Οπαδοί προσώπων; με τον Χατζάκη ή με τον Λούκο; Με την Αλήθεια και τον Λαό! η περίπτωση Λιβαθινού-η αριστερή άποψη| του Σωτήρη Φιλαλήθη

xydakis xatzakis livathinos loukos

Με αφορμή την υπόθεση Χατζάκη έχω να καταθέσω τις εξής επισημάνσεις:

1. Πάσχει η νομοθεσία που δίνει τη δυνατότητα σε κάθε υπουργό να διορίζει τον εκάστοτε καλλιτεχνικό διευθυντή του εθνικού, του φεστιβάλ αθηνών, της εθνικής λυρικής σκηνής κλπ. και τα διοικητικά τους συμβούλια; Αναμφισβήτητα. Τα αποτελέσματα τα είδαμε με τον διορισμό του Σωτήρη Χατζάκη και του αντίστοιχου διοικητικού συμβουλίου ουσιαστικά από τον κ. Σαμαρά και τον ξεδιορισμό τους από τον κ. Ξυδάκη.

Παραβιάζονται λοιπόν ουσιαστικά και με το νόμο οι όροι και οι προϋποθέσεις της κουτσής έστω αυτής αστικής δημοκρατίας; Αναμφισβήτητα.

2. Ακόμα και αν βρεθεί η καλύτερη λύση (και δεν λέω να μη βρεθεί κάθε άλλο) και τα πρόσωπα που θα εκλέγονται πλέον θα είναι σε κάθε περίπτωση τα πιο ικανά το πρόβλημα θα λυθεί; Όχι, αλλά τουλάχιστον τα πράγματα θα εξελίσσονται κάπως καλύτερα και προοδευτικότερα.

Μα ποιο είναι το πρόβλημα; Θα σας πω ποιο είναι όσο μπορώ πιο συνοπτικά!

Ο Γιάννης Χουβαρδάς, ο Γιώργος Λούκος (το καλύτερο παράδειγμα καλλιτεχνικού διευθυντή και προέδρου πολιτιστικού φορέα αποδεκτού σχεδόν από όλους και από όλα σχεδόν τα κόμματα), ο Στάθης Λιβαθινός που ξεκίνησε έργο υποδομής στο Εθνικό (Πειραματική Σκηνή και Σχολή Σκηνοθεσίας) πριν χρόνια και που διακόπηκε γιατί άλλαξαν οι κυβερνήσεις και οι υπουργοί των κυβερνήσεων.

Δεν βοηθούν ένα μεγάλο μέρος των μελών της κοινωνίας μέσω της ποιοτικής μοντέρνας τέχνης να έρθουν πιο κοντά στην αλήθεια των πραγμάτων; Να καλλιεργηθούν; Να συνειδητοποιηθούν ενδεχόμενα; Ναι.

Σε τι άλλο βοηθούν; σε τίποτα. Άλλαξε κάτι στην αντιμετώπιση των «υπο συνειδητοποίηση» αυτών μελών της κοινωνίας απέναντι στους μετανάστες, στους πρόσφυγες που «εγκαθίσταται» καθημερινά στους βυθούς των ευρωπαϊκών θαλασσών; έγιναν ενεργοί πολίτες; ή απλά (τάχατες θα έλεγα εγώ) έστω ενεργοί θεατές; Αντί για μένα ας απαντήσει ο Φραντς Φανόν, αν δηλαδή υφίσταται καν η έννοια του ενεργού θεατή: Ο Θεατής είναι ή δειλός ή προδότης! Έχει κανείς καμιά αντίρρηση; (αν τυχόν έχει, ας την εκφράσει με μορφή άρθρου και θα εισηγηθώ στο camera stylo να αναρτά όλα αυτά τα άρθρα και να τα συζητάμε).

