται, ότι μέχρι ενός αριθμού εισιτήριων θα επιστρέφεται το σύνολο του φόρου. Οσο τα εισιτήρια αυξάνονται, θαμειώνεται κλιμακωτά το ποσοστό επιστροφής και ο υπόλοιπος φόρος θα αποδίδεταισε νέο κωδικό του Κέντρου Κινηματογράφου, που θα ονομάζεται «νέος κινηματογράφος», για πρώτες ή δεύτερες ταινίες νέων δημιουργών.

 

  • Διασφάλιση και υπεράσπιση του 1,5% από τα τηλεοπτικά κανάλια, για τη στήριξη της κινηματογραφικής παραγωγής, συνδέοντάς το δεσμευτικά με τη δυνατότητα απόκτησης ή διατήρησης τηλεοπτικής άδειας χρήσης συχνοτήτων.

 

 

  • Ως θεσμός ελεύθερης ανταλλαγής παγκόσμιων ρευμάτων και ιδεών νέων δημιουργών,το φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα λειτουργεί με συγκροτημένη οικονομική πολιτική. Θα ενισχυθεί η παρουσία του ελληνικού κινηματογράφου, μέσα σε ένα πλαίσιο υποστήριξης συμπαραγωγών με εξωτερικό. Θα αποτελέσει φόρουμ ολόκληρης της ελληνικής παραγωγής. Επαναφορά του διαγωνιστικού μέρους

 

  • Αναβαθμίζοντας το φεστιβάλ ντοκιμαντέρ, επιδιώκουμε την απόλυτη συνεργασία της κρατικής τηλεόρασης.

 

 

  • Στο παράλληλο κύκλωμα – λέσχες θα προσαρμοστεί το νομοθετικό πλαίσιο, σύμφωνα με τις ανάγκες μιας συγκροτημένης εθνικής πολιτικής για τον κινηματογράφο.

 

  • Μια ριζοσπαστική πολιτική απαιτεί από τη διανομή, ποσόστωση ελληνικών ταινιών, αλλά και δημιουργία παράλληλου δίκτυο διανομής, όπως γίνεται στις ΗΠΑ, με τον ανεξάρτητο κινηματογράφο και τους εναλλακτικούς χώρους προβολής.

 

  • Για την ανάδειξη και προβολή των ελληνικών τεχνών σε όλο τον κόσμο, θα αξιοποιηθούν οι διπλωματικές μας αποστολές, για τη διοργάνωση «Εβδομάδας» παρουσίασης Ελληνικών Παραστατικών Τεχνών (κινηματογράφος, θέατρο, μουσική, χορός).

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.