ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΡΟΔΙΟΥ SAYAT NOVA (1968) του Σεργκέι Παρατζάνωφ

The Color of Pomegranates

Το Χρώμα του Ροδιού

Σινεφίλ 1973 | Έγχρ. | Διάρκεια: 75′

Σοβιετική ταινία του Σεργκέι Παρατζάνοφ, με τους Σοφίκο Τσιαουρέλι, Γκιόργκι Γκεγκετσκόρι, Σπάρτακ Μπαγκασβίλι.

Η ζωή και το έργο του Αρουθίν Σαγιαντιάν (1712-1795), γνωστού ως Σαγιάτ Νόβα, τραγουδοποιού ερωτικών ασμάτων, υφαντή και καλόγερου, ο οποίος ήταν μία από τις μεγαλύτερες ποιητικές μορφές της Αρμενίας.

Σύντομη Κριτική Αθηνοράματος

[Σ’ αυτήν τη βιογραφία που ακολουθεί την ελευθερία του λόγου και την αφαίρεση των γραπτών του Σαγιάτ Νόβα, η οθόνη γεμίζει από λυρικές εικόνες με θαυμαστή εικαστική αρμονία, η κάμερα παραμένει ακίνητη, οι διάλογοι απουσιάζουν, κάθε εικόνα-ταμπλό είναι νοηματικά αυτοδύναμη. Ο Παρατζάνοφ ανιχνεύει μια νέα γραμματική του κινηματογράφου, αν και χρειάζεται γνώση της αρμενικής κουλτούρας για να αποκωδικοποιήσει κάποιος τους λυρικούς συμβολισμούς του σκηνοθέτη.]

Η ζωή και το έργο του Αρμένιου ποιητή Αρουθίν Σαγιαντίν (1712-1975), γνωστού ως Σαγιάτ Νόβα. Ο Παρατζάνωφ κάνει ένα καθαρά ποιητικό σινεμά κατ” ομοίωση των γραπτών του Σαγιάτ Νόβα. Ακίνητη κάμερα, απουσία διαλόγων, εικόνες-ταμπλό νοηματικά αυτοδύναμες, χωρισμός της ταινίας σε 8 ενότητες που συνδέονται με υπότιτλους και ποιήματα, λυρικές εικόνες μια ανείπωτης εικαστικής αρμονίας.

«Αγαπώ πολύ αυτό το φιλμ», είπε κάποτε ο Παρατζάνωφ. «Είμαι περήφανος για το ότι δεν κέρδισε κανένα Χρυσό Λιοντάρι ή κανένα Αργυρό Παγόνι. Είμαι περήφανος γιατί κατόρθωσα να το κάνω κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες. Δεν είχα τα απαραίτητα υλικά, δεν είχα φιλμ, δεν είχα στη διάθεσή μου εργαστήριο εμφάνισης των όσων γύριζα, δεν είχα αρκετά φώτα ή μηχανήματα, ούτε δυνατότητα για ειδικά εφέ. Δεν είχα απολύτως τίποτα. Κι όμως, κατόρθωσα να το γυρίσω και να μεταμορφώσω τις αδυναμίες του σε έναν σχεδόν αρχέγονο ρεαλισμό, σε ένα παραμύθι γεννημένο από την πραγματικότητα».

Ο Βασίλης Ραφαηλίδης σημειώνει: «Το Σαγιάτ Νόβα είναι ένα «προκλητικά» αντιαφηγηματικό φιλμ , που όμως τα αφηγηματικά του στοιχεία συνιστούν μια άλλου είδους «πολυαξονική» αφήγηση, χωρίς χαρακτήρες και χωρίς καταστάσεις που κυοφορούν χαρακτήρες. Πρόκειται εδώ για τον εσωτερικό, μουσικό, συναισθηματικό και ιδεολογικό άξονα ενός ποιήματος. (…) Το Σαγιάτ Νόβα, λοιπόν, είναι η ποιητική βιογραφία ενός ποιητή φκιαγμένη από έναν άλλον ποιητή»

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.