 [η περίπτωση του Στάθη Λιβαθινού είναι ιδιαίτερη γιατί η δράση του στο Εθνικό αφορούσε τη δημιουργία υποδομών και τώρα καλείται να τη συνεχίσει, δεν παύει να είναι όμως πρόσωπο και μάλιστα εξαρτώμενο συνεχώς από τις πολιτικές εξελίξεις, το οποίο σημαίνει 1. ότι είναι η δική του αυστηρώς προσωπική άποψη για το τι είναι και πως μπορεί να λειτουργεί μια Πειραματική Σκηνή και μια Σχολή Σκηνοθεσίας χωρίς βέβαια αυτή η παρατήρηση να αναιρεί τη σημαντική πρόσφορά του 2. δεν διασφαλίζει η παρουσία του τη δημιουργία και άλλων αναγκαίων ενδεχόμενα υποδομών και 3. ότι το εγχείρημά του μπορεί να διακοπεί οποτεδήποτε όταν αλλάξουν εκ νέου οι πολιτικές συνθήκες].

Ο Ευρωπαίος πολίτης, είτε είναι θαμώνας του Φεστιβάλ Αθηνών υπό τον κ. Λούκο είτε όχι, το μόνο που κάνει είναι να «νίπτει τας χείρας του». Όσους ρόλους και να δει στις παραστάσεις π.χ. του Οστερμάγιερ θα διαλέξει για την καθημερινή του ζωή το ρόλο του Πόντιου Πιλάτου. Είτε οι παραστάσεις είναι χατζακικές (κλασικές, «λαϊκές», επιθεωρησιακές κλπ ) είτε λουκικές (μοντέρνες, πολυσύνθετες, φορμαλιστικές, αποδομητικές, μπρεχτικές κλπ) το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο για το θεατή που παραμένει παθητικός θεατής συνεχίζοντας να παίζει το ρόλο του Πόντιου Πιλάτου στην κοινωνία.

Έχει λοιπόν σημασία αν αυτό θα συμβαίνει με την ευχή του κ. Χατζάκη ή του κ. Λούκου;

Για κάτι τύπους κουλτουριάρηδες σαν και μένα έχει σίγουρα κάποια! Ένας Λούκος, ένας Λιβαθινός, ένας Χουβαρδάς συνδράμουν καθοριστικά στην διαμόρφωση της αισθητικής μου καλλιέργειας και παιδείας!  της ατομικής μου καλλιέργειας και παιδείας, της καλλιέργειας και παιδείας πολύ λίγων ανθρώπων που ούτως ή άλλως έχουν τη θέληση και πολλές φορές τη δυνατότητα να την αποκτήσουν με κάθε τρόπο. 

Για την κοινωνία, προφανώς όχι!

Άρα;

Καταλήγω.

Μια αληθινή δημοκρατία, άρα αναγκαστικά μια αριστερή δημοκρατία ή όπως θέλετε μπορείτε να την πείτε, σοσιαλιστική, κομμουνιστική, τροτσκιστικού τύπου, αναρχική ή ότι άλλο, δεν θα μείνω στη λέξη, δεν μπορεί να δημιουργηθεί από πρόσωπα όσο χαρισματικά και αν είναι και όσο ενεργό ρόλο ενδεχόμενα παίζουν στα πράγματα χωρίς την ενεργή συμμετοχή των πολιτών. Και όσοι υπηρετούν την ιδέα της δημιουργίας και εγκαθίδρυσης μιας αληθινής λαϊκής δημοκρατίας δεν μπορεί να είναι οπαδοί προσώπων, πόσο μάλλον αν είναι υπουργοί μιας αριστερής κυβέρνησης ή έτσι ισχυρίζονται ότι είναι. Χωρίς ριζοσπαστικές δομές και υποδομές τι άλλο από οπαδός προσώπων μπορεί να είναι κάποιος; άντε «ενεργός» η «κριτικός» οπαδός προσώπων! (όπως λέμε ενεργός ή κριτικός θεατής).

Τι πάει να πει αυτό; Απλά πράγματα!

Τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. π.χ. δεν έγιναν για να μπορεί να γίνεται καλλιτεχνικός διευθυντής τους ο Κιμούλης, ο Μουμουλίδης ή ο Καζάκος ανάλογα ποια αριστερή παράταξη θα υπερισχύσει στο δήμο κάθε φορά. Και να ανεβάσει όποιο έργο καλώντας ηθοποιούς από την Αθήνα. Όσο ριζοσπαστικό και να είναι το επιλεγμένο έργο. 

Τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. φαντάζομαι έγιναν για να δημιουργούνται δομές και υποδομές στις τοπικές κοινωνίες τέτοιες που να ωθούν τους πολίτες να συμμετέχουν ενεργά και δημιουργικά μέσω της τέχνης στο χτίσιμο αυτών των κοινωνιών σε ριζοσπαστική, προοδευτική κατεύθυνση. Το λιγότερο που θα βγάλουν αυτές οι δομές σε αυτή την περίπτωση θα είναι καλούς ηθοποιούς και δημιουργούς από την τοπική κοινωνία. Τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. δεν έγιναν για να παίζει ο Παρτσαλάκης και οι συν αυτώ συνήθως σταρ της τηλεόρασης για το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης π.χ, το «υπάρχει και φιλότιμο» .

Πήρατε μια γεύση. Μεγάλη κουβέντα που ευχαρίστως να την κάνουμε!

Τέλος Φεστιβάλ Αθηνών το θετικό παράδειγμα λόγω και της μακροχρόνιας θητείας του Προέδρου Καλλιτεχνικού Διευθυντή του. 

Τα θετικά τα είπα πριν. Δεν θα πω τα αρνητικά αλλά αυτά που οφείλουν να συμβαίνουν όταν δεν παίζουν αποφασιστικό ρόλο τα πρόσωπα αλλά οι δημιουργηθείσες από τα πρόσωπα, τους φορείς και κυρίως από τους δημοκρατικούς θεσμούς δομές και υποδομές. Και πως θα δημιουργηθούν όταν η εξουσία της πολιτείας και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του εκάστοτε φορέα δεν έχουν καν αυτή τη βούληση; Να δημιουργήσουν δηλαδή ριζοσπαστικές δομές και υποδομές; και πως να την έχουν; αριστεροί είναι; και οι αριστεροί τι κάνουν; την έχουν την πολιτική βούληση; για το τι κάνουν πήραμε μια γεύση! αλλάζουν όχι και με τον πιο κομψό τρόπο τον Χατζάκη με τον Λιβαθινό, προφανώς για το λόγο που προείπα ότι ο Λιβαθινός καλείται να συνεχίσει το έργο υποδομής που είχε ξεκινήσει και οι υπόλοιποι πολίτες , οι περισσότεροι τουλάχιστον, μέσα σε αυτούς και οι δημοσιογράφοι όλων των τάσεων δηλώνουν οπαδοί του ενός ή του άλλου προσώπου και βεβαίως του Λούκου.

Δηλώνω ερασιτέχνης δημοσιογράφος και οπαδός κανενός προσώπου παρά μόνο βέβαια της Αλήθειας. 

Μένει κάτι, Δομές και Υποδομές ποιανού πράγματος και σε ποια κατεύθυνση;

Μα το είπα και νομίζω ότι είναι απλό. Πραγμάτωση Δομών και Υποδομών από Δημοκρατικά Εκλεγμένους Φορείς με άξονα τη Δημιουργία μέσω της Τέχνης Συνθηκών Ενεργής Συμμετοχής τον Πολιτών στην Ριζοσπαστικοποίηση της Κοινωνίας ώστε να Ενδιαφέρεται και να Δρα Καθημερινά , καταρχήν, να μην καταλήγει ούτε ένας άνθρωπος στο βυθό της θάλασσας . Όχι Θέαση από τους Πολίτες των καλλιτεχνικών έργων των επαϊόντων καλλιτεχνών που ταυτόχρονα είναι και καλλιτεχνικοί διευθυντές των σχετικών φορέων. Αλλά Συμμετοχή Δημιουργία και Παρέμβαση στην Κοινωνία με όπλο την Τέχνη και στόχο την καλυτέρευση των οικονομικοπολιτικοκοινωνικοπολιτιστικών συνθηκών και την αντικατάσταση των αντιδραστικών δομών με νέες ριζοσπαστικές ! Έχει την πολυτέλεια η Τέχνη να πράξει κάτι διαφορετικό;  

Δεν είμαι με κανένα πρόσωπο γιατί ούτε μπορεί ούτε θέλει να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση! και γιατί καλώς ή κακώς οι λαοί μόνο μπορούν να πετύχουν κάτι τέτοιο. Και αυτά τα πρόσωπα, δεν έχουν αποδείξει στην πράξη ότι θέλουν τέτοιους λαούς,  για να μπορούν ενδεχόμενα να ξεχωρίζουν εντέλει ως πρόσωπα . Άρα είμαι με την κοινωνία και τον λαό. Αυτοί θα βρουν ή οφείλουν να βρουν τη λύση. Το αν απέχει αυτό που προσφέρθηκε ως λύση από τον αριστερό υπουργό πολιτισμού με την αλλαγή ενός προσώπου με ένα καταλληλότερο που διαθέτει αξιόλογο ατομικό όραμα από αυτό που προτείνω ως βάση, ως άξονα σκέψης προβληματισμού και κατεύθυνσης κρίνετέ το, τώρα που έχετε τα δεδομένα, εσείς, αγαπητοί αναγνώστες!

Υ.Γ. Το κείμενο δεν διευκρινίζει με λεπτομέρεια ποιοί είναι υπεύθυνοι για τη δημιουργία των δομών και υποδομών. Αυτό που συνήθως λέμε Πολιτεία, οι θεσμοί που δημιουργεί και για να έχει νόημα αυτό, η Πολιτεία αυτή οφείλει να προχωρά όλο και προοδευτικότερα. Μόνο τότε θα έχει συνέχεια και συνέπεια το έργο της στη δημιουργία ριζοσπαστικών δομών και υποδομών και μόνο τότε θα αποτελεί γνήσια έκφραση του λαού αφού ο λαός δεν θα θεάται αλλά θα συμμετέχει. Αλλιώς το εγχείρημα θα εξαρτάται από τα πρόσωπα και την καλή τους θέληση ή όχι και σε κάθε περίπτωση θα αποτελεί ατομικό τους όραμα. Τηρουμένων των αναλογιών και των όρων και των προϋποθέσεων που επισήμανα ο Γιώργος Λούκος και ο Στάθης Λιβαθινός ακόμα περισσότερο είναι πρόσωπα με αναμφισβήτητα θετικό έργο στην πρώτη περίπτωση και με ριζοσπαστικά στοιχεία στη δεύτερη. Δεν είναι όμως εκεί το ζήτημα. Τέλος αυτές οι ριζοσπαστικές δομές και υποδομές δεν θα δημιουργηθούν σε μια μέρα, αλλά από κάπου οφείλουν να αρχίσουν. Και η αριστερά δεν μπαίνει κάθε μέρα στην εξουσία. 

  • Ο Σωτήρης Φιλαλήθης γεννήθηκε στις 30 Μαρτίου του 1948. Δηλώνει Ερασιτέχνης Δημοσιογράφος. Πεδία με τα οποία καταπιάνεται είναι η Τέχνη, η Επιστήμη, η Φιλοσοφία, η Ιστορία, η Τεχνολογία, ο Αθλητισμός, η Ψυχανάλυση, το Διαδίκτυο, τα Social Media.. Αρχισυντάκτης των Περιοδικών «Πρωτότυπη Σκέψη» και «Σπεύδε Βραδέως». Βγάζει τα προς το ζην με την δικηγορία. Ξεκίνησε συνεργασία με το Camera Stylo τις 12 Απριλίου του 2015.
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s